LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medicijn niet vergoed

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
andredeen
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2013 13:13

Medicijn niet vergoed

Ongelezen bericht door andredeen »

Een apotheek heeft bij het uitgeven van een medicijn geen rekening gehouden met het preferente middel van de verzekeraar. Het middel wordt al jaren geslikt en blijkbaar had de verzekeraar besloten dat nu een ander middel preferent was. Deze vergoed het uitgegeven middel dan ook niet en de kosten zijn voor de verzekerde. De apotheek geeft na reclameren aan geen rekening te kunnen houden met de preferente middelen van de verschillende zorgverzekeraars, dat is teveel werk, en je moet er dus zelf achter aan.
Is dit nu echt de manier waarop het functioneert of draait de apotheek de klant een rad voor de ogen?

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Medicijn niet vergoed

Ongelezen bericht door Barman »

Het is in ieder geval niet de manier die iedere apotheek hanteert.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Medicijn niet vergoed

Ongelezen bericht door puma73 »

andredeen schreef:Een apotheek heeft bij het uitgeven van een medicijn geen rekening gehouden met het preferente middel van de verzekeraar. Het middel wordt al jaren geslikt en blijkbaar had de verzekeraar besloten dat nu een ander middel preferent was. Deze vergoed het uitgegeven middel dan ook niet en de kosten zijn voor de verzekerde. De apotheek geeft na reclameren aan geen rekening te kunnen houden met de preferente middelen van de verschillende zorgverzekeraars, dat is teveel werk, en je moet er dus zelf achter aan.
Is dit nu echt de manier waarop het functioneert of draait de apotheek de klant een rad voor de ogen?
Als je apotheek deze instelling heeft zou ik ras op zoek gaan naar een apotheek die dit wel kan en wil doen. Mijn apotheek houdt zeer goed rekening met het preferente beleid van mijn zorgverzekeraar bij de medicatie die ik gebruik ( circa 7 verschillende dagelijks te gebruiken medicijnen en soms meer). Het is een kleine moeite voor de apotheek wanneer dit goed is ingevoerd, maar sommige apotheken blijven gaan voor het gemakkelijke geld.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Medicijn niet vergoed

Ongelezen bericht door vroem »

continu discussie voeren met patiënten hierover noem ik geen ""makkelijk geld""...
daarnaast is een oordeel makkelijk geveld maar ik ben benieuwd in hoeverre de verzekering duidelijk en tijdig eea met de apotheken gecommuniceerd heeft.
Dat is namelijk het eerste wat meestal mis gaat. Verzekeraars zijn er goed in gebleken zelf geen boodschap te hebben aan regels die men anderen oplegt, en ook geen boodschap te hebben aan de premiebetaler.
Overigens vind ik het absurd dat er blijkbaar tussen verzekeraars verschil in zit...en dat er van apothekers verwacht wordt dat allemaal nog in de gaten te houden ook.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Medicijn niet vergoed

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Als de apotheek gecontracteerd is, dan behoren zij zich te houden aan de regels van de zorgverzekeraar waarmee zij het contract hebben afgesloten. Als zij dit niet doen, dan is volgens mij de schade voor hen. Dit is na te lezen in de contracten tussen apotheek en zorgverzekeraar.( met een beetje moeite beschikbaar op internet).

Gesloten