LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe projecten nieuwbouw veel goedkoper

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
sbunsee
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2013 11:01

Nieuwe projecten nieuwbouw veel goedkoper

Ongelezen bericht door sbunsee »

Drie jaar geleden toen mijn nieuwe woning werd opgeleverd bleek dat het project verder ging en dat er aan de volgende fase begonnen zou worden. Inmiddels gaat fase 5 van start. Echter zijn de prijzen van de woningen zo extreem gedaald dat wij (eerste fase) onze huizen niet meer zonder verlies kunnen verkopen als deze al verkocht kunnen worden. De huizen zijn voor wat betreft het ontwerp hetzelfde en worden op dezelfde locatie gebouwd (een straat verder), maar zijn veel breder/groter, hebben een eigen schuur/berging, grotere tuin etc. Mijn vraag is of het mogelijk is om iets van een compensatie te krijgen voor ons verlies en hoe ik dit dan kan aanpakken. Op deze manier is het namelijk helemaal niet mogelijk om ons huis te verkopen. En niet alleen wij, de hele straat heeft er last van. Het maakt het wonen hier ook niet leuk meer, omdat je toch tegen de nieuwe woningen aankijkt die groter en goedkoper zijn. En natuurlijk heeft het voor een groot deel met de crisis te maken, maar kunnen de prijzen dan zoveel afwijken dat wij daardoor benadeeld worden?

Heeft iemand hier ervaring mee of verstand van?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nieuwe projecten nieuwbouw veel goedkoper

Ongelezen bericht door sjohie »

sbunsee schreef:Drie jaar geleden toen mijn nieuwe woning werd opgeleverd bleek dat het project verder ging en dat er aan de volgende fase begonnen zou worden. Inmiddels gaat fase 5 van start. Echter zijn de prijzen van de woningen zo extreem gedaald dat wij (eerste fase) onze huizen niet meer zonder verlies kunnen verkopen als deze al verkocht kunnen worden. De huizen zijn voor wat betreft het ontwerp hetzelfde en worden op dezelfde locatie gebouwd (een straat verder), maar zijn veel breder/groter, hebben een eigen schuur/berging, grotere tuin etc. Mijn vraag is of het mogelijk is om iets van een compensatie te krijgen voor ons verlies en hoe ik dit dan kan aanpakken. Op deze manier is het namelijk helemaal niet mogelijk om ons huis te verkopen. En niet alleen wij, de hele straat heeft er last van. Het maakt het wonen hier ook niet leuk meer, omdat je toch tegen de nieuwe woningen aankijkt die groter en goedkoper zijn. En natuurlijk heeft het voor een groot deel met de crisis te maken, maar kunnen de prijzen dan zoveel afwijken dat wij daardoor benadeeld worden?

Heeft iemand hier ervaring mee of verstand van?
Nee, dat is de marktwerking, en je schrijft dat ze verschillen van jullie huis, dus dat is ook nog eens appels met peren vergelijken.

Door de crisis nemen gemeenten genoegen met lagere grondprijzen, projectontwikkelaars met minder winst, en de onderaannemers schrijven lager in om maar aan het werk te blijven. Alle machinaties in dat ecosysteem zorgen uiteindelijk voor die lagere prijs, daar is niet 1 punt of partij binnen aan te wijzen voor een compensatie.

En misschien is het meerwerk (luxere keuken/badkamer etc) voor die nieuwe huizen wel weer duurder?

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Nieuwe projecten nieuwbouw veel goedkoper

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Wilt u uw huis nu alweer verkopen dan?

Als u nog een jaartje of 10 wacht zal dat met dat verlies vast wel loslopen, en mocht u daar toch bang voor zijn, dan is er één oplossing: aflossen, aflossen, aflossen! Blijf je in ieder geval niet met een schuld zitten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe projecten nieuwbouw veel goedkoper

Ongelezen bericht door witte angora »

Van huizen heb ik niet zoveel verstand. Wel van luchtbellen, waarvan de huizenmarkt er ééntje is in een zeer lange rij.

Vroeger bijvoorbeeld had je vele postzegelverzamelaars, en de prijzen stegen gigantisch, tot... de luchtbel inklapte. Postzegels zijn tegenwoordig nauwelijks nog wat waard. Beleggers die laat in zijn gestapt, zijn gigantisch het schip ingegaan. Maar waar ze hun verlies moeten halen? Nergens, ze hebben zelf gekocht tegen een bepaalde prijs. Daar waren ze zelf bij.

De luchtbel van de huizenmarkt is niet anders. Je wordt er mee geconfronteerd, en je bent niet de enige. Je hebt een woning tegen een bepaalde prijs gekocht, daar is gewoon niets meer aan te veranderen. De enige oplossing is inderdaad wat Annikaatje hier boven aangeeft: aflossen, zodat je, als je uiteindelijk moet verkopen, niet met een restschuld blijft zitten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe projecten nieuwbouw veel goedkoper

Ongelezen bericht door kokka »

sbunsee schreef:maar zijn veel breder/groter, hebben een eigen schuur/berging, grotere tuin etc --- Het maakt het wonen hier ook niet leuk meer, omdat je toch tegen de nieuwe woningen aankijkt die groter en goedkoper zijn
Ik proef hier toch een beetje afgunst.
Helaas zijn de Project ontwikkelaars door de crisis ook gedwongen de prijzen van de huizen te laten zakken. Ik neem aan dat deze fase 5 niet ineens uit de lucht is komen vallen, dus dat je daar nu tegen aankijkt is niet echt een verrassing, als ze duurder waren geweest als jullie woning, was je wel blij geweest?

sbunsee
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2013 11:01

Re: Nieuwe projecten nieuwbouw veel goedkoper

Ongelezen bericht door sbunsee »

Wij hadden inderdaad de intentie om ons huis te verkopen, maar hebben het nog niet te koop gezet. Dit komt doordat de buurvrouw haar huis al twee jaar te koop heeft staan en het totaal geen kijkers aantrekt. Daarnaast moeten wij om het een beetje aantrekkelijk te maken flink zakken in de prijs waardoor we dus met een grote restschuld zullen blijven zitten. De meeste kopers kopen toch liever het goedkopere nieuwbouwproject achter ons ipv een bestaande woning die ook nog eens een stuk kleiner is.

Het is geen afgunst, ik gun het anderen zeker. Maar ik en met mij vele anderen zijn nu niet alleen de dupe van de crisis, maar ook van een goedkopere nieuwbouwproject naast ons die de voorkeur heeft bij de kopers. Het is gewoon dubbelop en daar worden wij zuur van.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Er zit inderdaad niets anders op dan aflossen of kiezen voor een restschuld.

Gebruiker_99
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2013 12:25
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe projecten nieuwbouw veel goedkoper

Ongelezen bericht door Gebruiker_99 »

Het beste is om de woning lekker te verhuren tot dat je het in een jaar of twee/drie met een winst kan verkopen. Lease-koop is ook een mogelijkheid voor dergelijke projecten. Bouwen in een recessie moet heel voorzichtig geschieden en dat is hier niet het geval geweest.

Compensatie is zeker niet aan de horizon te zien, dus als u er niet zelfs in woont dan het verlies de nek omdraaien met een lease-koop of een verhuur. :D

Gesloten