LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen lening na scheiding

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
arno-36
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2015 09:54

Terugbetalen lening na scheiding

Ongelezen bericht door arno-36 »

Enkele jaren geleden hebben ik en mijn (ex) partner een geldbedrag geleend van mijn ouders. Doordat mevrouw zwanger raakte van haar nieuwe partner en hierdoor een vermelde uitspraak mbt de scheiding kwam...beweert mijn advocaat dat deze lening geen overeenstemming is geweest dus....hoeft ze niet te betalen. Is het niet zo dat alles Door tweeën wordt gedeeld bij een scheiding??

stofzuigertje

Re: Terugbetalen lening na scheiding

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is er toen duidelijk contract gemaakt met beide handtekeningen?

Als je alleen tekende jammer of heeft zij mee getekend?

Dat is belangrijk of het jou of jullie lening was.

Vaak gaat dit soort dingen op kladje zonder handtekening en dan is het jammer....
geen bewijs is niets betalen voor haar.

De advocaat die de echtscheiding regelde had dit gelijk moeten meenemen en achteraf is te laat.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Terugbetalen lening na scheiding

Ongelezen bericht door SJZ »

Als jullie beiden getekend hebben zijn jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk.

Zelfs als in het echtscheidingsconvenant de schuld aan 1 van beiden is toegekend maakt dat niet uit: je ouders kunnen bij jullie allebei de lening + rente opkomen eisen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugbetalen lening na scheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waar is die lening voor gebruikt? Normale, huishoudelijke zaken, of iets bijzonders?

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Terugbetalen lening na scheiding

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

SJZ schreef:Als jullie beiden getekend hebben zijn jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk.

Zelfs als in het echtscheidingsconvenant de schuld aan 1 van beiden is toegekend maakt dat niet uit: je ouders kunnen bij jullie allebei de lening + rente opkomen eisen.
Tegenwoordig wordt in een echtscheidingsconvenant geen schuld meer beschreven.
Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, is iedereen aansprakelijk, dus beide moeten voor de lening opkomen.

Egaal voor welk doel de lening bedoeld/gebruikt was.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugbetalen lening na scheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onzin, zowel bezittingen als schulden worden vrijwel altijd concreet omschreven. Logisch ook, gezien het doel van het convenant...

Het bestedingsdoel wordt relevant zodra er niet een duidelijk door beiden getekend contract is.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Terugbetalen lening na scheiding

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Is er een contract met 2 handtekeningen?? Dan zijn jullie beide hoofdelijk aansprakelijk. Het komt hierbij er wel op neer dat alles wat zij niet betaald, bij jou gevorderd kan worden en andersom.

Is er een contract met 1 handtekening:: Dan ligt het eraan hoe jullie getrouwd waren. In geval van Huwelijkse Voorwaarden is degene die heeft getekend volledig verantwoordelijk voor het bedrag. Bij Gemeenschap Van Goederen zijn jullie beide weer verantwoordelijk Zie hierbij bovenstaand antwoord.

Is er geen contract?? Tja, bewijs dan maar eens dat er een lening is. Feitelijk hebben je ouders dan geen poot om op te staan en kunnen ze ook niks terug eisen/vorderen.

"Alles door 2-en gedeeld" gaat helaas niet zo op. In mijn geval: Ik had met mijn ex een lening van 18.000 euro. Meneer ging de schuldsanering in en heeft uiteindelijk net 3.000 euro betaald aan deze schuld. De overige 15.000 euro heb ik op mogen hoesten. Simpelweg "delen door 2 dus elk betaald 9.000 euro", zo werkt het (helaas) niet.

Gesloten