LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Klarajan
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2017 21:13

Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Klarajan »

Sinds vorige week hebben wij een eengezinswoning
op het hoog. Bij het bezichtigen van de woning vertelde de makelaar dat het een bankverkoop is en er in zekere mate ruimte is in de prijs. Dit gehoord te hebben, brachten wij telefonisch een bod uit van €140.000,- (achteraf vonden we dit wel erg laag). Desondanks ons gevoel reageerde de makelaar hier heel cool op en vertelde ons dit door te geven aan de bank.

Tot onze grote verbazing kregen wij een half uur later een mail van de makelaar, met het verzoek een realistische bod uit te brengen op de woning.

De vraagprijs van de woning is: €239.500, vandaag is de prijs gedaald naar €230.000,-. Het huis staat ruim 5 maanden op Funda te koop.

Wij vons dit erg raar, omdat ze via de telefoon het bod wel accepteerde. Uiteindelijk hebben wij een bod uitgebracht van €175.000,-. Ook dit wilde ze niet doorspelen aan de bank.

Wij vinden het huis heel leuk en willen hm heel graag kopen, vandaar een finaal bod uitgebracht van €180.000,-. We zijn nu in afwachting, maar wel met heel weinig hoop.

Echter zijn wij ervan overtuigd dat de bank het een acceptabele bod gaat vinden. Jammer genoeg werkt de makelaar niet mee.

Heeft de makelaar het recht om het bod niet door te geven aan de bank? Wat raden jullie ons aan? We hopen op goede tips....



Heeft een makelaar het recht om

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom twee keer het zelfde topic? Waarom onder auto en vervoer?

De bank heeft waarschijnlijk van tevoren aan hun makelaar doorgegeven wat een bod minimaal moet zijn. De medewerkers van de bank willen waarschijnlijk niet steeds worden gebeld over onrealistische biedingen (zeker omdat ze in het algemeen meerdere woningen op deze manier zullen moeten aanbieden), dus zullen ze daar afspraken over maken.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door chrisd1 »


Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Klarajan, u schrijft over 'grote verbazing' toen uw bod van 140000 euro niet als realistisch werd gezien bij een vraagprijs van 239500 euro.
De reactie van de makelaar is volledig te begrijpen. Inderdaad niet erg realistisch zo'n bod. En u kunt uw huidig finale bod van 180000 wel realistisch achten maar dat is uw persoonlijke mening. Ik denk dat u een aankoopmakelaar in de hand moet nemen als u het huis graag wilt kopen. Om slagvaardig tot onderhandelingen te komen en te voorkomen dat het huis aan uw neus voorbij gaat. Succes.

Klarajan
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2017 21:13

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Klarajan »

Goedemorgen allemaal,

Ik had het via mijn telefoon gedaan en had niet door dat ik onder het verkeerde kopje zat.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Wel is dit een bankverkoop (gedwongen verkoop), waardoor ik zou zeggen dat de bank enkel naar het restschuld van de huidige bewoner kijkt en dan het bod acceptabel vindt of juist niet.....

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Klarajan, u kunt beter niet uitgaan van aannames of van gissen over een restschuld. Zoals ik al schreef, neem een aankoopmakelaar in de hand. Die kan de markt en de situatie beter beoordelen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door vroem »

Ik heb zelf het idee dat jullie nog niet helemaal doorhebben dat de markt zeker in deze prijsklasse heel erg aan het veranderen is, in jullie nadeel.. Een pand met een dergelijke vraagprijs zal zeer waarschijnlijk wel boven de 2 ton weg (moeten) aan.

Ik denk dat de opdrachtgever of een bodem heeft aangegeven waar de makelaar zich aan houdt, of de biedingen wel heeft gehad maar heeft afgewezen als te laag. Een jaar of wat langer geleden kwam je misschien wel weg met zon bieding, in de huidige tijd niet meer. Of er moet iets heel erg mis zijn met het huis maar dan zou de bank gek zijn de vraagprijs er niet op aan te passen.
Ik neem aan dat die vrij realistisch gesteld is, ook gezien de slechts beperkte bijstelling naar beneden. doorlooptijd is ook nog niet extreem te noemen, staat er pas 5 maanden op.

Dus wil je een bod doen waar men serieus mee aan de slag gaat denk ik dat je op 2 ton moet starten.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door thecure »

waar in het land staat die woning ongeveer?

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door BL2 »

Echter zijn wij ervan overtuigd dat de bank het een acceptabele bod gaat vinden
Deze zin geeft wel precies aan dat jullie niet weten wat vraagprijs en een bod inhouden. Hoe kan je nu inschatten dat de bank dit bod acceptable zal vinden. Dat bepalen ze heel graag zelf !

Euro 140.000 bieden op een huis met een vraagprijs van bijna 240.000 is natuurlijk compleet onrealistisch. Valt nog mee dat de makelaar verder met jullie wil gaan......
Ook jullie huidige bod van Euro 180.000,- is natuurlijk nog zeer fors onder de vraagprijs. Het lijkt er sterk op dat jullie maar wat proberen, zonder je eerst verdiept te hebben in de werkelijke waarde van het huis. Ga eens na wat soortgelijke huizen doen in de directe omgeving.
Door telkens meer te bieden ziet de makelaar (en de bank) dat er bij jullie geld genoeg is, en wachten dus rustig af of het bedrag het streefbedrag heeft bereikt.
Denk zomaar dat de verkoopprijs zal gaan liggen rond de Euro 210.000,- en 215.000,-
En dat bedoelt de makelaar ook met ruimte in het bod, alhier gaan de woningen soms boven de vraagprijs weg :shock:

Klarajan
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2017 21:13

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Klarajan »

Wij hebben wel degelijk onderzoek gedaan. Raar dat je hier al van uit gaat. Via kadaster hebben we heel wat info verzameld. De huizen in dezelfde straat zijn ook verkocht rond die bedragen, vandaar ons bod.

