Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En je betaalt ook eerste uitgiftekosten naast de terhandstellingskosten.

Niet voor jam natuurlijk.😁

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door k2p »

Wat is je punt, Angel1978?

Ik vind er wat van dat dat wettelijk recht bestaat. En je reageert met dat het wettelijk recht bestaat. Nou, daar vind ik dus wat van…

En ontken je nou dat apotheken marge hebben op producten? Of wil je zeggen dat apotheken nooit 100+% marge maken? Want in beide gevallen heb je het verkeerd.

Roxanne de Nijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2023 15:39

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Roxanne de Nijs »

Lady1234 schreef:
07 mar 2023 14:30
Ik heb het meer geschreven maar de apotheker is geen vrijwilliger die met behoud van uitkering doosjes pillen en zalf uitdeelt.

Zijn kosten moeten ook betaald worden.

Maar gelukkig valt u niet over de kosten die de huisarts vergoed krijgt, maar ja, daar is het eigen risico niet van toepassing dus daar merkt u niets van.
Klopt helemaal dat de huisarts duur is. Net als de kindertandarts, de dermatoloog en ga zo maar door. Daar kan ik ook best wat klachten over delen hoor😅 Maar het gaat mij nu om het verdienmodel van de apotheek en dat vind ik persoonlijk niet zo'n fatsoenlijke.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tandarts voor kinderen is “gratis”. En de huisarts is een koopje. Als u met die uitslag naar de dermatoloog geweest bent, is het nog duurder.

Voortaan dan maar in het buitenland bestellen, of voort blijven tobben.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat is je punt, Angel1978?
Jij beweert iets:
De apotheker heeft er al een marge van meer dan 100% op zitten.
Maar onderbouwt het niet.

Je koppelt 2 dingen aan elkaar ( marge en wettelijk recht ) die niets met elkaar te maken hebben.
En ontken je nou dat apotheken marge hebben op producten? Of wil je zeggen dat apotheken nooit 100+% marge maken? Want in beide gevallen heb je het verkeerd.
Waar zeg ik dat?

We hebben het hier over dit specifieke geval.. ga je die nog onderbouwen?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door k2p »

Ik hoef niks te onderbouwen. TS stelt dat ze een zalf kocht voor 30 euro die ze online voor 15 euro ziet. TS zegt letterlijk “Online zie ik die zalf gewoon voor minder dan 15 euro staan namelijk. Ik voel me nu echt belazerd.” Let wel, er staat DIE zalf. Er staat niet soortgelijke, merkloze of ander zalf, maar DIE zalf.

Jij gaat er op in door eerst te stellen dat het een hormoonzalf is die alleen op recept te verkrijgen is, en dat het je daarom sterk lijkt -zonder onderbouwing-. Daarop krijg je van TS een link naar een online verkoper, en plots verandert je argumentatie naar dat het wel een ander merk kan zijn, terwijl TS het over DIE zalf heeft. Wederom zonder onderbouwing.

Dus ik zou zeggen, als jij TS voor leugenaar wil uitmaken, ga zelf even de onderbouwing leveren.

Of wil je enkel dat ik wiskundig ga bewijzen dat als iets van 15 euro al marge heeft, dat het met 30 euro meer dan 100% marge heeft?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

k2p schreef:
07 mar 2023 15:41
Ik hoef niks te onderbouwen. TS stelt dat ze een zalf kocht voor 30 euro die ze online voor 15 euro ziet. TS zegt letterlijk “Online zie ik die zalf gewoon voor minder dan 15 euro staan namelijk. Ik voel me nu echt belazerd.” Let wel, er staat DIE zalf.

Jij gaat er op in door eerst te stellen dat het een hormoonzalf is die alleen op recept te verkrijgen is, en dat het je daarom sterk lijkt -zonder onderbouwing-. Daarop krijg je van TS een link naar een online verkoper, en plots verandert je argumentatie naar dat het wel een ander merk kan zijn, terwijl TS het over DIE zalf heeft. Wederom zonder onderbouwing.

