LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine. Aanbeveling?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
revlis
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:36

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door revlis »

ik slik paroxetine al bijna 5 jaar.
de huisarts begon met 1 pilletje, nu sinds een jaar zegt een psychiater dat ik er 2 moet nemen. Anders kom ik nooit over mijn angsten heen.
Ik ben ook sinds een jaar in behandeling bij een psycholoog. Ze is wel aardig maar het gaat mij te langzaam.
Ik heb vandaag besloten te stoppen met de medicijnen. Sinds ik 5 jaar geleden ermee ben begonnen zijn mijn klachten alleen maar erger geworden. Iedereen die ik spreek over deze medicijnen zegt: STOPPEN, ZSM!!

DHB
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2006 14:48

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door DHB »

stoppen van dit medicijn is goed maar doe dat dan heel geleidelijk, dus héél rustig uitsluipen nooit in grote sprongen want daar gaat het vaak mis....

een klein voorbeeld voor het afbouwen als je dagelijks 20mg slikt:
1 - 1 - 0.5 - 1 - 1 - 0.5 - 1 = week 1
0.5 - 1 - 0.5 - 1 - 0.5 - 1 - 0.5 = week 2
0.5 - 0.5 - 0.5 - 0.5 - 0.5 - 0.5 = week 3
0.5 - 0.5 - 0 - 0.5 - 0.5 - 0 - 0.5 = week 4
0.5 - 0 - 0.5 - 0 - 0.5 - 0 - 0.5 = week 5
0.5 - 0 - 0 - 0.5 - 0 - 0 - 0.5 = week 6
0 - 0 - 0 - 0.5 - 0 - 0 - 0 = week 7 daarna ben je afgebouwd

om het afbouwschema te verduidelijken: 1 staat voor 1 tablet en 0.5 voor een half tablet.

1-1-1 betekend -> dag 1: 1tablet dag 2: 1 tablet dag 3: 1 tablet.
1-0.5-1 betekend -> dag 1: 1 tablet, dag 2: 0.5 tablet, dag 3: 1 tablet

hopelijk hebben sommigen van jullie wat aan dit schema zodat jullie met een gerust hart kunnen stoppen met dit medicijn zonder bang te zijn voor vage "afkick" klachten

succes en sterkte!

adeila
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2007 15:09

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door adeila »

allereerst vraag ik mij af of dit medicijn niet t esnel wordt voorgeschreven?????? maar hoe dan ook, ook ik slik het.... al 6 jaar bijna 7, ik was 17 toen ik begon met slikken en het heeft mij enorm geholpen !!! het is niet alleen maar slecht nieuws dus.
Ik slik al die jaren 1 pil per dag. Ik had/heb een depressie en daarbij ook een angst/paniekstoornis. Ik heb sinds ik het slik en ook regelmatig blijf slikken geen last van mijn kwalen, maar zo;n 1 keer per jaar heb ik nog wel een paniekaanval. Ik ben opzich nergens bang voor als ik dus angstig en in paniek ben weet ik niet waarvoor. het gaat na 5 minuten weer over en daarna ben ik twee dagen een dweil, na deze 2 dagen voel ik me weer de oude. Ik heb sinds een aantal maanden een medicijndoosje om goed bij te houden of ik mijn pilletje wel neem, dit is een goede houdvast om het niet t e vergeten.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat sommige mensen zoveellast hebben van paroxetine, in het begin had ik alleen last van spierslapte maar dat was maar 1 week, ik ben niet aangekomen door de paroxetine. en verder ondervindt ik helemaal geen kwalen.
wel blijf ik vinden dat dit medicijn te snel wordt voorgeschreven.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Bailey »

Het wordt inderdaad veel te snel voorgeschreven. In de meeste gevallen zou eerst moeten gekeken worden of het niet op een andere manier op te lossen is.

Wat die bijwerkingen betreft, iedereen reageert anders. Mijn moeder is er 3 weken ziek van geweest. Is nu aan het afbouwen, maar dat is ook niet echt fijn.

