LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] makelaarsland

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
mvdwal
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2006 13:18

makelaarsland

Ongelezen bericht door mvdwal »

:D
Ik ben ontzettend tevreden met de service van makelaarsland.
Alles was op tijd.
7 augustus aangemeld (foto's en tekst opgevoerd)
14 augustus 795 euro betaald
19 augustus waardebepaling binnen
21 augustus bord en poster toegezonden
26 augustus op funda
8 september 1e bezichtiging
30 september 1e bod
4 oktober eindbod en geaccepteerd o.l.v. makelaarsland.
20 oktober bij notaris voor ondertekening koopacte (door makelaarsland geregeld)

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door elianne »

Of de vraagprijs was te laag vastgesteld waardoor het huis snel was verkocht.....ach, als u maar blij bent met het eindresultaat. Daarnaast bevreemd het mij dat u eerst betaald en dat daarna pas de waarde bepaling binnenkomt.

mvdwal
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2006 13:18

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door mvdwal »

Er zij meer dingen die ik van te voren moet betalen.
798 euro of 4400 euro vind ik een te groot verschil om hierover te vallen.

Ik heb ook een taxatierapport laten maken en een waardebepaling door diverse makelaars.

Hier uit is op te maken, dat de prijs goed was. Dus als de vraagprijs te laag geweest is, ligt het niet aan makelaarsland

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door elianne »

Dan is het dus gewoon heel goed gegaan en bent u heel tevreden. Wel een goede tip voor anderen om eerst een taxatierapport op te laten maken. Is goed om de evt. kopers te vertellen (geeft vertrouwen) en geeft jezelf een idee van de waarde. Top dat het zo beviel. Ik ben zelf een beetje scepties wat betreft ervaringen met makelaars, ondanks dat onze makelaar dik heeft moeten toeleggen op de opbrengst van onze opdracht(zeker 250 bezichtigingen! Het huis bleek te groot voor veel mensen).

Jools
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2007 13:50

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door Jools »

Kan me helemaal aansluiten bij MvdWal ! Hier dezelfde weg bewandeld (vooraf div waardebepalingen van zowel NVM als VBO makelaars) en dezelfde goede ervaringen.

Enige die moeilijk deed waren 2 lokale NVM makelaars die weigerden een serieuze taxatie voor de kopers uit te voeren toen ze merkten dat het om een woning van ML ging.

Pieter0538
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2007 16:48

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door Pieter0538 »

Mijn ervaring met makelaarsland is ronduit slecht. De kosten kunnen dan wel minimaal zijn, maar ik vraag me af of je bij het verkopen van een woning moet gaan besparen op enkele honderden euro's terwijl de service achteruit holt.

Makelaarsland doet niets anders dan het plaatsen van de woning op internet voor de rest bieden zij echt geen service. Is de ruim €795,- dan zo goedkoop voor een makelaar die niets doet? Ik vind het een hoop geld, zeker wanneer je let op wat je hiervoor krijgt.

Nadat ik van een aantal bekende ook slechte berichten hoorde ben ik op zoek gegaan naar een andere makelaar.
Zelf heb ik enige tijd geleden mijn woning verkocht in Alkmaar. Dit deed ik via http://www.zaadnoordijkmakelaardij.nl. Het grote voordeel vond ik: Ik kon zelf kon kiezen wat ik wilde. Deze makelaar biedt ook ongeveer het makelaarsland pakket aan alleen al €100,- goedkoper. Ze werken met drie verschillende pakketten. Zelf heb ik gekozen voor het iets duurdere comfortpakket, maar dan werd dan ook wel alles voor me geregeld! Is echt een aanrader, zeker als je geen risico wilt lopen en/of weinig tijd of zin hebt om bezichtigen te verzorgen.

Mocht je toch kiezen voor een servicepakket als makelaarsland kijk dan eerst even op de site van Zaadnoordijk Makelaardij, scheelt toch al €100,- dat is in ieder geval al makkelijk verdiend!

Het is nog een vrij nieuwe site, heb ook het idee dat ze daarom zo hard voor mij gelopen hebben en dat was echt super!!!

De verschillende pakketten staan op de volgende link:
http://www.zaadnoordijkmakelaardij.nl/p/huis-verkopen

kroepoekje
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2007 20:31

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door kroepoekje »

Wat ik niet snap is dat mensen niet begrijpen dat een Makelaarsland of iedere andere "doe het zelf" makelaardij geen full service makelaardij is!

Dat hoeft natuurlijk ook niet altijd, ik denk dat er genoeg mensen zijn die het prima zelf kunnen viá een dergelijke organisatie. Je moet een groot aantal zaken zelf doen. Dat zelf doen bestaat echter niet uitsluitend uit de bezichtigingen doen en nog wat andere kleine zaken!!!!

