LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hormoongebruik en overgang

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Vrouw en Overgang

Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door Vrouw en Overgang »

Vanavond de uitzending gekeken Radar over het risico op borstkanker bij hormoongebruik in de overgang.
Hoewel blij met het feit dat dat verhaal nu eindelijk duidelijker aandacht krijgt, vinden we het ook jammer dat er niet een opvang werd aangeboden voor vrouwen die dit voor het eerst nu horen en zich mogelijk zorgen maken.

Als er vrouwen zijn die willen praten over hormoongebruik in de overgang of over hun overgang in het algemeen: Je kunt terecht op de website Vrouw en Overgang.
Op forum en chat vind je een luisterend oor.
Het adres is: http://www.vrouwenovergang.nl

[email protected]

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ook ik gebruik hormonen al 13 jaar eerst 12 jaar estraderm pleister en ongeveer 1/2 jaar livial en nu sinds twee maanden femoston continu.
Wegens heftige overgangsklachten is het moeilijk er mee te stoppen .Maar nu treedt de angst naar voren want ook tegen mij was gezegd je kan er mee doorgaan tot je 65 ste.onlangs een brief naar het kwf gemaild zelfs daar werd gezegd u kan er mee door gaan als de klachten zo erg zijn. wat nu? Ben 58 jaar.

mar

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door mar »

Kunt u vertellen over welke hormoonpreparaten het speciaal gaat? Of zijn alle preparaten verdacht?[/b]

leonie

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door leonie »

Hallo,

Ik slik nu een jaar of 4 premellecycle 5 en ben ook een keer of 4 gestopt, maar zonder gaat het echt niet.
Om maar een paar dingen te noemen: slapeloosheid, depressief zijn,
gewrichtsklachten opvliegers en dit zo ongeveer in volgorde van belangrijkheid.

Wat is het alternatief om deze periode goed door te komen? :oops:

Ik heb al van alles geprobeerd op gebied van homeopathie maar helaas het helpt allemaal niet echt.

Iemand een goede tip? :idea:

[email protected]

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door [email protected] »

Vanavond helaas maar een deel van de uitzending over hormoon gebruik gezien. Maar ik ben wel geschrokken want ook ik gebruik al bijna 10 jaar hormonen. Een paar weken geleden heb ik het er nog met mijn huisarts nog over gehad en volgens haar kan het geen kwaad. Graag zou ik willen weten om welke hormoonpreparaten het precies gaat.

met vriendelijke groet,
Henny

menna

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door menna »

hallo, ook ik wil even reageren. Sinds een jaar gebruik ik premarin dit ivm vervroegde overgang na operatie. Ik ben pas 35 jaar dus gedoemd dit middel nog jaren te moeten gebruiken. Wat is in mijn situatie verstandig? Huisarts vindt de nu onstane discussie over borstkanker door gebruik van hormonen niet verontrustend en zegt me niet al teveel zorgen te maken. maar dat is wel erg makkelijk gezegd. Waar kan ik terecht met mijn vragen? :(

leona

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door leona »

