LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Lucienne op het Veld
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2012 13:39

Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Lucienne op het Veld »

In december hebben wij een stofferingsbedrijf opdracht gegeven om 4 stoeltjes opnieuw te stofferen.
Twee stoeltjes met een koeienvel en twee relax fauteuils met leer.
Om de twee relax fauteuils gaat mijn vraag.
Het leer wat wij op de staal hiervoor uit hadden gezocht paste goed bij onze bank; licht bruin, ruw leer.
Toen de stoeltjes geleverd werden heb ik direct gemeld dat ze prachtig werk geleverd hadden, maar dat de stoelen niet bekleed waren met het leer dat we uitgezocht hadden, maar met véél donkerder bruin, glad leer.
Niet passend bij onze bank, niet onze smaak en niet wat we uitgezocht hadden.
Dit heb ik gemeld bij de man die de stoelen thuis bracht en ook direct telefonisch gemeld bij de eigenaar van het stofferingsbedrijf.
Helaas hebben we tegoedertrouw het volledige bedrag gelijk contant voldaan.

Leer blijft natuurlijk een natuurproduct waar verschillen in zitten, dit hebben ze ook netjes van te voren gemeld, maar het verschil is significant groot.

Met een rest stukje leer wat we gekregen hadden, ben ik terug gegaan naar de stoffeerder en heb dit vergeleken met het leer van de staal.
Ook de stoffeerder schrok van het verschil, zei dat hij nog nooit zo’n verschil tussen het leer van de staal en het geleverd leer had gezien en beloofde me begin januari de fabrikant te contacteren.
Ook gaf hij aan dat het hun fout was dat ze de kleur van het geleverde leer niet eerst gecontroleerd hadden voordat ze de stoelen opnieuw stoffeerden.
De naam van het leer op de staal en de naam van het leer op de factuur die wij hebben gekregen klopt.
Hij heeft een stuk van de staal afgeknipt en een stuk van ons restleer. Dit zou hij opsturen naar de fabrikant en me de 1e week van januari terugbellen hoe we het op konden lossen.

Op vrijdag 3 februari heb ik de stoffeerder nog eens gebeld met de vraag “Hoe nu verder?”, omdat ik nog steeds niets van hem gehoord had.
Hij gaf aan dat de leverancier het verschil in leer/kleur verklaarde door de dikke vetlaag van het leer en dat dit na een paar jaar hetzelfde wordt als de stalen, omdat de stalen waarschijnlijk al een paar jaar oud en uitgedroogd zijn.
Hij stelde voor als we het opnieuw wilde laten doen, hij ons tegemoet wilde komen. Hier ben ik het niet mee eens omdat we niet gekregen hebben wat we besteld en betaald hebben.

Ook stelde de stoffeerder voor dat we een ’rechtszaak’ tegen de leverancier van het leer konden beginnen en dat hij ons wel daarbij wilde helpen…
Binnen twee dagen zal hij ons een mail sturen met de gegevens van de leerleverancier. Hier wachten we nu nog steeds op.

Wie kan ons advies geven welke stappen we kunnen ondernemen?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Het is verstandig ook eens advies in te winnen bij een juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis.

De stoffeerder lijkt wel goedwillend, maar... (ja die overbekende maar).
Feitelijk heeft u een overeenkomst met deze stoffeerder. Met de leverancier heeft u als consument niets te maken. Dit is een overeenkomst tussen stoffeerder en leverancier en staat u eigenlijk buiten. Hoe de stoffeerder een en ander oplost met zijn leverancier is zijn "pakkie-an" en niet uw probleem. De kans is aanwezig dat u een rechtszaak tegen de leverancier gaat verliezen omdat u geen partij bent in die overeenkomst.

Ja leer is een natuurproduct en het kan inderdaad een plausibele verklaring zijn dat de (oudere) staal iets afwijkt van de nieuw beklede stoel. Echter in hoeverre deze nog goed bijtrekt durf ik op deze afstand niet te beoordelen. Wellicht is het verstandig er iemand anders met verstand van zaken naar te laten kijken. Ergens kan ik me niet voorstellen dat het verschil dramatisch wordt op termijn anders zouden leren schoenen en tassen toch ook zo dramatisch verkleuren ? Gezien het feit dat de stoffeerder nogal schrok van het verschil zou ik zeggen dat de afwijking te groot is.

De stoel is dus niet conform de overeenkomst geleverd dus heeft u recht op kostenloos herstel / vervanging of ontbinding van de overeenkomst. De stoffeerder is verantwoordelijk voor het herstel enz. Hoe hij dit vervolgens regelt met zijn leverancier is zijn zaak.

Zoals ik mijn post al begon, is het verstandig dit na te vragen bij een juridisch loket.

