LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Laura18
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:09

Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door Laura18 »

Hallo
Ik ben een meisje van 17(12 julie 18)En heb al ruime tijd last van angstaanvallen(pleinvrees)en ben licht deprssief.Heb al 4 jaar last van die angstaanvallen en weet de oorzaak daar ook van en soms gaat het goed met me en soms juist niet.Nou heeft de dokter gisteren EFEXOR XR bijgeschreven maar ik twijfel of ik het moet nemen vooral dat ik op het forum al die bijwerkingen heb gelezen lijkt het me niet verstandig.Misschien lukt het wel op me eigen kracht.En nu had me moeder het over valiriaan of zo iets helpt dat ook?Want je komt ook niet zomaar van dit medicijn af en als je er af ben heb je als nog een kans dat het trug komt.DUS NIJN VRAAG WAS AAN JULLIE WAT MOET IK DOEN WEL OF NIET SLIKKEN?????

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door mr T. »

Als je echt last hebt van angstaanvallen en daar in het dagelijks leven ook last van ondervindt, dan zul je de afweging kunnen maken of mogelijke nadelen opwegen tegen de mogelijke voordelen. Wat je in ieder geval niet moet doen is je ervoor schamen dat je een middel als Prozac of Efexor gebruikt. Ik heb zelf een aantal jaren geleden zowel Prozac als Efexor gebruikt en ben er altijd nog blij om dat te hebben gedaan. Efexor werkte bij mij het best en heb er vrijwel geen bijwerkingen van ondervonden (van Prozac wel). Wat bij dergelijke middelen erg belangrijk is, is dat je het zeer consequent gebruikt/inneemt. Het belangrijkste nadeel van Efexor is dat je wanneer je het gaat afbouwen en uiteidelijk gaat stoppen wat bijwerkingen kunt krijgen. Dit met name in de vorm van duizeligheid. Als je wilt afbouwen, dan kun je het best van een volledige dosering eerst na lagere doseringen (in overleg met de huisarts). Afbouwen is te doen, maar ook dan geldt: consequent blijven met innemen. Wat je bij gebruik wel kunt vergeten is het halen van je rijbewijs (keek even naar je leeftijd) want bij gebruik van Efexor kun je beter niet autorijden of complexe machines bedienen (fietsen is in de praktijk geen enkel probleem). Verder kan ik je sterk afraden om Efexor in combinatie met alcohol en andere verdovende middelen te gebruiken. Als het goed is heeft de huisarts al gevraagd of je zelfmoordplannen hebt of niet (hoop van niet, maar dan beslist niet gebruiken). Als je met dit soort zaken rekening houdt, dan is er op zich weinig op tegen om het middel wel te gebruiken. Verdraag je om wat voor reden dan ook het middel niet, dan kun je in overleg met je huisarts vragen om een ander middel. Verder zeg je de oorzaak van de depressie en de angstaanvallen te kennen. Is dat iets dat te maken heeft met omstandigheden waarin je verkeert, dan kun je wellicht baat hebben bij Efexor en zoeken naar een concrete oplossing. Meestal zal het zo zijn dat als je niets doet, er ook niet veel zal veranderen. Als je echt een depressie hebt die verband houdt met de angstaanvallen, accepteer dan dat je een ziekte hebt die behandeld moet worden, eventueel met medicijnen. Het vreemde is dat als je hoofdpijn hebt, dat het dan normaal wordt gevonden dat je daar paracetamol voor slikt. Maar als je een angstaanval hebt of een depressie, dat het dan ineens vreemd wordt gevonden dat je daarvoor medicijnen gebruikt. Mijn ervaring met Efexorpillen is dat ze beter waren dan alle therapeuten die ik daarvoor had gehad. Hoe lang je zo'n middel nodig zult hebben en hoe lang je er baat bij zult hebben zijn is moeilijk vantevoren te bepalen.
Het is duidelijk dat je een probleem hebt waar wat aan gedaan moet worden. De enige serieuze alternatieven voor dergelijke anti-depressiva zou je wellicht nog kunnen zoeken in de wereld van de homeopathie. Heb daarmee geen ervaring (maar neem het wel serieus). Afhankelijk van de oorzaak van jouw problemen kan in een meer holistische benadering mogelijk ook de oplossing zijn te vinden. I ieder geval: niets doen lost niets op en denken dat je het zelf wel gaat redden meestal ook niet.
Laatst gewijzigd door mr T. op 27 jun 2006 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Laura18
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:09

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door Laura18 »

Ik heb al wel eens autahanasie (hoe je het ook schrijft)willen plegen 4 keer.Maar ben dr nu bijna van overtuigd dat ik dat niet meer zal doen!!! Maar ik ben vreselijk bang om het in te nemen en me ma heeft het ook afgeraden die raad valeriaan aan kent u dit??En vreselijk bang voor de bijwerkingen en ik geloof ook wel dat ik het op me eigen kracht kan want ben een vrij sterk persoon!Want heb nu al heel verkeerde dingen gelezen over dit medicijn en gehoord!EN ik ben echt al heel bang om het in te nemen!!
groetjes laura

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door mr T. »

Als je zelfmoordneigingen hebt: geen Efexor gebruiken!