Inderdaad worden hormonen veel te overdadig en heel vaak
ongekontroleerd (zonder geregeld hormonaal bloedonderzoek
en echo baarmoeder, eileiders en borsten) voorgeschreven.
De verklaringen in de media hierover zijn echter vaak veel te
ongenuanceerd en algemeen !
Er bestaan namelijk verscheidene soorten hormoonpreparaten
en wijzen van toediening !
Van niet alle is er tot nu toe bewijsmateriaal dat ze schadelijk zijn !
Zo is wel geweten dat bv. de kombinatie van de pillen Premarin (paardenoestrogenen)+Progestin (MPA-synthetische progesteronvorm)
kankerbevorderend kunnen zijn.
Wat ook is geweten is dat oraal (pilvorm) ingenomen oestradiol
als men dit niet kontroleert via bloedonderzoek vrij hoge oestrone-
concentraties in het bloed kan veroorzaken en het is net deze on-
fysiologisch hoge oestronconcentraties die men als mogelijke boos-
doener beschouwt !
Er zijn echter alternatieven waarvan tot op heden nog geen kwalijke
invloed werd vastgesteld, zijnde de zgn. "natuurlijke" hormonen die
vrijwel identisch zijn aan de door de vrouw zelf aangemaakte hormo-
nen, en die worden vervaardigd vanuit planten (soja, mexicaanse
duivelsklauw,..). Deze soort natuurlijke hormonen zijn daarenboven
verkrijgbaar in een vorm van toediening die én de lever spaart én hoge oestronconcentraties in het bloed helpt te voorkomen, zijnde hormonen onder vorm van op de huid aan te brengen pleisters of gel.
Ook hierbij blijft inderdaad de vraag nog bestaan of men hiermee niet
gewoon de menopauze (en de klachten) voor zich uit schuift en dit alles
toch eens ondergaat van zodra men met de behandeling stopt !
Behandeling waarvan men nu zegt (omdat de meeste artsen het ook
niet meer vertrouwen omdat er nog veel te weinig studies zijn over de
zogenaamde "nieuwe" produkten) dat deze best gestopt wordt na 1 tot
max. 5 jaar behandeling. Indien het gebruikte produkt veilig zou zijn
(durft men niet MEER te garanderen) zou men aldus zijn "jeugd" toch
wel een 5-tal jaren verlengd hebben.
Ik wil nog het volgende vermelden: veel meisjes slikken "de pil" al
na hun eerste "mensesjaar" tot aan hun menopauze (= 30 - 35 jaar
lang dus); ook dit zijn hormonen en hier heeft niemand vragen bij ?
Mensen met vruchtbaarheidsproblemen krijgen bij hun IVF-behandeling
ook hormonen toegediend. Wat is het eventuele latere effect hiervan op moeder en kind ?
De hormonenkwestie is dus zeer komplex en terecht vraagt men om
meer aandacht, onderzoek en zorgvuldigheid. Ongenuanceerde verkla-
ringen (alles in 1 zak steken) kunnen echter ook mensen nodeloos
ongerust (en psychisch ziek maken) en in een aantal gevallen onterecht doen twijfelen aan de artsen in het algemeen (ondermijnen van het vertrouwen zodat het mogelijk tot nog minder samenspraak komt!)
Voor alle duidelijkheid: ikzelf ben een gewoon bediende in een gewoon
bedrijf, heb niets met enige arts of farmaceutische firma te maken.
Ik gebruik zelf ook sinds een 2-tal jaren hormonenpleisters maar heb evenmin niet de volstrekte zekerheid hieromtrent op papier.
Wat ik weet, is dat ik beter voelmet de behandeling; ik laat wel zeer geregeld de hormoonspiegels in mijn bloed kontroleren en zorg er aldus voor dat ik zeker niet teveel oestrogenen in mijn bloed heb (concentraties komen overeen met een vrouw in de eerste helft van de cyclus, dus fysiologisch normale bloedspiegels !) en kan alleen maar hopen dat ik aldus veilig handel.
Intussen vriendelijke groetjes aan iedereen..

Gast

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo allemaal

Zoals het bovenste bericht,op www.vrouwenovergang.nl kunnen jullie alle vragen kwijt over dit onderwerp.
je krijgt de zelfde dag nog antwoord
Ook is er een chat aanwezig waarop je rechtstreeks kan praten over dit onderwerp.
Vooral in de avonduren zijn er vrouwen aanwezig om te antwoorden

Vrouw en Overgang

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door Vrouw en Overgang »

Hallo allen,

Even n.a.v. het berichtje van 'Gast' hierboven.
Als Vrouw en Overgang proberen wij een plek te bieden waar je met je verhaal terecht kunt, waar je met elkaar ervaringen kunt uitwisselen. Inderdaad zijn er altijd wel vrouwen die op je vragen reageren en je willen helpen met tips, begrip en een luisterend oor.
In die zin krijg je altijd wel een antwoord, en ik denk ook wel dat 'Gast' het zo bedoeld heeft.
Ik wilde dat het waar was, dat we ieder een kant en klaar antwoord konden geven. Met andere vrouwen ervaringen kunnen uitwisselen, daar gaat het bij ons in om.
Dat kan je op weg helpen om voor jezelf meer duidelijkheid te krijgen bij bijv. een beslissing over stoppen met hormonen of niet, en over hoe je dat zou kunnen doen.

met vriendelijke groeten

gea

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door gea »

