LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
srunia
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2007 16:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door srunia »

Hej allemaal,

Ik heb nog even een vraag over citalopram en seksuele bijwerkingen.
Ik ben sinds een week weer begonnen met citalopram 20 mg. En nu heb ik ineens echt heel veel problemen met klaarkomen. Ik heb wel gelezen dat dat bij mannen veel voor schijnt te komen maar over vrouwen kun je niet veel vinden. Nu las ik er op dit forum wat over. Zijn er mensen die dat ook hebben en blijft dit zo? Of wordt dit minder naarmate je lichaam er weer meer aan gewend raakt? Ik hoop echt van jullie te horen want ik word er behoorlijk moedeloos van.

Sanne

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door eeliane »

Ook vrouwen hebben daar zeker last van...

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

ritaxw
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007 11:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ritaxw »

Hallo allemaal,
Ben ik weer.
Intussen slik ik nu 6 weken citalopram 20 mg, in eerste instantie voelde ik me na 3 weken super goed !
Nu naar 6 weken beginnen de klachten er weer een beetje licht doorheen te komen. Ik wil daarom ook vragen aan de huisarts of het omhoog kan naar 30 mg.
Verder is het een super middel.
Voor diegene die er aan gaan beginnen...... oke de bijwerkingen zijn niet fijn... maar die gaan zeker over en gaat er een nieuwe wereld voor je open.
Dus niet twijfelen....... gewoon doen !!!

Groetjes Rita

mammasonja
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 mei 2007 13:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mammasonja »

Ik ben blij dat je me een hart onder de riem steekt want ik ben nu een week bezig met 20 mg. en ik voel me hondsberoerd.
Maar ik zal je advies ter harte nemen en doorzetten.

ritaxw
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007 11:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ritaxw »

Hallo,

Kom net van de huisarts af en mijn dosis is verhoogt van 20 naar 30 mg.
Hopelijk werkt dat wat beter. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het verhogen van... en de klachten minder werden ?

Groetjes Rita

roderoos
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2006 02:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door roderoos »

na een tijd van wat spanningen ben ik aan de citalopram gezet 20 mg., dit resulteerde gelijk dezelfde dag nog in paniekaanvallen waar in bijna 2 weken last van had.. maar doorzetten zei de huisarts. Ben er 4 weken aangeweest maar werd gek van de spanningen en slapeloosheid. Toen in overleg met de huisarts in een keer gestopt. Ben er nu bijna 2 weken vanaf, alleen van die spanning die de hele dag door mijn lijf gaat ben ik nog steeds niet af en ook de slapeloosheid is er nog steeds.... help hoe lang gaat dit duren???????

Had hiervoor zo nu en dan eens spanning...

ritaxw
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007 11:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ritaxw »

Hallo,

Ik had ook eerst dat de klachten erger werden. Het begint ook pas na 6 weken optimaal te werken. Bij jou zijn de bijwerkingen gewoon wat meer.
Ik denk ook dat je en hogere dosis nodig had. Ik snap trouwens niet dat je zomaar mocht stoppen, normaal moet je dit langzaam afbouwen.
Ik ben nu dan overgestapt van 20 mg naar 30 mg en ik merk wel degelijk verschil.
De meest gebruikte dosis is zelfs 40 mg.
Hopelijk kun je iets aan je klachten doen want ik weet hoe het is en voelt.

Groetjes Rita

roderoos
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2006 02:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door roderoos »

Voor mijn gevoel zijn dit ontwenningsverschijnselen, want gelijk de eerste dag na het stoppen was de spanning weg en kwam de volgende dag weer terug, herkent iemand die ontwenningsverschijnselen van enorme spanning??????

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Na een hel van drie jaar waarbij ik o.a. seroxat en fluxomine gekregen heb, maar doorgaans geen ad. slik ik nu sedert 6 dagen 20 mg cipramil.

Ik had verwacht strontmisselijk te worden en mij beroert te voelen, zoals ik mij dat bij de andere ad's gevoeld heb. Tot mijn verbazing ben ik totaal niet misselijk, de enige 'bijwerking' is dat ik erg veel slaap.

Had eerst grote angst om te beginnen, kent iemand dit verschijnsel?

Libra
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2007 13:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Libra »

Wow, ik was wat aan het googlen op 'cipramil' omdat ik overweeg om dit te gaan gebruiken (nu voor de tweede keer post partum stemmingswisselingen en paniekaanvallen) maar ik schrik nogal van de 'recensies' hier!

Kan me aansluiten bij het verhaal van Hugo hierboven: heb al Seroxat en Feverin geprobeerd maar ik blijf er hondsberoerd van, veel bijwerkingen. Ik twijfelde vanwege deze bijwerkingen over Cipramil maar als ik lees dat je er ook manisch van kan worden is het niets voor mij, hier heb ik al aanleg voor.
Maakt me wel weer moedeloos, ik dacht even een alternatief gevonden te hebben, de valeriaan doet niet veel!

