LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] humira injecties

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

humira injecties

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

hallo is er iemand die humira injecties gebruikt
zo ja hoe reageerde jullie hier op

ik heb nu 6 injecties gehad krijg deze voor psoriasus
moet 1 x per 2 weken een injectie gebruiken
eerste 3 ging goed maar nu heb ik iedere keer als ik gespoten hebt van top tot teen rode vlekken op me huid
en een jeuk

graag jullie reacties svp alvast bedankt

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door nevermind »

Heb zelf geen ervaring, maar als ik de bijsluiter zo lees, dan mag jij deze niet gebruiken als....
Als u allergische reacties met symptomen als benauwdheid, kortademigheid, duizeligheid, zwelling of uitslag krijgt, injecteer dan geen Humira meer, maar neem direct contact op met uw arts.
Bron

http://www.humira.nl/ContentSuite/uploa ... 202010.pdf

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

denk inderdaad dat je gelijk hebt
eerste 4 injecties niks aan de hand
werd helemaal schoon
maar nu is het hopeloos
maar even een afspraak maken met de dermataloog
voor ik de volgende weer moet zetten
snap er ook geen snars van dat zo`n beetje injectievloeistof zo duur moet zijn
600 euro voor 1 injectie

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door nevermind »

inekevanvliet schreef:denk inderdaad dat je gelijk hebt
eerste 4 injecties niks aan de hand
werd helemaal schoon
maar nu is het hopeloos
maar even een afspraak maken met de dermataloog
voor ik de volgende weer moet zetten
snap er ook geen snars van dat zo`n beetje injectievloeistof zo duur moet zijn
600 euro voor 1 injectie
600 euro is dat geen schrijffout? :shock:

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

secondadvies schreef:
inekevanvliet schreef:denk inderdaad dat je gelijk hebt
eerste 4 injecties niks aan de hand
werd helemaal schoon
maar nu is het hopeloos
maar even een afspraak maken met de dermataloog
voor ik de volgende weer moet zetten
snap er ook geen snars van dat zo`n beetje injectievloeistof zo duur moet zijn
600 euro voor 1 injectie
600 euro is dat geen schrijffout? :shock:
nee is geen schrijffout
6 injecties 3564 euro
schrok me ook te pletter

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door ArneLH »

inekevanvliet schreef:
secondadvies schreef:
inekevanvliet schreef:denk inderdaad dat je gelijk hebt
eerste 4 injecties niks aan de hand
werd helemaal schoon
maar nu is het hopeloos
maar even een afspraak maken met de dermataloog
voor ik de volgende weer moet zetten
snap er ook geen snars van dat zo`n beetje injectievloeistof zo duur moet zijn
600 euro voor 1 injectie
600 euro is dat geen schrijffout? :shock:
nee is geen schrijffout
6 injecties 3564 euro
schrok me ook te pletter
De ontwikkeling van een therapeutisch antilichaam is belachelijk complex en duur en BASF is geen liefdadigheidsinstelling.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik gebruik dit middel nu minder dan een jaar, maar het is een verschil van dag en nacht voor mij.
Ik heb de ziekte van Bechterew en de gelukkige bijwerking van de Humira is dat klachten van de ziekte van Crohn minder worden.
Opeens waren mijn jarenlange darmklachten ook verklaard!
Ik kan nu redelijk normaal eten en drinken en mijn pijn is veel beheersbaarder geworden, ik kan weer iets meer dingen doen.
Voor mij een geschenk waar geen prijskaartje aan kan hangen.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

@ ineke, dit moet je zsm met je arts bespreken. Punt is, het kan een allergische reactie zijn. Dat klinkt op zich niet heel ernstig maar dat is het wel. Elke keer dat je blootgesteld wordt aan het middel kan de reactie erger worden en op het laatst is het dan niet meer jeuk en uitslag maar kan het ook oedeem worden of nog erger. Ik kan natuurlijk niet zeggen of dat inderdaad het geval is, maar om het zekere voor het onzekere te nemen moet je dit niet laten slingeren.

