LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld retour, maar bank staat er nog

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Woutje90
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2020 12:00

Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door Woutje90 »

Dit is de huidige situatie:

Er staat al een bijna een maand een ingepakte bank in mijn bescheiden woonkamer. De bank is klaar voor retour, maar het lukt SASAstore niet om hem op te halen. Het geld heb ik al wel retour, maar de bank staat er nog. Ik heb de neiging om de bank op marktplaats te zetten. Mag dat? Want eigenlijk moet hij retour naar SASAstore.

Dit is de geschiedenis:

19 augustus bestel ik de bank. 24 augustus wordt ie geleverd. 30 augustus zet ik de bank in elkaar en merk dat er een scheur in de houten zijkant zit. Het is een nerf. Gedurende de week merk ik dat de bank te klein is voor de ruimte en dat de nerf verder uitschurt.

6 september bel en mail ik met het verzoek om de bank retour te nemen.
Omdat ik de orginele verpakking niet meer heb, spreken we dan ook af dat hij 30 euro verpakkingskosten in mindering brengt. Hij geeft aan dat hij nog zal laten weten wanneer hij de bank komt halen. Ik hoor niks meer.

Die weken bel ik nog een paar keer. Uiteindelijk krijg ik 24 september 's avonds ineens een bericht dat de bank 25 september wordt opgehaald.
25 september kan ik helemaal niet ivm andere afspraken en ik heb de bank nog niet gedemonteerd omdat ik in het huis moeilijk twee banken kwijt kan en ik toch ergens op wil zitten. (Met lakens over de bank, voorkom ik dat er viezigheid op komt.)

Ik bel dat de bank nog niet klaar is voor vervoer, maar dat ik bank zal klaarmaken. Die avond sms ik dat de bank klaar is. Ik krijg bericht terug dat ik krijg te horen wanneer bank wordt opgehaald.

26 september staat het afgesproken bedrag op mijn rekening, maar ik hoor niks meer!
13 oktober bel ik nogmaals. Volgens het systeem is de bank al retour. Dat is gek. (Als ik dus niet gebeld had, hadden ze de bank dus ook niet gemist) De verkoper beloofd dat hij er nog op terugkomt, maar dat hij zijn best gaat doen om de bank zaterdag 17 oktober in de ochtend te laten ophalen. Ik hoor niks meer. Zaterdag blijf ik hele dag thuis voor het geval dat... maar niks
Zaterdagavond krijg ik een sms dat de bank zondag (vandaag) wordt opghaald....
Zojuist staat er iemand die de bank komt ophalen. Zijn auto blijkt te klein dus de bank kan niet mee. Als het goed is, komt er vanmiddag een grotere auto.

Als de bank vanmiddag niet weg is, zet ik hem op marktplaats. Ze gaan weg voor een leuk bedrag. Maar mag ik dat wel doen? Of riskeer ik dan een juridische strijd?

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door rvjapio »

U heeft hem formeel verkocht, dus hij is niet meer van u. Maar dat 'ie in de weg staat is duidelijk. Schrijf een formele aangetekende brief waarin u meldt dat het bedrijf nog 14 dagen de tijd krijgt voor ophaal en dat u hem anders verkoopt.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door hebra98 »

Je kunt een bericht sturen dat je huur rekent voor de stalling van de bank?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door moederslink »

Woutje90 schreef:
18 okt 2020 13:15
(...)
Zojuist staat er iemand die de bank komt ophalen. Zijn auto blijkt te klein dus de bank kan niet mee. Als het goed is, komt er vanmiddag een grotere auto.
Als de bank vanmiddag niet weg is, zet ik hem op marktplaats. Ze gaan weg voor een leuk bedrag. Maar mag ik dat wel doen? Of riskeer ik dan een juridische strijd?
Wacht vandaag nog even af. Misschien wordt ie straks nog opgehaald met een grotere auto.
De bank is niet uw eigendom ( meer ) , u heeft het geld retour en kunt hem dus niet zelf verkopen.
U kunt simpelweg andermans eigendom niet verpatsen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door hebra98 »

PietertjeTwee schreef:
18 okt 2020 15:25
hebra98 schreef:
18 okt 2020 15:20
Je kunt een bericht sturen dat je huur rekent voor de stalling van de bank?
Kan je proberen, maar zal als het er op aankomt lastig worden om hard te maken. Bovendien heeft TS ook profijt van het feit dat de bank nog bij hem thuis staat; hij maakt er namelijk nog gebruik van.
>>
Volgens wat ik lees moet er gebruik van gemaakt worden, omdat een tweede bank erbij is niet mogelijk.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door alfatrion »