Aan kritiek dat nergens op gebasseerd is, hebben wij niets aan.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door vroem »

je zou het pand kunnen lichten bij het kadaster, dan weet je wat er aan hypotheek op gevestigd is. (staat los van wat er nog aan schuld is). en hoe lang in eigendom etc. Banken zijn ook niet gek, die gaan echt niet voor een schijntje verkopen wanneer het niet hoeft. Zoals in andere topic gesteld: het staat er pas 5 mnd op...
Bank zal lange adem en geduld hebben, anders werd er wel geveild ipv via regulier makelaar.
banken hebben feilloos inzicht in de huidige verhoudingen tussen vraagprijzen en verkoopprijzen, marktontwikkeling etc.
Laatst gewijzigd door vroem op 31 jan 2017 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Klarajan schreef:Sinds vorige week hebben wij een eengezinswoning
op het hoog. Bij het bezichtigen van de woning vertelde de makelaar dat het een bankverkoop is en er in zekere mate ruimte is in de prijs. Dit gehoord te hebben, brachten wij telefonisch een bod uit van €140.000,- (achteraf vonden we dit wel erg laag). Desondanks ons gevoel reageerde de makelaar hier heel cool op en vertelde ons dit door te geven aan de bank.

Tot onze grote verbazing kregen wij een half uur later een mail van de makelaar, met het verzoek een realistische bod uit te brengen op de woning.

De vraagprijs van de woning is: €239.500, vandaag is de prijs gedaald naar €230.000,-. Het huis staat ruim 5 maanden op Funda te koop.

Wij vons dit erg raar, omdat ze via de telefoon het bod wel accepteerde. Uiteindelijk hebben wij een bod uitgebracht van €175.000,-. Ook dit wilde ze niet doorspelen aan de bank.

Wij vinden het huis heel leuk en willen hm heel graag kopen, vandaar een finaal bod uitgebracht van €180.000,-. We zijn nu in afwachting, maar wel met heel weinig hoop.

Echter zijn wij ervan overtuigd dat de bank het een acceptabele bod gaat vinden. Jammer genoeg werkt de makelaar niet mee.

Heeft de makelaar het recht om het bod niet door te geven aan de bank? Wat raden jullie ons aan? We hopen op goede tips....



Heeft een makelaar het recht om
Die makelaar heeft groot gelijk. Een bod van iets meer dan 50% van de vraagprijs slaat natuurlijk helemaal nergens op en ook dat "finale" bod van 180K is natuurlijk ook niet realistisch. Jullie zitten nog steeds nog meer dan 20% onder de vraagprjis terwijl de trend juist is dat de huizenprijzen stijgen. De bank zal misschien verwachten 4-10% onder de vraagprijs te verkopen.

Waarom doen jullie niet een normaal en realistisch bod? Willen jullie dat huis of niet?

Klarajan
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2017 21:13

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Klarajan »

We zijn denk ik de mis ingegaan, doordat we te horen kregen dat het een bankverkoop is. Dit maakte ons erg warm en we wilden hier optimaal gebruik van maken. Ik denk dat we heel verkeerd zijn begonnen, aangezien de reacties ook.

In ieder geval zijn we ervaringrijker geworden.

Trouwens, we hebben net een mail ontvangen vd makelaar dat ze een bod rond €215.000 pas zullen doorzetten aan de bank.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klarajan schreef:Wel is dit een bankverkoop (gedwongen verkoop), waardoor ik zou zeggen dat de bank enkel naar het restschuld van de huidige bewoner kijkt en dan het bod acceptabel vindt of juist niet.....
Je verwart een gedwongen verkoop met een executieverkoop. Op een executieverkoop kan je (soms) koopjes halen, al moet je dan weer op de bijkomende kosten letten. Maar een gedwongen verkoop wil niet zeggen dat er geen reële prijs hoeft te worden betaalt.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klarajan schreef:Wij hebben wel degelijk onderzoek gedaan. Raar dat je hier al van uit gaat. Via kadaster hebben we heel wat info verzameld. De huizen in dezelfde straat zijn ook verkocht rond die bedragen, vandaar ons bod.

Aan kritiek dat nergens op gebasseerd is, hebben wij niets aan.
Als jij relevante feiten niet vertelt, moet je natuurlijk ook niet gek kijken als mensen die reageren die feiten niet meenemen in hun reacties.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Radar »

kweenie schreef:Waarom twee keer het zelfde topic? Waarom onder auto en vervoer?
Klarajan schreef:Ik had het via mijn telefoon gedaan en had niet door dat ik onder het verkeerde kopje zat.
Topic dubbel geplaatst en in verkeerd subforum. Samengevoegd en verplaatst.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Makelaar zet ons bod niet door aan de bank

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Klarajan schreef:We zijn denk ik de mis ingegaan, doordat we te horen kregen dat het een bankverkoop is. Dit maakte ons erg warm en we wilden hier optimaal gebruik van maken. Ik denk dat we heel verkeerd zijn begonnen, aangezien de reacties ook.

In ieder geval zijn we ervaringrijker geworden.

Trouwens, we hebben net een mail ontvangen vd makelaar dat ze een bod rond €215.000 pas zullen doorzetten aan de bank.
Dat is ook logisch. 215K is 10% onder de vraagprijs en dus een redelijk openingsbod. Je kan verwachten dat je dan kunt schikken rond de 220-25K. 220K is namelijk al 8% onder de eerdere vraagprijs, en 5% onder de huidige vraagprijs.

Ik denk niet dat je een (veel) lagere verkoopprijs kan verwachten.

Gesloten