Lucienne op het Veld
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2012 13:39

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Lucienne op het Veld »

Hallo Emmy, bedankt voor je snelle reactie en je advies over het juridisch loket. Jouw verklaring is precies mijn logica. Ik ga direct contact opnemen met het juridisch loket en zal eventuele vorderingen plaatsen op de site. Fijn dat je de moeite neemt om andere mensen te helpen!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Jolijn »

Hij stelde voor als we het opnieuw wilde laten doen, hij ons tegemoet wilde komen. Hier ben ik het niet mee eens omdat we niet gekregen hebben wat we besteld en betaald hebben.

Wat houdt die tegemoetkoming in?

Lucienne op het Veld
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2012 13:39

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Lucienne op het Veld »

Hallo Jolijn, ook jij bedankt voor je reactie! Ik heb vandaag pas voor het eerst iets op dit forum geplaatst en ben (blij) verbaast dat er al reacties komen...super!
Hij opperde (als tegemoetkoming) de stoelen opnieuw te bekleden tegen een vriendenprijsje. Zelf ben ik van mening dat het probleem niet op mijn bordje hoort te liggen en dat ik er zeker geen kosten meer voor hoef te maken.
Eigenlijk vind ik dat de stoelen, door hun en op hun kosten, opnieuw gestoffeerd moeten worden. (natuurlijk nu wel nadat ik de huiden gecheckt heb op kleur...) Jammer dat ik geen (?) foto's kan plaatsen op deze site, dan kon ik het verschil laten zien...

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Rebellian »

Wandel ook eens binnen bij een andere stoffeerder, zonder het probleem uit te leggen vraag je gewoon of het waar is dat de kleur van nieuw leer donkerder is en of dit in de komende jaren door drogen een vele malen lichtere kleur zal opleveren.

Dat kan zelfs telefonisch en zo weet je of jouw stoffeerder dit had kunnen weten en je wellicht verkeerd heeft voorgelicht. Als het klopt kun je de stoffeerder altijd nog vragen waarom dit nooit vermeld is. Wellicht hem ook in de gelegenheid stellen om kosteloos de stoelen te voorzien van lichter leer zou vriendelijker zijn dan meteen juridische hulp in te schakelen.

Voor een kleine ondernemer zijn juridische stappen ook duur.

Lucienne op het Veld
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2012 13:39

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Lucienne op het Veld »

Hallo Rebellian, ook jij bedankt voor je reactie!
Ja, aan juridisch getouwtrek heb ik eigenlijk ook geen behoefte, maar ik wil wel dat het opgelost word....Ik zal zeker eerst een persoonlijke oplossing zoeken met de stoffeerder maar wil me wel goed voorbereiden welke stappen ik kan ondernemen als hij hier niet mee akkoord gaat.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door crazyme »

Lucienne op het Veld schreef:Hallo Rebellian, ook jij bedankt voor je reactie!
Ja, aan juridisch getouwtrek heb ik eigenlijk ook geen behoefte, maar ik wil wel dat het opgelost word....Ik zal zeker eerst een persoonlijke oplossing zoeken met de stoffeerder maar wil me wel goed voorbereiden welke stappen ik kan ondernemen als hij hier niet mee akkoord gaat.
Je zou samen met de stoffeerder kunnen afspreken dat jullie de geschillencommissie wonen laten oordelen. Hij hoeft daarvoor geen lid te zijn van het CBW.
De stoffeerder zou op zijn beurt met zijn leverancier kunnen afspreken dat deze zich ook conformeert aan de uitspraak en bijdraagt in de eventuele kosten (50/50 tussen stoffeerder en leverancier)

Hoewel dat nog steeds veel tijd gaat kosten is het wel de minst intensieve en minst frustrerende weg. (alternatief is procederen, advocaten, griffierecht enz enz)

Lucienne op het Veld
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2012 13:39

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Lucienne op het Veld »

LAATSTE UPDATE: Ik ben gisteren teruggegaan naar de stoffeerder en hem wederom aansprakelijk gesteld voor deze situatie. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik met hem zaken had gedaan, dat hij mijn contractspersoon is en niet de leverancier en dat het geschil iets tussen hen beide is en niet op mijn bordje hoort te liggen. Ook heb ik een voorbeeld meegevraagd van de staal waarvan af we het leer besteld hebben om het verschil duidelijk aan te kunnen tonen. Hij gaf weer aan het verschil erg groot te vinden.

De stoffeerder heeft (op mijn aandringen) direct telefonisch contact gezocht met de vertegenwoordiger van de leerleverancier, die zou gistermiddag bij hem langs komen.
Hierna heeft de stoffeerder me opgebeld met de mededeling dat ook de leerleverancier aangeeft dat leer een natuurproduct is, maar dat in deze huiden extreem veel olie zit dat het kleurverschil verklaart. Ik kreeg het advies om de stoelen ‘in de zon te zetten’ zodat ze lichter worden…
De stoffeerder gaf aan dat hij verder niets voor me kon betekenen.

Ik heb aangegeven dat ik niet tevreden was met het antwoord en verdere stappen wil ondernemen en de stoffeerder een aansprakelijkheidsbrief zal sturen.

