Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Roxanne de Nijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2023 15:39

Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Roxanne de Nijs »

Afgelopen maand had ik wat last van uitslag in mijn hals. Volgens de huisarts eczeem, dus TCA 0,1% Cetomacrogolzalf voorgeschreven. Fijn, want binnen een week was het voorbij.
Vandaag kreeg ik de rekening van die zalf binnen en ik viel bijna van m'n stoel. 45 euro!!! Waarvan 15 euro terhandstellingskosten. Dat zal dan voor dat printje geweest zijn dat ik erbij kreeg waarop stond dat ik het veilig met mijn andere medicatie kon gebruiken? Ik vind dit bedrag niet normaal. Is er niet ergens een prijslijst van ofzo? Online zie ik die zalf gewoon voor minder dan 15 euro staan namelijk. Ik voel me nu echt belazerd....

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar de eerste keer dat u medicijnen voorgeschreven gekregen hebt?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Gelukkig dat u niet echt van uw stoel gevallen bent, want dat u weer een andere zalf voorgeschreven gekregen met weer 15 euro terhandstellingskosten.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat soort zalven zijn ook bij de drogist te koop. Deze rekenen gene terhandstellingskosten.
Trouwens een blauwe plek trekt ook zonder zalf vanzelf weg.

Roxanne de Nijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2023 15:39

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Roxanne de Nijs »

Waar het mij om gaat is dat een simpele zalf die ik blijkbaar gewoon zelf ook had kunnen bestellen bij een apotheek 30 euro moet kosten terwijl die in de vrije verkoop minder dan de helft kost. Dat is toch pure oplichterij? En waarom 15 euro 'terhandstellingskosten' voor precies één in mijn handen geduwd printje? Een beetje transparantie in de opbouw van de prijs vind ik niet zo heel vreemd. We lijken alles maar gewoon normaal te vinden...

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

Roxanne de Nijs schreef:
07 mar 2023 13:28
Waar het mij om gaat is dat een simpele zalf die ik blijkbaar gewoon zelf ook had kunnen bestellen bij een apotheek 30 euro moet kosten terwijl die in de vrije verkoop minder dan de helft kost. Dat is toch pure oplichterij? En waarom 15 euro 'terhandstellingskosten' voor precies één in mijn handen geduwd printje? Een beetje transparantie in de opbouw van de prijs vind ik niet zo heel vreemd. We lijken alles maar gewoon normaal te vinden...
Welkom in de grotemensenwereld. Was dan eerst maar naar de drogist gegaan. Of aan de apotheker zelf om een zalfje gevraagd.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Aldi is ook goedkoper dan AH. En bij Ali bestellen is ook goedkoper dan in een Nederlandse winkel. Allemaal oplichting?
Een apotheker doet meer dan enkel het potje zalf voor u klaarzetten. En die kosten worden gewoon doorgerekend. Waar u bij een drogisterij alles zelf kan pakken en hopen dat het goed komt houd de apotheker bij wat u gebruikt, of dat samen kan en krijgt u meer informatie dan bij een drogist.

Onlangs zelf 3 morfinepilletjes opgehaald, midden in de nacht. Prijs pilletjes nog geen €2,00. Met alle kosten erbij €125,-. Dan kan ik heel hard gaan brullen, maar die nacht heb ik wel heerlijk geslapen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Roxanne de Nijs schreef:
07 mar 2023 13:28
Waar het mij om gaat is dat een simpele zalf die ik blijkbaar gewoon zelf ook had kunnen bestellen bij een apotheek 30 euro moet kosten terwijl die in de vrije verkoop minder dan de helft kost. Dat is toch pure oplichterij? En waarom 15 euro 'terhandstellingskosten' voor precies één in mijn handen geduwd printje? Een beetje transparantie in de opbouw van de prijs vind ik niet zo heel vreemd. We lijken alles maar gewoon normaal te vinden...
TCA is een hormoonzalf die alleen op recept te verkrijgen is.
Het lijkt me sterk dat die voor 15 euro verkrijgbaar is ( in tegenstelling tot Cetomacrogol ).

Die terhandstellingskosten zijn juist het gevolg van transparantie in de prijs.

Roxanne de Nijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2023 15:39

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Roxanne de Nijs »

@Lowieze, Een ontzettend flauwe opmerking aangezien je niets weet van mijn (medische) achtergrond.
Ik heb 2 maanden gewacht en had al bij de drogist zalf gekocht. En als het dan nog niet overgaat schakel je hulp in, toch?
Ik ben overigens al best lang een groot mens, maar heb niet graag het gevoel belazerd te worden. Jij blijkbaar wel dus?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

Roxanne de Nijs schreef:
07 mar 2023 13:39
@Lowieze, Een ontzettend flauwe opmerking aangezien je niets weet van mijn (medische) achtergrond.
Ik heb 2 maanden gewacht en had al bij de drogist zalf gekocht. En als het dan nog niet overgaat schakel je hulp in, toch?
Ik ben overigens al best lang een groot mens, maar heb niet graag het gevoel belazerd te worden. Jij blijkbaar wel dus?
Ja inderdaad wat flauw, maar ik begrijp niet dat mensen nu nog niets weten over de onkosten van een apotheek. We betalen die kosten al jaren, eerst zonder specificatie en nu de nota’s gespecificeerd worden klaagt men steen en been.

