LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Barsten, en hout tuintafel zet uit

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door moederslink »

Daarom vraag ik mij ook af of hier de normale garantie op gegeven kan worden.
Misschien was het advies wel : de set binnen zetten na de zomer.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als jullie niets zien ,heb ik zeker een andere foto . plank die omhoog komt met breuk.

witte angora
Berichten: 30841
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb alleen een zijkant van een plank, en iets verderop inderdaad een vaag iets dat er boven uit steekt. Meer is het niet.

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door BL2 »

De foto is duidelijk genoeg, de gehele houtverbinding is door vochtinwerking vervormd.
Persoonlijk zou ik nooit zo'n houtverbinding toepassen op zo'n plek, maar toegegeven, je zit het wel vaker.
Blijft altijd een zwakke plek in de constructie. Het wordt vooral gebruikt uit zuinigheid, resthout is zo bruikbaar voor delen waar het eigenlijk te kort voor is.

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ben je voor je werk met hout bezig, BL2?

witte angora
Berichten: 30841
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Ah ik zie het, je moet de foto vergroten, dan is het wel duidelijk ja. Kwestie van vocht, het is duidelijk uitgezet. Het is inderdaad een redelijk zwakke verbinding. Als het een dure tafel is zou je verwachten dat het planken uit één stuk zouden zijn, dat is hier duidelijk niet het geval.

Dan is het maar de vraag of het een dure tafel was, en wat je van de prijs kon verwachten. Ik heb ook zoiets staan, een aantal jaren geleden voor 50 euro gekocht, nooit iets aan onderhoud gedaan, wat wel had gemoeten. Het resultaat is er nu dan ook naar.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door Justmeagain »

BL2 schreef:
05 apr 2020 13:22
Daar valt niets meer aan te schuren. De zwaluwstaart verbindingen zijn door het vocht ernstig gaan werken.
Zo'n blad voor buiten hoort eigenlijk uit één geheel te zijn, en niet samengesteld uit (afval-) restjes hout, of heel goed onder hoge druk watervast verlijmt te zijn.
E 1000,- voor zo'n tafel, das echt een miskoop, dus aanspraak maken op de garantie. Hij ziet eruit of hij zeker 5 tot 10 jaar oud is.
De tuinset kostte 1000 euro. Daar zitten dus 4 of 6 stoelen bij.

@alfatrion. Natuurlijk is een tuintafel gemaakt voor buiten maar juist buiten werkt hout veel meer. Dat weet eenieder. Dit geval is extreem dat wel.

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door alfatrion »

Justmeagain schreef:
05 apr 2020 23:21
@alfatrion. Natuurlijk is een tuintafel gemaakt voor buiten maar juist buiten werkt hout veel meer. Dat weet eenieder. Dit geval is extreem dat wel.
Wat is je punt? Dat een houten tafel voor buiten niet geschikt hoeft te zijn voor normaal gebruik?

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door BL2 »

Justmeagain schreef:
05 apr 2020 23:21
De tuinset kostte 1000 euro. Daar zitten dus 4 of 6 stoelen bij.
Ja sorry, ik zag het al.
Misschien komt TS nog een online ?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Een vingerlasverbinding is niet per definitie slecht, wordt ook gebruikt voor grote overspanningen.
Ben overigens wel benieuwd of TS nog komt met nadere cq aanvullende informatie.

Roy88
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2014 15:25

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door Roy88 »

Excuses voor mijn late reactie. Ik had niet zoveel reacties verwacht, heel erg bedankt allemaal!

Dit is de tuinset waar het om gaat: https://www.ikwiltuinmeubelen.nl/norwic ... tural-grey
Op de website vermelden ze bij de tuinset:
"Geschikt om het hele jaar buiten te staan.
2 Jaar garantie"

Helaas hebben wij geen enkele informatie gehad over het behandelen van de tuintafel. Anders hadden we deze zeker binnen gezet, al is hij wel erg zwaar en groot.

We gaan het aankaarten bij de leverancier. Misschien kunnen we tegen bijbetaling beter kiezen voor een andere tafel, bijvoorbeeld:
https://www.ikwiltuinmeubelen.nl/norwic ... -kobo-grey

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door BL2 »

Bedankt voor je reactie. Op zich een mooie set zo voor het oog, maar kwalitatief dus niets.
Nog geen revieuw geplaatst op de site leverancier ? Daar worden ze meestal niet zo vrolijk van, en heb je misschien wat "wisselgeld".
Maar dat dit een garantiezaak is, moge wel duidelijk zijn.
Laat je nog weten hoe het verder gaat.
Met een plaat watervast triplex (8 mm, tot 20 jaar garantie) is de tafel na de garantieperiode natuurlijk altijd nog wel te reviseren.

Gesloten