LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkicken zyprexa

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Marianne82
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2015 09:42

Afkicken zyprexa

Ongelezen bericht door Marianne82 »

Hallo,

Ik ben 4 jaar geleden in de psychiatrie terecht gekomen met een normale reactie (angst) op abnormale omstandigheden (bedreigende ex). Diverse opnames en medicamenten later (antidepressiva, benzodiazepinen, haldol) ben ik ervan overtuigd dat medicatie je op lange termijn steeds zieker maakt. Ik heb verschillende psychoses gehad, steeds als afkickverschijnsel van medicatie. Ik schijn vrij gevoelig te zijn voor de negatieve effecten van medicatie.

Op dit moment gebruik ik zyprexa. Ik zat op 10mg en ben nu afgebouwd naar 5mg. Ik zit sinds 3 weken op die dosering en dat gaat goed.

Nu probeerde ik de volgende stap te maken naar 2.5mg en dat leverde angst, mild psychotische gedachten e n wat meer moeite om in slaap te komen op. NA 4 dagen terug naar 5mg.

Ik wil perse van de medicatie af - ik voel me een liefdeloze, emotieloze zombie met de zyprexa. Ik neem het risico op psychosen voor lief, liever dat dan voor altijd dood en leeg van binnen.

Zijn er succesverhalen? Tips? Hoe lang duurde ontwenning bij jullie? Ik lees alleen maar horrorverhalen en dat maakt me erg bang.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Afkicken zyprexa

Ongelezen bericht door ciske »

Beter ff aan je huisarts vragen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Afkicken zyprexa

Ongelezen bericht door moederslink »

Marianne82 schreef:Hallo,

Ik ben 4 jaar geleden in de psychiatrie terecht gekomen met een normale reactie (angst) op abnormale omstandigheden (bedreigende ex). Diverse opnames en medicamenten later (antidepressiva, benzodiazepinen, haldol) ben ik ervan overtuigd dat medicatie je op lange termijn steeds zieker maakt. Ik heb verschillende psychoses gehad, steeds als afkickverschijnsel van medicatie. Ik schijn vrij gevoelig te zijn voor de negatieve effecten van medicatie.

Op dit moment gebruik ik zyprexa. Ik zat op 10mg en ben nu afgebouwd naar 5mg. Ik zit sinds 3 weken op die dosering en dat gaat goed .

Nu probeerde ik de volgende stap te maken naar 2.5mg en dat leverde angst, mild psychotische gedachten e n wat meer moeite om in slaap te komen op. NA 4 dagen terug naar 5mg.

Ik wil perse van de medicatie af - ik voel me een liefdeloze, emotieloze zombie met de zyprexa. ik neem het risico op psychosen voor lief , liever dat dan voor altijd dood en leeg van binnen.

Zijn er succesverhalen? Tips? Hoe lang duurde ontwenning bij jullie? Ik lees alleen maar horrorverhalen en dat maakt me erg bang.
Dag Marianne, hoe moeilijk ook , er zijn denk ik geen succesverhalen als je psychosegevoelig bent en blijft en stopt met de medicatie.
Als je meerdere psychoses doormaakt en dat voor lief neemt wordt de prognose er niet beter op. Beter is toch om je in te stellen op een levenslange onderhoudsdosis. 5 mg Zyprexa is op zich een goede minimale onderhoudsdosis; je zegt zelf al : " dat gaat goed " Wel kun je in overleg met je behandelaar/ psychiater bespreken om bv een ander middel te gaan gebruiken met minder bijwerkingen. Het opnieuw instellen op een ander medicijn heeft wel tijd nodig , ook dat gaat niet zonder bijwerkingen , positieve of negatieve symptomen.
Ik denk niet dat je jouw psychoses moet zien als afkickverschijnsel na het stoppen vd medicatie , dat de psychoses terugkwamen is juist het gevolg van het geen medicatie meer slikken.
Het " zombiegevoel " is bekend , maar de andere kant is bv- weer angstig zijn & positieve wanen krijgen - en dat is echt niet fijn.
De 1e stap is een erkenning en acceptatie van je psychose kwetsbaar zijn,
de 2e stap is in gesprek blijven met je behandelaar en indien mogelijk een ander medicijn proberen.
Het is erg moeilijk en zwaar en ik ben me daarvan zeer goed bewust.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Afkicken zyprexa

Ongelezen bericht door riddert »

Marianne82 schreef: Ik lees alleen maar horrorverhalen en dat maakt me erg bang.
Dat u bang wordt van de horrorverhalen kan ik me goed voorstellen. Angst was ook één van de redenen voor u om aan medicatie te beginnen.
Maar nu u zover bent dat u ermee wilt stoppen zou ik dat ook doen. De omstandigheden zijn inmiddels weer normaal neem ik aan, uw ex zal uit uw leven verdwenen zijn. Voor uzelf, eventuele partner(s) en uw omgeving zal de kwaliteit van het leven toenemen, als u de eerste fase van ontwenning voorbij bent.
Veel succes.

Marianne82
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2015 09:42

Re: Afkicken zyprexa

Ongelezen bericht door Marianne82 »

Bedankt voor de reacties!

