LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar betalen voor zoeken?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Mayamaya
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2016 13:38

Makelaar betalen voor zoeken?

Ongelezen bericht door Mayamaya »

Hallo,
Is het gebruikelijk dat een makelaar je geld vraagt voor het zoeken naar huurwoning?
Ik was met spoed opzoek naar een huurwoning en ben in aanmerking gekomen met een makelaarsbedrijf. Ik hen een bezichtiging gehad voor een tijdelijke woonruimte maar daar was weinig privacy. Ik heb de makelaar 35 EUR betaald voor inschrijven en screening zoals hij dat noemde en ook 200 voor contract opstellen. Uiteindelijk heb ik de woonruimte niet genomen en zouden we de financiën zo houden. Dus die 200 euro blijft staan voor als hij een andere woning voor me gevonden heeft en er een contract moet worden opgesteld. Nu hebben we een verhitte discussie gehad en bleek dat ik hem 125 euro extra moet betalen als ik met een andere woning in zee wil gaan. Maar dat wilde ik niet nu krijg ik mij k 200 euro niet terug omdat hij daar zijn arbeid kosten er vanaf wil halen. Nu is mijn vraag of ik mijn 200 euro terug eisen.

Ik kijk uit naar jullie reacties

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Makelaar betalen voor zoeken?

Ongelezen bericht door Radar »

Verhuurmakelaars mogen geen bemiddelingskosten in rekening brengen bij huurders. Dat heeft de Hoge Raad bepaald. Mensen die hier eerder een bedrag voor hebben neergelegd kunnen deze kosten terugvorderen. Hier lees je er meer over: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... rugvragen/

Je kunt ook gebruik maken van deze voorbeeldbrief: http://www.radartv.nl/consumentenhulp/v ... brief/130/

Mayamaya
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2016 13:38

Re: Makelaar betalen voor zoeken?

Ongelezen bericht door Mayamaya »

Dus ik kan die 200 euro terug krijgen. Maar kan hij dus geld vragen vanwege het feit dat hij voor mij opzoek is gegaan. Zo ja aan welk bedrag moet ik denken als de huurprijs 550 euro is.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Makelaar betalen voor zoeken?

Ongelezen bericht door 16again »

Voor woningen die makelaar ZELF in de verhuur heeft staan, mag de makelaar je geen kosten berekenen.

Heeft de makelaar elders voor je gezocht naar woningen, dan is het in rekening brengen van kosten wel toegestaan. Uiteraard dienen kosten wel vooraf gecommuniceerd te zijn

Mayamaya
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2016 13:38

Re: Makelaar betalen voor zoeken?

Ongelezen bericht door Mayamaya »

Hey bedankt voor je antwoord,
Met mij is niet gecommuniceerd over hoeveel de kosten bedragen. Ik kreeg via de telefoon te horen dat ik rekening moet houden met een bedrag van 170-180 euro wat ik erg belachelijk vind. Het was mij überhaupt niet duidelijk dat er extra kosten aan verbonden zou zijn. Hij zou mij laten weten wanneer hij iets gevonden had voor me. En nu krijg ik te horen dat ik naar die 200 euro kan fluiten omdat hij dat wil claimen als arbeidskosten voor zijn zoektocht naar een appartement wat ik uiteindelijk niet neem.

Gesloten