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door G7 »

Beste Laura 18.

Ik raad je aan eens naar de website www.medicity.nl te gaan en dan de topic, geestelijke gezondheid. Daar zitten ook mensen op die dezelfde of bijna dezelfde problemen hebben als jij en jou ook misschien kunnen adviseren.

Succes ermee en beterschap.

Laura18
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:09

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door Laura18 »

G7 dank je wel ga gelijk even kijken!!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door NAK »

Als je zelfmoordneigingen hebt: geen Efexor gebruiken!
Moet je wel duidelijk maken WAAROM niet.

Laura18
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:09

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door Laura18 »

Wat bedoel je precies???
groetjes

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door NAK »

Deze vraag was voor mr.T

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

fxrxr150
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2006 11:33

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door fxrxr150 »

Hallo, ook ik ben zo'n 4 jaar een gebruikster van Efeor XR. Zojuist heb ik dit forum gelezen, en het valt me op dat voor iedereen de ervaring met Efexor anders is. Wat volgens mij belangrijk is dat dit medicijn een ondersteuning biedt en niet de oplossing is voor je problemen. Dat is mijn ervaring, uiteindelijk moet je het zelf doen.
Bij mij is Efexor voor geschreven omdat is last had van dwanggedachten, dit belemmerde mij behoorlijk in mijn dagelijkse dingen en maakte mij erg ongelukkig. Na een aantal weken, merkte ik dat het beter ging. Niet dat die vervelende gedachten opeens weg waren, nee, maar de angst was afgenomen waardoor ik veel beter aan mijn problemen kon werken met behulp van de psycholoog. Dus ik denk dat dit medicijn geen oplossing is, maar wel een ondersteuning. En wat ook belangrijk is ga niet zelf met deze medicijnen experimenteren, neem ze op dezelfde tijd in, en ga NOOIT zomaar stoppen. Altijd in overleg met de arts of psychiater. Soms vergeet ik zelf de medicijnen te bestellen, nou dan voel ik me echt ( k....!) En dat begint al na een halve dag, ik word erg duizelig, neerslachtig en erg geprikkeld.
Ook ik heb last van bijwerkingen, nu gebruik ik 150 mg per dag, ik voel me altijd wel duizelig en ik heb van die misselijkheidsgolven, maar dit neem ik voor lief, want als je leven beheerst wordt door dwang is afschuwelijk!! Eerder gebruikte ik 300 mg maar daar kreeg ik wel te veel bijwerkingen door.
Soms maak ik me wel zorgen want dan denk ik, hoelang kan je dit medicijn gebruiken? En die duizeligheid in je hoofd hoe kan dat precies? Weet iemand dat misschien? En wie heeft er nog meer Efexor voor geschreven gekregen voor dwangklachten?
Ik wil iedereen veel sterkte wensen op dit forum, waarom je dit medicijn of iets anders ook gebruikt.Want een ding is zeker we willen het liever allemaal niet gebruiken, en zonder medicijnen ons gelukkig voelen!
Liefs M.

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Han Vreeswijk
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 dec 2005 12:19

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door Han Vreeswijk »

Dag Emma,

Het gaat best goed met je hè ik vind je dapper :wink:

Groetjes...

Han

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Borg76
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2006 16:17

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door Borg76 »

Nou ik kan ook wel mijn ervaring met Efexor XR vermelden en het lijkt er inderdaad op dat het bij de meeste mensen een net wat andere uitwerking heeft.

Ik kreeg het voorgeschreven voor een zware depressie en ik slik het nu inmiddels een maand of 4. Ik zag het allemaal niet echt meer zitten en liep ook rond met suicidale gedachten. Toch kreeg ik Efexor XR voorgeschreven, dus of mijn psychiater heeft het bij het verkeerde eind of eerdere reakties over het niet innemen hiervan wanneer je met zelfmoordgedachten kampt moet je niet te letterlijk nemen; dat kan voor iedereen anders zijn. Er zit nl. een groot verschil tussen alleen de gedachten of het ook daadwerkelijk uit willen/ durven/ kunnen voeren.