Wanneer je je woning via een dergelijke "doe het zelf" constructie verkoopt moet je je terdege beseffen dat je een heel groot risico loopt t.a.v. een aantal aansprakelijkheden.

Je moet onderzoek doen naar de bouwkundige staat van je woning, naar eventuele vervuiling in of onder de woning en in de omgeving en je moet onderzoek doen naar eventuele planologische ontwikkelingen in de nabije omgeving.

Een Full service makelaar doet dit allemaal uitgebreid voor je.

Wanneer je geen onderzoek doet naar dit soort zaken en er blijkt achteraf toch iets aan de hand te zijn, dan ben je echt de klos! Je moet wettelijk gezien voldoen aan je mededelings/informatieplicht. Met te zeggen dat je het niet wist, of in de koopakte laten vastleggen dat je niets bekend is ontslaat je nog lang niet van je aansprakelijkheid.

Als er iets aan de hand is, of als iets achteraf boven tafel komt dan moet je aan kunnen tonen dat je moeite hebt gedaan, en dat je onderzoek hebt gepleegd. Dit is iets dat een Makelaarsland, witte woningwinkel, tekoopwoning.nl etc. etc. etc, niet voor je doet. Sterker nog: wij hebben onderzoek gedaan naar dit fenomeen en bij wittewoningwinkel wist men ons geen antwoord te geven op de vraag wie uiteindelijk aansprakelijk is bij problemen. Neem van mij maar aan dat ze dat in hun algemene voorwaarden goed hebben ingedekt.

Waarom zou je zoveel risico lopen, als je kennis niet ver genoeg reikt! Wij makelaars hebben minimaal 3 jaar moeten studeren om het vak te leren, en hebben een speciaal certificeringstraject moeten doorlopen. Daarnaast moeten we 5 maal per jaar de schoolbanken in om onze vakkennis op peil te houden. Dat wil toch zeggen dat er wel iets meer bij komt kijken.

Neem je een full service makelaar in de arm dan sta je bij problemen veel sterker. Je geeft de aansprakelijkheid voor het allergrootste gedeelte uit handen.

"Doe het zelven" kan best, maar je moet wel weten waar je het over hebt en welke zaken je goed moet onderzoeken, melden en vastleggen. Daarnaast moet je beseffen dat je aansprakelijkheid aanzienlijk groter is. We hebben het dan ook niet over een zakje aardappelen toch?! Het gaat dan vaak om grote bedragen.

Het financiële voordeel dat je behaalt door met een "doe het zelf" makelaar in zee te gaan is bij problemen peanuts! Je aansprakelijkheid ligt bij problemen vaak tienduizenden en soms honderduizenden euro's hoger.

Denk goed na voor je aan een "doe het zelf" concept begint, en vergewis je ervan of je genoeg kennis hebt om dit zelf aan te pakken!

Redje
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mar 2006 09:18

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door Redje »

leuk verkooppraatje maar het hoeft allemaal echt niet zo moeilijk te zijn. Ik geloof er ook niks van dat een makelaar bij elke verkoop allerlei onderzoeken gaat doen.

Ik heb mijn woning zonder makelaar en zonder makelaarsland verkocht. Ik had hem ruim 3 jaar geleden gekocht en kon de informatie die ik toen kreeg mooi weer gebruiken in mijn eigen gemaakt verkoopbrochure. Gewoon een advertentie op speurders en marktplaats en binnen een week was de woning verkocht.

De koper vond het juist heel prettig om direct met de verkopende partij te communiceren, ik kon ze alles vertellen. Even een telefoontje naar mij en ze konden gelijk nog een keertje langskomen voor een tweede bezichtiging.

Voor de rest had ik de verkoopakte etc allemaal al voorbereid (standaard documenten haal je zo van internet) dus het was alleen nog een kwestie van een paar gegevens invullen en de akte was klaar. Kijk daarbij ook even in de 'oude' akte voor info. Ook vragenlijsten en formulieren ivm ingaan van de 3 dagen bedenktijd haal je van internet.

Als je je een beetje verdiept in het proces is het echt niet zo moeilijk en kun je het zelfs zonder makerlaar(sland).

kroepoekje
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2007 20:31

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door kroepoekje »

Ik zeg niet dat het niet kan, alleen je moet je wel goed op de hoogte stellen van je wettelijke informatie/mededelingsplicht, t.a.v. bodem, bouwkundige staat en planologische ontwikkelingen e.d. Zolang je die informatie onderzocht hebt en meldt kan het uiteraard ook prima zonder. Onze ervaring is echter dat het nog wel eens mis gaat.

