LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugvorderen bemiddelingskosten

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
NLmichiej
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2013 14:45

Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door NLmichiej »

Goedemiddag,

In juni 2013 heb ik een huis gehuurd en onder protest bemiddelingskosten van € 423,50 betaald, naast een borg van € 650,00. Inmiddels ben ik verhuisd en doe ik een poging deze kosten terug te vorderen op mijn verhuurder. Hierover is al heel veel mailcontact geweest en ik heb de makelaar ook reeds een 14-dagenbrief gezonden, waarna het contact is geïntensiveerd, maar niet afgerond.

De woning moest na oplevering nog opnieuw worden geschilderd en daarvoor ook schoon worden gemaakt. Hierover is bij de oplevering overeenstemming bereikt dat de kosten voor het schilderen gedeeld zouden worden. Wellicht van belang is het om te melden dat de oppervlakte van de woning 55 m2 beslaat - aan de kleine kant dus. De rekening welke mij werd gepresenteerd? Een totaalbedrag van € 742,00 inclusief BTW. Voor 28 uur "Binnenschilderwerk" aldus de factuur, echter maakte in de begeleidende mail de verhuurder hierin een onderverdeling waarin "slechts" 10 uur schilderwerk werd opgenomen, ik citeer:
"14 uur : Schoonmaken
10 uur : Schilderen
2 uur : Afvoeren van spullen/afval wat u in het appartement heeft achtergelaten.
2 uur: Leeg halen vuilcontainers en afvoeren vuilnis"
Derhalve zou ik 5 uur vergoed krijgen, wat neerkomt op € 132,50, en waren zij bereid (€ 742,00 - € 132,50 - € 650,00 =) € 40,50 over te maken.

Op dat moment weigerden zij nog de bemiddelingskosten terug te betalen. Inmiddels heb ik d.m.v. hard bewijs aan te leveren de toezegging dat ik deze € 423,50 terug kan krijgen, echter weigeren zij ten gevolge daarvan nu wel het restant van de borg terug te betalen doordat zij hun aanbieding om de schilderkosten te delen hebben ingetrokken.

Omdat op de factuur van de schilder geen specificatie staat welke uren zijn gemaakt voor schilderwerk en andere werkzaamheden heb ik de verhuurder gevraagd een urenspecificatie te verschaffen van de schilder. De verhuurder geeft aan deze niet eerder dan 24 oktober te kunnen aanleveren, omdat de schilder volgens hem momenteel in Polen zou zijn. Zonder deze specificatie zou ik mijns inziens volgens gemaakte afspraak recht hebben op een vergoeding van 14 van de 28 gemaakte werkuren.

De termijn van 14 dagen uit mijn 14-dagenbrief is op 5 oktober al verlopen. Nadien is nog diverse malen contact geweest en heb ik na vermelding van de verhuurder dat de urenspecificatie pas op 24 oktober aangeleverd kan worden gemeld dat ik verwacht dat op 25 oktober dan uiterlijk de kosten zijn overgemaakt, om anders over te gaan tot rechtsmaatregelen.

Mijn vragen naar aanleiding hiervan:

1. Ik ben van mening dat de aangegeven 28 uur voor het werk dat voorhanden was in deze kleine ruimte veel te veel is. Kan ik voor een kantonrechter hard maken dat de gemaakte kosten van € 742,00 onredelijk zijn?

2. Indien bovenstaande niet mogelijk is, kan ik een eventuele dagvaarding beperken tot de vordering op de bemiddelingskosten?

3. Kan de verhuurder terugkomen op de gemaakte afspraak de kosten voor schilderen te delen? Ze zijn hier zwart op wit mee akkoord gegaan.

4. Is de eis om de € 423,50 aan bemiddelingskosten uiterlijk 25 oktober op mijn rekening te hebben billijk? Eigen vermoeden zou zijn "ja", want ik heb ze mijns inziens inmiddels wel genoeg tijd gegeven (verhuurder stelt niet te willen betalen voordat overeenstemming is over borg én bemiddelingskosten).

Mocht er voor een juiste beoordeling meer informatie benodigd zijn, dan verneem ik dit graag.

Alvast bedankt voor uw tijd.

Met vriendelijke groet,

Michiel

BL2
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door BL2 »

"Men" is 18 uren bezig geweest om een woning van slechts 55 vierkante meter schoon en opgeruimd te krijgen, nou dan moet je wel een gigantische puinhoop hebben achtergelaten.