Kunnen jullie ons advies geven welke stappen we kunnen ondernemen of hebben jullie hier een voorbeeldbrief voor?

Ik probeer een foto in dit forum te plaatsen, maar dat lukt helaas niet. Hierop kan ik jullie duidelijk het verschil laten zien. Is het mogelijk om hier foto's bij te plaatsen? Bedankt!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat voor soort leer is het en van welke leer leverancier ?

Lucienne op het Veld
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2012 13:39

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Lucienne op het Veld »

Het leer heet Bonanza Pine en de leverancier is Esbeco

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Lucienne op het Veld schreef:Kunnen jullie ons advies geven welke stappen we kunnen ondernemen of hebben jullie hier een voorbeeldbrief voor?
Zelf heb ik er geen voorbeeldbrief voor op de plank liggen. Op sites als Tros Radar en Consuwijzer of via Google zijn voorbeeld brieven te vinden voor een dergelijke situatie. Juridisch loket kan ook helpen met het opstellen van zo'n brief of heeft ook wel voorbeeldbrieven beschikbaar.
Lucienne op het Veld schreef:Ik probeer een foto in dit forum te plaatsen, maar dat lukt helaas niet. Hierop kan ik jullie duidelijk het verschil laten zien. Is het mogelijk om hier foto's bij te plaatsen? Bedankt!
Ja, dat kan. Maar ik moet zeggen dat ik het zelf nooit doe dus niet zo handig in ben. Ik weet wel dat de foto eerst online gezet moet zijn op een of andere site zoals plaatjesdump. Daarna kunt u met een verwijzing naar die link en de Img knop een plaatje plaatsen. In dit topic ziet u een voorbeeld. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2&t=113022

Als u naar het bericht gaat met de foto's in dit topic en u klikt op de quote knop (linkssboven in het vakje van het bericht) ziet u in het bericht staan hoe die verwijzing moet uitzien.
Laatst gewijzigd door Emmy75 op 29 feb 2012 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door crazyme »

Bij dit leer zijn kleurverschillen wel te verwachten. Ik denk inderdaad dat door het gebruik en de tijd het leer wel zal bijkleuren.

Ik denk dat er vooral in het verkooptraject iets is misgegaan.

Het was ook slimmer geweest wanneer de stoffeerder de huid had laten zien na binnenkomst. Dergelijke huiden wijken vaak af van staal.

MAXIEM

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Lucienne op het Veld

T'is wel duidelijk dat je bij de verkeerde stoffeerder bent terecht gekomen. En het is natuurlijk vanzelfsprekend dat de leverancier en de stoffeerder elkaar dekken.
Het advies van de stoffeerder is larikoek en volstrekt onzinnig. Hij heeft bewust zonder overleg vooraf, de verkeerde kleur geleverd. Hij dient dus alsnog te leveren wat er is afgesproken. Juridisch gezien kun je de overeenkomst vernietigen (je moet dus niet het woord ontbinden gebruiken) en je geld terugeisen.
Doe dat wél schriftelijk en aangetekend.

Sukses, Maxiem.

Note: welke stoffeerder betreft het hier?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door crazyme »

MAXIEM schreef: Hij heeft bewust zonder overleg vooraf, de verkeerde kleur geleverd.
Maxiem, heb jij een glazen bol ?

Hoe kun jij zo stellig beweren dat er bewust een verkeerde kleur is geleverd ?

En heb jij misschien wel het kleurverschil gezien ? Kleurverschil is subjectief. Wat de een acceptabel vind, kan de ander een enorm verschil vinden.

Lucienne op het Veld
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2012 13:39

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Lucienne op het Veld »

http://www.plaatjesdump.nl/upload/6eb00 ... 19891c.jpg

Hier mijn foto, links de (lichtbruine)leuning van onze bank met daarop het stukje leerstaal dat we uitgezocht hadden. Rechts de veel te donkere stoel die geleverd is.
De foto's spreken waarschijnlijk voor zichzelf.

Jullie allemaal superbedankt voor de moeite, reuze fijn dat er mensen meedenken en bereid zijn om te helpen! Helemaal top!!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Lucienne op het Veld schreef: Links : de (lichtbruine)leuning van onze bank met daarop het stukje leerstaal dat we uitgezocht hadden.
Rechts : de veel te donkere stoel die geleverd is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Emmy75 op 29 feb 2012 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Lijkt me niet waarschijnlijk dat dat nog bij gaat kleuren.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dat lijkt me toch echt onwaarschijnlijk dat het nog gaat bijkleuren en
stel dat het wel zo is hoeveel jaar moet je daarop wachten tot het alweer
aan vervanging toe is ?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gestoffeerde stoelen in anders dan besteld leer, wat kan ik

Ongelezen bericht door Jolijn »

Oei dat is wel een heeel groot verschil. En niet alleen wat kleur betreft, maar ook is/lijkt het geleverde leer veel fijner van structuur.
Het staaltje is veel meer zo de benaming is "Buffalo". Excuus "Bonanza".

Gesloten