LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van koophuis naar huurhuis

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
dick32
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2011 07:12

Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door dick32 »

Wegens lichamelijke gebreken en voortgeschreden leeftijd willen mijn vrouw en ik verhuizen naar een seniorenwoning.
Wij hebben een eigen huis, vrij van lasten en moeten dus ons huis verkopen.
Het probleem is het huis is oud en staat ook nog in een "Vogelaarwijk" en in een krimpregio in het zuiden des lands.
Ik heb begrepen dat in dit geval de WOZ waarde van dit huis rechtstreeks naar box 3 gaat. Aangezien we zolang we dit huis te koop hebben staan en dat zal waarschijnlijk zeer lang zijn, krijgen we ook geen huurtoeslag.
Dan zitten we jarenlang met een behoorlijke kostenpost en daar wij vragen we ons af wat er gebeurd als ons beetje spaargeld op is?
Je moet n.l. belasting betalen over geld wat je niet hebt. Nou ,dat goed geregeld in Nederland.
Hebt U enig idee wat het beste is wat we kunnen doen?
Eventueel verhuren heeft niet onze voorkeur.
Ongetwijfeld zullen meer ouderen met dit probleem geconfronteerd worden.

dick32

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Upstairs »

Bekijk met de makelaar wat een goede prijs is. Laatst bij familie een vergelijkbaar "probleem"gehad. De makelaar heeft een topprijs, een verkoopprijs en een uiterst lage prijs gemaakt voor het huis. Mijn neef heeft het huis voor de minimale prijs verkocht voordat de makelaar deze on-line had gezet. Om het huis van mijn neef te renoveren is ook veel geld nodig.(Huis zonder dubbelglas, verwarming (gashaard), met oude keuken)
In deze slechte huizenmarkt tijd kost iedere maand geld als je het huis niet kwijt kunt, als je al deze maanden afteld van de verkoopprijs van jullie huis kun je beter iets lager gaan zitten zodat meer mensen geinteresseerd zijn, en je het hopelijk snel kwijt kunt.

Succes

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door rollertje »

U heeft dezelfde rechten als iemand die een andere woning koopt i.p.v huurt. U heeft twee jaar (in 2011 3 jaar) de tijd om uw woning verkocht te krijgen voordat deze verhuist naar box 3.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

dick32 schreef:Eventueel verhuren heeft niet onze voorkeur.
Toch kan dat wel eens een oplossing zijn. O.b.v. de leegstandswet is tijdelijke verhuur mogelijk, nadat het huis enige tijd te koop heft gestaan. Misschien zijn er bedrijven die de verhuur, controle en inning ter hand willen nemen zodat u van "sores" verlost bent, en de tegenvaller kunt compenseren door die verhuur.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik heb begrepen dat in dit geval de WOZ waarde van dit huis rechtstreeks naar box 3 gaat.
Nee, NIET zolang het huis leeg te koop staat in 2011 (en de 3 jaren daarna). Pas als je het verkocht hebt gaat de opbrengst naar box 3.
Je moet n.l. belasting betalen over geld wat je niet hebt.
Spaargeld heb je wel als het verkocht is.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

SJZ schreef: Nee, NIET zolang het huis leeg te koop staat in 2011 (en de 3 jaren daarna). Pas als je het verkocht hebt gaat de opbrengst naar box 3.
Dan is verhuren ook geen beste optie, dan gaat het huis nl. gelijk in box 3.

Beter de verkoop ter hand nemen en afwachten. Kost geen geld; alleen onderhoud en OZB.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door SJZ »

Volgens mij krijg je ook geen huurtoeslag als je een beetje eigen vermogen hebt.
Volgens mij telt alleen het box 3-vermogen, dus zolang dat huis leeg te koop staat is dat geen probleem (huis dan nl. nog in box 1).
Dan is verhuren ook geen beste optie, dan gaat het huis nl. gelijk in box 3.
Dat kun je niet weten, als zij dat huis tijdelijk voor € 2.000 in de maand weten te verhuren (aan expats of zo) kan het best een goede optie zijn.

(Ik zou zelf kiezen voor niet verhuren, en de TS kiest ook voor niet-verhuren, maar wat het beste is kun je niet in z'n algemeenheid zeggen.)

