LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantieconflict Ikea

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Margeautje
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2016 20:12

Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Margeautje »

Beste mensen

In de zomer van 2018 heb ik een Mausundmatras gekocht bij Ikea en binnen een paar maanden lag ik in een diepe kuil die veel pijn aan mijn heupen gaf.
Ik heb contact opgenomen met Ikea en deze wilde foto's met bewijs van de kuil, dus dat heb ik ze toegezonden. Zij vonden dat er niets te zien was, maar uit coulance mocht ik het matras eenmalig omruilen voor een ander en kreeg ik het teveel betaalde geld terug op een tegoedpas, dat laatste zinde me geenszins, want dat is je geld gijzelen, maar goed, aldus geschiedde.
Ik heb gekozen voor een Myrbackamatras van memoryfoam en dat heb ik eerst uitgetest in de winkel.
Nu ben ik 16 maanden verder en lig weer in een enorm diepe kuil, dus ik bel Ikea om daar mijn klacht te deponeren.
Nu willen ze weer fotobewijs, maar dat is niet te leveren, want memoryfoam veert terug in zijn originele staat en aldus is er aan de buitenkant niets te zien dat er sprake is van een enorme kuil, dus zit ik nu met een probleem waarvan ik niet weet hoe ik dat op moet lossen. De tweede optie is om ermee naar een filiaal te gaan, wat niet kan, want ik heb het laten bezorgen omdat ik geen vervoermogelijkheden heb.
De telefoniste van de klantenservice staat erop dat dit de twee enige mogelijkheden zijn om gebruik te kunnen maken van de garantie en dat is natuurlijk absurd, maar dat gegeven komt niet aan.

Na het telefoontje met iemand met een groot bord voor het hoofd ben ik te boos om helder te denken, dus is aan jullie de vraag, zonder me de trein in te sturen met een 2 persoonsmatras, wat kan ik het beste doen?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Revoked »

Als je bij twee verschillende matrassen een kuilvorming krijgt....dan denk ik (jawel, een mening) dat het bed zèlf de veroorzaker is.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door witte angora »

Of het ligt bij de slaper. Ik heb hier bij een beddenzaak een matras gekocht, het bleek dat ik een exemplaar nodig had dat wat extra kilootjes kon hebben. Het ding ligt er nu een jaar of 4, of 5, en nog niks aan het handje. In tegenstelling tot de vorige. Die was inderdaad op een gegeven moment doorgezakt.

Maar dat is het antwoord op een vraag die niet gesteld is.

De vraag is hoe Ikea de matras kan beoordelen. Er wordt immers garantie geclaimd, maar om te beoordelen of TS inderdaad voor garantie in aanmerking komt, zal er inderdaad ofwel een foto moeten worden verstuurd, ofwel de matras moet op een of andere manier die kant op. Andere opties zijn er niet.

Lady1234
Berichten: 27190
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar bestaat de bedbodem uit?

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het eerste matras is dus 100% terugbetaald in de vorm van een tegoedbon. Zonder dat er naar gekeken is kon u een nieuw matras uitzoeken. Hele nette service.
Het doorzakken kan inderdaad komen door of een verkeerde bedbodem of niet het juiste matras onder de slaper.

U praat over een 2 persoons matras. Dat wil zeggen dat er 1 grote lattenbodem onder moet liggen. En dan eentje die geschikt is voor uw matras. 9 van de 10 mensen hebben 2 1 persoons lattenbodems onder een 2 persoons matras liggen. De zijkanten van de lattenbodems zijn star en de latten kunnen veren. Dan krijg je aan de zijkanten en middenin van het matras een starre ondersteuning en daartussen veert het. Dan krijg je dus kuilvorming tussen de starre gedeeltes.
U weet wat voor bedbodem u heeft, als u dat wilt delen is te achterhalen of daar winst ligt te behalen.

pierrev
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 mei 2020 18:33

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door pierrev »

is het matras ook zoals bij eigenlijk elke matras die ik ken in de gebruiks voorschriften staat regelmatig gedraaid ook in de lengte?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Na proef liggen ooit, maar 10 minuutjes liet ik ook daar een deuk achter, foto van gemaakt en 5 minuten later alles weer weg.

Dit traagschuim hoorde juist een kuil te komen waar je in komt te liggen en moeilijker draaide.
Heb je lang genoeg proef gelegen, minimaal 15 minuten maar na 10 minuten vond ik het moeilijk draaien en zweterig....

