LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cholesterol verlagers.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door movieman »

Heeft iemand ervaring met Lipitor of Crestor?

Het schijnt dat mijn slechte cholesterol (LDL geloof ik... of was het HDL... hm ... LB!) skyhigh is tengevolge van een (erfelijke) storing in de stofwisseling. De huisarts wees mij op dit feit nadat ik een bloedonderzoek had laten doen. Hij schreef me Lipitor voor. Wat een troep zeg! Ik ben een maand lang aan de "dunne" geweest, had moeite met plassen en had constant last van ontsnappende luchtjes uit mijn darmstreek. Uiteraard heb ik hem hiervan in kennis gesteld en hij heeft me andere pilletjes voorgeschreven: Crestor. Alle problemen waren ineens verdwenen! Geweldige huisarts!

Weet iemand of deze middeltjes op de lange termijn leverschade kunnen veroorzaken? Ik ben toch een beetje bang voor medicijnen en slik ze liever niet. Maarja, de huisarts zegt dat de gevolgen van een te hoog cholesterol veel ernstiger kunnen zijn voor mijn gezondheid dan iedere dag een pilletje te slikken...

Groetjes. :wink:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door eeliane »

Pas op met Crestor, stond laatst in de krant dat dat spul helemaal nog niet zo goed bekend staat, heel omstreden produkt!

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door movieman »

Ik heb gisteren een reportage van NOVA gezien op Nederland 3, daar kwam o.a. Crestor ter sprake. Het schijnt inderdaad een nieuw middel te zijn waar nog niet zoveel over bekend is, zelfs niet over de werking ervan.

P.S.: Ja, ik heb ook radar gekeken op Nederland 2! :twisted:

Groetjes. :wink:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door NAK »

movieman,

Ik denk dat je veel beter naar je apotheker kunt gaan en hem/haar om informatie vragen.
Dan weet je waar je aan toe bent.
Alle media zijn, net als het kabinet, onbetrouwbaar en ze blazen de zaken enorm op.
Sensatie en massa hysterie dat is wat ze veroorzaken, meer niet

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door Keneth »

Ik raad u aan zeer voorzichtig te zijn bij het gebruik van crestor, aangezien de mogelijkheid op fatale spierafbraak. Ook nierstoornissen kunnen door het gebruik van crestor ontstaan. Zo is al eens een gezonde 39-jarige vrouw die vanwege een wat verhoogde cholesterol op 20 mg crestor was gezet, overleden aan acute nierinsufficiëntie. Crestor is een potentieel levensgevaarlijke statine. Niet voor niets laten de Duitse en Zweedse controle-organen het middel niet toe.

“Als je per se niet met een hartinfarct aan de hemelpoort wilt verschijnen – maar kanker, chronische hartfalen, een ongeluk of een strop om je nek prefereert – kun je het gebruik van een statine overwegen”, zegt lipiden-deskundigen dr. Marshall E. Deutsch. “Als je meer waarde hecht aan de kwaliteit van je resterende jaren, zou ik bedanken. Zonder parachute uit een vliegtuig springen is een probaat middel tegen kanker. Het effect op de totale mortaliteit is echter zo zorgwekkend dat geen arts het als interventie inzet”.

Bovendien zou blootstelling aan statines op termijn onder meer kanker, geheugenverlies, polineuropathie en chronische hartfalen in de hand werken. “Statines maken veel slachtoffers”, zegt cardioloog dr. Peter Langsjoen uit Tyler in de Amerikaanse staat Texas.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door eeliane »

Dat is weer eens kort door de bocht, keneth, de werking van het medicijn is nog niet eens bewezen en daarmee ook niet de bijwerkingen op lange termijn. Op korte termijn is ook nog niets bewezen. Mensen die crestor gebruiken en ergens aan overlijden hebben dat niet altijd te wijten aan een medicijn.
Maar goed keneth, je zal wel weer ergens een vaag verhaal vandaan gaan halen, we zijn benieuwd.
Laten we het er maar ophouden dat dit medoicijn zijn werking nog niet helemaal bewezen heeft, een ieder moet maar bedenken og hij/zij dat wil gaan slikken. Baat t niet dan schaadt t niet gaat niet altijd op. Wees voorzichtig dus...

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door Keneth »

Eeliane, toch.

Public Citizen, een magtige Amerikaanse consumentenbond drong er beging maart bij de FDA op aan Crestor (rosuvastatine) onmiddellijk van de markt te halen. “Deze effectieve cholesterolverlager is de eerste statine die al in de klinische test opvallend veel problemen gaf’, zegt dr. Sydney Wolfe van Public Citizen. “De incidentie van rhabdomyolyse en nierproblemen was zo hoog dat de FDA besloot om de 80 mg variant niet toe te laten. In de krap vijf maanden dat de nieuwe statine op de markt is, werden zeven gevallen van Crestor-gerelateerde, bijna fatale rhabdomyolyse gemeld. Sydney Wolfe: “Crestor is een potentieel gevaarlijke statine. Niet voor niets laten de Duitse en Zweedse controle-organen het middel niet toe.” Public Citizen pleitte destijds ook voor een ‘ban’ op Lipobay.