Dus ik zou zeggen, als jij TS voor leugenaar wil uitmaken, ga zelf even de onderbouwing leveren.

Of wil je enkel dat ik wiskundig ga bewijzen dat als iets van 15 euro al marge heeft, dat het met 30 euro meer dan 100% marge heeft?

Nee het kan niet een ander merk zijn. Het IS een ander merk.

Of ga jij nu beweren dat: Triamcinolonacet 0,1% Cetomacrogolzalf en Triamcinolon hetzelfde zijn?
Of wil je enkel dat ik wiskundig ga bewijzen dat als iets van 15 euro al marge heeft, dat het met 30 euro meer dan 100% marge heeft?
Ik wil graag dat je laat zien dat er online 'Triamcinolonacet 0,1% Cetomacrogolzalf' aangeboden wordt voor 15 euro..

Triamcinolonacet 0,1% kost ( ook online ) iets meer dan €1 per gram en dan kom je bij een tube van 30 gram dus op €30+ uit.. De merkloze varianten waaronder Triamcinolon kun je voor minder krijgen ( vanaf €0,30 per gram ) en kan dus nog flink veel goedkoper dan die €15 die TS gevonden heeft..
Laatst gewijzigd door angel1978 op 07 mar 2023 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door k2p »

angel1978 schreef:
07 mar 2023 15:28
Je koppelt 2 dingen aan elkaar ( marge en wettelijk recht ) die niets met elkaar te maken hebben.
En hier de krux dus. Wat mij betreft hebben die dingen zeker wat met elkaar te maken. Waarom zou je én winst mogen maken door een vrije marge te mogen hanteren, én een wettelijk recht krijgen om door te belasten wat je al uit je marge kon halen. Ik vind dat een oneerlijke regeling in een wereld waar de gezondheidszorg zelf al ziek is.

Roxanne de Nijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2023 15:39

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Roxanne de Nijs »

Lady1234 schreef:
07 mar 2023 15:27
Tandarts voor kinderen is “gratis”. En de huisarts is een koopje. Als u met die uitslag naar de dermatoloog geweest bent, is het nog duurder.

Voortaan dan maar in het buitenland bestellen, of voort blijven tobben.

Dat klopt. En de huisarts is ook 'gratis', maar jij was degene die de kosten daarvan bij deze discussie betrok. Ik geloof dat je de essentie van mijn boodschap niet wil begrijpen. De apotheker heeft mij voor het dubbele van de normale prijs een geneesmiddel verkocht en heeft daar bovenop 15 euro terhandstellingskosten berekend terwijl ik niet de informatie heb gekregen die ik zou moeten krijgen. Ik vind dat onfatsoenlijk en vroeg me af of anderen dat ook vinden.
Verder kun je lacherig doen over het feit dat ik hulp zoek in het buitenland, maar ik ben met mijn dochter van nog geen 2 naar Frankrijk moeten gaan voor fatsoenlijke medische hulp nav een longontsteking. Binnen twee weken was ze genezen. Maar wederom, is weer een ander verhaal😉

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat mij betreft hebben die dingen zeker wat met elkaar te maken.
Fijn dat jij dat vindt. De wetgever heeft anders bepaalt.

Maar je hebt hier nog steeds niet laten zien dat er uberhaupt marge is.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

De apotheker heeft mij voor het dubbele van de normale prijs een geneesmiddel verkocht en heeft daar bovenop 15 euro terhandstellingskosten berekend terwijl ik niet de informatie heb gekregen die ik zou moeten krijgen.
Dit is beiden dus niet waar.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door k2p »

angel1978 schreef:
07 mar 2023 15:53
Wat mij betreft hebben die dingen zeker wat met elkaar te maken.
Fijn dat jij dat vindt. De wetgever heeft anders bepaalt.

Maar je hebt hier nog steeds niet laten zien dat er uberhaupt marge is.
Wat een flauwe manier van iets willen zeggen, maar het verkapt niet zeggen. Dus ontken je nou wel of niet dat er marge is? Of zit je maar lukraak alles in twijfel te trekken?