:( :( zelf heb ik ongeveer een jaar synapauze? gebruikt, en vorig jaar constateerde ik een enorme knobbel in mijn borst. Deze en de poortwachterklier zijn met grote spoed verwijderd! Gelukkig was het een goedaardige cyste, maar het zet je wel aan het denken. Ik was met hormoonpreparaten begonnen, omdat ik heel erg vroeg in de overgang ben gekomen. Nu ben ik 42

Cynthia

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door Cynthia »

Tijdens de overgang heeft mijn moeder medicatie in de vorm van pleisters gekregen om haar klachten tegen te gaan. Ze was vroeg in de overgang en heeft de pleisters zeker enkele jaren gebruikt. Een aantal jaar geleden is bij mijn moeder weefsel in de borst geconstateerd dat zich in de toekomst mogelijk tot borstkanker zou ontwikkelen. Daarom is besloten om de borst preventief te verwijderen. Mogelijk is er een verband tussen deze twee. Hoe kom ik hierachter?

Tevens heb ik zelf als kind van 12 jaar hormonen geslikt, bestaande uit 4 pillen per dag, om de groei te remmen. Ik heb dat ruim 1,5 jaar volgehouden. Ik ben inmiddels 31 en gewaarschuwd. Wat kan ik zelf doen om alsnog te achterhalen wat de eventuele gevolgen zijn van wat ik destijds aan medicijnen geslikt heb?

marianna

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door marianna »

Cynthia, als ik jou was zou ik denk ik contact opnemen met www.palsgroep.nl Misschien dat ze je daar verder op weg kunnen helpen.

Wybo, Vrouwen die borstkanker hebben gehad mogen geen oestrogenen, ook geen natuurlijke.
Kan er niks aan doen, maar vind het persoonlijk ongepast dat je daar hier reclame voor komt maken.

Riet

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door Riet »

Hallo allemaal

Ik ben vanaf mijn 41 jaar in de overgang toen ik 30 jaar was is mijn baarmoeder verwijderd ik heb met 41 jaar eerst estraderm gebruikt toen dat niet meer hielp kreeg ik estrofen. Ik gebruik de laatste jaren af en toe nog een pil als ik voel dat ik vreselijke opvliegers krijg, dat is eens in de 6 of 8 weken een pil dan kan ik er weer een paar weken tegen de arts zij dat het geen kwaad kan daar mijn baarmoeder is verwijderd ik ben nu 59 jaar. Ik vraag mij af of ik nog wel wat zal slikken ben hier toch wel van geschrokken.

saskia

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door saskia »

Hallo allemaal

ook ik en mijn familie hebben de uitzending aandachtig gevolgt.
ik ben 29 jaar en 2 jaar geleden hebben ze eierstok kanker geconstateerd. door een wonder hebben wij een dochter van nu 1 jaar en afgelopen januari is alles verwijderd (baarmoeder en eierstokken) dus vanaf die tijd slik ik hormonen(premarin 0.625 mg). domweg omdat ik anders met 28 jaar in de overgang ga.
tuurlijk is dit ingewikkeld en heb ik de bijsluiter goed gelezen en dus ook gezien dat de kans op borstkanker erg groot is
maar wat moet ik anders.

dus als iemand een oplossing weet hoor ik dat graag.

groetjes een jong gezin uit r'dam

tineke

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door tineke »

Na operatie en verwijdering van mijn baarmoeder, op 47 jarige leeftijd, en ik daardoor vroeg in de overgang kwam, heb ik een hormoon preparaat voorgeschreven gekregen van mijn huisarts.
Na dit een 1 1/2 jaar geslikt te hebben is bij mij in de linkerbosrt een kwaadaardig kankergezwel ontdekt dat inmiddels 6 1/2 jaar geleden door middel van borst amputatie verwijdert is, ik ben niet bestraald of heb een chemokuur gevolgt (gelukkig)omdat het tijdig is ondekt, maar toch ben ik hiervan heel erg onzeker geworden en bij een bezoek aan het ziekenhuis voor onderzoek, ben ik een week nerveus.
ik heb naderhand gehoord van niet officiele bronnen dat de hormonen waarschijlijk de veroorzaker van de bosrtkanker was.
het merk weet ik niet meer, ik zou graag op de hoogte gehouden willen worden over de vorderingen die betrekking houden met een evt. onderzoek.
graag reacties