Ik ben blij dat ik geweigerd heb het te slikken en dat ik Zoloft ben gaan gebruiken. 3 Daagjes misselijk daarna nooit meer last gehad. In 1 keer gestopt en ook nooit last gehad.

Niki_ta
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2007 12:21

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Niki_ta »

Ik heb circa 3 jaar paroxetine geslikt.
Ik heb daarmee begonnen nadat mijn vader overleden was en ik kon het moelijk verwerken. Ik kreeg steeds vaker angsten en paniekaanvalen.
Van de huisarts moest ik paroxetine gaan slikken.
Naar een paar zeer moelijke "wen"weken klom ik toch bovenop.
En daarna ging het prima met mij.
Ik was weer normaal, vrolijk en zelfs gelukkig.
Na drie jaar slikken besloten ik gaan "afbouwen" en dat lukte me ook!
Ik had geen haast en daarom duurde afbouwen maanden of drie-vier.
Eerst half pil per dag gedurende twee maanden, daarna half pil per twee dagen en uiteindelijk stopte ik daarmee!

Niet bang zijn, als je anders niet meer kan redden. 8)

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Bailey »

Er zijn genoeg alternatieven voor Seroxat/Paroxetine. Waarom direct naar het allerzwaarste middel grijpen?

Niki_ta
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2007 12:21

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Niki_ta »

Minder zware Lexapro (cipralex) was bij mij geen success.
Ik bleef me somber en neerslachtig voelen en bovendien kreeg ik regelmatig migraine-aanvallen.
Met paroxetine ging het stuk beter.

marit
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jun 2004 11:54

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door marit »

Vijf jaar geleden ben ik begonnen met Viox. Had er twee ingenomen en heb het toen weggegooid. Daarna kreeg ik Seroxat omdat ik depressief en suïcidaal werd n.a.v. die oplichting met WinstVerDrieDubbelaars van :twisted: Dexia. (wist wel dat het om aandelen ging maar niet dat er een hele grote restschuld zou ontstaan; meende dat het een veilige spaarconstructie was.) Had al benzine in een blik gedaan om ermee naar Amsterdam te rijden en me te pletter te rijden tegen de gevel van het hoofdkantoor in Nederland. Heel langzaam ging het beter maar kreeg op een gegeven moment Paroxetine voorgeschreven en dit hield verband met de kosten. Ik voel me verder normaal, ben dus niet suf en heb op eentje na geen bijwerkingen gehad. Is echter wel een flinke bijwerking want de lust in sex is voor mij als man zo goed als voorbij. Kan gelukkig nog wel geprikkeld worden. Een enkele keer komen die suïcidale neigingen toch weer terug. Al met al heeft het mij toch goed geholpen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Bailey »

Geplaatst op 22 Jan 2007 18:25 door Niki_ta
Minder zware Lexapro (cipralex) was bij mij geen success.
Ik bleef me somber en neerslachtig voelen en bovendien kreeg ik regelmatig migraine-aanvallen. Met paroxetine ging het stuk beter.
Bij jou hielp het dan helaas niet, bij mij werkte Zoloft prima. Ik vind dat er eerst gekeken moet worden of een minder zwaar middel helpt en zo niet dan kan je altijd nog overstappen op de zwaardere middelen. Maar goed, dat is mijn mening.

Niki_ta
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2007 12:21

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Niki_ta »

Na Lexapro mocht ik van mijn huisarts alleen maar naar Paroxetine overstappen, ondanks dat ik wel iets anders wilde proberen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Bailey »

Mijn huisarts wilde mij ook niets anders laten slikken dan Seroxat, maar ik vertikte dat gewoon. Mijn psycholoog stelde toen Zoloft voor en de waarnemer wilde dat wel voorschrijven. En daar ben ik nog steeds blij mee. Ben alweer anderhalf jaar van de Zoloft af, in 1 keer gestopt en heb nergens last van gehad.

olaf75
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:23

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door olaf75 »

Ik wil graag reageren op de input van Roos22.