En bovendien waarschuwt een groeiende groep wetenschappers dat ALLE statines slachtoffers maken.

Door Melchior Meijer

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door movieman »

Bedankt voor jullie reacties. :D

Hm... Hier word ik een beetje bang van Keneth.

Ik vraag me af welk medicijn dan wel goed is?

Groetjes. :wink:

hapo
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2006 12:17

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door hapo »

crestor 80 mg is ook te veel van het goede....elk medicijn geeft in dit soort hoge doseringen bijwerkingen die men liever niet heeft.

crestor geeft in hoge doseringen inderdaad kans op lever- en nierfunctiestoornissen. Het is dan ook niet de bedoeling dat crestor 20 en 40 mg door huisartsen wordt voorgeschreven. Normaal gesproken wordt het cholesterol met lipitor/simvastatine/pravastatine genoeg omlaag gekregen door de huisarts. Het kan heel goed dat je op het ene middel reageert met diarree en van een ander middel van deze groep nergens last van hebt. Als je cholesterol niet genoeg daalt, kan de huisarts je beter doorsturen naar een internist, deze heeft meer ervaring op dit gebied (en dus ook met het middel crestor). Laat in ieder geval je bloed een keertje onderzoeken op de lever-parameters.

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door movieman »

Bedankt voor de lever-tip hapo.

Ik zal mijn huisarts eens "aan de tand voelen".

Groetjes. :wink:

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door tham »

Voor je aan cholesterolverlagers van welk merk dan ook begint en er de rest van je leven aan vast zit en met alle negatieve gevolgen voor je gezondheid, zou ik eerst het boek "DE CHOLESTEROL-LEUGEN" van Prof.Dr.Walter Hartenbach lezen.Ikzelf heb na het lezen van dit boek besloten geen cholesterolverlagers te gebruiken. Dit boek heeft mij wakker geschud en mij de bevestiging gegeven dat het toch erg vreemd is dat 80% van de bevolking aan de cholesterolverlagers zou moeten. Ook geeft dit boek de verklaring waarvoor er, o.a. op dit forum te lezen, zoveel negatieve reacties betreffende lichamelijke problemen bij gebruik van cholesterolverlagers zijn.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door eeliane »

Cholesterolverlagers worden eigenlijk voorgeschreven door de fabrikant zelf. Zij onderzoeken zogenaamd het effect van cholesterol in het bloed en bepalen zomaar dat bij een cholesterolgehalte van 5.0 onmiddellijk actie moet worden ondernomen nl. hun medicijn. Wie zegt dat dat cholesterol gehalte LDL het ricsico zo hoog maakt dat men er aan zou overlijden??
Nee roken, hoge bloeddruk, hioge trygliceriden, te laag HDL gehalte, overgewicht, geen beweging zijn risicoverhogers voor bloedvaatziekten. Niet alleen dat LDL gehalte. Iedereen staart zich mede door de fabrikanten blind op het naar beneden krijgen van het lDL, terwijl dit met een goed dieet ook zou kunnen. Alleen de uitzonderlijk hoge gevallen vereisen dan medicijnen en dan spreekt men meer van het middel is minder erg dan de kwaal.
En Keneth wat een vreselijk depressief leven moet jij hebben dat je overal het negatieve van inziet en dan ook blindelings vertrouwt op negatieve, alweer ergens van google afgehaalde info, zonder eens te bedenken dat er mensen zijn die wel goed reageren op dit medicijn.
Mischien is er ergens een pilletje voor jouw gemoedstoestand maar dat zal je wel weer niet durven slikken vanwege de schadelijke bijwerkingen... :roll:

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door Keneth »

Ik een depressief leven? Zou het niet eerder zijn dat ik alles juist een tikje scherper zie dan de meeste?

Kennis is macht en macht behoed je van veel onheil.

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door movieman »

LOL @ eeliane! :lol:

Er is wel een middeltje om de gemoedstoestand te veranderen: Remeron of Mirtazapine (zullen wel fout gespeld zijn...)

P.S.: bijwerkingen: eetlust, dus je wordt dikker.

Ze moesten maar eens wat aandacht aan deze middelen gaan besteden in een uitzending. Deze "cholesterol-hype" moest maar eens grondig onderzocht worden door onze lieve vriend Minister Hoogervorst.

Ik heb momenteel Crestor 10 mg en mijn laatste bloedonderzoek was goed. De dokter zij dat ik geen hogere dosis nodig had. Ik zal dus wel geen bijwerkingen krijgen op de lange termijn...

Groetjes. :wink:

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door tham »

ieder die cholesterolverlagers moet gaan slikken moet echt het boek van Prof.Hartenbach lezen: ER BESTAAT GEEN SLECHT CHOLESTEROL. Al 20 jaar lang worden alleen de fabrikanten van deze "medicijnen" er beter van.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik lees dit nu pas en moet even iets van het hart.
Ik heb zelf een half jaar Lipitor gebruikt en zou er echt mee onder de trein zijn gelopen.
Dit is trouwens bij dit medicijn een zeer bekende bijwerking waar weinig over wordt gezegd door de artsen.