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Libria,

Ik gebruik het nu exact een week, het risico om manisch te worden bestaat natuurlijk altijd, ongeacht wel middel. Je kunt immers ook te angstig en te somber worden, het beste is mensen in je omgeving te informeren en je te laten corrigeren.

Merk overigens wel 1 bijwerking: ik zweet 's-nachts ongeveer een liter vocht weg. Voor het overige ben ik nog steeds niet misselijk o.i.d. sterker heb het idee dat het lichamelijk al begint te werken.

Taje
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Taje »

Toen ik 6 jaar geleden stopte met roken met behulp van 'Zyban' kreeg ik last van hyperventilatie en was super gespannen. Het werd steeds erger en ging steeds meer dingen vermijden. Uiteindelijk naar de psycholoog. Diagnose: gegeneraliseerde angststoornis met diverse fobietjes. 2x in therapie geweest. Allerlei medicatie uitgeprobeerd, voornamelijk natuurlijke en homeopatische, maar het hielp slechts tijdelijk. Nu ben ik 2 maanden geleden begonnen met Citalopram. Om de bijwerkingen te onderdrukken kreeg ik Oxazepam. Met Oxazepam erbij is het te doen. Vraag er naar bij je huisarts als je het niet aankan. Ik denk dat de Citalopram (40 mg) wel gaat werken. Het wisselt momenteel per dag. Voel me nog erg onzeker, maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Van de Oxazepam gebruik ik nog maar een half pilletje per dag. Gaat goed nu. Mag ik een goede raad geven aan alle beginners? Ga heel rustig opbouwen. Wees niet bang, het is niet eng. Je eigen angst is je grootste vijand. Vraag Oxazepam erbij. Veel sterkte allemaal :wink:

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Taje,

Met Zayban heb je in feite een ad genomen. Als ik het mij goed herinner is dit ooit als ad op de markt gebracht en viel het op dat op de klinische opname depressieve patienten juist minder gingen roken dan meer. Maar goed dat terzijde. Omdat het een ad is heb ik dit nooit willen gebruiken om te stoppen met roken.

Lijkt mij dat je het roken (onbewust) gebruikte om je hyperventileren te controleren. Dit is in elk geval wat ik volgens mij doe.

"Gegeneraliseerde angststoornis met diverse fobietjes", dat herken ik wel ergens van, een dergelijke diagnose is ook de reden dat ik cipramil ben gaan gebruiken.

Wat zijn de bijwerkigen die jij ervaart? Heb ooit iemand horen zeggen, dat de ernstigste bijwerkingen die op een bijsluiter vermeld staan, meestal de reden bevatten waarom je een middel slikt.

Oxazepam en alle andere *pammen hebben de eigenschap te versuffen en angstgevoelens te onderdrukken. Als jij een 1/2 tabletje van ik neem aan 10mg per dag slikt heb je eigenlijk niks nodig. Heb ooit een Turkse ex-militair meegemaakt die 10x10mg per dag slikte om overeind te blijven (PTSS - denk ik? -)

Voor ad moet je niet bang zijn. Een vriend van mij vroeg mij met afschuw dat ik wat slikte voor mijn geest, ik wees hem er toen op dat hij de nodige wijn gebruikte...

Sterkte

Taje
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Taje »

Hi Hugo en anderen die belangstelling hebben,

Fijn dat hier een forum is voor ad-slikkers. /We kunnen op deze manier veel steun aan elkaar hebben.
In het begin waren de bijwerkingen : hoofdpijn, trillen, gespannen, bijna angstaanvallen, droge mond, duizelig, hartkloppingen, geen trek in eten. Het gevoel hebben dat het bloed in je aderen kookt. Opvliegers

Later, toen ik op 30 mg zat kreeg ik last van een paar jeukende pukkeltjes, een soort waterpokjes. Slikte elke dag 10 mg , soms 15 mg oxazepam om de verschijnselen een beetje te onderdrukken.

Nu zit ik op 40 mg citalopram en 5 mg oxazepam. Ik weet dat dat eigenlijk niets meer doet, maar voor mijn idee helpt het nog een beetje. De bijwerkingen zijn vrijwel verdwenen. Alleen nog wel gespannen. Ik hoop dat dat ook overgaat. Daarna moet ik proberen om alles wat ik niet meer alleen deed weer op te pakken. Zoals alleen grotere afstanden op de snelweg rijden of grote afstanden alleen met de trein. Korte stukjes gaat wel. Lopend de stad in, in plaats van met de fiets. Jullie zullen dit vast wel herkennen.

O ja, ik ben inmiddels 3 kilo afgevallen.