Zelf gebruik ik sinds een aantal maanden paroxetine. In het begin had ik er (gevoelsmatig) veel baat bij. Met name het "rustige" gevoel vond ik prettig. Na verloop van tijd echter kreeg ik last met concentreren en, zoals Toolboy zo mooi zegt, poep aan de wereld. Met andere woorden:
een verminderd verantwoordelijksheidsgevoel.

Ben vorige week in conclaaf gegaan met mijn psychiater en heb besloten te gaan stoppen met paroxetine. Heb bewust wat langer gewacht om te kijken of het afgevlakte gevoel af zou zakken en mijn concentratie zou verbeteren. Dit was bij mij echter niet het geval, dus nu ga ik proberen om vooral met behulp van cognitieve therapie oplossingen te zoeken.

Ik wens je veel succes met je keuze, wellicht dat na verloop van een aantal weken je mening is veranderd en je vooral veel baat hebt bij het middel.

Vriendelijke groet van Olaf.

wendy75
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2007 10:40

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door wendy75 »

Ik gebruik nu een jaar paroxetine, mijn huisarts schreef deze voor omdat ik lichte depressieve klachten had. De eerste weken heb ik me er flink beroerd van gevoeld, na ongeveer twee weken ging het beter met me. Gezien de bijwerkingen die ik heb als ik een tablet vergeet (tintelend gevoel in mijn gezicht, niet kunnen consentreren last van duizelingen etc.) waardoor ik angstig en onzeker wordt, wil zo snel mogelijk van deze rommel af. Wat zijn de ervaringen als je ermee stopt en hoelang blijf je last houden van deze bijwerkingen.

olaf75
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:23

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door olaf75 »

Hallo Wendy,

Ik ben nog niet heel lang met afbouwen bezig (ongeveer twee weken) en merk met name een grieperig gevoel (zweten, spierpijn e.d.) en last van mijn maag. Verder gaat het tot dusver vrij redelijk. Maar door de zure appel heen bijten. Ook ben ik iets sneller geirriteerd dan normaal (lees ongeduldig), maar dat schijnt volgens mijn psychiater vaker voor te komen.

Ik heb echter geen idee hoe lang de ontwenningsverschijnselen aanhouden. Ik vermoedt zelf hooguit een aantal weken en dat heb ik er zeker voor over. Ik doe alles voor een betere concentratie...

Just hangin' in there (zal wel moeten).
Succes met je keuze.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hoi Olaf

Afbouwen moet je heeeeeeeeeeel langzaam doen.
Ik zit nu twee maanden op een halve (10mg) per dag en heb af en toe nog last. Maar door het heel langzaam te doen kan je het beter aan.
Zo ga ik dat halve tabletje over een maand of 2 nog eens halveren en niet in eens van een halve naar een kwart maar om de dag een kwart en dan weer een halve en net naar gelang ik me blijf voelen dus echt op je zelf letten.
Ik zal er toch eens vanaf komen?

groetjes en sterkte jermen

olaf75
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:23

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door olaf75 »

Hoi Jermen,

Bedankt voor je waardevolle reactie.
Ik neem nu om de dag een heel tablet. Maar wellicht is jouw optie ook niet verkeerd. Het komt op mij in ieder geval evenwichtiger over: geen dag zonder tablet. En inderdaad, het zal z'n tijd zeker nodig hebben.

En tuurlijk, we zijn toch niet afhankelijk van een "pilletje". Hang in there!! Ga ik ook doen.