Verder kom je dus niet met een reactie die verder gaat dan “Fijn dat jij dat vindt”. Nou, fijn dat jij het fijn vindt dat ik dat vind dan. Want daar gaat het in deze topic dus over. Dat er zowel een ach-zo-zielig-en-communistische toeslag berekend wordt, bovenop een kapitalistisch-en-vrije-markt prijs.

PS. triamcinolon, triamcinolonacet, triamcinolonacetonide en tca zijn allen dezelfde werkzame stof, anders afgekort. Niet een merknaam.
Laatst gewijzigd door k2p op 07 mar 2023 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Roxanne de Nijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2023 15:39

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Roxanne de Nijs »

angel1978 schreef:
07 mar 2023 15:44
k2p schreef:
07 mar 2023 15:41
Triamcinolonacet 0,1% kost ( ook online ) iets meer dan €1 per gram en dan kom je bij een tube van 30 gram dus op €30+ uit.. De merkloze varianten waaronder Triamcinolon kun je voor minder krijgen ( vanaf €0,30 per gram ) en kan dus nog flink veel goedkoper dan die €15 die TS gevonden heeft..

Maar het merk maakt niet uit toch? Zolang het hetzelfde medicijn is. Dat is bij de anticonceptiepil immers ook.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

k2p schreef:
07 mar 2023 16:03
angel1978 schreef:
07 mar 2023 15:53
Wat mij betreft hebben die dingen zeker wat met elkaar te maken.
Fijn dat jij dat vindt. De wetgever heeft anders bepaalt.

Maar je hebt hier nog steeds niet laten zien dat er uberhaupt marge is.
Wat een flauwe manier van iets willen zeggen, maar het verkapt niet zeggen. Dus ontken je nou wel of niet dat er marge is? Of zit je maar lukraak alles in twijfel te trekken?

Verder kom je dus niet met een reactie die verder gaat dan “Fijn dat jij dat vindt”. Nou, fijn dat jij het fijn vindt dat ik dan vind dan. Want daar gaat het in deze topic dus over. Dat er zowel een ach-zo-zielig-en-communistische toeslag berekend wordt, bovenop een kapitalistisch-en-vrije-markt prijs.

PS. triamcinolon, triamcinolonacet, triamcinolonacetonide en tca zijn allen dezelfde werkzame stof. Niet een merknaam.
Wat een flauwe verkapte manier om te laten zien dat je gewoon niet weet hoe het nu echt zit..
Niet kan onderbouwen hoe groot de marge hier nu echt is.
Alleen wil 'zeuren' over het systeem.

Het is duidelijk..

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Roxanne de Nijs schreef:
07 mar 2023 16:05
angel1978 schreef:
07 mar 2023 15:44
k2p schreef:
07 mar 2023 15:41
Triamcinolonacet 0,1% kost ( ook online ) iets meer dan €1 per gram en dan kom je bij een tube van 30 gram dus op €30+ uit.. De merkloze varianten waaronder Triamcinolon kun je voor minder krijgen ( vanaf €0,30 per gram ) en kan dus nog flink veel goedkoper dan die €15 die TS gevonden heeft..

Maar het merk maakt niet uit toch? Zolang het hetzelfde medicijn is. Dat is bij de anticonceptiepil immers ook.
Het is niet hetzelfde, het bevat enkel dezelfde werkzame stof..

Als het altijd exact hetzelfde zou zijn, zouden al die topics over voorgeschreven medicijnen en apothekers die andere medicijnen meegeven met eenzelfde werkzame stof ook onzin zijn.. Daar zijn velen het niet mee eens..