PietertjeTwee schreef:
18 okt 2020 15:02
Eerste stap is inderdaad om de tegenpartij in gebreke te stellen. Pas indien de tegenpartij in verzuim is heb je recht op vergoeding van je schade, dus pas op dat moment kan je wat doen. En dat is niet het verkopen van de bank. Daar breng je enkel jezelf mee in problemen, want op jou rust de verplichting om de bank terug te leveren aan de tegenpartij.

Je moet eerder denken aan het zelf inschakelen van een vervoersbedrijf om de bank bij de tegenpartij te bezorgen, of het elders opslaan van de bank. Je hebt dan recht op vergoeding van de kosten daarvan, maar bedenk je wel dat recht hebben en recht krijgen twee verschillende dingen zijn.
Je zou kunnen beargumenteren dat de bank heb verkocht vanuit je schadebeperkingsplicht. Het laten vervoeren en stallen kost ook geld.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door omega19 »

Vergeet niet dat TS op 6 September had verzocht om de bank op te halen, maar dat deze op 25 September niet mee kon omdat ze door TS nog niet was gedemonteerd. TS heeft ook wel wat boter op zijn hoofd, door gewoon 3 weken te blijven zitten op een bank die niet meer van hem/haar is.

TS zou eventueel de bank ergens kunnnen opslaan en de kosten in rekening brengen bij SASA store. Het voor een luttel bedrag verkopen op marktplaats beperkt niet de schade voor de SASA shop, zelf al zou TS het verkoopbedrag doorsluisen naar SASA store.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door D34M0N »

Woutje90 schreef:
18 okt 2020 13:15
ik heb de bank nog niet gedemonteerd omdat ik in het huis moeilijk twee banken kwijt kan en ik toch ergens op wil zitten. (Met lakens over de bank, voorkom ik dat er viezigheid op komt.)
Je hebt geen stoelen in huis?
Met zo'n starre houding is het geen wonder dat het ophalen lastig is. Ik zou zeggen: wees dankbaar dat de winkel zo netjes is om alvast het geld terug te storten en leen campingstoeltjes als je niet genoeg stoelen in huis hebt.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik zie het hele verhaal toch wel heel anders.

TS heeft de bank al 7 weken in huis en de verkoper onderneemt maar zeer weinig actie en is gewoon niet op de hoogte van het geheel.
Ze hebben ook al 6 weken de tijd om het bankstel op te halen. Hoe lang moet je blijven wachten?

Als je als verkoper iemand een SMS stuurt en zegt ik kom morgen langs. Dat is natuurlijk onzinnig. Dan moet je in al die tijd er rekening mee houden dat ze op zo'n korte termijn langs gaan komen. Dwaze en kolderieke aanname dat je dit kunt doen en helemaal via SMS.

Daarbij kun je een bank niet even leeg laten lopen of opvouwen en in de hoek zetten. Wat doe je met een bankstel als je maar ruimte hebt voor één? Dus 6 weken met een bank die in de weg staat!

Als je als verkoper een bank moet ophalen, hoe kan je dan langskomen en dat de bank niet in je auto past?
Hoe kun je zaterdag een SMS sturen dat je hem Zondag ophaalt?
Hoe kun je niet weten dat de bank nog niet is opgehaald?

Sorry, maar ik denk dat TS nog heel beschaafd omgaat met deze kwestie. Petje af, heel netjes en beschaafd...

Ik had na 4 weken doorgegeven dat ik hem vast had buitengezet (op straat) en dat ze hem zo konden komen halen.
Want ik zou er niet nog een zaterdag EN ZONDAG voor thuisblijven terwijl ze gewoon niet komen opdagen.

