LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Elaiza
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2017 07:29

Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door Elaiza »

Een aantal maanden geleden hebben wij een makelaar ingeschakeld tbv de verkoop van ons huis.

Wij hebben toen eenmalig ongeveer een uurtje een styliste op bezoek gehad. Direct daarna bleek dat we serieuze kopers hadden voor ons huis en heb de ik makelaar gezegd dat verkoop niet meer nodig was. Ik had immers nog geen verkoopovereenkomst met voorwaarden getekend, alleen een mail gestuurd met dat de verkoop gedaan zou mogen worden. Dit heb ik op 31 augustus toegezegd en op 6 september ingetrokken, dus al was er wel een getekend contract geweest, dan nog val ik mijns inziens binnen de 14 dagen bedenktijd waar een makelaar zich ook aan moet houden.

De makelaar maakte ook geen probleem van het intrekken, aangezien de kosten toch niet hoog zouden zijn zei hij. Vervolgens ontvang ik een rekening van €395 euro terwijl de totale opstartkosten €795 zouden zijn.

Ik heb aangegeven dat wij €395 euro toch best een hoog bedrag vinden voor een bezoek van 1 uurtje van een styliste. De makelaar geeft aan dat dit toch echt de kosten zijn en geeft geen gehoor aan het inzien van de rekening van de styliste, zodat wij kunnen beoordelen of de werkzaamheden die ze in rekening heeft gebracht ook daadwerkelijk zijn gedaan. Wanneer we niet snel betalen stuurt hij het naar een incassobureau geeft hij aan, dit terwijl wij nog niet eens een eerste herinnering oid hebben ontvangen.

Wat kan ik hier nu mee? Uitetaard zijn wij gewoon bereid voor de geleverde diensten te betalen en dit is ook aangegeven aan de makelaar, maar 395 euro voor een uurtje...dat verdient een advocaat nog niet eens!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

De makelaar had al een aanvang gemaakt met z'n werkzaamheden én u hebt een styliste over de vloer gehad.
395 euro lijkt me een prima en redelijk bedrag.

stofzuigertje

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor een Styliste moet je altijd even vragen wat dat gaat kosten....
En mondelinge opdracht, hij had het harder kunnen spelen.

Je verkoopt zelf of via makelaar en als hij werk verrichte om te kijken wat je huis waard is...?????

Elaiza
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2017 07:29

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door Elaiza »

De makelaar heeft geen aanvang gemaakt. Dit zijn de kosten enkel en alleen voor interieuradvies aldus de makelaar, er heeft verder niets plaats gevonden buiten een vrijblijvend verkoopadvies zoals hierboven ook beschreven.

Elaiza
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2017 07:29

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door Elaiza »

Ik heb betreffende styliste gemaild. Zij geeft aan 195 euro te vragen voor een advies.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door vroem »

alleen een mail gestuurd met dat de verkoop gedaan zou mogen worden.
dus is er een overeenkomst tot stand gekomen. Netjes dat niet alles berekend wordt. Die kosten zijn niet alleen voor de tijd van de styliste maar ook voor de tijd van de makelaar zelf lijkt mij.
Of daar nadere specificatie voor nodig is? kunt u doorzetten/opeisen eventueel met juridische hulp. Met een risico dat de makelaar er minder makkelijk over gaat denken..

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door witte angora »

Elaiza schreef:Een aantal maanden geleden hebben wij een makelaar ingeschakeld tbv de verkoop van ons huis.

Wij hebben toen eenmalig ongeveer een uurtje een styliste op bezoek gehad. Direct daarna bleek dat we serieuze kopers hadden voor ons huis en heb de ik makelaar gezegd dat verkoop niet meer nodig was. Ik had immers nog geen verkoopovereenkomst met voorwaarden getekend, alleen een mail gestuurd met dat de verkoop gedaan zou mogen worden. Dit heb ik op 31 augustus toegezegd en op 6 september ingetrokken, dus al was er wel een getekend contract geweest, dan nog val ik mijns inziens binnen de 14 dagen bedenktijd waar een makelaar zich ook aan moet houden.

De makelaar maakte ook geen probleem van het intrekken, aangezien de kosten toch niet hoog zouden zijn zei hij. Vervolgens ontvang ik een rekening van €395 euro terwijl de totale opstartkosten €795 zouden zijn.