Verder, op zich valt 600 euro best mee, als je kijkt naar wat andere medicatie kost. (natuurlijk is het hardstikke veel geld, maar vergelijk eens met bestralen of chemo) zeker als je meerekend wat het doet in termen van kwaliteit van leven. Zeker bij mensen met reuma, bechterew en crohn, die zie je vaak in een paar maanden veranderen. Deze nieuwe generatie medicijnen heeft voor veel mensen echt potentieel.

Mensen die dit slikken: vergeet niet af en toe je cholestorol te laten nakijken!

groetjes

Isabel

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Isabel1 schreef:Mensen die dit slikken: vergeet niet af en toe je cholestorol te laten nakijken!
Het zijn injecties.... :wink:

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ha, ja klopt, beetje domme verwoording.

In elk geval: let op je cholestorol, dat was wat ik bedoelde.

groetjes

Isabel

tackle
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2012 18:45

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door tackle »

ik heb dit middel nu 2 jaar gebruikt en ik moet zeggen dat ik er in het begin enthousiast over was. Overigens heb ik ook heel lang remicade gebruikt maar daar reageerde mijn lijf zo heftig op, dat ik bijna het loodje legde, zo'n 5 jaar terug.
Daar was ik met humira ook bang voor. Ik kreeg dus weer om de zoveel weken iedere bacterie en virale infectie die een beetje rondwaarde in de buurt. Iedere keer kreeg ik dan antibiotica (afgelopen 1,5 jaar 21 kuren!) en moest ik even stoppen met de humira. Dan weer beginnen en zo ging het kringetje rond. Vorig jaar, net voor de kerst kreeg ik een longinfectie en kon ik weer met zware antibiotica in het ziekenhuis gaan liggen. In overleg met de arts maar weer gestopt met de medicatie. Ik heb het nog even geprobeerd, maar de crohn werd rustig maar ik kreeg ondraaglijke gewrichts en peespijn. Echt, ik leek wel 80. Overigens heb ik al vanaf mijn 15e de ziekte van crohnn, en ik ben nu 46.
Ik ben sinds vorig jaar december voor 100% afgekeurd.
Humira en remicade is best link spul, om te gebruiken. Je loopt een behoorlijk grotere kans op kanker. Je immuunsysteem speelt nu eenmaal een belangrijke rol in het aanpakken vankankercellen en door humira wordt het immuunsysteem behoorlijk gecompromiteerd. Voor mij even niet meer.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door VioletPrue »

tackle schreef:Je loopt een behoorlijk grotere kans op kanker. Je immuunsysteem speelt nu eenmaal een belangrijke rol in het aanpakken vankankercellen en door humira wordt het immuunsysteem behoorlijk gecompromiteerd. Voor mij even niet meer.
Dit is natuurlijk ook medisch onderbouwd?
Ik heb mijn reumatoloog hier namelijk niet over gehoord...
Heb je een link naar die conclusie van een wetenschappelijk onderzoek?

Marel
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 apr 2012 21:27

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door Marel »

Hoi Violetprue, ja dat is medisch onderbouwd. Heb je de bijsluiter al eens gelezen? Anders kan je die op internet ook lezen. Kies er dan 1 met een pdf bestand, die zijn uitgebreider. De kans op kanker kan wel 4x verhoogd zijn. Voor mij een reden om ver van humira en remicade te blijven, zolang dat lukt natuurlijk. Ik slik wel imuran, ook zo'n imuunonderdrukker. Maar ik slik gelukkig maar een hele lage dosis.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Marel schreef:De kans op kanker kan wel 4x verhoogd zijn.
En dat staat in de bijsluiter?
Of is dit een conclusie van jezelf of een arts?

Marel
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 apr 2012 21:27

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door Marel »

Nou ik heb dit niet zelf verzonnen nee. Ik heb het van een arts én ik heb het gelezen. Ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden. Anders moet je eens googelen op"humira en kans op kanker". Het is gewoon een rotgoedje, net als de imuran die ik slik. Je immunsysteem wordt onderdrukt en zo ruimt je lichaam ook de "foute" cellen niet op, heel simpel gezegd.
Maar wat ik al schreef, soms moet je wel een medicijn gebruiken.Ik ook. Maar daarom hoef je er niet jaar in jaar uit mee door te gaan als het eens goed gaat.

dolfijn75
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2013 20:33

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door dolfijn75 »

ik gebruik ook de humira spuiten voor de ziekte van bechterw
ik koel eerst het been voor dat ik gaa spuiten
met een koel zak
wel washandje er om heen doen die ook nat maken
en op het plek waar je gaat spuiten op je been leggen
gr ilona

dolfijn75
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2013 20:33

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door dolfijn75 »

mij tweeling zus heeft ook de ziekte van bechterew en crohn
zijn mag niet de humira spuiten wandt ze heeft ook de ziekte van crohn
ze moet voor hier naar het zieken huis om de acht weken aan enfus

ik zit echt van te kijken dat jij wel humria mag spuiten gr v ilona

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door VioletPrue »

dolfijn75 schreef:mij tweeling zus heeft ook de ziekte van bechterew en crohn
zijn mag niet de humira spuiten wandt ze heeft ook de ziekte van crohn
ze moet voor hier naar het zieken huis om de acht weken aan enfus

ik zit echt van te kijken dat jij wel humria mag spuiten gr v ilona
Tja, ik ben geen arts en ik weet niet waarom de arts van je zus haar liever aan een infuus (remicade?) dan aan de Humira heeft.
Maar Humira is een erkend medicijn tegen Crohn.
En ik heb gelukkig een lichtere vorm van Crohn, dat kan ook meespelen.
Zowel mijn MDL arts en mijn reumatoloog zijn erg voor het feit dat ik Humira blijf spuiten....

Milaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2013 12:48

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door Milaar »

ik heb ook eerst remicade gekregen via een infuus. Er is toen voor de remicade gekozen omdat ik in het ziekenhuis lag met een dikke darmontsteking. De totale darm was ontstoken en ik reageerde niet op andere medicatie, ook niet op prednison. Humira zou te lang duren voordat het zou aanslaan.Helaas heb ik een complicatie gekregen bij het toedienen van het 6e infuus. Jeuk, galbulten en zo'n erge benauwdheid. Er moest meteen een tegenmiddel gegeven worden en ik mag blij zijn dat er iemand bij me was op dat moment. ik gebruik nu Humira. helaas heb ik veel last van bijwerkingen (naar mijn idee zijn het bijwerkingen): Netelroos, gebitsontstekingen, hoofdpijn (die niet minder wordt met paracetamol), draaierig, slappe benen, pijn in benen en armen, vaker naar de wc om te plassen, pijn op de borst (komt en gaat), wazig/ niet scherp zien (met vlagen)dit allen is verergerd nadat ik 5 weken ben gestopt met de humira vanwege een infectie. maar mijn darmen zijn rustig! moeilijke beslissing maar zo kan ik ook niet doorgaan.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: humira injecties

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

ik wil graag even reageren op de relatie tussen humira en de kans op kanker. Want volgens mij gaat hier even iets mis.

Recent onderzoek laat zien dat het NIET zo is dat mensen die humira gebruiken een grotere kans op kanker hebben. Punt is:
Mensen die humira gebruiken hebben wel een hogere kans op kanker dan mensen die geen humira gebruiken en geen aandoeningen hebben waarvoor je humira zou kunnen gebruiken. mensen die humira gebruiken hebben geen hogere kans op kanker dan mensen die dezelfde aandoening hebben en geen humira gebruiken.

Wat dit laat zien is dat er MISSCHIEN een relatie is tussen de aandoening waarvoor je humira gebruikt en kanker, maar niet tussen humira en kanker. Die relatie moet echter nog goed onderzocht worden, dus het is niet zeker dat die relatie er is (bij crohn is die relatie trouwens wel vastgesteld, mensen met de ziekte van crohn hebben een grotere kans om darmkanker te ontwikkelen dan mensen zonder de ziekte van crohn, en dat heeft dus niets met het gebruik van humira te maken)

Isabel

Gesloten