LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Welke houtsoort? Ik lees niets in 1e bericht.

Blank gelakt voor voor tint gelakt, Blank hout houd de verschillen, met beits bij mengen is meer gelijk te krijgen.

Ik heb houten huis en grote variatie en elke balk is Uniek... Aan foto balk kan ik zeggen in welke van de 4 slaapkamers dit zit!
En ook rest van de woning , Hoe langer je kijkt des te meer variatie je ziet....

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:
02 aug 2020 20:35
En hoe moet je als fabrikant producten op kleurschakering selecteren wanneer er sprake is van twee verschillende fabrikanten ?
Is daar sprake van dan?
crazyme schreef:
02 aug 2020 20:35
Of moet de winkel maar gewoon 10 stuks van elk bestellen en ze allemaal bij elkaar gaan zetten?
De verkoper moet er voor zorgen dat de afgeleverde producten beantwoorden aan de overeenkomst. In dit geval is er een monster getoond en dat is dan mede bepalend voor wat de koper mag verwachten. Het verweer "ja, maar dit product..." is een argument wat de verkoper pas achteraf inbrengt omdat hij anders met het verweer "ja, maar ik heb aangegeven dat dit product..." en dat maakt in de praktijk verschil in de rechten van de koper.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Wat mij opviel is dat ts aangeeft de spullen in de winkel bij elkaar gezocht te hebben door de winkel heen. Normaal gesproken zet een winkel de bijvoorbeeld eiken meubelen van fabrikant A bij elkaar en de grenen meubelen van fabrikant B.
Dat ts één en ander heeft gecombineerd doet mij vermoeden dat het van andere fabrikanten danwel leveranciers is.
Misschien paste het in de winkel redelijk bij elkaar maar blijkt het nu een soort allegaartje te zijn van meerdere partijen. Geen idee of het zo is maar ik moest hier wel aan denken toen ik het las.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat zou de verkoper aanleiding moeten zijn om te waarschuwen.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien heeft de verkoper ook wel gewaarschuwd. Daarbij: doorgaans, in de meeste meubelzaken, zie je bij hout en leer staan dat het natuurproducten zijn en dat ieder meubelstuk er daarom iets anders uit ziet, dat het geen gebrek is, enzovoorts.

De klant moet het natuurlijk wel lezen.

Overigens heeft de TS naar eigen zeggen wel meubels van hetzelfde hout gekozen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het op dezelfde manier is bewerkt. Daarbij: kunstlicht kan een heel ander effect op kleuren hebben dan daglicht. Dat kan ook een rolletje spelen.
chaanttaall schreef:
02 aug 2020 10:09
Verder hebben we een boekenkast, tv meubel, wandmeubel en eettafel gekocht van allemaal hetzelfde hout, in dezelfde winkel. De kleuren van deze meubels zijn allemaal anders en matchen totaal niet met elkaar.
We hebben expres alle meubels van hetzelfde hout in dezelfde winkel gekocht zodat we zeker wisten dat de meubels bij elkaar zouden passen. Niet dus -O- Een aantal meubels hebben ook beschadigingen..
[...]
We hebben de meubels zelfs (met toestemming) de hele winkel door gesleept om ze bij elkaar neer te zetten om te kijken of het bij elkaar past :+


NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
02 aug 2020 22:19
De verkoper moet er voor zorgen dat de afgeleverde producten beantwoorden aan de overeenkomst. In dit geval is er een monster getoond en dat is dan mede bepalend voor wat de koper mag verwachten. Het verweer "ja, maar dit product..." is een argument wat de verkoper pas achteraf inbrengt omdat hij anders met het verweer "ja, maar ik heb aangegeven dat dit product..." en dat maakt in de praktijk verschil in de rechten van de koper.
En u weet nu al dat dit het geval is? U weet nu al dat de geleverde meubelen niet voldoen aan de overeenkomst? Zonder te weten of er massief hout is of gelamineerd. Zonder te weten hoe dit gehandeld is?

Neemt u eens 10 stukken hout en ga deze op dezelfde manier beitsen, lakken, waxen of wat dan ook. Dan krijgt u na droging al 10 verschillende kleurtinten. Leg die stukken hout in je woonkamer neer en zie hoe groot het verschil daar is. Bij zonlicht ziet het anders uit dan in een donkere hoek.
Een monster wordt getoond ter indicatie. Achterop het monster zit een stickertje met daarop het kleurnummer en in 99% van de gevallen een waarschuwing.

