LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spelregels koop woning veranderen opeens

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
marcA1972
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2017 13:09

Spelregels koop woning veranderen opeens

Ongelezen bericht door marcA1972 »

Een vriendin van mij heeft een woning bezichtigd en wilde daar een bod op uitbrengen. De verkopende makelaar informeerde haar dat de woning onder voorbehoud verkocht was. Naast een voorbehoud financiering was het andere voorbehoud de verkoop van de eigen woning door de kopers. Mijn vriendin mocht bieden maar wanneer zij tot een akkoord zou komen zouden de oorspronkelijke kopers 48 uur de tijd hebben om het voorbehoud verkoop eigen woning te laten vallen.

Mijn vriendin heeft geboden en kreeg een tegenbod van de eigenaar (via de makelaar). Na wat heen en weer bieden kwam men uit op een voor beiden acceptabele prijs. Vrijdag gaf de makelaar aan dat de termijn van 48 uur ging lopen voor de oorspronkelijke kopers. Vandaag een half uur voor het verstrijken van de termijn belde hij dat de verkoper zich dit weekend had bedacht en eerst een bankgarantie van mijn vriendin wilde voordat ze de termijn van 48 uur in gingen roepen.

Vanuit het standpunt van de koper snap ik dit natuurlijk wel maar vind het wel heel raar dat dit achteraf als een soort nieuwe voorwaarde wordt toegevoegd waarbij alle biedingen door mijn vriendin onder voorbehoud financiering zijn gedaan. Uiteraard is het hele traject telefonisch gedaan, er zijn wel getuigen van het telefoongesprek maar er staat niets op papier. Kun je hier iets tegen doen?

Moneyman
Berichten: 30263
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Spelregels koop woning veranderen opeens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee. De koopovereenkomst is pas een feit als de papieren getekend zijn. Chique is het niet, maar je kunt er niets tegen doen.

marcA1972
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2017 13:09

Re: Spelregels koop woning veranderen opeens

Ongelezen bericht door marcA1972 »

Snap ik. Begrijp ook wel dat je niets kunt afdwingen maar had altijd wel het idee dat de NVM bepaalde fatsoensregels atelt aan haar leden

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Spelregels koop woning veranderen opeens

Ongelezen bericht door chrisd1 »

marcA1972 schreef:Snap ik. Begrijp ook wel dat je niets kunt afdwingen maar had altijd wel het idee dat de NVM bepaalde fatsoensregels atelt aan haar leden
Niet op de hoogte van het schriftelijkheidsvereiste ??

Loeter

Re: Spelregels koop woning veranderen opeens

Ongelezen bericht door Loeter »

marcA1972 schreef:Snap ik. Begrijp ook wel dat je niets kunt afdwingen maar had altijd wel het idee dat de NVM bepaalde fatsoensregels atelt aan haar leden
Het verdient zeker de schoonheidsprijs niet, maar juridisch kan uw vriendin niets afdwingen.

Check dit nog even: https://www.nvm.nl/service/vraagenantwoord

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Spelregels koop woning veranderen opeens

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lees in de OP, dat vriendin 'mocht bieden'; is dat dan niet gewoon vrijblijvend??

Moneyman
Berichten: 30263
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Spelregels koop woning veranderen opeens

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:Lees in de OP, dat vriendin 'mocht bieden'; is dat dan niet gewoon vrijblijvend??
Jazeker. Sowieso is alles vrijblijvend totdat er een krabbel op papier staat en de bedenktijd is verstreken.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Spelregels koop woning veranderen opeens

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
chrisd1 schreef:Lees in de OP, dat vriendin 'mocht bieden'; is dat dan niet gewoon vrijblijvend??
Jazeker. Sowieso is alles vrijblijvend totdat er een krabbel op papier staat en de bedenktijd is verstreken.
Kan er dan niet op enig moment sprake zijn van een pre-contractuele fase; zoals b.v. hier genoemd??

Moneyman
Berichten: 30263
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Spelregels koop woning veranderen opeens

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
Moneyman schreef:
chrisd1 schreef:Lees in de OP, dat vriendin 'mocht bieden'; is dat dan niet gewoon vrijblijvend??
Jazeker. Sowieso is alles vrijblijvend totdat er een krabbel op papier staat en de bedenktijd is verstreken.
Kan er dan niet op enig moment sprake zijn van een pre-contractuele fase; zoals b.v. hier genoemd??
Dan moet je wel een heel sterke casus hebben, en dat is hier absoluut niet aan de orde. In die andere casus, waar jij naar verwijst, was veel meer reden om dat standpunt in te nemen, en ook daar zei ik al:
Moneyman schreef:Kijk, natuurlijk kan je gaan procederen. Lees je maar eens in op het onderwerp "pre-contractuele fase". Maar dat ga je in deze casus hoogstwaarschijnlijk niet winnen, en áls je al zou winnen, kost je dat een veelvoud van je huidige kosten. Niet doen dus.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Spelregels koop woning veranderen opeens

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Beste vraagsteller,
U kunt hier - helaas voor u - niets tegen beginnen vanwege het schriftelijkheidsvereiste bij (ver)koop van onroerend goed. Zowel de particuliere verkoper als particuliere koper, die na eerdere overeenstemming weigert mee te werken aan het vervolg, dus o.a. het tekenen van een koopovereenkomst van een woning, of voorwaarden wil veranderen, kan daartoe niet kan worden gedwongen, omdat de wet hem niet daartoe verplicht. Zie de uitspraak van de Hoge Raad: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 011:BU7412. Heel soms is er een uitzondering mogelijk. Maar dat is een zeldzaamheid. Die uitzondering geldt zeker niet in dit geval.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten