LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie kent zo'n extreem lange cold turkey

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
joke

wie kent zo'n extreem lange cold turkey

Ongelezen bericht door joke »

Zijn er mensen die lang (bijvoorbeeld een jaar of langer) na het stoppen met antidepressiva nog steeds erge nawerkingen hebben? (zie alle lijsten van bijwerkingen, t/m schokken, jeuk, spasmes, zenuwpijnen, etc) Cold Turkey? En zo ja, gaat het toch vanzelf weg? Is het blijvend? Kun je iets doen om het te versnellen dat de troep je lichaam toch verlaat?

karin

Re: wie kent zo'n extreem lange cold turkey

Ongelezen bericht door karin »

Lieve Joke,

Jouw probleem herken ik helaas maar al te goed. Ook ik ben nietsvermoedend geconfronteerd met een akelige, complexe en langdurige Cold Turkey, zonder dat de artsen dit als zodanig signaleerden of (h)erkenden. Een enkeling die wel toegaf dat ze dergelijke ontregelende effecten zouden kunnen hebben, kon mij ook niets concreets vertellen over de prognose of de duur ervan. Dat komt omdat ten eerste ieder individu anders reageert en zich op een eigen tempo herstelt, ten tweede omdat men weinig weet van de werking van de hersenen, zo ook het ontbreken van volledige informatie over het werkingsmechanisme van deze middelen en ten derde omdat over de gevolgen of effecten op lange termijn ook niet alles bekend is.
In mijn geval lag het zelf nog weer iets gecompliceerder, want ik kreeg twee van deze soort medicijnen bij elkaar, naast nog een ander hormoon. Wat dit met mijn lichaam/geest gedaan heeft, kun je raden. Afgezien van de schrik die ik in mijn lijf heb, is dit ook een zware kluif om te verwerken. Immers, je slikte de medicijnen om er beter van te worden en je hebt er nog een probleem bij gekregen die je voorheen niet had. Dit is eigenlijk schandalig en onaanvaardbaar.
Maar goed, dat was jouw vraag niet. Over hoe het snelst te herstellen. Ik denk de oude grootmoeders huis-tuin en keuken middelen en wijsheden als, veel rust, ontspanning en afleiding, goede beweging en hoogwaardige voeding. Regelmatig en gezond leven kortom. Bepaalde alternatieve therapieën willen ook nog wel eens helpen, maar pas op voor kwakzalvers. Welke therapie het beste helpt voor iemand, dat is ook individueel en een kwestie van uitproberen. Ik heb goede resultaten gehoord over acupunctuur en chinese kruiden en ben hier zelf ook aan begonnen.
Een vraagje aan jou, heb je ook problemen met het geheugen en concentratie?
Liefs en sterkte Karin

joke

Re: wie kent zo'n extreem lange cold turkey

Ongelezen bericht door joke »

Dank je Karin, voor je uitgebreide reactie. Jij zit dus ook in een dergelijke situatie. Ik reageer daar weer even op. Gezond leven enzo, dat doe ik eigenlijk al zo lang (eet al 25 jaar min of meer natuurlijke voeding, veel onbespoten, geen vlees enzo, afwisselend peulvruchten, rijst, pasta, aardappelen). Dus daaraan ligt het niet. De beweging had ik wel, maar die zit er voorlopig niet in, omdat ik de laatste 11 maanden dus ook spierzwakte en oververmoeidheid erbij heb gekregen (lijkt wel of ik er ME bij heb gekregen als cadeautje).
Ik heb ook een poosje seroxat en anafranil gelijk geslikt. Wel in kleinere doseringen dan normaal, dus dat is mijn geluk misschien nog geweest. Je vroeg of ik geheugen- en concentratiestoornissen heb, of heb gehad. Dat valt wel mee. Wel ben ik sinds eind oktober vorig jaar verschrikkelijk duizelig. of ik op een schip in zware storm sta, of alsof ik een fikse hersenschudding heb opgelopen.
Ik heb geen baat gehad bij acupunctuur. Daarmee wordt gewerkt op of in energetische velden. Maar ik denk dat dat weinig uithaalt als er nog vergif in je lijf zit. Ben nu dus aan het ontgiften. Trouwens, hoe lang ben jij al gestopt?

Lieve groet, Joke

karin

Re: wie kent zo'n extreem lange cold turkey

Ongelezen bericht door karin »

Lieve Joke,

We hebben al eens eerder met elkaar ervaringen uitgewisseld op het forum angst, depressie en medicatie. Ik heb me toen onder een pseudoniem tot jou gericht en gaf toen ook al uitvoerige zoniet langdradige antwoorden. Ik heb net als jij een antidepressiva-cocktail gebruikt en heb de heftige naverschijnselen waarschijnlijk te danken aan een plotseling ontwikkeld Serotonine Syndroom, waardoor ik acuut moest stoppen en in 3 dagen moest afbouwen. Heb veel en langdurige naweeën hiervan gehad en door dit alles is er ruw en riskant met mijn gezondheid omgesprongen. Heb net als jij last van spierzwakte en vermoeidheid (deze 2 gaan hand in hand), maar heb hoop dat dit zich redelijk zal herstellen. Waar ik mij meer zorgen over maak is dus het geheugen- en concentratieverlies die af en toe bizarre vormen aanneemt. Ik kan me namen niet meer herinneren, spreek dingen verkeerd uit, leg verkeerde verbanden, formuleer veel klunziger en onhandiger zinnen etc. Er is bij mij inmiddels ook een verstoring van een bepaalde hersenfunctie gevonden op een EEG.Dit zou echter toe te schrijven zijn volgens de deskundige aan een aangeboren iets, waardoor mijn reactie op medicatie e.d. dermate heftig en overgevoelig was, maar ik vraag me af en toe af of het wellicht andersom is....... Het is wel heel vervelend en uiterst zwaar om te verwerken. Als er zorgvuldiger en verantwoorder met het medicatiebeleid was omgesprongen dan .... (zucht) Ik had in ieder geval al deze klachten daarvoor niet, was meer heel depressief en angstig. Maar nu zou ik het bijna hierdoor worden.
Je kunt me ook wel eens direct mailen als je één en ander uit wil wisselen.
[email protected]
Sterkte

karin

Re: wie kent zo'n extreem lange cold turkey

Ongelezen bericht door karin »

Lieve Joke,

O ja, ik vergat nog jouw vraag te beantwoorden. Ik ben al sinds januari dit jaar gestopt. Probeerde vanwege de depressiviteit in juni toch weer een klassiek (mogelijk veiliger) antidepressivum, maar verdroeg deze na een aantal dagen ondanks de lage dosis toch niet meer. Heb daarna het probleem met het geheugen ontwikkeld. Ben nu uiteraard uiterst huiverig geworden om wat dan ook te nemen.

hans

Re: wie kent zo'n extreem lange cold turkey

Ongelezen bericht door hans »

Ik herken precies wat jullie schrijven. Vorig jaar september heb ik 10 dagen SSRI's geslikt. Ik ben er mee gestopt omdat de bijwerkingen ondraaglijk waren. Bovendien werd ik suicidaal van de bijwerkingen.
Maar na het stoppen zijn de ondraaglijke bijwerkingen gebleven, verschijnselen die ik voordien nooit gehad had. Elke ochtend na het wakker worden kwam er een proces in mijn lichaam op gang, waarbij ik gek werd van de koude rillingen en bijna alle andere bijwerkingen op de bijsluiter. Zolang ik in bed bleef zweette ik liters vocht. Pas in de loop van de middag of avond kwam alles weer een beetje tot rust. Mijn lichaam was het grootste deel van de dag in een paniektoestand. Ik voelde me of ik 40 graden koorts had, maar ik had geen koorts. Ik was niet in staat normaal te ademen, had hartkloppingen, en kon niet rustig in een stoel zitten.

Na drie maanden ben ik valium gaan slikken, en de klachten verdwenen. Tot na weer drie maanden de valium uitgewerkt raakte en de klachten weer terugkwamen. Ik heb de valiumdosis verhoogd, en raakte verslaafd aan valium. Die overigens al gauw weer niet meer werkte. Bij elke poging de valiumdosis te verlagen werden de klachten na een paar dagen een stuk erger en duurden bovendien tot 's avonds in plaats van 's middags. Het afgelopen jaar waren de klachten soms even weg of hielden ze eerder op de dag op. Maar de rest van het jaar was een regelrechte hel. Pas sinds drie weken zijn de klachten bij mij eindelijk wat gaan liggen, ik ben alleen bang dat ze elk moment terug kunnen komen.

Aan artsen en psychiaters heb ik niets gehad, die geloofden niet dat het van de ssri's kon komen. Soms maakten ze de klachten erger door weer andere ssri's voor te schrijven. Cognitieve gedragstherapie heeft bij mij niets geholpen.

Behalve valium hielpen bij mij koude douches tegen het zweten en de rillingen, en om alles te kalmeren. Warmte verergerde de klachten. Tijdens de hele warme dagen afgelopen zomer voelde ik me verschrikkelijk. Verder hielpen een klein beetje: beweging, niet te lang op bed blijven, vermijden van stress.
Vitamine B, of een multivitamine met vitamine B, verergerde de klachten duidelijk (vitamine B wordt omgezet in serotonine). En ook zithromax, een antibioticum, verergerde de klachten op een verschrikkelijke manier. Koffie had ook een averechts effect.
Graag hoor ik van jullie of jullie nog adviezen hebben om de klachten te verminderen.

joke

Re: wie kent zo'n extreem lange cold turkey

Ongelezen bericht door joke »

Beste Hans,
Ik kan je geen tips geven om klachten te verminderen. Zou alleen proberen geen medicijnen te gebruiken als valium of andere antidepressiva. Het wordt daarmee waarschijnlijk van kwaad tot erger. Heb je de prozac survivor group al geraadpleegd? ([email protected]). Probeer zachte middelen, misschien een magnetiseur die je ondersteunt. Acupunctuur, orthomoleculaire geneeskunde, dat soort zaken. Wat de een helpt, is niet altijd de remedie voor de ander. Ik leef met je mee. Dat je de enige niet bent, is nog minder dan schrale troost.
Groet, Joke

karin

Re: wie kent zo'n extreem lange cold turkey

Ongelezen bericht door karin »

Lieve Hans,
Ik zal nog op jouw mail persoonlijk reageren, maar kan me tot dan bij Joke's antwoord aansluiten. Ik vond het trouwens heel verrassend te lezen dat ook jij die ervaring hebt met Vitamine B, die schijnt bij mij de klachten ook erger te maken.
Trouwens het gevoel van koorts wat jij beschrijft, had ik vooral de eerste maanden. (in mijn persoonlijke mail ga ik er wat nader op in). Dat is echter volledig weggeebd. Echter de klachten als een zekere spierzwakte en geheugenstoornissen blijven bestaan. Er zijn zelfs afwijkingen (lichte) geconstateerd op mijn EEG. Daarbij ben ik niet blij, met mijn anders zo heldere en scherpe intellect functioneer ik soms nog minder als nou ja, zonder te discrimineren, maar iemand die minder goed bedeeld is. Ik kan je de Prozac Survivors Support Group aanraden en zal er zelf ook contact mee opnemen.
Verder is wat mijn geval betreft terughoudendheid geboden met allerlei chemische stoffen. Het meest simpele en goedaardige zou kunnen zorgen voor bizarre reakties. Dat heb ik al een paar keer ondervonden en ik ben er niet blij mee. Het is voor mij in ieder geval een schrale troost van mensen te weten die het ook hebben.
Het is in ieder geval goed om te weten dat het lichaam ook vaak zelf wel op den lange duur veel weet te herstellen, maar tot in hoeverre dat is onbekend.

Gesloten