Uw manier van reageren gaat weer de richting op dat de klant dom mag zijn en de verkoper het zwarte schaap is. Nog nergens uit is gebleken dat, buiten de beschadiging om, het product niet zou voldoen aan de overeenkomst.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Laten we eens een voorbeeld verzinnen en dan kun je aangeven hoe het volgens jou juridisch zit. Een consument koopt een Wicanders parketvloer plus montage. De verkoper heeft de vloer gelegd in de woonkamer, de keuken en de hal van de woning van de koper. De koper ontdekt twee weken later krassen. De vloer is onderzocht en de conclusie is dat de vloer geen productiefouten heeft en de krassen zijn veroorzaakt door mechanische problemen van bovenaf. De krassen zijn namelijk veroorzaakt door het schuiven met stoelen, het lopen met schoenen (met daarin een steentje), het spelen met speelgoed en het schuiven van een kast (een keer). Nu blijkt een Wicanders parketvloer zeer gevoelig voor krassen. Heeft de koper recht op zijn geld terug?

Lady1234
Berichten: 27190
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat heeft dat voorbeeld van doen met het probleem van het topic?

Is er iets speciaals aan een Wicander parketvloer?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er is voor Vloeren Slaapkamer aanbiedingen... Woonkamer betere en voor Hal en Kantoren extra slijtvaste.....

Maar ik zie Topic starter niet terug welke houtsoort en welke leverancier/ winkel of welke fabrieken bekend zijn?

Echte hout bij mijn gehele huis gaat ook alle kanten op met kleur en structuur en hoor alleen maar goede reacties!

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 aug 2020 10:16
Wat heeft dat voorbeeld van doen met het probleem van het topic?

Is er iets speciaals aan een Wicander parketvloer?
Het gaat niet zozeer om de parketvloer, maar om via de parketvloer te beredeneren welke rechten de topicstarter wel of niet zou kunnen hebben. Het gaat in dit geval niet om de kleurverschillen, als wel om de beschadigingen die de TS op de meubels heeft geconstateerd.

Of het een goed voorbeeld is weet ik niet. Het hangt er van af wat voor beschadigingen de TS gevonden heeft. Het zou zomaar om iets kunnen zijn dat productgerelateerd is.

Lady1234
Berichten: 27190
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zelf veroorzaakte beschadigingen aan een parketvloer in woonkamer, keuken en hal kan men toch niet vergelijken met beschadigingen aan Net geleverde meubels.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Precies, daarom weet ik dus niet of het het juiste voorbeeld is.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als het gaat om non-conformiteit dan komt regelmatig terug dat NeoDutchio kijkt naar een bepaalde eigenschap van het product. Bij auto's gaat is dat de leeftijd, in deze casus is dat het houtsoort en afwerking. De vloer past in dat rijtje. Laten we dit gewoon even laten uitwerken en achteraf conclusies trekken. Een meta discussie voegt niets toe.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door gosewijn »

alfatrion schreef:
03 aug 2020 09:54
Laten we eens een voorbeeld verzinnen en dan kun je aangeven hoe het volgens jou juridisch zit. Een consument koopt een Wicanders parketvloer plus montage. De verkoper heeft de vloer gelegd in de woonkamer, de keuken en de hal van de woning van de koper. De koper ontdekt twee weken later krassen. De vloer is onderzocht en de conclusie is dat de vloer geen productiefouten heeft en de krassen zijn veroorzaakt door mechanische problemen van bovenaf. De krassen zijn namelijk veroorzaakt door het schuiven met stoelen, het lopen met schoenen (met daarin een steentje), het spelen met speelgoed en het schuiven van een kast (een keer). Nu blijkt een Wicanders parketvloer zeer gevoelig voor krassen. Heeft de koper recht op zijn geld terug?
En ja hoor , krijg ik geen gelijk dan sla ik wel optilt ,Man hou is een keer op met dat door drammen .

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een forum lid op een vloertje onderuit halen, ik ben daar een prima Judoka voor!

Ga niet op elkaar reageren... ik vraag als 1e houtsoort, Eiken, Grenen of Beuken?
Weet dat 100% Kerstbomen, dus Vuren huisje van mijn nu alle kanten al op ging!

En weet U al welke lampen er hingen?
Maar eens van 1 product een foto onder een TL balk, daglicht, spotje of speciale Led balken!

De buurt Super , kijk bij de Vlees en Vis eens naar 't plafonnetje en wat daar hing.
Een pondje Half/ Half gehakt een rondje lopen naar normale lampen en je ziet de kleur veranderen, net als ik zelf ook verkleurde!

Elke Buurt Super, de Autoshowroom en bij mijn thuis, overal andere lampen en dat is vragen om kleur fouten!
De Kleur temperatuur en op TV doen ze dat ook vaker...
Blanke die bruiner tonen en bruine die minder donker werden?

En maak eens op 1 plek een foto met 2 camera's, 5 mobieltjes en schrik je suf van kleur verschillen!
Dit wetende is elke winkel een risico als je op de kleur ging kopen!

Vermoedelijk kunnen alleen onze Moderators hier deskundigen vragen voor deze kleur temperaturen, want daar zitten deskundigen...

