LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Salmonella-zalm van Albert Heijn

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door berend12 »

sjohie schreef: Jahoor, dat was een lichte (vermoedelijk) salmonella infectie door besmetting via een biologische kipfilet, tenminste tot zo ver ik het terug heb kunnen halen, na 2 dagen op de wc te hebben gezeten. Maar ik val niet in een risico-groep, en kon dus met veel blijven drinken van ORS oplossing, de boel wel uitzieken thuis.

Maar hoe is mijn bericht dan precies gevoelloos volgens jou?
Verschillende mensen doen net of het niet uitmaakt of er mensen sterven of ziek worden door een voedselvergiftiging. Dat noem ik gevoelloos.
Zoals je al aangeeft je kan je heel erg ziek worden, dat is niet niks. En er was niemand gestorven of ziek geworden als er geen besmetting had plaatsgevonden. Snap niet dat mensen hier grappen over kunnen maken. Het zal je maar treffen. Ben zelf een keer ziek geworden van een ijsje en zag op het laatst zwarte vlekken en sterretjes.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Zoals vanmorgen, wederom een artikel in de Telegraaf, een niet zo'n oude mevrouw (57) is 4 dagen opgenomen geweest en er bijna "geweest" door de Salmonella. Er zijn ook veel meer slachtoffers dan bekend en vooral bejaarden die al ziek waren en de zalm gegeten hadden, daar schoof men het onder de kwalen die al aanwezig waren. De firma Foppen schijnt de mensen alleen een excuus brief te hebben gestuurd; denk niet dat slachtoffers hier verguld mee zijn. Maar dit zijn niet mijn woorden, maar de Telegraaf, pagina 3.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:Zoals vanmorgen, wederom een artikel in de Telegraaf, een niet zo'n oude mevrouw (57) is 4 dagen opgenomen geweest en er bijna "geweest" door de Salmonella. Er zijn ook veel meer slachtoffers dan bekend en vooral bejaarden die al ziek waren en de zalm gegeten hadden, daar schoof men het onder de kwalen die al aanwezig waren. De firma Foppen schijnt de mensen alleen een excuus brief te hebben gestuurd; denk niet dat slachtoffers hier verguld mee zijn. Maar dit zijn niet mijn woorden, maar de Telegraaf, pagina 3.
Dit is vergelijkbaar met de mexicaanse griep toentertijd. Iedereen viel over elkaar heen dat er doden door vielen, de wereld was te klein, de overheid deed niks, en zo verder. Dit terwijl er jaarlijks (naar schatting) ~1000 doden vallen door de griep, alleen worden die niet speciaal bijgehouden. Dat is hier ook zo, er sterven jaarlijks mensen aan salmonella in Nederland, alleen dat wordt normaliter niet bijgehouden, mede omdat de symptomen en het verloop van een infectie zo kan verschillen. Overigens is op dit moment bij 1 van de 2 doden vastgesteld dat die is overleden aan de specifieke salmonella thompson variant waarmee die zalm besmet was, bij de andere dode wordt het nog onderzocht.

Maar goed, de telegraaf moet ook geld verdienen, dus die kiezen een bijna dood-ervaring of echte dode door de salmonella voor een artikel, en niet een persoon die even een dagje de WC wat intiem leert kennen, en verder gewoon doorgaat met zijn leven.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Internet staat er vol mee..
Telegraaf is altijd wel ....schreeuwen als er nog geen brand is,daarom noem ik hem televaag.
Ware het niet dat er nu heel wat mensen ziek zijn..

Denk niet dat het te vergelijken is met een mexicaanse griep,dat is een epidemie..dit is door een fout in een fabriek.
Denk dat fabriek foppen er toch niet makkelijk van af gaat komen..
200 mensen in ziekenhuis,twee doden ,en nog ontekbaar die idd misschien niet gemeld zijn en dat over hoveel landen?

Hoe besmetting? Misschien heeft een persoon salmonelle gehad? Niet goed handen gereinigd en bingo.
Ned heeft strenge hccp regels maar griekenland weet ik niet...

Mijn mening persoonlijk is,kan overal gebeuren,denk aan eten in restaurant..willen ook niet weten wat je daar op kan lopen..

Maar daarom vind ik het voor de mensen die echt ernstig ziek zijn wel erg en voor de nabestaande helemaal!!! Oud of niet...