Woutje90
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2020 12:00

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door Woutje90 »

Beste allemaal,

Dank voor jullie reacties!
Het klopt zeker dat er mij inderdaad ook iets te verwijten valt omdat ik bank niet op tijd gedemonteerd heb, maar ik heb in mijn skamer weinig ruimte om de bank te stallen. Eigenlijk is de kamer vol als er een kast, bank en bed in staat. Vandaar dat ik afspraken probeerde te maken over wanneer bank klaar moest staan en maakte ik tot die tijd voorzichtig gebruik van de bank.
Het stallen van de bank op een externe locatie heb ik ook overwogen, maar ik hoopte eigenlijk dat ie snel opgehaald zou worden en heb de bank dus even gelaten waar hij was
Laatst gewijzigd door Woutje90 op 18 okt 2020 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9694
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door Erthanax »

Men wordt toch altijd geacht als "goed huisvader" te handelen? Een bank vast buitenzetten staat daarmee op gespannen voet, lijkt me, ook al is de leverancier niet vlot met ophalen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door hebra98 »

Nouja, ik had natuurlijk dit buitenzetten even als SMS terug gestuurd. Zo in de trant van... Ik ben morgen weg...
Zal ik hem morgenochtend vast op straat zetten.

Ik heb het vermoeden dat ze dan wel even bellen.. Wat ze in de eerste instantie hadden moeten doen (als het zo kort dag is)

Maar... Is de bank nu weg?

Woutje90
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2020 12:00

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door Woutje90 »

De bank staat nog steeds ingepakt in de hoek van de kamer.
Vanmorgen kwam dus de chauffeur met auto waar de bank niet in paste.
Ik zou volgens de chauffeur gebeld worden over of ze vanmiddag een andere auto zouden sturen. Dat is niet gebeurd.
De bank staat nog steeds ingepakt in de hoek van de kamer.

Woutje90
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2020 12:00

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door Woutje90 »

Ik heb het vermoeden dat marge op de banken vrij hoog is, en de productiekosten laag. Vervoerskosten zijn dan ook relatief hoog. Een beschadigde bank levert kennelijk zo weinig op dat ze er geen prioriteit aan geven.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat een snode plannen met een bank die niet meer van jou is.

Bel het bedrijf op, maak een afspraak en zeg deze niet meer af.

Hoe ingewikkeld kun je het maken zeg.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
18 okt 2020 18:14
Men wordt toch altijd geacht als "goed huisvader" te handelen? Een bank vast buitenzetten staat daarmee op gespannen voet, lijkt me, ook al is de leverancier niet vlot met ophalen.
Een goed huisvader gebruikt zijn huis ook niet als opslagruimte voor derden. Wat al lang genoeg gebeurd is.
Dus simpelweg een termijn van een week geven om het ding op te halen, en daarbij vermelden dat het eigendom van de tegenpartij daarna wordt buiten gezet.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door alfatrion »

PietertjeTwee schreef:
18 okt 2020 18:21
In theorie inderdaad mogelijk dat dat de beste optie is, al lijkt het me in de praktijk onwaarschijnlijk. Maar uitsluiten kan je het ook niet. Goed punt.
Het beste zou zijn vervoer naar de verkoper regelen.

Erthanax
Berichten: 9694
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je hem aan de straat zet, loop je dan geen risico op een boete wegen het dumpen van grofvuil?

Woutje90
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2020 12:00

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door Woutje90 »

crazyme schreef:
18 okt 2020 19:41
Wat een snode plannen met een bank die niet meer van jou is.

Bel het bedrijf op, maak een afspraak en zeg deze niet meer af.

Hoe ingewikkeld kun je het maken zeg.

Als je goed leest, heb ik inderdaad al een aantal keer contact gezocht met het bedrijf😃. Ik wil graag een afspraak maken, maar ik krijg een avond van tevoren de mededeling dat ze komen. Dus geen overleg over wanneer uitkomt. Ik ben namelijk vreemd genoeg niet altijd thuis😀.( Vaak ben ik namelijk zelf ook aan het werk😀). Een eenzijdige mededeling een dag van te voren noem ik geen afspraak. Toch?
Bovendien is dat ėėn keer gebeurd.

De andere keren kreeg ik geen gehoor meer of kwamen ze met een te klein busje

Woutje90
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2020 12:00

Re: Geld retour, maar bank staat er nog

Ongelezen bericht door Woutje90 »

Erthanax schreef:
18 okt 2020 21:05
Als je hem aan de straat zet, loop je dan geen risico op een boete wegen het dumpen van grofvuil?
Hahaha Nee bij ons staan er elke dag banken bij het grofvuil. Bovendien is de bank na wat reparatiewerkzaamheden goed te gebruiken ik zou hem dus eerder verkopen of weggeven

Gesloten