LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
F. Brasker
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2018 21:39

Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door F. Brasker »

Dank voor de reacties
Laatst gewijzigd door F. Brasker op 19 apr 2018 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Helaas, bij een woonhuis is de koop pas definitief als de verkoper de handtekening op de koopovereenkomst heeft staan en voor de koper 3 dagen na tekenen. Tot het moment van tekenen mag de verkoper zich dus terug trekken.
Ik heb het zelf ook meegemaakt. We waren al onderweg naar de makelaar om te tekenen toen we het telefoontje kregen. Niet netjes, maar het mag.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je verwijst zelf al naar het toepasselijke wetsartikel, waarin het schriftelijkheidsvereiste is opgenomen. Dat is een harde voorwaarde.

En volgens mij weet je dit zelf heel goed. Want je kopieert een stuk tekst van Wikipedia(of van de website van deze advocaat: identieke tekst), maar je kopieert heel selectief. Datgene wat je niet uitkomt, laat je weg...
Mondelinge overeenstemming
Ook als er tussen partijen geen koopovereenkomst tot stand is gekomen, dan mogen zij zich na het bereiken van een mondelinge overeenstemming niet zomaar terugtrekken, althans, zo leek te volgen uit de wetsgeschiedenis van artikel 7:2 BW (zie Kamerstukken II, 23 095, nr. 5) en de jurisprudentie. In beginsel zouden zij dan medewerking moeten verlenen aan het alsnog opmaken van de schriftelijke koopovereenkomst (Kamerstukken II, 23 095, nr. 8), zo was de stelling. Na lange onduidelijkheid daarover in de jurisprudentie heeft de Hoge Raad echter op 9 december 2011 anders beslist: de "particuliere" koper én de "particuliere" verkoper van een woonhuis kunnen zich jegens elkaar ook ná het bereiken van een mondeling overeenstemming nog terugtrekken. Dat is alleen anders in zeer bijzondere omstandigheden.
Dus nee, je kunt niets. Behalve je er overheen zetten.
Laatst gewijzigd door Radar op 27 apr 2018 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de aankoop van een woning gelden andere regels inzake een overeenkomst. Het is vervelend, maar het mag.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door renewouters »

Maar draai het ook eens om: wat zou jezelf doen als je een bod mondeling hebt geaccepteerd en iemand anders biedt (voordat er iets getekend is) 10k meer? Laat je die 10k dan schieten of accepteer je die gewoon en zie je af van verdere gesprekken met kandidaat nr.1? Nogmaals, misschien niet netjes maar wel begrijpelijk.

PS: je klaagt wel over wild-west taferelen maar je doet er zelf ook aan mee door boven de vraagprijs te bieden. Als we daar nu eens met z'n allen mee stoppen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk je toevallig regelmatig naar die Engelse huizenprogramma's? Daar is, blijkens de programma's, een woning inderdaad gekocht zodra er mondelinge overeenstemming is, en worden kopers gefeliciteerd op het moment dat hun bod geaccepteerd is.

Of het daar werkelijk zo gaat weet ik niet, maar dit is Nederland, niet Groot-Brittanië. :wink:
Laatst gewijzigd door Radar op 27 apr 2018 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote weggehaald bericht verwijderd

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door Nevyn »

witte angora schreef:Kijk je toevallig regelmatig naar die Engelse huizenprogramma's? Daar is, blijkens de programma's, een woning inderdaad gekocht zodra er mondelinge overeenstemming is, en worden kopers gefeliciteerd op het moment dat hun bod geaccepteerd is.

Of het daar werkelijk zo gaat weet ik niet, maar dit is Nederland, niet Groot-Brittanië. :wink:
Maar in die Engelse huizenprogramma's hoor je ook vaak tijdens de aftiteling, dat 1 van de 2 partijen zich heeft terug getrokken.

marjaboschman
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2018 10:59

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door marjaboschman »