Moet wel zeggen ,zag zalm bij visboer en appie liggen maar ik hou het voorlopig even voor gezien ,slaat nergens op ...maar idee..laat maar

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door bprosman »

Snap niet dat mensen hier grappen over kunnen maken. Het zal je maar treffen.
Tja, dat is per persoon afhankelijk denk ik, mijn vader is er ziek van geweest (mijn moeder had een paar pakjes zalm meegebracht tijd terug) en mijn moeder begon er vandaag ook over "Als wij in het bejaardentehuis zitten en de gezonheidszorg wordt te duur, dan moeten ze gewoon zalm op het menu zetten"

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou ja, sjohie, het lijkt mij in ieder geval niet dat je dit onderwerp serieus neemt wat betreft je opmerking "een dagje op de w.c. door te brengen". Bleef het daarbij, okay, maar dat is niet het geval.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door ciske »

vogels schreef:
bprosman schreef:"Als wij in het bejaardentehuis zitten en de gezonheidszorg wordt te duur, dan moeten ze gewoon zalm op het menu zetten"
Persoonlijk zou ik dan liever de pil van Drion naast mijn bord willen hebben. Scheelt me in ieder geval buikkrampen. :mrgreen:
:lol: Gezellig, je kan ok een touwtje nemen :mrgreen:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Vogels, u bent me voor: zag mezelf al op ladder klimmen, vallen en gebroken heup, dus niet het beoogde resultaat.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ vogels
Oh wat erg? Krijg je toch kippenvel van als je dat leest!
Ja geef mij maar pil dan...nou ja zijn er twee geloof ik..ook goed...beter als lijden...
Ja bij mij zou het touwtje breken ,lig ik in ziekenhuis ,allebei pootjes omhoog,romp in gips ihihihihi,nee niet omdat ik zwaar ben,verre van,maar niks gaat zoals het moet,dus dat ook niet :lol: :lol:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door ciske »

vogels schreef:Ach, we maken er nu grapjes over, maar zal nooit het verhaal vergeten dat ik een paar jaar geleden las. Twee oude mensen waren met hun auto de sloot ingereden, iemand sprong er in om hulp te verlenen, de bestuurder smeekte de redder ze te laten zitten! Vond het echt te triest voor woorden dat je op die manier voor de dood moet kiezen. :( Dan is het verstrekken van een pil heel wat humaner!

Tjee , dat is een triest bericht, inderdaad dan beter een pilletje verstrekken.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bron rtl 365


Zalmproducent Foppen heeft lang gewacht met de uitbreiding van de terugroepactie van besmette zalm. Dat blijkt uit een verklaring van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Eind vorige maand bleek een reeks zalmproducten van Foppen besmet te zijn met de Salmonella Thompson bacterie. Honderden mensen hebben sinds juli een salmonellabesmetting opgelopen. Er zijn twee mensen overleden na het eten van besmette vis.

Pas na twee dagen actie
Op 1 oktober bleek dat ook de veiligheid van zalm in salades niet gegarandeerd kon worden. Hierop werd Foppen meteen door de NVWA gevraagd de terugroepactie uit te breiden.

De volgende dag, dinsdag 2 oktober, heeft Foppen de salades toegevoegd aan een lijst met terug te halen artikelen. Weer een dag later is het publiek hierover geïnformeerd. Dat is dus twee dagen na de waarschuwing van de NVWA.

© RTLNieuws.nl

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door Nicky_The »

SHS_Inc schreef:Het werd wel gezegt eigenwijs is maar net naar wat je gekeken heb Einde discussie mzzll

en 80+ mooie leeftijd..
Het enigste wat er gezegd wordt is dat ouderen die wat mankeren meer risico lopen op overlijden na een salmonella besmetting. Ook wordt er gezegd dat men verwacht dat er meer ouderen aan salmonella overleden zijn, maar dat deze ook al 'mankementen' hadden waardoor het over het hoofd gezien is.
Er wordt dus niet gezegd dat de 2 overleden mensen van boven de 80 jaar ook daadwerkelijk ziek waren.