Ik heb aangegeven dat wij €395 euro toch best een hoog bedrag vinden voor een bezoek van 1 uurtje van een styliste. De makelaar geeft aan dat dit toch echt de kosten zijn en geeft geen gehoor aan het inzien van de rekening van de styliste, zodat wij kunnen beoordelen of de werkzaamheden die ze in rekening heeft gebracht ook daadwerkelijk zijn gedaan. Wanneer we niet snel betalen stuurt hij het naar een incassobureau geeft hij aan, dit terwijl wij nog niet eens een eerste herinnering oid hebben ontvangen.

Wat kan ik hier nu mee? Uitetaard zijn wij gewoon bereid voor de geleverde diensten te betalen en dit is ook aangegeven aan de makelaar, maar 395 euro voor een uurtje...dat verdient een advocaat nog niet eens!
Wat je hiermee moet? Gewoon betalen. Je bent bezig om het te verpesten voor anderen. Nog een paar met deze instelling en makelaars doen echt helemaal niks meer voor er getekend en betaald is.

Ook al is er geen overeenkomst getekend, je hebt de opdracht al gegeven en de makelaar is al aan het werk geweest. Het feit dat de styliste langs is geweest betekent dat de makelaar al een dossier heeft aangelegd, afspraken heeft gemaakt om die styliste te regelen, enzovoorts. Dat jullie alleen de kosten van de styliste willen betalen vind ik wel erg brutaal. En dat jullie zijn administratie willen inzien (want daar komt het in feite op neer) om zelf wel even te bepalen wat hij wel of niet mag rekenen gaat veel te ver.

De opstartkosten bedragen nota bene 795 euro, nu ga je de helft betalen. Juist omdat er niet getekend is. Wat zeur je nog?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U doet schijnbaar vrijwilligerswerk? Of betaald uw werkgever u alleen uit als u winst gemaakt heeft? U heeft mondeling toegezegd dat de makelaar aan de slag kon gaan. Het maakt niet uit dat er niet getekend is, u heeft een overeenkomst. Daarbij neemt u geen product af, maar een dienst. Een dienst valt niet onder de 14 dagen herroepingsrecht. Tenzij in de overeenkomst staat dat dit kan.
De makelaar heeft gewerkt voor u en dat zal gewoon betaald moeten worden. Dan is het nog heel schappelijk dat u niet de totale kosten berekend worden, dat had ook gekund.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door witte angora »

Waar ik eigenlijk ook benieuwd naar ben is hoe de uiteindelijke koopprijs tot stand is gekomen. Heeft de makelaar ook een taxatie gedaan of een richtprijs gegeven?

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door mp2017 »

witte angora schreef:Waar ik eigenlijk ook benieuwd naar ben is hoe de uiteindelijke koopprijs tot stand is gekomen. Heeft de makelaar ook een taxatie gedaan of een richtprijs gegeven?

Is helemaal niet relevant, het gaat om de kosten van de styliste en blijkbaar om een onkostenvergoeding totaalbedrag € 395.00 .

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door Jefdus »

mp2017 schreef:
witte angora schreef:Waar ik eigenlijk ook benieuwd naar ben is hoe de uiteindelijke koopprijs tot stand is gekomen. Heeft de makelaar ook een taxatie gedaan of een richtprijs gegeven?

Is helemaal niet relevant, het gaat om de kosten van de styliste en blijkbaar om een onkostenvergoeding totaalbedrag € 395.00 .
Nou ja, vanuit een fatsoens oogpunt lijkt het me wel relevant. De makelaar heeft werkzaamheden verricht en is coulant genoeg om niet de gehele opstartkosten in rekening te brengen. Dan gaan klagen dat je de berekende kosten nog te hoog vindt, is gewoon niet fatsoenlijk, los van hoe een en ander wettelijk gezien in elkaar zit.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door renewouters »

Elaiza schreef:maar 395 euro voor een uurtje...dat verdient een advocaat nog niet eens!
Niet iedereen levert een dienst op uurtje-factuurtje basis. Soms ook als compleet pakket. Ook advocaten doen dat voor sommige dingen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door witte angora »

Jefdus schreef:
mp2017 schreef:
witte angora schreef:Waar ik eigenlijk ook benieuwd naar ben is hoe de uiteindelijke koopprijs tot stand is gekomen. Heeft de makelaar ook een taxatie gedaan of een richtprijs gegeven?