Ja, eigenlijk is dat officieel wel zo. Heb zelf in de makelaardij gezeten. Maar de ervaring leert wel dat zolang er niks officieel getekend is het vaak lastig te bewijzen is e.d. En over het algemeen heeft het voor beide partijen geen zin om hier veel werk van te gaan maken om de koop dan alsnog te gaan verhalen op de toegezegde partij - die er vanaf ziet. Je kunt je tijd beter besteden :wink:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee, zover kom ik zelden... Bij het opentrekken van de champagne zap ik al door.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, soms nog wel na een maand.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Gebeurt hier in Nederland ook hoor.. Bij aankoop van een huis ( bevestiging dat de koop doorgaat ) wordt hier ook een (klein) feestje gevierd. Wel met voorbehoud dat het nog afgezegd kan worden. Dat voorbehoud gaat er pas af als de bedenktijd helemaal voorbij is, dus dan is het pas echt tijd voor een feest(je).

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door vroem »

Nevyn schreef:
witte angora schreef:Kijk je toevallig regelmatig naar die Engelse huizenprogramma's? Daar is, blijkens de programma's, een woning inderdaad gekocht zodra er mondelinge overeenstemming is, en worden kopers gefeliciteerd op het moment dat hun bod geaccepteerd is.

Of het daar werkelijk zo gaat weet ik niet, maar dit is Nederland, niet Groot-Brittanië. :wink:
Maar in die Engelse huizenprogramma's hoor je ook vaak tijdens de aftiteling, dat 1 van de 2 partijen zich heeft terug getrokken.
ik meen dat het in Schotland zelfs zo was (of is) dat er alleen geboden kan worden middels gesloten biedingen. soort veiling dus. je weet dus als koper pas iets wanneer je bod geaccepteerd of afgewezen is, maar dan is het ook klaar.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door Moneyman »

marjaboschman schreef:Ja, eigenlijk is dat officieel wel zo. Heb zelf in de makelaardij gezeten. Maar de ervaring leert wel dat zolang er niks officieel getekend is het vaak lastig te bewijzen is e.d. En over het algemeen heeft het voor beide partijen geen zin om hier veel werk van te gaan maken om de koop dan alsnog te gaan verhalen op de toegezegde partij - die er vanaf ziet. Je kunt je tijd beter besteden :wink:
Het is gewoon compleet kansloos, omdat er géén geldige overeenkomst is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door vroem »

marjaboschman schreef:Ja, eigenlijk is dat officieel wel zo. Heb zelf in de makelaardij gezeten. Maar de ervaring leert wel dat zolang er niks officieel getekend is het vaak lastig te bewijzen is e.d. En over het algemeen heeft het voor beide partijen geen zin om hier veel werk van te gaan maken om de koop dan alsnog te gaan verhalen op de toegezegde partij - die er vanaf ziet. Je kunt je tijd beter besteden :wink:
nee dat is in ieder geval sinds 2003 niet meer zo...:
https://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en ... eldig.html

atlas1302

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Niet netjes en ik doe op die manier nooit zaken, woord is een woord! Heb vroeger ook wel eens een bod gekregen op een pand boven de vraagprijs terwijl ik iemand anders het al had gegund, en die heeft het ook gekregen. Hij is me er nog dankbaar voor en als ik in Nederland ben kan ik zo een kamertje krijgen om te pitten, sportief toch.

Die huizenmarkt ziekte gaat over een aantal jaren heel veel problemen opleveren, goede tijden - slechte tijden, voor de een zijn dood voor de ander zijn brood.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Die huizenmarkt ziekte gaat over een aantal jaren heel veel problemen opleveren, goede tijden - slechte tijden, voor de een zijn dood voor de ander zijn brood.
Weer problemen opleveren zal je bedoelen. :x

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Is mondelinge toezegging van verkoop van huis bindend?

Ongelezen bericht door Hatertje »

renewouters schreef: PS: je klaagt wel over wild-west taferelen maar je doet er zelf ook aan mee door boven de vraagprijs te bieden. Als we daar nu eens met z'n allen mee stoppen.
Het probleem is dat we daar niet met zijn allen mee stoppen. Vandaar dat men moet overbieden. Ik heb afgelopen jaar met dit bijltje moeten hakken en heb uiteindelijk €37,5k overboden op mijn woning. Als ik de vraagprijs had geboden had ik never nooit dat huis gekregen. Waar ik woon moet je minstens 10% overbieden om überhaupt een kans te maken.

Gesloten