Dus wie is er nu eigenwijs? :lol:

SHS_Inc
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 jun 2012 19:20

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Nou jij want je heb duidelijk ergens anders naar gekeken/geluisterd jammer joh :lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

SHS_Inc schreef:Nou jij want je heb duidelijk ergens anders naar gekeken/geluisterd jammer joh :lol:
Waar heb jij gelezen/gehoord dat die mensen al ziekelijk waren ?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

OORZAAK BRON RTL 365


Zalmschalen in een Griekse vestiging van Foppen Zalm en Paling zijn de oorzaak van de salmonellabesmetting waardoor inmiddels drie mensen zijn overleden.
Dat blijkt volgens de visfabrikant uit een technisch onderzoek dat het bedrijf door verschillende laboratoria liet doen.

Het gaat om schalen waar in de fabriek de zalm wordt opgelegd, die werden gebruikt in de Griekse vestiging van Foppen. De schalen werden zes maanden geleden in gebruik genomen, maar 'blijken door hun poreuze materiaaleigenschappen kwetsbaar voor het opnemen en vasthouden van een bacteriële verontreiniging', zo verklaart Foppen.

Twee doden
De Griekse fabriek stapte over op die nieuwe schalen omdat ze van duurzaam materiaal waren gemaakt. De bewuste schalen worden volgens Foppen nu niet meer gebruikt. Eerder werd al bekend dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit in de vestiging in Harderwijk geen verontreinigde zalm heeft aangetroffen.

De uitbraak van de salmonellabesmetting kostte aan twee, mogelijk drie mensen het leven, zeker 550 mensen werden ziek.

© RTLNieuws.nl

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Dit was het RTL nieuws vanuit Athene van uw verslaggeefster Rozemarijntje Zalm :lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De verzekering van visfabrikant Foppen gaat de slachtoffers van de besmette zalmproducten schadeloos stellen.
Dat zegt letselschade-advocaat Yme Drost in TC Tubantia na een gesprek met de verzekeraar.


Grootste salmonella-uitbraak ooit
De hoogte van de schadevergoeding is nog niet bekend. Daarover wordt de komende weken onderhandeld, zegt Drost. "Sommige mensen die zich hebben gemeld, kampen echt met enorme gevolgen. Zo is er een zelfstandig ondernemer die ziek werd en enkele weken niet heeft kunnen werken. De arbeidsongeschiktheidsverzekering dekt dat niet volledig. Ook is er iemand die na het eten van zalm naar het buitenland vertrok en ergens ver weg in een ziekenhuis moest worden opgenomen", vertelt Drost.

Blindedarmoperatie
Een ander was ziek, viel door zwakte van de trap en liep een botbreuk op. Velen zijn met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. Bij een van hen wisten de artsen niet wat er aan de hand was, en die heeft een blindedarmoperatie ondergaan. Ten onrechte, bleek later. Drost: "En dan was er ook nog iemand die jaren geleden darmkanker heeft gehad, en die nu bij nieuwe darmklachten enorm is geschrokken."


Volgens Drost zijn er veel meldingen binnengekomen vanaf de tweede helft van september tot en met de eerste week van oktober. "Terwijl ik heb begrepen dat die zalm al in juli in de winkels lag. Hoe heeft dat zo lang kunnen duren? Ligt dat aan de firma Foppen? Of aan het RIVM? ik vind dat het ministerie dat moet uitzoeken."

Door de uitbraak van de salmonellabesmetting werden in totaal bijna duizend mensen ziek. Twee mensen, mogelijk drie, overleden als gevolg van de besmetting. Het was de grootste uitbraak van voedselvergiftiging ooit in Nederland.

De besmetting werd veroorzaakt door schalen waar in de Griekse vestiging van Foppen de zalm wordt opgelegd. Die bleken de salmonellabacterie vast te houden.

bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... etting.xml

Vind het een raar verhaal dat Foppen er voor op moet komen dat die persoon een blindedarmoperatie heeft ondergaan wat niet nodig was geweest. :shock:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Salmonella-zalm van Albert Heijn

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou ja je weet niet wat het allemaal teweeg kan brengen van de week zeiden ze ook! Dat je er reuma aan over kon houden en nog iets dat ben ik vergeten aan deze variant??

Dus sta nergens van te kijken ,eerlijk gezegd

Het kan zijn door je zwakke gezondheid dat je lichaam ingedefecties/ ontstekingen krijgt...

Gesloten