Verder geef je aan dat er 10 uren geschilderd is. Dat is dus al bekend, waarom moet de schilder dit nogmaals bevestigen. Tien uren schilderen lijkt mij niet overdreven lang, zeker niet in een woning welke zo werd achtergelaten....

Dus je moet mijns inziens 5 uren schilderen betalen plus natuurlijk de kosten om de enorme vervuiling op te ruimen.
Dit opruimen had je natuurlijk ook zelf kunnen doen.

NLmichiej
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2013 14:45

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door NLmichiej »

Beste BL2,

Bedankt voor je reactie. Vanwege tijdgebrek voortgekomen uit het onverwacht krijgen van een nieuwe woning kort voor mijn vakantie heb ik teveel hooi op mijn vork genomen en de woning niet goed kunnen schoonmaken voor de oplevering. Ik erken zonder meer dat de woning een schoonmaakbeurt nodig had, maar het totaal van 18 uur dat hiervoor is uitgetrokken is desondanks ongekend.

De verhuurder geeft zelf aan dat er 10 uur is geschilderd. Op de factuur van het ingehuurde bedrijf is hierop echter nergens een specificatie te vinden. Daarop staat enkel "Binnenschilderwerk: 28 uur".

Met vriendelijke groet,

Michiel

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door ciske »

Ik ga er vanuit TS dat je niet zo'n smeerpeuk bent dat ze 10 uur nodig hebben gehad, maar dat het gewoon gebruikersvuil is geweest.

Stap eens naar het juridisch loket, dat is gratis voor advies.
Succes.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door joris21 »

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Vanwege tijdgebrek voortgekomen uit het onverwacht krijgen van een nieuwe woning kort voor mijn vakantie heb ik teveel hooi op mijn vork genomen en de woning niet goed kunnen schoonmaken voor de oplevering. Ik erken zonder meer dat de woning een schoonmaakbeurt nodig had
Een compleet huis schoonmaken kan best 10 uur kosten je moet niet vergeten dat het opgeleverd word voor de volgende bewoner die hoeft niet eerst de zooi van de oude bewoner op te ruimen
Laatst gewijzigd door Radar op 19 okt 2016 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geruzie.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door ciske »

[Tekst verwijderd door de Moderator]

Ga gewoon ff langs het juridisch loket, daar ben je beter af dan hier.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 okt 2016 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op (verwijderd) geruzie in eerdere post.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door joris21 »

En daar zal ie precies hetzelfde te horen krijgen, kortom [Tekst verwijderd door de Moderator].
10 uur schoonmaak is 2 man 5 uur voor een complete schoonmaak is dat niet veel.
TS geeft notabene zelf toe dat het huis een schoonmaakbeurt nodig had.

Buiten dat bv 2 uur afval weg brengen kan ook gemak, ze moeten het inladen, naar de stort rijden en weer uitladen dan ben je zo 2 uur verder.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 okt 2016 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geruzie.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind het aantal uren niet gek, als je er vanuit gaat dat het huis verhuurbaar gemaakt moet worden. TS zal zeer lastig kunnen bewijzen (want dat moet hij!) dat die uren niet kloppen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door berndv »

joris21 schreef:Jij moet eens niet zoveel van iets uitgaan en gewoon lezen wat TS schrijft.
zou je zelf ook een voorbeeld aan kunnen nemen wellicht en niet zoveel aannames doen, zoals bijvoorbeeld in het topic over incasso :wink:

BL2
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door BL2 »

ciske schreef:Ik ga er vanuit TS dat je niet zo'n smeerpeuk bent dat ze 10 uur nodig hebben gehad, maar dat het gewoon gebruikersvuil is geweest.
Ik lees geen 10 uren schoonmaken, maar 18 uren schoonmaken (en 10 uren schilderen)

18 uren schoonmaken lijkt me sterk overtrokken voor een zo'n kleine woning, 10 uren schilderen ben je zo kwijt als je het netjes doet.

Alle schoonmaakkosten en de helft van het schilderwerk komen ten laste van de borg.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt er wel vanaf wat precies moest worden 'opgeruimd'. Het kan best zijn dat er bijvoorbeeld oude en versleten vloerbedekking (verlijmd?) of laminaat lag en dat dat verwijderd en afgevoerd moest worden. Ik kan me goed voorstellen dat twee mensen een dag bezig zijn om een appartement leeg en 'opleverklaar'/schilderbaar te maken.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugvorderen bemiddelingskosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ook. Ik ontruim regelmatig kleine woningen, daar kan je vaak moeiteloos meerdere dagen doorbrengen voor alles weer verhuurklaar is.

Gesloten