En man en vrouw, ik mag nooit vreemd gaan............

en aan andere kant slapen,
dat is wel 23 Kg verschil dus ook hebben we een andere matras van die serie. :mrgreen:

Margeautje
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2016 20:12

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Margeautje »

Beste mensen, ik weeg 80 kilo, dus niet echt heel erg bovenmaats.
Ikea heeft mij een dubbele bedbodem aangeraden en die heb ik ook genomen.
Het ledikant zelf is ook van Ikea, dus als dat de veroorzaker zou zijn dan heeft Ikea nog meer uit te leggen.
Het matras wordt regelmatig gedraaid. Keren kan niet, want het heeft alleen een bovenslaapzijde.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Revoked »

pierrev schreef:
12 mei 2020 19:18
is het matras ook zoals bij eigenlijk elke matras die ik ken in de gebruiks voorschriften staat regelmatig gedraaid ook in de lengte?
Ik slaap op een Håstens. Daar draai je helemaal niks aan.
Kuilvorming komt nooit door het wel of niet draaien. Memoryfoam kan niet eens een kuil vormen, daarom wordt het gebruikt in alle ziekenhuizen. Mocht TS een kuil in bed ervaren dan zal ze , naar mijn mening, moeten uitkijken naar een andere bedbodem. Latten kunnen onderhevig zijn aan belasting.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door crazyme »

Margeautje schreef:
12 mei 2020 18:51
Ik heb contact opgenomen met Ikea en deze wilde foto's met bewijs van de kuil, dus dat heb ik ze toegezonden. Zij vonden dat er niets te zien was, maar uit coulance mocht ik het matras eenmalig omruilen voor een ander en kreeg ik het teveel betaalde geld terug op een tegoedpas, dat laatste zinde me geenszins, want dat is je geld gijzelen, maar goed, aldus geschiedde.
U krijgt uit coulance de mogelijkheid uw matras om te ruilen, u koopt kennelijk een goedkoper type terug. Het is dan toch volkomen logisch dat Ikea u niet ook nog eens geld gaat terug geven ?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

je kan toch een foto maken terwijl je er op gaat liggen dan zie je toch die kuil wel?

Indien je eerste matras onder garantie is omgeruild (coulance noemen ze het, maar je hebt gewoon garantie), heb je wederom garantie op het geruilde product.

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door cherokee »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 21:58
je kan toch een foto maken terwijl je er op gaat liggen dan zie je toch die kuil wel?

Indien je eerste matras onder garantie is omgeruild (coulance noemen ze het, maar je hebt gewoon garantie), heb je wederom garantie op het geruilde product.
Als een produkt onder garantie wordt vervangen begint de garantieperiode niet weer opnieuw. De oorspronkelijke garantietermijn blijft geldig.
Als je dus een jaar garantie hebt en na 10 maanden gaat je produkt kapot en wordt onder garantie vervangen heb je daarna dus nog 2 maanden garantie en niet weer opnieuw een jaar.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door gosewijn »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 21:58
je kan toch een foto maken terwijl je er op gaat liggen dan zie je toch die kuil wel?

Oh je bedoeld een selfie .als je op verende matras gaat liggen krijg je toch een kuil ! :shock:

rvjapio
Berichten: 1003
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ga erop liggen en laat via een selfi of de foto door iemand anders de kuil zien.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door gosewijn »

De reactie van Ikea , sorrie ik zie geen kuil . probleem opgelost m/v

Lady1234
Berichten: 27190
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat hele matras bestaat toch hopelijk niet uit memory foam? Dat is vreselijk.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

garantie gaat opnieuw lopen.

Erthanax
Berichten: 9728
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Erthanax »

ElleFlowers schreef:
13 mei 2020 00:11
garantie gaat opnieuw lopen.
Op deze pagina van de Consumentenbond staat wat anders:
Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na 1 jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog 1 jaar garantie.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Erthanax schreef:
13 mei 2020 00:28
ElleFlowers schreef:
13 mei 2020 00:11
garantie gaat opnieuw lopen.
Op deze pagina van de Consumentenbond staat wat anders:
Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na 1 jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog 1 jaar garantie.
Stel je koopt tv waarvan je mag verwachten dat hij 5 jaar meegaat. Na 4 jaar gaat deze kapot en krijg je een vervangende tv. Na 1 jaar en een dag daarna gaat die tv ook kapot. Dan kan je stellen dar de garantie is verlopen uiteraard. De verkoper heeft 5 jaar een werkende tv geleverd. Een kleine kanttekening kan er bij dit voorbeeld wel gemaakt worden. Als de consument de TV al vier jaar gebruikt heeft is het redelijk dat de consument voor de reparatie of de vervanging een vergoeding betaalt aan de winkelier. Die strikte beperking gaat dan niet helemaal vliegen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door tttlocke »

Er zijn juridische onderlegde personen die het op dit punt met de Consumentenbond oneens zijn.
Alfatrion hoort daar volgens mij bij heb ik ooit gelezen. Ik heb wel de indruk dat de opvatting van de Consumentenbond eerder 'mainstream' is, dan die van alfatrion, in wiens interpretatie het woord 'aflevering' uit de wetstekst volgens mij een cruciale rol speelt.

Afijn, het is hier niet aan de orde: verstrijken van een garantietermijn speelt geen rol en bovendien, hoewel over 'omruilen' wordt gesproken, is het tweede product een ander product (een nieuwe aankoop lijkt mij).
Daarmee raken we off topic (ruis?) en voor sommigen is dat heel aantrekkelijk.

Gesloten