LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Marloes7809
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2021 20:54

De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door Marloes7809 »

Onze 3 oudste kinderen hebben ADHD medicatie nodig. Na veel gezoek blijkt dat zij maar op 2 merken methylfenidaat reageren, de Concerta en de Sandoz. Echter wil onze zorgverzekering deze merken niet vergoeden, zij verstrekken maar 1 bepaalt merk. Voor een andere merk moeten wij zelf opdraaien. Vanwege alle zorg en medicijnen die wij nodig hebben, hebben wij de duurste verzekering afgesloten met de meest uitgebreide aanvullende verzekering. In eerste instantie werd de Concerta vergoed, die was er ineens uit zonder mededeling. In plaats daarvan kregen wij het merk Mylan mee, omdat dat de enige was die de verzekering op dat moment vergoedde. Dit merk werkte niet, leek wel een placebo. Dus na veel gebakkelei de Sandoz geprobeerd en gelukkig sloeg dit merk wel aan.
Zelf heb ik een maag- en darmaandoening waarvoor ik verschillende medicijnen slik. Ook bij mij was het ineens het geval dat ik een ander merk kreeg, omdat de verzekering eerdere medicijn niet meer zou vergoeden. De bijwerkingen van het nieuwe merk waren zo extreem, dat ik s nachts krom lag van de pijn. Ook hier weer veel heen en weer gedoe om maar het oude merk weer terug te krijgen.
Nu met onze jongste dus vandaag hetzelfde verhaal weer meegemaakt. En nu ben ik het echt zat. Zorgverzekeraars zijn alleen maar bezig met geld, geld, geld en denken daarbij niet aan de gezondheid van de klanten. De samenstelling van de medicijnen van verschillende merken verschilt. Waarom worden wij tegenwoordig steeds meer beperkt in onze keuze voor medicatie, maar betalen wij ons scheel aan de premie?

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door Lowieze »

Heeft u weleens contact gehad met uw verzekeraar of, als de behandelend arts een medische indicatie aangeeft, deze medicijnen wel vergoed zouden worden?



de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door de auditu »

Leuke slogan. Maar of het juist is? In ieder geval niet als je naar de vervoeging van de werkwoorden kijkt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door scontra »

sake1987 schreef:
29 jan 2021 10:08
Wie betaald, bepaald
Dat is dan de verzekerde, want zonder verzekerden die premie betalen geen verzekering !

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

scontra schreef:
29 jan 2021 10:49
sake1987 schreef:
29 jan 2021 10:08
Wie betaald, bepaald
Dat is dan de verzekerde, want zonder verzekerden die premie betalen geen verzekering !
Betwijfel ik.
Ik dacht altijd dat de zorgverleners er door verzekerd zijn van inkomen. Zorgverleners betalen niet de premie, maar zijn dus wel verzekerd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door scontra »

Geip Suusje schreef:
29 jan 2021 12:00
scontra schreef:
29 jan 2021 10:49
sake1987 schreef:
29 jan 2021 10:08
Wie betaald, bepaald
Dat is dan de verzekerde, want zonder verzekerden die premie betalen geen verzekering !
Betwijfel ik.
Ik dacht altijd dat de zorgverleners er door verzekerd zijn van inkomen. Zorgverleners betalen niet de premie, maar zijn dus wel verzekerd.
"Ik dacht" daar kan niemand iets mee en uw redenering is incorrect.

hoxapel
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2014 12:35

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door hoxapel »

De zorgverzekering mag NIET bepalen welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken. De enige die dat mag en kan bepalen is de zorgverlener die het medicijn voorschrijft.
Zeer slechte ervaring gehad met schildklier medicijn😖

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door D34M0N »

Ik zou aanraden om aan het einde van het jaar over te stappen naar een verzekeraar die een IDEA-beleid hanteert. Zie voor meer info: https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... medicijnen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

scontra schreef:
29 jan 2021 14:33
Geip Suusje schreef:
29 jan 2021 12:00
scontra schreef:
29 jan 2021 10:49