En Gelakt of blanke hout... net als de soort, daar wacht ik eerst op!

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door omega19 »

Nogmaals er is nergens gezegd dat alle meubels van dezelfde fabrikant zijn. Het kan dus zijn dat de tafel merk X uit Zuid Amerika komt en de kast merk Y uit Indonesie. Zoals een ander poster al aangeeft lijkt het feit dat er gesleept moet worden met de meubels door de zaak dit te bevestigen aangezien de merken vaak bij elkaar staan gegroepeerd.

Dat is vragen om problemen. Let wel in de winkel is er kunstlicht terwijl er thuis daglicht is met het hele kleurenspectrum. Hier zijn veel meer kleunuances te zien als in de winkel.

Als er inderdaad verschillende merken zijn gekocht zie ik weinig mogelijkheden om alleen op kleurverschil de koop te ontbinden of aan te passen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door omega19 »

PietertjeTwee schreef:
03 aug 2020 12:21
Als dat inderdaad 'vragen om problemen is', had de verkoper daar op moeten wijzen. Misschien is dat ook gebeurd, naar dat kan alleen TS ons vertellen.
Er is niks op tegen als TS hier gewoon zijn gezond verstand gebruikt.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

omega19 schreef:
03 aug 2020 12:13
Nogmaals er is nergens gezegd dat alle meubels van dezelfde fabrikant zijn. Het kan dus zijn dat de tafel merk X uit Zuid Amerika komt en de kast merk Y uit Indonesie. Zoals een ander poster al aangeeft lijkt het feit dat er gesleept moet worden met de meubels door de zaak dit te bevestigen aangezien de merken vaak bij elkaar staan gegroepeerd.
Kleine verschillen zal je moeten dulden en dat kan ook met zich mee brengen dat alle meubels van elkaar verschillen. Aan de andere kan, ik heb twee stoffenbanken. Toen ik ze kocht hadden ze de zelfde kleur en nu niet meer, maar dat zie je alleen als je ze pal naast elkaar zet.

Voor de tafel geld iets anders. TS heeft daarover aangegeven dat deze komen met de eigenschap dat ze zouden moeten matchen. De beschrijving is dat de ene heel donker en de ander heel licht.
omega19 schreef:
03 aug 2020 12:13
Dat is vragen om problemen. Let wel in de winkel is er kunstlicht terwijl er thuis daglicht is met het hele kleurenspectrum. Hier zijn veel meer kleunuances te zien als in de winkel.
Dat is uiteraard een terechte opmerking.
omega19 schreef:
03 aug 2020 12:13
Als er inderdaad verschillende merken zijn gekocht zie ik weinig mogelijkheden om alleen op kleurverschil de koop te ontbinden of aan te passen.
De regel is dat deze exemplaren ook dan moeten beantwoorden aan het model dat in de winkel is getoond.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De in de winkel getoonde is één uit grote serie en kan afwijken van de rest.

Kom eens koffie drinken bij Komkommer en je ziet 100% Siberische Kerstbomen dus Vurenhout!
Bij rond snuffelen vind je 50 tinten bruin/beige en structuur van grof tot erg fijne lijnen en veel of weinig kwasten!
1 Houtsoort van 1 Leverancier van 1 Firma, en dat hoorde zo!

En U mag zelfs het werkblad in de keuken beoordelen!
Vuren werkblad is normaal zacht als boter en geen snijplank!
Maar gebrand en geborsteld zie je vrijwel niets erop, en na impregneren met Olie voor 't vocht nog Flex 2 componenten lak gedaan en dit extra voordelige en zachte hout is gewoon nog als nieuw gemaakt!

Ik ben nu Ervaringsdeskundige op de zachte houtsoorten en ik twijfelde ook toen in in Siberië deze adviezen kreeg!

Kleurverschil maar wel beter geworden dan ik dacht.
Het is net de als de rij voor de kassa;
6 blanke met forse kleur verschillen!

Denk dat de Topic starter teveel eisende is
of toevallig had deze winkel vrijwel dezelfde geselecteerd en rest op voorraad in magazijn gedaan,
die zoeken wel vaker de mooiere uit...

Lady1234
Berichten: 27190
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
03 aug 2020 11:43
Als het gaat om non-conformiteit dan komt regelmatig terug dat NeoDutchio kijkt naar een bepaalde eigenschap van het product. Bij auto's gaat is dat de leeftijd, in deze casus is dat het houtsoort en afwerking. De vloer past in dat rijtje. Laten we dit gewoon even laten uitwerken en achteraf conclusies trekken. Een meta discussie voegt niets toe.
Wat heeft die zelf beschadigde vloer met non-conformiteit te maken?
Die vloer pas helemaal niet in het rijtje.

Gesloten