Roxanne de Nijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2023 15:39

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Roxanne de Nijs »

@NeoDutchio sorry, maar ik vind ook voor jouw morfinepillen 119 euro extra aan 'servicekosten' echt buitensporig. Ik vind dat niet te verantwoorden. Er wordt onderhand gedaan alsof de apotheker de alwetende is zonder wiens kennis we allemaal ten dode zijn opgeschreven. Wat een geldklopperij....

Roxanne de Nijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2023 15:39

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Roxanne de Nijs »

@angel1978 er zijn een aantal sites waaronder deze https://www.medicijnen.nl/triamcinolon- ... creme-30-g waar het veel goedkopen wordt aangeboden. En dan heb je ook nog buitenlandse sites waarbij ik vermoed dat je nog veel voordeliger uit zal zijn.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Roxanne de Nijs schreef:
07 mar 2023 13:47
@NeoDutchio sorry, maar ik vind ook voor jouw morfinepillen 119 euro extra aan 'servicekosten' echt buitensporig. Ik vind dat niet te verantwoorden. Er wordt onderhand gedaan alsof de apotheker de alwetende is zonder wiens kennis we allemaal ten dode zijn opgeschreven. Wat een geldklopperij....
Het lukte met een zalf van de drogist niet en daarna is het met de zalf van de apotheker snel opgelost.
Blijkbaar toch alwetender dan gedacht..

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Roxanne de Nijs schreef:
07 mar 2023 13:55
@angel1978 er zijn een aantal sites waaronder deze https://www.medicijnen.nl/triamcinolon- ... creme-30-g waar het veel goedkopen wordt aangeboden. En dan heb je ook nog buitenlandse sites waarbij ik vermoed dat je nog veel voordeliger uit zal zijn.
Je kiest hier voor de merkloze variant. Die had je wellicht ook van de apotheker kunnen krijgen als het door de huisarts niet anders voorgeschreven was.
Hoewel de werkzame stof hetzelfde is, is het voorgeschreven medicijn dat niet.

Roxanne de Nijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2023 15:39

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Roxanne de Nijs »

@angel1978, de huisarts heeft me de zalf voorgeschreven. Het enige wat de apotheek heeft gedaan is me de zalf verkocht voor het dubbele van de prijs.
Verder zal ik in het vervolg bij de huisarts moeten vragen een merkloze variant van een medicijn voor te schrijven?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb het meer geschreven maar de apotheker is geen vrijwilliger die met behoud van uitkering doosjes pillen en zalf uitdeelt.

Zijn kosten moeten ook betaald worden.

Maar gelukkig valt u niet over de kosten die de huisarts vergoed krijgt, maar ja, daar is het eigen risico niet van toepassing dus daar merkt u niets van.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
07 mar 2023 14:30
Ik heb het meer geschreven maar de apotheker is geen vrijwilliger die met behoud van uitkering doosjes pillen en zalf uitdeelt.

Zijn kosten moeten ook betaald worden.

Maar gelukkig valt u niet over de kosten die de huisarts vergoed krijgt, maar ja, daar is het eigen risico niet van toepassing dus daar merkt u niets van.
Dat laatste verbaast mij ook altijd, maar ik denk dat een heleboel mensen niet bekend zijn met het kwartaaltarief dat een huisarts ontvangt per patiënt.
Als men regelmatig naar de zorgnota’s zou kijken, zouden veel mensen schrikken.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan ook nog een flutje per consult. En aanzienlijk meer als je oud bent en in een achterstandswijk woont.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
07 mar 2023 14:30
Ik heb het meer geschreven maar de apotheker is geen vrijwilliger die met behoud van uitkering doosjes pillen en zalf uitdeelt.

Zijn kosten moeten ook betaald worden.

Maar gelukkig valt u niet over de kosten die de huisarts vergoed krijgt, maar ja, daar is het eigen risico niet van toepassing dus daar merkt u niets van.
Maar dat is hier toch ook de grap? De apotheker heeft er al een marge van meer dan 100% op zitten. Waarom er dan nog een wettelijk recht bestaat op terhandstellingkosten ontgaat mij. Als ik in de supermarkt een pot jam koop voor de prijs die onder het schap vermeld staat, krijg ik niet bij de kassa nog een vakkenvullertoeslag berekend.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

De apotheker heeft er al een marge van meer dan 100% op zitten.
Is dat zo? Ik heb hier nog steeds niet dezelfde produkten (medicijnen) met elkaar vergeleken gezien.
Wel de vergelijking tussen Coca Cola en River Cola ( merk en merkloos ).
Waarom er dan nog een wettelijk recht bestaat op terhandstellingkosten ontgaat mij.
Een wettelijk recht vervalt toch niet bij een bepaalde marge?
Als ik in de supermarkt een pot jam koop voor de prijs die onder het schap vermeld staat, krijg ik niet bij de kassa nog een vakkenvullertoeslag berekend.
Als die vakkenvullertoeslag in de wet is opgenomen, wat denk je dan dat er gebeurt?

Plaats reactie