LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis gekocht - vermelde vloeroppervlakte wijkt af

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
bakker82
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:38

Huis gekocht - vermelde vloeroppervlakte wijkt af

Ongelezen bericht door bakker82 »

Wij hebben recent een huis gekocht onder voorbehoud van financiering en bouwkundig onderzoek.
Die is recent uitgevoerd en wij zijn er achter gekomen (met behulp van de bouwkundig adviseur) dat de door de verkopend Makelaar opgegeven bruto vloeroppervlakte van de woning niet klopt. Ook als ik de berekening zó doe, dat ik uit ga van gebruikersruimte/woonoppervlakte kom ik niet aan het vermelde aantal vierkante meters. Het verschil is relatief veel, vind ik omdat het hier om een klein appartement gaat (60m2 = vermeld/opgegeven door de verkopend makelaar, wij hebben hooguit 51m2 kunnen berekenen)
Het koopcontract moet nog worden getekend.
Wat kunnen wij hier nog mee?
De prijsonderhandelingen zijn al afgerond, dus ik weet niet of het nog zin heeft om alsnog over de prijs te gaan onderhandelen? Valt dit onder 'eigen onderzoek'? M.a.w. had ik dit zelf de (eerste) kijkdag -iig voor de prijsonderhandelingen- zelf moeten onderzoeken en opmeten?
Al vast vriendelijk bedankt voor jullie adviezen en tips.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Huis gekocht - vermelde vloeroppervlakte wijkt af

Ongelezen bericht door marcel75 »

Als je de koopovereenkomst nog niet hebt getekend, heb je ook nog geen huis gekocht.

Maar die 9 vierkante meter, kan liggen in het wel of niet meetellen van een berging toilet etc. Dit valt overigens idd onder uw onderzoeksplicht.

Daar kun je verder weinig mee, je hebt geboden op een appartement zoals je dat gezien hebt en daarover is overeenstemming bereikt. Om nu te zeggen dat het prijstechnisch veel uitmaakt....niet echt. Dat had wel het geval kunnen zijn als je een huis met grond kocht en de grondoppervlakte is ineens kleiner.

bakker82
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:38

Re: Huis gekocht - vermelde vloeroppervlakte wijkt af

Ongelezen bericht door bakker82 »

Correct; het huis heb ik inderdaad nog niet gekocht.
Juist als ik het toilet, berging, trap, hal mee zou tellen kom ik maar net tot die 51m2 totaal oppervlakte. De 9m2 verschil kan dus niet zitten in totaal oppervlakte / gebruiksoppervlakte. Die is zo mogelijk alleen nog maar groter.

Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Re: Huis gekocht - vermelde vloeroppervlakte wijkt af

Ongelezen bericht door Bell »

Destijds heb ik alles en iedereen ingeschakeld om erachter te komen of de makelaar/verkoper dit kon maken en elke instantie bleef erbij: Een verkoper mag zoveel m2 opgeven als hij zelf wil, het is de verantwoordelijkheid van de koper om dit te controleren.

Het is dus aan jou of je deze prijs voor de daadwerkelijke m2 wilt betalen. Zelf heb ik tot 2x toe bedankt voor de nepperij :wink:

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Huis gekocht - vermelde vloeroppervlakte wijkt af

Ongelezen bericht door marcel75 »

De berekening van de verkoper kan ook de eenvoudige berekening zijn, oftwel neem de breedte van het hele appartement en vermenigvuldig dat met de hele diepte. Op die manier ontstaat er wel ruis doordat ook de ruimte die de binnenmuren in beslag nemen, meegeteld worden.

Tijger van Maleisië
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:35

Re: Huis gekocht - vermelde vloeroppervlakte wijkt af

Ongelezen bericht door Tijger van Maleisië »

bakker82 schreef:
........dat de door de verkopend Makelaar opgegeven bruto vloeroppervlakte van de woning niet klopt.
Als het goed is staat er in de brochure dat de afmetingen circa maten zijn en dat er aan die gegevens geen rechten ontleend kunnen worden.
Dus kan je nergens een beroep op doen.
Ja kan alleen de makelaar om uitleg vragen waarom het verschil bijna 15% bedraagt.

bakker82
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:38

Re: Huis gekocht - vermelde vloeroppervlakte wijkt af

Ongelezen bericht door bakker82 »

Juist. Ik vind de hantering van het begrip Circa nogal misbruikt als het om zo'n relatief groot verschil gaat.
Anyway, het is geen hangijzer voor ons, we willen het huis evengoed wel kopen. Ik vond het gewoon een rare 'gewoonte' of recht (als ik op de reacties hierboven af ga) De prijs hangt nl. wel degelijk erg veel af van de oppervlakte, naast zaken als staat van onderhoud, buurt, balkon op zuiden etc. Ook als je een zoekopdracht geeft op bijv. funda (...) zorgt dit er voor dat je huis ineens wel binnen jouw wensen lijst valt, bijvoorbeeld. Dat hoeft niet erg te zijn, maar toch.... Ik vind het in principe misleidend.

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: Huis gekocht - vermelde vloeroppervlakte wijkt af

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Juist. Ik vind de hantering van het begrip Circa nogal misbruikt als het om zo'n relatief groot verschil gaat.
Anyway, het is geen hangijzer voor ons, we willen het huis evengoed wel kopen. Ik vond het gewoon een rare 'gewoonte' of recht (als ik op de reacties hierboven af ga) De prijs hangt nl. wel degelijk erg veel af van de oppervlakte, naast zaken als staat van onderhoud, buurt, balkon op zuiden etc. Ook als je een zoekopdracht geeft op bijv. funda (...) zorgt dit er voor dat je huis ineens wel binnen jouw wensen lijst valt, bijvoorbeeld. Dat hoeft niet erg te zijn, maar toch.... Ik vind het in principe misleidend.
Zeer misleidend want de huisoppervlakte had eerder omlaag afgerond kunnen worden. :roll:
Ik zou, wanneer het een NVM makelaar is, hem wijzen op de vertrouwenspositie, die hij met zijn lidmaatschap van die club wil uitstralen, wanneer hij info van zijn aangeboden huizen aan aspirant kopers geeft. Die info kan en mag niet 15% onjuist in het nadeel van de koper zijn en juist zijn lidmaatschap van die NVM zou borg moeten staan tegen dit soort sjachermakelaarsstreken.
Ik zou over de prijs onderhandelen op grond van aantoonbaar valse informatie verkregen van een "erkende makelaar".

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Huis gekocht - vermelde vloeroppervlakte wijkt af

Ongelezen bericht door D1RK »

Als je de maten aan de buitenzijde inclusief muren berekende kan je wel eens op 60 M2 komen!

Dus totale huis inclusief betonen muren en dat is altijd iets meer.
Omdat dit niet klopt en gezien de dalende prijzen zou ik het gaan na meten en een €10.000,- lager bieden.

Dus meet voorgevel en diepte en als dit klopt is het slordige makelaar en dit verschil is meer dan 10% dus niet acceptabel.

U vond dit huis dus wel leuk, maar op papier fouten maken mag je verrekenen, net als gevonden achterstallig onderhoud of slechte plekken, en let ook op verlengsnoeren die vrijwel iedereen monteerde en officieel niet mogen!

Alles wat U vind mag U verrekenen en als je de huidige prijs gedeeld door 60 meters vermenigvuldig met de werkelijke word het een leuk betaalbaar verhaal....
Dit is in Theorie 15% korting... dus proberen kan altijd en zij willen er toch ook vanaf en U heeft nog een andere op het oog of doet alsof dat zo is....

Gesloten