Gast

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vond het jammer dat er tijdens de uitzending niet ingegaan werd op het slikke van natuurlijke middelen voor de overgang. Er zijn genoeg natuurlijke middelen die tegen overgangsverschijnselen werken.

sjaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2003 16:18

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door sjaan »

Hoi,
ik hoorde gisteren van een vriendin dat jullie dit onderwerp afgelopen maandag hebben behandeld. Ben nu 33 en slik volgende maand precies 5 jaar estrofem forte. Ik kwam met 28 jaar in de overgang na baarmoeder en eierstokken verwijderering. Zodoende dus. Nu zou ik eigenlijk willen stoppen met de hormoonmedicatie maar vrees voor de gevolgen. Ik heb (ook al slik ik de estrofem) toch al last van overgangsverschijnselen. Mijn gyneacoloog zegt al jaar na jaar dat het allemaal een achterhaalde fabel was: de verhoogde kans op borstkanker.
Ik heb der meerdere malen naar gevraagd want in het verleden heeft er ook wel es zoiets in de krant gestaan. Maar nu ik zo al de verhalen van de "slachtoffers"hoor en lees....ben ik toch eigenlijk ook wel bang geworden.
Ik las een verhaal waar IVF in voor kwam, nou die heb ik ook nog es 4 behandelingen gehad.
Pffff je er wel ongerust van.
Ik zou het fijn vinden als er mensen zijn die goeie alternatieve weten!
Groetjes Sjaan

maria

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door maria »

:oops: Ook ik heb via 'radar' kunnen kennis maken met de gevaren van hormoonbehandelingen.
Al circa 7 jaar slik ik Premarin 0,625 op advies van mijn huisarts.
Inderdaad geeft het verlichting, maar de voorlichting die erbij had gehoord ontbrak aan alle kanten. Nog nooit ben ik bekeken en/of getest, laatstaan een onderzoek in een ziekenhuis.
Omdat je deze medicijnen al zolang silkt, ga je niet steeds de bijsluiter raadplegen en/of inkijken.
Nu ik zo vreselijk geschrokken ben, heb ik besloten resoluut te stoppen. En dan zien we wel weer.

Cobie.

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door Cobie. »

Hallo allemaal.

Ook ik heb de uitzending gezien over hormonen en borstkanker.
Ik slik zelf al een aantal jaren hormonen voor de overgang.
En ik ben verleden jaar aan borstkanker geopereert, allebei mijn borsten zijn geamputeerd. Jullie zullen begrijpen dat ik nu erg geschrokken ben. Wat moet ik nu verder doen.

Groetjes van verdrietige Cobie.

fem@le

Re: Hormoongebruik en overgang

Ongelezen bericht door fem@le »

Hallo allemaal,

Na het lezen van dit forum wil ik graag even reageren. Ik zat zelf verrekte vroeg in de overgang, rond mijn 38e. Ik ben nu 43 en heb bijna 2 jaar femoston continue gebruikt op advies van mijn gynaecoloog. Sinds een maand ben ik ermee gestopt (in één keer) vanwege de negatieve berichten in de media. Borstkanker komt in mijn familie voor en het advies van de NHG (Nederlands Genootschap van Huisartsen) om met hormonen te stoppen gaf voor mij de doorslag.
Inmiddels zijn de klachten in volle hevigheid terug en dan met name de opvliegers :oops: en het slechte slapen :cry:
Als ik de kamer heb gestofzogen (en ik woon echt niet in een villa of zo :wink: ) dan zie ik eruit alsof ik heb gedouched zonder me af te drogen en het stroomt maar door.
Vanwege het slechte (in)slapen heb ik van mijn huisarts nu voor twee weken 'inslapers' gekregen en ik heb het idee dat ik nu overdag weer wat meer energie heb. Niet dat ik deze medicatie wil aanbevelen hoor, absoluut niet, maar het maakt mijn verhaal compleet.
Graag zou ik willen weten of iemand van jullie ervaring heeft met homeopatische middeltjes tegen de overgangsklachten.
Alvast bedankt en groetjes,
Fem@le :)

Gesloten