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Lang geleden toen het Ziekenfonds nog bestond ging iemand naar de HA en daarna met recept naar de apotheker.
Die draaide de zalf die de HA voorschreef en als je Particulier verzekerd was kreeg je de rekening mee. Deze werd gedeclareerd en uitbetaald was je ZF dan zag je geen rekening.
Daarmee was de kous af. Totdat men besloot het Ziekenfonds af te schaffen en de Zorgrekeningen die wat betreft opbouw(behalve de DBC's) nog steeds dezelfde zijn als in de ZF tijd zichtbaar te maken en boem!!!!!!herrie in de polder.
Mensen de apotheker is niet de dik verdienende gifmenger van voorheen(die zijn collegae met de Kerst een gouden vijzel gaf)
maar een hardwerkende die moet buigen voor de almaar kritisch wordende verzekeraars die elke cent uit de Zorgverlener persen omdat..............
Trek daar aan de bel, dankzij hun inmenging zitten wij met steeds duurdere medicatie en tekorten.
We zijn maar een klein land.
Verder is medicatie op stofnaam goedkoper dan op merknaam.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door k2p »

angel1978 schreef:
07 mar 2023 16:07
Wat een flauwe verkapte manier om te laten zien dat je gewoon niet weet hoe het nu echt zit..
Niet kan onderbouwen hoe groot de marge hier nu echt is.
Alleen wil 'zeuren' over het systeem.

Het is duidelijk..
Even voor de duidelijkheid… Jij neemt pas genoegen, als ik bij TS de computer hack, om haar bankrekening te hacken, om te achterhalen bij welke apotheker zij haar medicijn haalt. Om vervolgens de apotheker te hacken, om in hun boekhouding te zien waar zij het medicijn voor inkopen, om vervolgens voor jou te berekenen hoeveel marge ze hanteren. Zodat jij dan eindelijk gaat erkennen dat apotheken weldegelijk een marge hanteren, naast de terhandstellingskosten en eerste uitgiftekosten?

Ik discussieer wel verder met anderen…

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door rwolters »

Roxanne de Nijs schreef:
07 mar 2023 14:13
@angel1978, de huisarts heeft me de zalf voorgeschreven. Het enige wat de apotheek heeft gedaan is me de zalf verkocht voor het dubbele van de prijs.
Verder zal ik in het vervolg bij de huisarts moeten vragen een merkloze variant van een medicijn voor te schrijven?
Wat voor business model heb jij voor ogen voor de apotheker? Hint: pand en personeel moet betaald worden.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

k2p schreef:
07 mar 2023 16:15
angel1978 schreef:
07 mar 2023 16:07
Wat een flauwe verkapte manier om te laten zien dat je gewoon niet weet hoe het nu echt zit..
Niet kan onderbouwen hoe groot de marge hier nu echt is.
Alleen wil 'zeuren' over het systeem.

Het is duidelijk..
Even voor de duidelijkheid… Jij neemt pas genoegen, als ik bij TS de computer hack, om haar bankrekening te hacken, om te achterhalen bij welke apotheker zij haar medicijn haalt. Om vervolgens de apotheker te hacken, om in hun boekhouding te zien waar zij het medicijn voor inkopen, om vervolgens voor jou te berekenen hoeveel marge ze hanteren. Zodat jij dan eindelijk gaat erkennen dat apotheken weldegelijk een marge hanteren, naast de terhandstellingskosten en eerste uitgiftekosten?

Ik discussieer wel verder met anderen…
Het zou niet zo moeilijk moeten zijn:
De apotheker heeft er al een marge van meer dan 100% op zitten
Gewoon even het exacte middel 'triamcinolonacet 0,1%' voor 15 euro..
Laatst gewijzigd door angel1978 op 07 mar 2023 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoge medicijn- en terhandstellingskosten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

k2p schreef:
07 mar 2023 16:03
PS. triamcinolon, triamcinolonacet, triamcinolonacetonide en tca zijn allen dezelfde werkzame stof, anders afgekort. Niet een merknaam.
Dezelfde werkzame stof. Een andere toepassing. Maar dat had je ook wel kunnen bedenken. Ik zag dat triamcinolonacet voor ongeveer 47 euro per 30 gram gaat. Er staat wel bij dat het op recept moet.

Plaats reactie