LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Commissie voor Makelaars&Hypotheekadviseurs bij bouwkeuring

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Bouwexpert
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2014 08:13

Commissie voor Makelaars&Hypotheekadviseurs bij bouwkeuring

Ongelezen bericht door Bouwexpert »

Makelaars, Hypotheekadviseurs, Banken en andere dienstverleners verwijzen door naar bepaalde bouwadviesbureaus en ontvangen 50 tot 80 euro per doorverwijzing? De consument en zakelijke partijen worden tot wel 150 euro op kosten gejaagd.

Belangenverstrengeling:
Stel u bent een huis aan het kopen met behulp van een Makelaar, Hypotheekadviseur of andere dienstverlener (die in dienst zijn van hun klant(en). Deze doen een doorverwijzing naar een bepaalde bouwadviesbureau indien er een bouwtechnische keuring zoals een aankoopkeuring, opleveringskeuring of andere bouwtechnische keuring benodigd voor de aankoop van bijvoorbeeld een woning of (bedrijfs)gebouw. Bij een doorverwijzing naar een bepaalde bouwadviesbureau ontvangt de Makelaar of Hypotheekadviseur 50 tot 80 euro. Dan stel ik u de twee volgende vragen.

Vraag 1: Onafhankelijk wel of niet?
Vraag 2: = er belangenverstrengeling?

Feiten:
A: De klant betaald standaard 50 tot 150 euro teveel voor een Bouwtechnische keuring?
B: De klant heeft vertrouwen in de doorverwijzing. Echter hoe onafhankelijk is de bouwtechnische rapportage immers dragen de dienstverleners vaker opdrachten aan.
C: De Makelaar, Aankoop Makelaar, Hypotheekadviseur of bank hebben belang bij de uitslag en zullen en kunnen resultaten beïnvloeden immers dragen zij vaker opdrachten aan.

Graag willen wij weten hoe u tegen deze commissies aankijkt.


Met vriendelijke groet,

stofzuigertje

Re: Commissie voor Makelaars&Hypotheekadviseurs bij bouwkeuring

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vereniging Eigen Huis,
Die doet de keuringen beter en voordeliger en daar mogen ze niets voor rekenen!

Ook bij elke Hypotheek hebben ze bevriende makelaars die de Taxatie doen....
Ze spelen elkaar werk toe dus kies zelf en laat je naaien door deze vrienden....

Bouwexpert
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2014 08:13

Re: Commissie voor Makelaars&Hypotheekadviseurs bij bouwkeuring

Ongelezen bericht door Bouwexpert »

.
Laatst gewijzigd door Bouwexpert op 25 sep 2014 09:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Commissie voor Makelaars&Hypotheekadviseurs bij bouwkeuring

Ongelezen bericht door Lisare »

Ten eerste is een bouwkundige keuring zelden een verplichting (hooguit bij aanzienlijk achterstallig onderhoud) en ten tweede bepaald u als klant volgens mij zelf of u in zee gaat met het aangegeven bouwkundig adviesbureau.

Maak eens een vergelijk van de kosten van de verschillende bureaus. Het zou mij verbazen als bepaalde bureaus structureel € 150,00 duurder blijken en als dat al zo is dat dat dan aan de doorverwijzing ligt.

Kortom ik zie het probleem niet.....

Bouwexpert
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2014 08:13

Re: Commissie voor Makelaars&Hypotheekadviseurs bij bouwkeuring

Ongelezen bericht door Bouwexpert »

Onderzoeksplicht en mededelingsplicht?

Verplicht is in het leven niks. Maar als men vertrouwen in zijn of haar adviseur heeft zoals een Makelaar, Aankoop Makelaar of Hypotheekadviseur en men verwijst door naar een bouwadviesbureau of organisatie omdat een koper een wettelijke onderzoek plicht heeft of een verkoper een mededelingsplicht om zo te sturen naar een bouwtechnische keuring. Is de adviseur dan onafhankelijk terwijl hij een commissie krijgt voor de doorverwijzing?

Feit:
Bouwtechnische keuring zoals een Aankoopkeuring van 380 euro voor 200 euro incl. Rapportage. is een feit. De exacte zelfde dienst voor meer dan 150 euro verschil. Wilt u het verschil betalen aan de Makelaar, Hypotheekadviseur. en/of Bouwadviesbureau die de prijsafspraken maken.

Rest mij nog steeds de vraag:
Vraag 1: Onafhankelijk wel of niet?
Vraag 2: = er belangenverstrengeling?

Met vriendelijke groet,

[email protected]
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2014 12:13

Re: Commissie voor Makelaars&Hypotheekadviseurs bij bouwkeuring

Ongelezen bericht door [email protected] »

Heb mijn woning te koop gezet bij gratishuisaanbod.nl Kon tegen betaling van €119,79 op Funda geplaatst worden en zou 2 verkoop posters ontvangen. Beide niet uitgevoerd door deze niet bij de NVM aangesloten makelaar Optima Nuijten uit Bergen op Zoom. Meerdere keren hier over gebeld met als antwoord, storing, komt goed, ik bel zo terug, hetgeen nimmer gebeurde enzovoort en daarna geen contact meer gekregen, neemt gewoon niet op en reageerd nergens meer op. Heb mijn betaling terug gevraagd, ook hier op geen reactie. Dit riekt naar oplichting. Zal mijn rechtsbijstand in moeten schakelen om hopelijk mijn geld retour te kunnen krijgen. Ik heb inmiddels meerde van deze klachten gezien op het net, dus een gewaarschuwd mens telt voor twee... :evil:

Ad_Viseur
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:26

Re: Commissie voor Makelaars&Hypotheekadviseurs bij bouwkeuring

Ongelezen bericht door Ad_Viseur »

[email protected] schreef:Heb mijn woning te koop gezet bij gratishuisaanbod.nl Kon tegen betaling van €119,79 op Funda geplaatst worden en zou 2 verkoop posters ontvangen. Beide niet uitgevoerd door deze niet bij de NVM aangesloten makelaar Optima Nuijten uit Bergen op Zoom. Meerdere keren hier over gebeld met als antwoord, storing, komt goed, ik bel zo terug, hetgeen nimmer gebeurde enzovoort en daarna geen contact meer gekregen, neemt gewoon niet op en reageerd nergens meer op. Heb mijn betaling terug gevraagd, ook hier op geen reactie. Dit riekt naar oplichting. Zal mijn rechtsbijstand in moeten schakelen om hopelijk mijn geld retour te kunnen krijgen. Ik heb inmiddels meerde van deze klachten gezien op het net, dus een gewaarschuwd mens telt voor twee... :evil:
Lichtelijk off-topic. En ik ben erg laat met reageren

Sebastiaan1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2016 13:33

Re: Commissie voor Makelaars&Hypotheekadviseurs bij bouwkeuring

Ongelezen bericht door Sebastiaan1980 »

stofzuigertje schreef:Vereniging Eigen Huis,
Die doet de keuringen beter en voordeliger en daar mogen ze niets voor rekenen!

Ook bij elke Hypotheek hebben ze bevriende makelaars die de Taxatie doen....
Ze spelen elkaar werk toe dus kies zelf en laat je naaien door deze vrienden....
Dat is onzin. Vereniging Eigen Huis voert zelf geen bouwtechnische keuringen uit. Dat doen zelfstandige adviseurs die werken voor een 100 % dochter onderneming van Vereniging Eigen Huis. Ook daar zit gewoon een commissiemodel achter die de BV van deze dochter onderneming laat bestaan.

Gesloten