LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prozac (fluoxetine)

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Robin

Prozac (fluoxetine)

Ongelezen bericht door Robin »

Ik vond de afgelopen uitzending van Radar een behoorlijke 'roddelpers'-journalistiek gehalte hebben. Vooral aan de sensatie over hoe het een en ander werd gebracht heb ik mij behoorlijk geërgerd. Zelf slik ik al ruim twee jaar Prozac wat in Nederland meestal onder de stofnaam ?Fluoxetine? wordt voorgeschreven. In tegenstelling wat Tros Radar beweerde staat in deze bijsluiter, onder de rubriek mogelijke bijwerkingen (in zeldzame gevallen) dat er bij het gebruik van deze medicatie zelfmoordgedachten kunnen optreden.

Vreemd? Misschien had Radar effectief kunnen onderzoeken waarom deze negatieve gedachten opkomen bij het gebruik van genoemde medicatie.

Zelf ben ik een aantal maanden in psychotherapie geweest in het psychiatrisch centrum van het AMC/De Meren in Amsterdam. Hierbij werd tijdens deze therapie uitgelegd welke antidepressiva medicatie er zijn en hoe deze werken.

Juist in de eerste weken dat men een antidepressiva slikt ervaart men nog niet de positieve effecten hiervan maar heeft men over het algemeen al wel (veel) last van de bijwerkingen. Deze bijwerkingen, zo is mij ook maar verteld, maken het vooral dat je je behoorlijk rusteloos en opgefokt kan gaan voelen. Deze bijwerkingen maken het dat je denkt dat de medicatie niet werkt. Mij is altijd verteld dat wanneer je aan een dergelijke medicatie begint ALTIJD de eerste weken onder medisch toezicht van een arts of een psychiater moet staan vanwege de (zeer) negatieve gedachten.

Het is jammer dat Tros Radar niet wat dieper deze materie heeft laten onderzoeken. Het lijkt wel alsof ze enkel op de mening van een psychiater zijn afgegaan die volgens mij zelf een conflict heeft met de farmaceutische industrie.

angela

Re: Prozac (fluoxetine)

Ongelezen bericht door angela »

Ik slik ook fluoxetine en inderdaad radar had wat beter naar de bijsluiter moeten kijken.

Bij het kopje zenuwstelsel staat dater sporadisch melding is gemaakt dat bij het begin van de behandeling de neiging tot zelfdoding ontwikkelen.

Ook staat erbij dat er onthoudingsverschijnselen kunnen zijn.

Dus wat die engelse dokter beweerde is dus niet waar. Het staat wel degelijk in de bijsluiter.

Dus Radar, onderzoek eerst alles goed voordat jullie wat uitzenden.

Lisette Middelhoven

Re: Prozac (fluoxetine)

Ongelezen bericht door Lisette Middelhoven »

Ik ben het met de bovenstaande meningen eens, er staat in de bijsluiter bij zeldzame gevallen zelfmoordgedachten kunnen ontstaan, en er staat duidelijk aangegeven dat je wanneer je wilt stoppen met de fluoxetine, dit in overleg dient te gebeuren met de (huis)arts, ivm onthoudingsverschijnselen. Ook vind ik het raar dat er in de uitzending vooral wordt gesproken over Seroxat. Ik heb zelf geen bijwerkingen ondervonden van de prozac (fluoxetine), en ik ben er op het moment erg gelukkig mee. Volgend jaar wil ik er als alles stabiel blijft wel mee stoppen, maar uiteraard ga ik hiervoor eerst naar mijn huisarts. Ook het voorschrijven van prozac was alleen mogelijk wanneer ik ook onder behandeling ging bij bijvoorbeeld een psycholoog. Jammer dus radar, dat het onderzoek misschien niet volledig is gebeurd. Op dit moment zijn er misschien zo'n 800.000 Nederlanders, die zich meer zorgen maken dan nodig is????