Wat ik inmiddels wel heb gemerkt is dat het een tijd kan duren voor ze de juiste dosering voor je hebben gevonden. Ik heb inmiddels al 2 keer een verhoging gehad en zit nu op 225 Mg. Bij mij is het nu al 2 keer voorgekomen dat ik me weer prettig en positief voelde wanneer het (zeer duidelijk!!) zijn werk deed, maar dit na een aantal weken weer minder werd. En dan kunnen de periodes tussen de verhoging en wanneer je dit weer gaat merken, soms best zwaar zijn. Kan dan soms best zijn dat je inderdaad nog depressiever of suicidaler bent dan voor je het begon te slikken.

Kwa bijwerkingen heb ik niet zo heel veel problemen er mee. In het begin wel veel zweten 's nachts en een lichte misselijkheid. Meer niet eigenlijk. Nadat de dosis wat hoger werd kreeg ik echter wel meer last van slapeloosheid. Dit hebben ze 'opgelost' door mij 25 Mg Seroquel er bij te laten innemen.

Tenslotte nog ter reaktie op Mr. T,het kunnen vergeten van het halen van je rijbewijs is onzin. Het is wel duidelijk dat het je reaktievermogen KAN beinvloeden, maar dit ligt er maar net aan hoe je er op reageert.
Zelf heb ik hier totaal geen problemen mee en ben nu ook al een paar maanden bezig met mijn motorrijbewijs te halen. (Wat voor mij een nog betere therapie blijkt dan al die pillen en zieleknijpers:))Gaat perfect en in het verkeer voel ik me net zo scherp en reaktief als normaal. (in de auto dus).

B.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door mr T. »

Toch kreeg ik Efexor XR voorgeschreven, dus of mijn psychiater heeft het bij het verkeerde eind of eerdere reakties over het niet innemen hiervan wanneer je met zelfmoordgedachten kampt moet je niet te letterlijk nemen; dat kan voor iedereen anders zijn. Er zit nl. een groot verschil tussen alleen de gedachten of het ook daadwerkelijk uit willen/ durven/ kunnen voeren.
Het is bekend dat dergelijke middelen in het algemeen dergelijke gedachten kunnen versterken. De kans dat daadwerkelijk een poging tot zelfmoord zal worden gedaan daarmee ook. Een nogal roekeloze houding van deze psychiater lijkt me. Verder kan door het gebruik van dergelijke middelen op zichzelf ook al de neiging tot zelfmoord toenemen. Dit komt wat minder voor. Dus: wel degelijk serieus nemen. Verder nooit alcohol in combinatie met dit soort middelen gebruiken.
Tenslotte nog ter reaktie op Mr. T,het kunnen vergeten van het halen van je rijbewijs is onzin. Het is wel duidelijk dat het je reaktievermogen KAN beinvloeden, maar dit ligt er maar net aan hoe je er op reageert.
Zelf heb ik hier totaal geen problemen mee en ben nu ook al een paar maanden bezig met mijn motorrijbewijs te halen. (Wat voor mij een nog betere therapie blijkt dan al die pillen en zieleknijpers:))Gaat perfect en in het verkeer voel ik me net zo scherp en reaktief als normaal. (in de auto dus).
Die gele sticker op het doosje gezien? Is vast overbodig? Bovendien: bij het doen van praktijkexamen zal het CBR ook vragen om een gezondheidsverklaring. Dat wordt liegen dus!. En bij het veroorzaken van schade met het motorvoertuig? Hoe zal een verzekeraar reageren als blijkt dat je onder invloed van een dergelijk medicijn schade hebt veroorzaakt? Het lijkt voor jezelf alsof het geen invloed heeft, maar of het echt zo is? Dan hebben we het nog niet gehad over het afbouwen.

gabi
Berichten: 87
Lid geworden op: 29 dec 2005 23:21

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door gabi »

Dan mag zowat half Nederland geen motorvoertuig meer besturen....

