LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Haargroeimiddel Propecia

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
rroos74
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2007 14:49

Haargroeimiddel Propecia

Ongelezen bericht door rroos74 »

Het is wetenschappelijk bewezen dat de stof finasteride haaruitval (alopecia androgenetica) kan tegengaan en zelfs weer haargroei geeft op plaatsen waar de haarwortels nog in takt zijn. Hoopgevend dus voor kalende mannen zoals ik zelf :D . Finasteride wordt verwerkt in het middel Propecia van fabrikant Merck Sharp & Dohme in tabletten van 1 mg. Op doktersvoorschrift moet men iedere dag een tablet van 1 mg nemen. De kosten van dit voorgeschreven medicijn worden niet vergoed door de zorgverzekeraars. De kosten van Procecia zijn aanzienlijk. 30 tabletten kosten EUR 50,59 dus per dag ben je EUR 1,69 kwijt. :shock:

Finasteride wordt ook verwerkt in het middel Proscar in tabletten van 5 mg. Proscar wordt voorgeschreven aan mannen met prostaatklachten. Proscar bestaat langer dan Procecia. De firma Merck kwam per toeval via de proscargebruikers erachter dat Proscar als bijwerking had dat kalende mannen weer haargroei kregen. Proscar bevat dus net als Propecia de stof finasteride echter in een hogere dosering van 5 mg per tablet . De kosten van Proscar zijn aanzienlijk lager. 30 stuks proscar a 5 mg kost EUR 33,39. Aangezien elke tablet 5 miligram bevat zou een tablet in 4 gedeeld kunnen worden waardoor men 120 dagen met 30 tabletten Proscar kan doen om hetzelfde effect als met Propecia te bereiken. Omgerekend is dit dus 0,27 eurocent per dag. :roll:

Propeciagebruikers zijn op jaarbasis EUR 607,08 kwijt terwijl proscargebruikers op basis van 1 mg per dag per jaar EUR 100,17 kwijt zijn !!!

Proscar staat in sommige medicijngidsen ook beschreven als haargroeimiddel . Ik ben zelf twee keer bij verschillende huisartsen geweest die in eerste instantie zeiden dat Proscar gebruikt kan worden omdat het dezelfde stof bevat. De eerste huisarts heeft bij de apotheek navraag gedaan of zij Proscar in 1 mg tabletten konden leveren. De Apotheek weigerde dit. Dus van de huisarts uit was er welwillendheid maar dit strandde bij de apotheek. Het gesprek met de tweede huisarts verliep op een evenzo merkwaardige manier. De arts bevestigde dat haar medicijngids proscar tevens beschreef als haargroeimiddel. Zij moest alleen nog even overleggen met een dermatoloog of gebruik van de stof finasteride bijwerkingen zou hebben. Toen de arts mij opbelde vertelde ze mij dat propecia het medicijn is wat voorgeschreven moet worden voor kaalheid en dat er voor gebruik van proscar geen medische indicatie was en het middel dus ook niet voorgeschreven kan worden. Ik vroeg haar hierop of het dan niet mogelijk is om zelf het tablet te delen, er zijn immers handige tabletsnijders bij de apotheek verkrijgbaar. Zij antwoordde hierop terughoudend en benoemde een mogelijkheid van het niet toepassen van de juiste dosering van finasteride en de afwezigheid van een medische indicatie.

Er is dus een situatie dat medicijngidsen proscar ook aanmerken als middel tegen haaruitval echter in de praktijk wordt door artsen en reguliere apotheken alleen Propecia voorgeschreven dan wel geleverd. Dat hier een aanzienlik commercieel belang achter schuilgaat behoeft geen verder betoog immers bovengenoemde prijzen spreken voor zichzelf. Merck hoeft ook niet te verwijzen naar dure ontwikkelkosten immers Propecia is een medicijn wat per toeval onstaan is uit Proscar. De terughoudendheid van zowel artsen als apotheken in deze kwestie doen een samenspel tussen de fabrikant Merck en Artsen en apothekers vermoeden.

Ik ben benieuwd of iemand soortgelijke ervaringen heeft?

Groet,

Robin

fancynails
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:39

Re: Haargroeimiddel Propecia

Ongelezen bericht door fancynails »

hoi robin,

een kennis van mij slikt ook al jaren proscar tegen haaruitval. propecia is inderdaad hetzelfde en aanzienlijk duurder. zijn huisarts heeft er geen moeite mee om proscar voor te schrijven. hij is een tijdje gestopt en dan zijn de rapen gaar, je moet het wel blijven gebruiken.

g bertina

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Haargroeimiddel Propecia

Ongelezen bericht door Meno »

Ik zag hier dit bericht over Propecia staan en zag ergens deze tekst met deze links:
Het middel is verboden voor vrouwen en kan borstkanker bij mannen veroorzaken.

De Intermedia Kliniek in Geldermalsen behandelt kaalheid bij vrouwen met het middel finasteride ( Propecia/Proscar )
http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/401 ... ij_vrouwen

Terwijl dat verboden is voor vrouwen ( en mannen kunnen er borstkanker van krijgen )
http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/F ... Print=True
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h101374.pdf

Gesloten