Co Lugtmeier

Re: Prozac (fluoxetine)

Ongelezen bericht door Co Lugtmeier »

Depressive mensen tonen ook vaak obsessief gedrag.Zelfbeschadiging (automutilatie) is daar één van.Vaak wordt dit door buitenstaanders gezien als zelfmoordpoging.Maar eigenlijk is het meer een schreeuw om aandacht of afreageren van spanning op jezelf.Zelfmoordgedachten komen daarbij wel voor.Maar zelden uitgevoerd.Juist een middel als Prozac en andere serotonineheropnameremmers kunnen dit obsessieve gedrag sterk verminderen.Ik ben het er wel mee eens dat een goede dosering en deskundige begeleiding een noodzaak is.Helaas ontbreekt het daar (vooral bij huisartsen) nog wel eens aan.
Tevens is een combinatie met andere middellen zoals alkohol en drugs vaak de grote boosdoener die de rem bij een depressief persoon eraf gooit met ernstige gevolgen van dien.Dan komt zelfmoord veel vaker voor.Dus het zou fijn zijn dat u daar in uw programma ook aandacht aan besteed.Mijn zelfmoord gedachten zijn eerder afgenomen dan toegenomen nu ik deze nieuwe middellen gebruik.Dat was bij de oude antidepressiva uit ervaring wel eens anders.Temeer omdat deze bij overdosering erg gevaarlijk zijn.
Ik gebruik Prozac nu al jaren en ben na veel experimenteren met oude middellen erg tevreden over dit antidepressivum.Ook de bijsluiters zijn in de loop der jaren bijgesteld inzake bijwerkingen etc.Ook logisch mijnsinziens,want over een langere tijd wordt het pas duidelijk wat een nieuw middel daadwerkelijk doet of niet doet.
Met vriedelijke groet.
Co lugtmeier
Zwolle.

Maria de Lourdes

Re: Prozac (fluoxetine)

Ongelezen bericht door Maria de Lourdes »

Ik zelf en mijn partner, gebruiken al jaren Prozac, en die heeft ons leven erg veranderd maar in de positieve zin.
Ik kan helaas niets anders van maken.
Vr. groeten

jacqueline

Re: Prozac (fluoxetine)

Ongelezen bericht door jacqueline »

Ook ik slik Prozac. Alleen in de winter aangezien ik een zware vorm van winterdepressie heb. Ik stop dus elk voorjaar met de medicatie en hebt nog nooit iets gemerkt dat het verslavend zou zijn. Elk jaar gaat dit dus zonder problemen. Wel heb ik enigszins last van gedragsverandering in de vorm van het wegvallen van innerlijke remmingen.
Ik word in de periode veel drukker en moet af en toe zelf aan de rem trekken als ik "te hard van stapel loop".
Over het geheel genomen ben ik zeer tevreden met Prozac.
Als mensen stoppen met de medicatie en zij zijn nog niet gezond, is het logisch dat zij daar dan last van krijgen.
Antidepressiva is slechts symptoombestrijding.
Dit heet dan volgens mij geen verslaving. Ik maak nl. in het voorjaar zelf weer serotonine aan en heb het medicijn dan niet meer nodig zodat ik geen problemen heb met stoppen.

zep

Re: Prozac (fluoxetine)

Ongelezen bericht door zep »

De ene mens is de andere mens niet.
Niemand reageert het zelfde op deze medicijnen.
Helaas heb ik hele slechte ervaringen met Prozac.
(Dat mag ook medegedeeld worden.)
Ik begon juist erg bang te worden dat ik mezelf iets zou aan doen terwijl ik dat niet wilde.
Ik begon stemmen te horen en zag dingen die er niet waren.
Ik moet ook vermelden dat ik inslapers kreeg voorgeschreven bij Prozac, misschien dat het daaraan ligt.
Het is aan diegene die het middel voorschrijft de 'slikker' in de gaten te houden.
Soms wordt er klakkeloos iets voorgeschreven.

Gesloten