Groet van Olaf

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hoi Olaf

Het is echt belangrijk om het heel langzaam te doen want anders krijg je die rare reacties van je lichaam, stroomstootjes etc etc.
Ook het in paniek raken kan in de eerste tijd weer terug komen, maar dat is puur door het minderen en gaat ook weer over.
Als je om de dag een hele neemt is het lastiger om verder af te bouwen.
Probeer anders 10mg en dan weer 20 mg en dan langzaam naar mate je je goed voelt verder door te gaan.
Als je te snel wil dan gaat het geheid mis en zit je zometeen weer op een hoge dosis.

groetjes jermen

marcel234
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2006 22:36

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door marcel234 »

Ik slik dit medicijn a dik anderhalf jaar naar volle tevredenheid! Na 18 jaar paniekaanvallen was ik het echt beu. Soms 8 keer op en dag lag ik rillenden zwetend op de grond omdat ik dacht dat ik dood ging. Soms moest ik mijn auto in de berm parkeren om diezelfde reden. Kortom, mijn leven was en hel. Kon niet werken omdat mijn bazen het niet pikte dat ik op de grond moest gaan liggen omdat ik geen adem kreeg. Sociaal en dergelijke ook en puinhoop.

Ten einde in oktober 2005 naar de huisarts gegaan en verteld dat ik naar mijn idee alles gedaan had, naar meetingen homeopathie ga zo maar door, dus ik kreeg gelijk een recept voor paroxitine 20mg 1 maal per dag.

Ik vond het toch wel eng zo iets. Gezien mijn vriendin blowt en overal poep aan heeft heb ik het eerst haar laten testen. Toen mijn vriendin zei dat er niets aan de hand was ik ook de eerste pil ingenomen. Al na 30 min voelde ik en soort van “rust” opkomen…god wat was ik blij! Ik voelde gelijk dat dit medicijn bij mij paste als en deksel op en potje.

Na 2 weken op en vrijdag na een heftig gesprek gehad te hebben op de school van mijn dochter kreeg ik en bijwerking, ik kreeg het ijs en ijs koud werd zwaar dizzy en was nog nooit in mijn leven zo bang dat ik echt dood ging…vreselijk! De hele dag op bed gelegen wat ik zelf met 39 graden griep niet doe, maar ik kon niet anders, mijn hart ging als en reiswekker, ik had het zo bitter ijs en ijskoud dat ik wel op bed moest gaan liggen.

Mijn eerste gedachte was, als dit van de medicijn komt is het de laatste keer. Na overleg met de dokter toch door gegaan, en blij toe! Daarna nooit meer ergens las van gehad, geen 1 paniekaanval meer! Mijn leven is overzichtelijk, kan goed conflict situaties aan kan normaal naar school, werk uitgaan, autorijden alles! Heerlijk!

Ik raad paroxitine zeker aan. Hoewel de kans bestaat dat je te maken kan krijgen met en zware bijwerking. Hap hier doorheen en de kans is groot dat de wereld voor je opengaat!

Groet Marcel.

Phaedrus
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2007 02:18

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Phaedrus »

ja, dat kan.

Maar, de kans is ook groot dat het je geen **** oplevert. De kans is groot dat je veel vervelende bijwerkingen krijgt. De kans op suicide en verergering van de klachten is aanwezig. De kans is zeer groot dat je geen zin meer hebt in sex en niets meer kan presteren.

Maar vooral, de kans is 100% dat je er niets mee opschiet en uiteindelijk toch moet afbouwen. En, de kans is zeer, zeer groot, dat je dan tegen zeer zware afkick verschijnselen aanloopt,,,

it's you're choice

hans030360
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2007 22:59

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door hans030360 »

Paroxetine is een fantastisch medicijn. Na vele bezoeken bij een therapeut kreeg ik het middel voorgeschreven omdat ik steeds weer terugviel. De bezoeken aan de therapeut waren echt zinvol. Maar sedert ik paroxetine gebruik (nu vijf jaar) heb ik pas echt mijn leven op orde. Ik wou dat ik het veel eerder had gehad. Het enige nadeel in het begin was misschien verminderde zin in sex. Maar eigenlijk moet je opnieuw leren hoe goede sex te hebben. Kortom ook dat is sterk verbeterd. De kinderen hebben het over Papa voor de pil en Papa na de pil.

Gesloten