Groetjes, TAJE (is niet mijn echte naam)

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hoi

sinds vandaag ben ik ook begonnen met citalopram, wel met heel veel moeite. ben een alleenstaande moeder met een tienerdochter van 13, en ben al 2 jaar depressief. nadat ik in januari Lithium heb gekregen is het in februari totaal mis gegaan. door de Lithium werd ik van bijna totaal apatisch een compleet zenuwwrak en dat in een tijd van een paar minuten. een soort shock dus. grote angsten ineens en ook was ik ineens mn eetlust helemaal kwijt. wat nog meer angst met zich mee bracht. ik ben dan ook voor 4 weken opgenomen geweest in een psychiatrisch ziekenhuis. wat een hel de afgelopen weken. wat ik hier lees geeft me weer moed. ik ben doodsbang voor medicijnen geworden. maar ik heb gelukkig wel een Lorazepam voor de eventuele bijwerkingen. ik hoop dat het bij mij net zo goed werkt als bij velen hier. nu kan ik niet eens meer voor mn dochter zorgen die bij haar vader is op het moment. dus zit ik in mn 1tje thuis met gelukkig nog wel wat dag therapie, maar ik weet totaal niet meer wat ik met de mn vrije tijd aan moet. angst , enorme onrust en huilbuien overheersen. mn interesses en hobby,s ben ik totaal kwijt geraakt. ik hoop dat ik door de citalopram weer een beetje mezelf weer vind. enthousiast en levenslustig. het valt niet mee.
groetjes jeannette

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

jeannette: Lithium is toch niet het voorkeursmiddel, bij depressie, angsten en paniek? Heb je in de afgelopen 2 jaar dan geen medicijnen gehad? Fijn dat je kind bij haar vader kan zijn. Gewoon rustig gaan slikken. Ik slik het nu 8 dagen, geen last van bijwerkingen (behalve dat ik erg veel geslapen heb). Voel mij wel wat 'zweveriger' en meer 'geaard' worden. Volgens www.cipramil.com werkt het middel bij 60% van de mensen na 1 tot 4 weken... Dus doorslikken...

Taje: je weet nooit of iemand zijn echte naam gebruikt op een forum ;-)

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

bedankt hugo voor je reactie,

2 en half jaar geleden heb ik efector gehad maar dat sloeg ook door naar de manische kant, en ik was het slikken van tabletten zo zat dat ik alles heb afgebouwd met als resultaat dat ik langzaam aan in een hele diepe depressie terecht kwam. mijn behandelende psychiater heeft mij Lithium voor geschreven en ik heb het in vol vertrouwen genomen, later kwam ik er achter dat dit middel voor manisch depressive mensen is, iets wat ik niet ben. na die shock dacht ik echt dat dit de finale was en dat ik gek zou worden, niks was meer normaal zelfs mn eigen huis was raar en vreemd alles bracht me in paniek. dat is gelukkig allemaal een beetje normaal weer maar keb nog steeds geen eetlust en ben in middels al 10 kilo afgevallen. ik probeer zoveel mogelijk normaal te eten, maar probeer maar eens te gaan koken als je totaal geen eetlust hebt. vreselijk is dat. ik heb gemerkt de afgelopen weken met dagen dat ik beter te pas was , mn eetlust ook weer beter werd. maar zonder medicijnen red ik het niet, ik kan het niet vast houden. vandaar dat ik nu hoop de de citalopram mn stemming verbeterd zodat ik ook weer beter kan eten en ..... weer voor mn dochter kan zorgen.

groetjes jeannett.

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door henkgeluk »

mijn echtgenote heeft cipramil 2 1/2 gebruikt en wilde er vanaf!

helaas, dat gaat niet.

ze is nu weer begonnen met 10mgr(halve tablet)
paniek aanvallen namen nl toe.

ook onrust is veel aanwezig.

kortom ik denk niet dat ze er ooit nog vanaf komt.

daarbij natuurlijk nog nodige diazepam tabletten (4 a 5 van 10mgr)

ook hoge bloeddruk is aanwezig.

allen succes

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

jeannette: efector ken ik niet.

Lithiumzout is inderdaad voor manisch depressieve mensen. Je moet er op ingesteld worden, bloedprikken etc. Lijkt mij niet leuk.

Koken en 'normaal' eten is erg moeilijk als je depressief bent en paniek aanvallen hebt. Dit is ook de reden dat ik met cipramil begonnen ben, nadat ik eerst gezorgd heb dat ik in elk geval in een goed voedingsrithme terecht gekomen was.

Voor je dochter kan je pas weer zorgen als je voor je zelf kan zorgen. Dit is niet hard of kwetsend bedoeld, maar iets was bij mij ook speelt.

henkgeluk: is ook duidelijk waarom zij onrust/paniek heeft? Medicijnen zijn er toch voor om te 'dempen' en daarna met praten de onderliggende structuur weg te nemen. Maar als het werkt en blijft werken lijkt het mij ook ok. Al hoop ik dat het mij anders vergaat.

Gesloten