LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie is aansprakelijk ?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
lauwie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2007 22:06

wie is aansprakelijk ?

Ongelezen bericht door lauwie »

Geplaatst: Vr Feb 09, 2007 10:52 pm Onderwerp: hoe zit het nu ?

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb een huis in de verkoop, er is een bod uitgebracht en door mij geaccepteerd. Vervolgens is er een voorlopige koopakte opgesteld. De bedenktijd hiervan is inmiddels verstreken. Vorige week belde de mij de makelaar om mij te feliciteren met de verkoop van mijn woning, de kopende partij had mondeling op zijn kantoor toegezegd dat zij de hypotheek rond hadden. Ik heb ook een email van de makelaar waarin hier naar gereffereerd wordt. Zelfs op funda staat verkocht bij mijn woning alsmede op de internetsite van de makelaar. Wat schets mijn verbazing, een week later belt mij de makelaar op om te vertellen dat de kopende partij een week langer wil om de hypotheek (hij was hierover gebeld door de hyp adviseur van de kopende partij) rond te krijgen, dus de ontbindende factor moet iets worden verlengd, geen verkoop dus met andere woorden, terwijl dit een week geleden toch heel anders werd verteld door de makelaar. Ik sta dus met de rug tegen de muur en heb inmiddels al wat kosten gemaakt aangezien wij een andere woning hebben aangekocht, (waar overigens de financiering wel rond van is ) Nu zijn mijn vragen: is de makelaar aansprakelijk, de koper, of heb ik geen poot om op te staan en moet ik maar hopen dat de koper alsnog de financiering rond krijgt ? Is het iemand aan te rekenen ?

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: wie is aansprakelijk ?

Ongelezen bericht door Mk »

Eea hangt af van wat er in het koopcontract staat. Is de termijn voor de ontbindende voorwaarden al verlopen? En wat zijn (volgens het contract!) de consequenties als de koper pas na die termijn het voorlopige koopcontract wil ontbinden?

Of is het zo dat de datum waarvoor de koper de financiering rond moet hebben vandaag is? Als jij dan niet akkoord gaat met verlenging van de termijn dan zullen zij waarschijnlijk de koop ontbinden.

lauwie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2007 22:06

Re: wie is aansprakelijk ?

Ongelezen bericht door lauwie »

Het is nu zo dat ik toegestemd heb in de verlening, deze loopt nu tot 16 febr. Maar hoe kan het zo zijn dat ik eerst te horen krijg van de makelaar , gefeliciteerd het is nu defintief verkocht, Hierop heb ik gehandeld en allerlei zaken gekocht zoals een vloer, keuken etc. En nu blijkt dit niet zo te zijn dat mijn woning is verkocht. Ik vind dit wel nalatig van de makelaar en hem toe te rekenen, ik maak immers beslissingen op grond van zijn uitspraak

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: wie is aansprakelijk ?

Ongelezen bericht door roland48 »

In principe is je huis pas verkocht als de akte bij de notaris passeert. Om voor jezelf een marge aan te houden:

VOOR de datum van de ontbindende voorwaarden ben je nog volledig onzeker. Helaas heb je de makelaar op zijn woord geloofd, het is niet aan de makelaar maar aan de geldverstrekkende partij om dit evt. mee te delen.

NA de datum van den ontbindende voorwaarden kun je inderdaad doen wat jij deed: de datum verlengen, maar alleen als je je huis heel graag kwijt wilt. Heb je dit trouwens op papier staan? Is er een nieuwe clausule aan het contract toegevoegd, door beide partijen getekend? Is het alleen mondeling overeengekomen?

OF: je zegt hiermee niet akkoord te gaan. Dan is het aan de kopers om wel of niet te ontbinden. Gaan ze wel ontbinden na de datum, dan zijn zij jou een boete van 10% verschuldigd, waarvoor ze als het goed is een bankgarantie hebben gesteld. Maar dit is alleen van toepassing als ze de datum weer een keer willen opschuiven.