Dat is dan de verzekerde, want zonder verzekerden die premie betalen geen verzekering !
Betwijfel ik.
Ik dacht altijd dat de zorgverleners er door verzekerd zijn van inkomen. Zorgverleners betalen niet de premie, maar zijn dus wel verzekerd.
uw redenering is incorrect.
Denk jij? slaap er maar eens een nachtje over. En sorry dat ik morrel aan jouw zekerheden.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Marloes7809 schreef:
28 jan 2021 21:09
....de Concerta en de Sandoz.
Dan betaal je ze toch zelf? CONCERTA, TABLET MET GEREGULEERDE AFGIFTE 36MG 30 mg € 1,01/dag
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ylfenidaat

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@geip

Waarom bent u zo aan het schreeuwen?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Lady1234 schreef:
29 jan 2021 19:24
@geip

Waarom bent u zo aan het schreeuwen?
Ik schreeuw niet. Ik copieer en plak. Iets maakt er hoofdletters van. De toevoeging "/dag" op het eind komt van mij. Probeer zelf maar.

Erthanax
Berichten: 9696
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Knip. Plak:
Concerta, tablet met gereguleerde afgifte 36mg 30 mg€ 1,01
Geen hoodletter te bekennen.

Wat ik ook maar meeplak:
Gemiddeld € 0,62 bijbetalen

Twee of drie tientjes per maand zelf betalen lijkt misschien niet veel. Uit het openingsbericht maak ik op dat er tenminste vier gezinsleden zijn die medicijnen gebruiken. Dan kan het gemakkelijk oplopen tot een hoogte die bezwaarlijk is.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door PGros »

Weet je zeker dat je verzekering het niet vergoed. Bij mij gaf de apotheek ook opeens een ander merk. Commentaar was dan zal de verzekering het niet meer vergoeden.
De verzekering gebeld en deze gaf aan daar niet over te beslissen. Terug naar apotheek, die zochten in de computer en opeens kon ik toch het gebruikelijke medicijn krijgen.
Apothekers geven soms blijkbaar het medicijn waar zij het meeste op verdienen.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door Franskia »

Overleg met de zorgverlener die het recept uitschrijft en dat hij "Medische noodzaak" bij het merk zet. U krijgt dan het merkmedicijn maar zult, afhankelijk van uw verzekeraar, soms een "eigen bijdrage" moeten betalen. Werkt de apotheek hier niet aan mee, zoek dan een andere die het wel leveren wil. Soms zult u dan naar een apotheek moeten die aangesloten is bij een andere keten of een apotheek die via internet levert. Als grensbewoner haalde ik vaker medicatie in België. De verzekeraar deed eerst moeilijk, maar toen ze zagen dat het medicijn in Belgie maar € 30,00 kostte tegen € 100,00 in Nederland werd dit gewoon vergoed.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: De zorgverzekering bepaalt welk merk medicijn de apotheek mij mag verstrekken

Ongelezen bericht door Rinustp »

Geip Suusje schreef:
29 jan 2021 19:20
Marloes7809 schreef:
28 jan 2021 21:09
....de Concerta en de Sandoz.
Dan betaal je ze toch zelf? CONCERTA, TABLET MET GEREGULEERDE AFGIFTE 36MG 30 mg € 1,01/dag
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ylfenidaat
Helaas, kon dat maar. Ik heb er ooit met mijn apotheek over gehad om bij te betalen om dan het goede medicijn te krijgen. Dat mocht dus niet van de zorgverzekeraar.
De medicijnen moest ik sowieso betalen omdat het uit mijn eigen risico wordt betaald.
Volgens de apotheker was dat onnodige administratieve rompslomp en ik zou op die manier de onderhandelingspositie van de verzekeraar ondermijnen.
Als iedereen gaat bijbetalen kan de verzekeraar moeilijker over de prijs onderhandelen.

Op mijn opmerking dat dan de verzekeraar juist niet meer hoeft te onderhandelen had ze geen reactie.
De verzekeraars handelen echt niet in het belang van de verzekerde.

Gesloten