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door mr T. »

Om over die bril nog maar te zwijgen........
Inderdaad. Als je brildrager bent, dan komt daarvan een vermelding op het rijbewijs (en maakt ook deel uit van de vragenlijst die je van het CBR krijgt). Als je dan schade veroorzaakt en het blijkt dat je geen bril (of contactlenzen) droeg, dan zal dat al snel als verwijtbaar worden aangemerkt. Verder acht het CBR mensen die psychofarmica (antidepressiva) gebruiken ongeschikt om deel te nemen aan het gemotoriseerd verkeer (zie hiervoor de Regeling eisen geschiktheid 2000).

freaky
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2006 15:42

Re: Wat moet ik doen??EFEXOR XR

Ongelezen bericht door freaky »

let niet op men zins op bouw heb dyslextie :wink:

ik slik ze nu 6 dagen 75mg voor paniekaanvallen depressie :( ze helpen nog niet want deze medicijnen werken op langere termijn dus 4 tot 6 weken ik heb ook bij werkingen:

vermoeidheid
misselijkheid
overgevoelig voor zon licht
spanning in de spieren
duizeligheid
nerveusheid
koud vingers voeten tintelingen
opvliegers

en heb ook oxazepam 10mg die werkt meteen 5 uurtje word je lekker rustig van geen stres meer hhhhmmmm 8) maar wel verslavend
maar gebruik altijd een half 5 mg is genoeg

maar daar gaan ook naar tweeweken wat van weg meestal misselijkheid met vlaggen blijven en vermoeidheid soms duizelig
oke dat moet je maar voor lief nemen
ik heb er al last van men 7 jaar het gaat en het komt gaat met
tijden goed van men 16 tot men 21 ging het oke niks genoemen meer
maar door hoge stres is het terug gekomen ze zeggen dat het ook met hormonen in je lichaam temaken heeft daar ben je dan gevoelig voor zijn in nederland alleen al 1 miljoen plus hebben last van fobien of dwang en depressie en noem het maar op ik heb het georven van men vader die heeft het ook dus het kan ook overgebracht worden het kan ook zijn dat je hersenen wat overbelast zijn emoties,werk,stres burnout zeggen ze dan je zal er altijd in je leven gevoelig voor blijven voor z'on gevoelens je hebt jaren dat het goed gaat en dan weer tijd je niet oke daar moet je mee leren leven gebruik geen weed dan word je nog freakyer van kan het weten



tips:

en geloof in je zelf je bent niet gek dat denk je soms wel maar dat is niet zo het komt meestal dat je intelligentie erg ontwikkelt is in je denk vermogen dus je denkt te veel is bewezen

lekker stuk puur chocolade brandstof voor je brain denken kost 3 x zo veel branstof dus goed eten

probeer je bezig te houden (afwas,poetsen in huis, opruimen)

neem op tijd je rust slappie doen (voor je hersentjes)

heb je last van paniek aanval pak een zin bv
ik hou van jou draai het om en lees het uoj nav uoh ki daar riaagert
je lichaam anders op moet je van lachen meestal want je hersenen kennen dat word niet of de opbouw :D lachen

en als je onrustig bent ga een zin zeggen in je hooft
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkkkkkk bbbbbbbeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnn
nnnnnnnniiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeet geeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeekkkkkkkk
zo lang mogelijk trekken die zinnen dat helpt ook

spreek in de ik vorm en de onnatuurlijke vorm

je zeg normmal als je wakker word bah je voeld je *** wat een *** dag
dadelijk moet je naar de winkel bahhh dan voel je je niet lekker enzo

doe dit wanneer ik wakker word en ik voel me niet lekker dan begin ik onnatuurlijk de dag al met een rotgevoel en wanneer ik me niet goed voel dan durf ik onnatuurlijk niet meer naar de supermarkt en dan word ik onnatuurlijk hellemaal gek snappie

leer duidelijk zijn durf nee te zeggen tegen iemand als je dat niet wilt
en zeg waarom je dat niet wilt nee is nee

vertel ik wat ik wel kan ik kan auto rijden ik ben goed voor de mensen ik ben aardig ik ben geweldig ik kan lezen ik kan ik kan ik an alles ik kan vrolijk zijn ik kan de angst van me af zetten wat kan ik zooooooo veel heel veeel kan ik

praat met de mensen om je heen msn internet forum noem maar op familie over je probleemen dat is belangrijk zo word je probleem draagelijker als je zo dom bent om je been tebreken over een bananen schil dan zeg je het ook tegen iedereen dus durf

ga niet een boek lezen over iedereen zen problemen anders heb jij ze straks ook een goeden tip want dat kan ik weten

laat je lichaam met rust die zorgt goed voor zich zelf dus niet naar je hart luisteren en plekjes bekijken op je lichaam vertrouw je lichaam jij vind het ook niet leuk als ik op je nek de heeeellleee dag hang als je het doe corect je zelf en zeg nee niet doen ik vertrouw men lichaam ook al zeg je dat 10000x per dag

nog vragen hoor ik het graag een helpende hand is altijd mee genoemen :wink: :idea:

Gesloten