De situatie is nu inderdaad beter, ex is niet meer in beeld. Psychoses waren wel degelijk een afkickverschijnsel. Ik was nog niet psychotisch, maar kreeg antipsychotica voorgeschreven als angstdemper. Bij het afkicken werd ik voor het eerst psychotisch. Het is bekend dat antipsychotica, ook in mensen zonder voorgeschiedenis van psychoses, gevoeligheid voor psychoses veroorzaken of verergeren: https://manicmuses.wordpress.com/2012/1 ... psychosis/. Volgende psychoses waren bij het afkicken van antidepressiva.

Ik weet alleen niet of er een manier is om de afhankelijkheid van antipsychotica terug te draaien..

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Afkicken zyprexa

Ongelezen bericht door moederslink »

@riddert,
ik snap je redenatie en begrijp waarom je dit zegt, toch wil ik wat toevoegen : als je eenmaal psychose gevoelig/ kwetsbaar bent zal er altijd een heel grote kans op terugval komen met opnieuw een psychose, zwaarder en heftiger met slechtere prognoses, ook al zijn de omstandigheden veranderd/ verbeterd. En dan is er zeker geen kwaliteit van leven
Zonder overleg stoppen is sowieso niet verstandig, dit moet wel in overleg met de psychiater.

@Marianne,
fijn dat het beter gaat en bij het afkicken vd medicatie ligt een psychose op de loer.
Het is niet eenvoudig om het onderscheid te maken : kreeg je een psychose doordat je gestopt was ( afkicken ) of kwam de psychose terug omdat je geen medicijnen meer slikte.
De enige die jou en je situatie kent is je eigen behandelaar/ psychiater.
Ik kom iedere week op een psychiatrische afdeling en zie wat daar gebeurt , de meesten willen 100% geen medicatie vanwege de bijverschijnselen, ook ken ik velen daar die het nut er niet van inzien , want " ze zijn niet psychosegevoelig/ kwetsbaar " ..........het niet zien en geen ziekte inzicht hebben is onderdeel vd problematiek, dat maakt het ook zo lastig.
Antipsychotica is heel vervelende medicatie en vaak is er sprake van het kip/ ei verhaal. Er is gelukkig ook voortschrijdend inzicht.....
Echter , de mensen die trauma.s hebben opgelopen en angstige ervaringen hebben gehad en daardoor in een psychose terecht zijn gekomen ( doordat ze daar , aangeboren , gevoelig voor zijn ) , zeggen allemaal dat de psychose is gekomen door het slikken van deze medicatie.
Ik ken jouw situatie niet en jouw geschiedenis niet , ik merk alleen wel op dat het goed gaat met deze 5 mg Zyprexa zoals je zegt. Wees voorzichtig en overleg met je behandelaar.
En herken de patronen en signalen wil ik nog zeggen.

Marianne82
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2015 09:42

Re: Afkicken zyprexa

Ongelezen bericht door Marianne82 »

Dankjewel voor je reactie.

Ik zal inderdaad voorzichtiger zijn. Het gaat goed met die 5mg, ik voel me alleen nog steeds behoorlijk afgevlakt en niet mezelf. Als ik verder afbouw, doe ik dat heel langzaam, zodat ik signalen kan opmerken voordat het misgaat.

astrixjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2015 20:39

Re: Afkicken zyprexa

Ongelezen bericht door astrixjes »

Ik ben nu zelf ook op Zyprexa, en ik las op https://nationaalgezondheidsforum.nl/sh ... e-kent-dit dat het een vrij zwaar anti depressiva is...
Ook ik zou graag geen medicijnen willen slikken, maar ik heb nou eenmaal geaccepteerd dat ik zonder deze medicijnen een beetje het grip op een normaal leven verlies..
Ik zal morgen (maandag) wel even aan mij huisarts vragen of ik een lichtere pil kan krijgen, ik zit al op 5 mg maar ik voel mij er niet goed bij, denken jullie dat ik makkelijk kan switchen naar een andere merk?

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: Afkicken zyprexa

Ongelezen bericht door wonderwel »

Wie herkent dit :

door gebruik zyprexa : slechter lopen , stijf in de rug en gewrichten en traag in doen en laten . Ik zit op 2,5 mg

tjebbekaas
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 apr 2013 18:02

Re: Afkicken zyprexa

Ongelezen bericht door tjebbekaas »

Zyprexa is zo'n standaard middel dat door de huisarts wordt voorgeschreven bij angsten, depressies e.d. De doseringen die jullie noemen zijn vrij laag en volgens mij echt bedoeld om een beetje de scherpe randjes er vanaf te halen. Of het aan zwaar middel is durf ik niet te zeggen, maar ik weet wel dat er veel zwaardere middelen zijn maar deze worden meestal pas door een ggz arts voorgeschreven.
Ik ben er zelf vrij snel vanaf gestapt omdat er veel bijwerkingen waren en van de bedoelde werking merkte ik weinig. Natuurlijk heb ik dat wel in overleg met de arts gedaan en met haar heb ik een ander medicijn gezocht. Ga NOOIT zelf een dosis verlagen of verhogen. En dan een tip. Mocht je het idee hebben dat je echt een psychische aandoening hebt, zorg dan dat je zo snel mogelijk bij een ggz-arts terecht komt. Een huisarts is m.i. niet geschikt om dit soort problemen goed aan te pakken.

Gesloten