Geef zelf geen enkele notie aan die 16 feb. Als je vrijdagavond nog niets hebt gehoord is in principe je huis verkocht. Ze kunnen er dan alleen onderuit door de boete te betalen. Check even bij jouw verkopend makelaar of bij de notaris of er een bankgarantie is gesteld.

lauwie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2007 22:06

Re: wie is aansprakelijk ?

Ongelezen bericht door lauwie »

Ja ik heb het zwart op wit, ook staat er in deze brief van de makelaar dat de kopende partij hem op 1-2-2007 mondeling heeft toegezegd de financiering rond te hebben. Waarop hij ons heeft gebeld met de medeling Verkocht proficiat.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: wie is aansprakelijk ?

Ongelezen bericht door Immo »

In de reguliere koopovereenkomsten staat een einddatum genoemd tot wanneer het financieringsvoorbehoud geldt. Dit houdt in dat men voor of uiterlijk op genoemde datum af kan zien van de koop. In de meeste koopovereenkomsten staat dan als voorwaarde gesteld dat koper(s) van minimaal 2 (soms zelfs 3) geldverstrekkende instanties een schriftelijke afwijzing aan verkopers moeten overleggen om een beroep te kunnen doen op ontbinding van de koopovereenkomst. Tevens staat er een datum genoemd waarop uiterlijk de 10 % (van de koopsom) aanbetaling danwel een bankgarantie ter grootte gelijk aan de 10% aanbetaling bij de notaris gedeponeerd moet zijn.

Uw makelaar had u als cliënt moeten vragen of u akkoord ging het opschuiven van die termijn. Hij heeft nu zonder uw toestemming gehandeld, immers de koopovereenkomst is een overeenkomst tussen u en de kopers, de makelaar is geen partij in de verkoop, slechts bemiddelaar (een zgn onmiddelijke vertegenwoordiger, hij handelt niet met volmacht).

Als vervolgens buiten uw toestemming niet voldaan wordt aan de termijnen genoemd in de koopovereenkomst, kunt de kopende partij in gebreke stellen. Dit moet u schriftelijk doen, het liefst aangetekend met handtekening retour. U kunt dan een ( gebruikelijke) termijn van 8 dagen stellen waarbinnen de kopers alsnog aan hun verplichtingen kunnnen voldoen. Hebben ze op dag 9 nog niet voldaan aan hun verplichtingen, dan kunt u - afhankelijk van de koopovereenkomst- in de regel twee dingen doen:

1. nakoming eisen en daarnaast de in de koopovereenkomst genoemde boete (meestal 3 promille van de koopsom per dag dat men in gebreke is) opeisen samen met de schade die u geleden hebt en nog zult lijden door het niet nakomen.

of

2. de koop ontbinden en aanspraak maken op de 10% aanbetaling plus de aanvullende schade die u geleden hebt.

Uw makelaar had dus nooit zonder uw toestemming uitstel mogen verlenen. Daarnaast is het verstandig op de dag na het verstrijken van de termijn van zekerheidsstelling de notaris te bellen en te informeren of de zekerheidsstelling binnnen is. Dit als u nog geen bericht van de notaris heeft ontvangen.
Het ligt er aan of u een full service bemiddelingsovereenkomst met uw makelaar heeft gesloten, is dit wel het geval dan dient eigenlijk de makelaar het verstrijken van de termijnen in de gaten te houden.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: wie is aansprakelijk ?

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: wie is aansprakelijk ?

Ongelezen bericht door Mk »

In de meeste koopovereenkomsten staat dan als voorwaarde gesteld dat koper(s) van minimaal 2 (soms zelfs 3) geldverstrekkende instanties een schriftelijke afwijzing aan verkopers moeten overleggen om een beroep te kunnen doen op ontbinding van de koopovereenkomst. Tevens staat er een datum genoemd waarop uiterlijk de 10 % (van de koopsom) aanbetaling danwel een bankgarantie ter grootte gelijk aan de 10% aanbetaling bij de notaris gedeponeerd moet zijn.
Veel makelaars 'vergeten' dat nog wel eens (geeft namelijk zo'n gedoe als dat uitkomt). Let daar dus op.
Uw makelaar had u als cliënt moeten vragen of u akkoord ging het opschuiven van die termijn.
Als ik het zo lees dan heeft hij dat ook gedaan...

Gesloten