De cardioloog schreef dir medicijn voor doch door mijn klachten moest ik eerst maar kontakt opnemen met mijn huisarts. Deze had gelijk door waar het schortte.
Nu gebruik ik Pravastatine en dit medicijn doet wat het moet doen zonder bijwerkingen.

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door movieman »

Pravastatine... hm ... Klinkt "lekker". :roll:

P.S.: ik lees geen boeken, dit forum is veel interessanter. :twisted:

Groetjes. :wink:

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door solleila »

ER BESTAAT GEEN SLECHT CHOLESTEROL
Ook het boek van of de site van Uffe Ravnskov zegt precies hetzelfde.

lees eens op

http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

of zijn organisatie

http://www.thincs.org/unpublic.UR3.htm

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door eeliane »

hoe en wat met cholesterol:
Colesterol is een vetachtige stof, niet in water oplosbare stof, die als gronstof dient bij de opbouw van de celwand. Ook worden andere belangrijke stoffen, zoals hormonen en de gal, gemaakt van cholesterol. Wordt gemaakt vooral in de lever.Ook triglyceriden is een vetachteige stof. Om deze 'vetten'door het bloed te vervoren worden ze verpakt in eiwitten, de zogenaam de LDL en HDL proteinen. Lang verhaal kort dus.
Probleem bij cholesterol is dat het LDL makkelijk aan de vaatwand kan blijven kleven, het zelfde als de triglyceriden. Triglyceriden zijn eigenlijk noig gevaarlijker; zij kunnen het proces van de aderverklaking versnellen. Ze maken de LDL-deeltjes nog aggressiever voor de vaatwand en verlagen het HDL gehalt. Bovendien kunnen de eiwitten die de triglyceriden vervoeren ook zelf aderverkalking veroorzaken. Zaak dus om het triglyceridengehlate in het bloed zo laag mogelijk te houden.
Het HDL zorgt er voor, deze heeft een eiwit als vervoerder door het bloed die nog zelfs door de vaatwand kan gaan en zo weer in de darm kan komen, ze kunnen helpen het vet van de LDL te verwijderen.
Klinkt misschien allemaal ingewikkeld maar u ziet dat het LDL en de triglyceridengehalte laag moeten zijn en die van het HDL dus hoog.

En dan komen de andere risico's voorbij waarbij cholesterol gevaarlijk wordt, namelijk: een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk veroorzaakt op den duur, kleine beschadigingen aan de vaatwanden (door de kracht waarmee het bloed in de aderen word gepompt)waardoor vooral de trygliceriden en het LDL makkelijk blijven kleven. Dit verhard/versteend en daar komt het woord 'aderverkalking' vandaan.
Nou de gevolgen zijn dan wel te bedenken. Vooral in de kransslagader.

Roken veroorzaakt ook beschadigingen aan hart en aderen vandaar dat roken ook een risico-reden is.
Extra vet eten( lees extra cholesterol en triglyceriden) waardoor er meer dan de door de lever gemaakt cholestrol in de bloedsomloop komt veroorzaakt een extra kans op ader verkalking.

Dus conclusie: het lichaam, de lever, zorgt zelf voor cholesterol, is precies uitgebalanceerd. Door te veel vetten te eten (waar cholesterol altijd in zit) raakt de leverproduktie uit balans waardoor stijging van cholesterol in het bloed, de verkeerde, de LDL dus.
Roken en hoge bloeddruk veroorzaken aderbeschadigingen waardoor de chol makkelijker aan de wanden kan kleven.
Dus minder vet eten, niet! roken, bloeddruk in de gaten houden (zo laag mogelijk dus) en veel bewegen(houidt de bloeddruk en het vetgehalte op peil) zijn dus in principe de oplossing om te zorgen dat uw aderen schoon en gezond blijven zodat er zich geen aderverkalking, met alle gevolgen van dien, kan voordoen.

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Cholesterol verlagers.

Ongelezen bericht door movieman »

@ eeliane

Bedankt voor de uitgebreide informatie.

Volgens mijn huisarts was ik "gezegend" met een lage bloeddruk, tenminste iets goeds! Maar mijn cholesterol, dat is een ander verhaal. In mijn geval is het (vermoedelijk) een erfelijke aandoening oftewel een genetische afwijking die een storing in de stofwisseling teweegbrengt. Het schijnt dat veel Nederlanders hier last van hebben alleen weten ze het (nog) niet. Ik ben best wel tevreden met mijn huisarts dus ik zie geen reden om hem te wantrouwen. Maar toch, of ik dat hele cholesterol-verhaal wel zo moet vertrouwen? Misschien Hogervorst eens een keer een briefje sturen... Wel geen naam noemen anders ga ik nog meer premie betalen, je mag immers niet ziek zijn in Nederland want daar wordt je (als het aan hem ligt) in de toekomst op afgerekend. Schandalig!

Groetjes.
:wink:

Gesloten