Zo was een "doe het zelf verkoper" zich niet bewust van de asbest in de grond onder zijn tuin. Bij een uiteindelijke rechtszaak bleek dat hij dat had kunnen weten aangezien de asbest vermeld stond in zijn eigendomsbewijs. Dit heeft de betreffende mijnheer circa € 24.000,- gekost.

De makelaar Moet! dit soort zaken onderzoeken. Uiteraard zullen er best makelaars zijn die dat niet doen. Feit blijft dat het dan de aansprakelijkheid is van de betreffende makelaar en niet die van de verkoper.

Als men met standaarddocumenten werkt, is het risico nog veel groter aangezien de afwijkende zaken dan zeker niet gemeld worden en een rechter altijd ten nadele van de verkoper zal beslissen.

Een woning verkopen houdt nou eenmaal meer in dan alleen presenteren, bezichtigen en onderhandelen.

U kunt van mij aannemen dat de bij de branche organisaties aangesloten makelaars in de meeste gevallen wel al die onderzoeken doen. Ze zetten namelijk hun lidmaatschap op het spel indien ze dit niet doen. Dit is werk dat achter de schermen gebeurt en waarvan een cliënt meestal geen idee heeft.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door Immo »


Geplaatst op: 06 Apr 2007 08:28 Onderwerp:

leuk verkooppraatje maar het hoeft allemaal echt niet zo moeilijk te zijn. Ik geloof er ook niks van dat een makelaar bij elke verkoop allerlei onderzoeken gaat doen.

Inderdaad mijnheer of mevrouw Redje, een leuk verkooppraatje voor uzelf. Met alle respect, u heeft het prima gedaan.
Ik vind het altijd prachtig om te zien dat die "domme makelaar"die drie jaar of meer moet studeren, en daarna ook nog weer geregeld in de schoolbanken moeten om hun kennis op peil te houden voorbijgestreefd worden door gepokt en gemazelde huizenverkopers die door "zelfstudie" het allemaal beter weten.
Heb bij meerdere kantoren gewerkt en ken veel bemiddelaars in onroerende zaken. Heb ook heel veel gevallen gezien en gehoord van mensen die vreselijk in de problemen zijn gekomen doordat ze zelf aan het prutsen gingen bij verkoop en aankoop van een woning. Claims kunnen in de vele duizenden euro's lopen.
U heeft geluk gehad dat uw woning zo snel verkocht is.

U heeft 1 of tweemaal een woning verkocht, hoe kunt u beweren dat het verkoopproces bij al die honderdduizenden woningen die per jaar in Nederland verkocht worden net zo gemakkelijk verlopen als bij u ?

Een makelaar is verplicht om alle genoemde zaken te onderzoeken, het gros van de consumenten weet van al deze zaken niets.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik vind makelaarsland te beperkt!

Hoewel ik zelf via speurder.nl voor slehcts €3,- een koper vond, goedkoper kan alleen via bord in de buurtsuper!

Maar er zijn meerdere normale die deze deeldiensten nu ook aanbieden zoals bovenstaande, en soms iets goedkoper, of maar weinig duurder, maar dan kun je altijd nog extra diensten bijnemen, en dat is juist het grote probleem bij makelaarsland!

Je kunt achteraf niet extra diensten afnemen, want als het tegenvalt of niet lukt zoals je eerder dacht moet je elders opnieuw beginnen en betalen en voor deze is het dus extra duur!

Ik Adviseer dus ook als je tijd genoeg hebt een zo klein mogelijk pakket bij een deeltarief makelaar en dan uitbreiden!

Ik heb de waarde van mijn huis bepaald uit andere gelijkwaardige in de direkte omgeving en reeds verkochte van afgelopen jaren!
Deze waarde bepaling is dus Doe Het Zelf en gratis, en ik ging scherp in de markt zitten, dus veel kijkers voor lage prijzen, en er was dus weinig ruimte om te dalen, bewust voor gekozen, en binnen 2 maanden had ik het geld op de bank!

ondernemer2007
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2007 08:57

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door ondernemer2007 »

makelaar worden??

;)

Desiderius
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 apr 2006 23:06

Re: makelaarsland

Ongelezen bericht door Desiderius »

Enige die moeilijk deed waren 2 lokale NVM makelaars die weigerden een serieuze taxatie voor de kopers uit te voeren toen ze merkten dat het om een woning van ML ging.
Hoezo? Wel € 795,= in rekening brengen en niet in staat zijn om zelf een taxatie te maken? En die makelaar moet voor jou onderhandelen? Waar heb je hem dan voor nodig?

En die 2 makelaars maken zelf toch wel uit of ze willen taxeren of niet? En moet dat dan voor niks?

Gesloten