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door kweenie »

dick32 schreef: Ik heb begrepen dat in dit geval de WOZ waarde van dit huis rechtstreeks naar box 3 gaat. Aangezien we zolang we dit huis te koop hebben staan en dat zal waarschijnlijk zeer lang zijn, krijgen we ook geen huurtoeslag.
Dan zitten we jarenlang met een behoorlijke kostenpost en daar wij vragen we ons af wat er gebeurd als ons beetje spaargeld op is?
Als het huis verkocht is, heb je ook teveel kapitaal voor huurtoeslag. Tenminste, niet totdat je het gros van je kapitaal hebt opgemaakt...

Eén optie is om het huis te verhuren, een andere optie is om een reële vraagprijs te kiezen, zodat het huis binnen een jaar of 2 verkocht is.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:Eén optie is om het huis te verhuren, een andere optie is om een reële vraagprijs te kiezen, zodat het huis binnen een jaar of 2 verkocht is.
De vraag is dan of het al te koop staat, en indien ja: wat de vraagprijs is en welk huis het is.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door G7 »

Wij hebben hier vorig jaar mee te maken gehad. Hadden een koopwoning en wilden kleiner gaan wonen en kregen een sociale huurwoning (appartement) toegewezen en lieten ons dus eerst goed voorlichten.

Zolang je eigen kapitaal hebt en dat zouden wij hebben, daar ons huis niet veel hypotheek meer had, krijg je geen huursubsidie. In ons geval is alles niet doorgegaan, wegens de ingekakte woningmarkt en ons huis niet kwijt raakten.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Dus:
kweenie schreef: een andere optie is om een reële vraagprijs te kiezen, zodat het huis binnen een jaar of 2 verkocht is.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Eva369 »

Fiesiekus schreef:Dus:
kweenie schreef: een andere optie is om een reële vraagprijs te kiezen, zodat het huis binnen een jaar of 2 verkocht is.
inderdaad, en met de 2% overdrachtsbelasting is het misschien zelfs sneller geregeld.

dick32
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2011 07:12

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door dick32 »

Hartelijk dank, iedereen die gereageerd heeft op het door mij ingebrachte probleem.
Blijkbaar leeft dit probleem.
Ik heb de belasting telefoon gebeld en na enig zoeken en navraag bleek inderdaad het opschuiven vanaf nu gerekend 3 1/2 jaar naar box drie te kloppen, voor iedereen.
Overigens werd ik ouderwets vriendelijk te woord gestaan zoals ik het zo'n zeventig jaar geleden geleerd heb!
Dit type woning in deze buurt staan te koop voor prijzen onder de Euro 70.000
Ik ga daar niet boven zitten, bovendien ik heb een voordeel boven die woningen, ik heb een vrij grote tuin en voor mensen zonder groene vingers, je kunt met de auto achterom komen en en garage bouwen en nog ruimte genoeg overhouden om de was te drogen, wat wil je nog meer!
En nu ligt er een hoop werk voor me.
Vroeger zei ik wel "verhuizen kost je een jaar van je leven" nu echter hoop ik dat ik ongelijk heb, zo ja, zo nee, ik zal het niet weten.
Ouderen onder U, wilt U verhuizen? Wacht niet te lang!
Dick

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Succes met verhuizen. Flink opruimen van te voren scheelt al een heleboel. Denk ook aan kringloopwinkels e.d., die willen spul ook wel eens komen ophalen.

Overigens, als de WOZ waarde ook 70.000,- bedraagt, zou over 3,5 jaar (als de vrijstelling in Box 3 al door spaargeld is benut), de woning u €70,- per maand in box 3 gaan kosten

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Eva369 »

succes met het verhuizen en het verkopen van uw huis.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

@Pindakaaspotje: er zijn ook levende wezens buiten de Randstad. Die hebben ook wel eens een huis. Goedkoop weliswaar, maar toch een huis. Met tuin.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Van koophuis naar huurhuis

Ongelezen bericht door SJZ »

Fiesiekus,

Ik kom veel buiten de Randstad, maar zelfs dan is 70.000 euro voor een huis met grote tuin met ruimte voor een garage heel erg laag. Delfzijl is nog duurder.

Gesloten