Is helemaal niet relevant, het gaat om de kosten van de styliste en blijkbaar om een onkostenvergoeding totaalbedrag € 395.00 .
Nou ja, vanuit een fatsoens oogpunt lijkt het me wel relevant. De makelaar heeft werkzaamheden verricht en is coulant genoeg om niet de gehele opstartkosten in rekening te brengen. Dan gaan klagen dat je de berekende kosten nog te hoog vindt, is gewoon niet fatsoenlijk, los van hoe een en ander wettelijk gezien in elkaar zit.
En ik ben dus benieuwd welke werkzaamheden de makelaar al verricht heeft. Heeft hij inderdaad een taxatie gedaan, dan heeft hij er aanzienlijk meer tijd in gestoken dan de topicstarter tot nu toe aangeeft. Vandaar mijn vraag.

Het is en blijft een feit dat er kort na het bezoek van de styliste serieuze kopers kwamen (en gezien de noodzaak van de styliste is de makelaar al een keer langs geweest), met een bod dat voor beiden acceptabel is. Ik neem toch niet aan dat de topicstarter zelf met de natte vinger een prijs heeft vastgesteld of met het eerste het beste bod akkoord ging. Zeker niet nu ze valt over een half bedrag aan opstartkosten en daar nog een korting van 200 euro op wil bedingen. Er is een reëel bod gedaan, en er is een reële prijs overeengekomen, en ik ben dus benieuwd of die prijs van de makelaar af komt of niet.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door mp2017 »

Jefdus schreef:
mp2017 schreef:
witte angora schreef:Waar ik eigenlijk ook benieuwd naar ben is hoe de uiteindelijke koopprijs tot stand is gekomen. Heeft de makelaar ook een taxatie gedaan of een richtprijs gegeven?

Is helemaal niet relevant, het gaat om de kosten van de styliste en blijkbaar om een onkostenvergoeding totaalbedrag € 395.00 .
Nou ja, vanuit een fatsoens oogpunt lijkt het me wel relevant. De makelaar heeft werkzaamheden verricht en is coulant genoeg om niet de gehele opstartkosten in rekening te brengen. Dan gaan klagen dat je de berekende kosten nog te hoog vindt, is gewoon niet fatsoenlijk, los van hoe een en ander wettelijk gezien in elkaar zit.

Daarom schreef ik ook" kosten styliste ( € 195 ) de rest een onkostenbijdrag van de makelaar, inderdaad coulant.

Daar is een verkoopprijs en of taxatie niet relevant.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

mee eens of niet, te hoog of niet is in deze niet eens relevant, opdrachtgever heeft gewoon recht op een kostenspecificatie...

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door Jefdus »

Hawk-Eye schreef:mee eens of niet, te hoog of niet is in deze niet eens relevant, opdrachtgever heeft gewoon recht op een kostenspecificatie...
Dat lijkt me niet. De makelaar heeft gewoon recht op de opstartkosten van 795 euro. Alles minder dan dat is coulance. Dan hoeft de makelaar toch niet te verantwoorden hoe tot deze coulance is gekomen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door renewouters »

Hawk-Eye schreef:mee eens of niet, te hoog of niet is in deze niet eens relevant, opdrachtgever heeft gewoon recht op een kostenspecificatie...
Dat hangt er helemaal vanaf hoe de dienst wordt aangeboden en afgenomen. Als het uurtje-factuurtje is kan je dat inderdaad verlangen, maar als het fixed price is is het helemaal niet relevant. Beide hebben hun voor- en nadelen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door olaf79 »

Waarom zou je 14 dagen bedenktijd hebben bij de makelaar? Was dat overeengekomen? Was jij akkoord met het gebruik van de styliste?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door moederslink »

Elaiza schreef:Ik heb betreffende styliste gemaild. Zij geeft aan 195 euro te vragen voor een advies.
Dus ws € 200 voor de makelaar ? Wat zijn zijn werkzaamheden dan precies geweest ?
U mag uiteraard hiervan een specificatie vragen ....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Makelaar rekent 395 euro voor één uurtje styling

Ongelezen bericht door moederslink »

Elaiza schreef:De makelaar heeft geen aanvang gemaakt. Dit zijn de kosten enkel en alleen voor interieuradvies aldus de makelaar, er heeft verder niets plaats gevonden buiten een vrijblijvend verkoopadvies zoals hierboven ook beschreven.
Dan zijn de kosten dus voor het vrijblijvend verkoopadvies vd makelaar geweest.

Gesloten