LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
ShelleyJong
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2020 14:47

Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door ShelleyJong »

In mei kochten wij een bankstel bij Woonsquare. Deze werd geleverd in augustus. Hij werd volledig ingepakt in de kamer gezet met de boodschap dat wij de rest zelf moesten doen omdat zij ivm corona niet langer in huis mochten zijn. Dit zou ons meegedeeld zijn toen de afleverdatum doorgeven werd.

Dit was echter niet zo; er werd alleen gevraagd of wij zelf wilden zorgen voor de afvoer van het plastic, of dat zij dit moesten doen. Sterker nog, toen wij het bankstel kochten was het dik in corona tijd; er is ons niets verteld, anders hadden wij het niet gekocht. Gewoon ingepakt en al midden in de huiskamer! Geen beschrijving; geen gereedschap: zoek het maar uit!

De driezitsbank bestond uit 2 delen, met motortje, dus loeizwaar. Poten van de tweezitter waren verkeerd geboord. Hiervoor kwam na een onprettige discussie met de klantenservice een monteur langs, die nieuwe gaten heeft geboord en de poten onder de bank heeft gemonteerd. Hij kon wel binnen werken tijdens de corona dus...

Wij denken daarom dat Covid-19 voor woonsquare een prachtig excuus is om montage kosten te besparen.

Ik heb meteen een review gegeven op trustpilot, maar kreeg geen reactie van woonsquare. Op 10 augustus heb ik toen een klacht ingediend via de e-mail. Ook hier heb ik geen enkele reactie op gekregen. Geen excuus, niets!
Schandalig!
Laatst gewijzigd door Radar op 08 sep 2020 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Had u betaald aan de chauffeur en zo ja waarom? Corona is inderdaad een smoes om zich er gemakkelijk van af te maken. Ze hadden ook kunnen vragen of u de woonkamer wilde verlaten tijdens montage.
Makkelijk achter de computer revieuws plaatsen lost echter niets op. Terug naar de winkel gaan en het gesprek aangaan lijkt me efficienter.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door Har45 »

Heeft u daadwerkelijk afgesproken ( schriftelijk op factuur) dat het gemonteerd zou worden?

Op hun website valt namelijk te lezen:
Woonsquare bezorgt de goederen, tenzij anders op de koopovereenkomst overeengekomen, ongemonteerd en tot aan de eerste drempel bij de klant.
indien is vastgelegd dat Woonsquare, tegen betaling, zorg zou dragen voor de montage van de meubelen, zal deze montage zoveel als mogelijk op voorhand in het servicecentrum van Woonsquare plaatsvinden. De betalingscondities dienen overeenkomstig de afspraak bij de eerste levering plaats te vinden.
Link: https://www.woonsquare.nl/klantenservic ... informatie

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wanneer ik in een stenen winkel een bankstel koop ga ik ervan uit dat deze gemonteerd wordt geleverd. Wat ze verder op een website zetten is irrelevant.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door crazyme »

J. Deltoer schreef:
10 sep 2020 01:11
Wanneer ik in een stenen winkel een bankstel koop ga ik ervan uit dat deze gemonteerd wordt geleverd. Wat ze verder op een website zetten is irrelevant.
Sterk argument...

De afspraken bij de koop zijn relevant, niet uw verwachtingen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

crazyme schreef:
10 sep 2020 06:42
J. Deltoer schreef:
10 sep 2020 01:11
Wanneer ik in een stenen winkel een bankstel koop ga ik ervan uit dat deze gemonteerd wordt geleverd. Wat ze verder op een website zetten is irrelevant.
Sterk argument...

De afspraken bij de koop zijn relevant, niet uw verwachtingen.
Mijn verwachtingen doen er niet toe.
De verwachtingen van de koper worden in de winkel gevormd door de verkoper. Mijn argument en ik vind dat inderdaad best sterk is dat het gesprek en hetgeen er in de stenen winkel is gezegd of juist niet is gezegd leidend is en niet hetgeen wat er even lekker makkelijk op een website wordt gezet.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
10 sep 2020 06:42
De afspraken bij de koop zijn relevant, niet uw verwachtingen.
Het wettelijk conformiteitsbeginsel is juist gebaseerd op redelijke verwachtingen van de koper.
ShelleyJong schreef:
08 sep 2020 16:58
.... werd volledig ingepakt in de kamer gezet met de boodschap dat wij de rest zelf moesten doen omdat zij ivm corona niet langer in huis mochten zijn. Dit zou ons meegedeeld zijn toen de afleverdatum doorgeven werd.
Dit soort bepalingen dienen natuurlijk voor de koop duidelijk gemaakt te worden, achteraf kan dat niet opgelegd worden.
Bij betaling bij levering kun je product op deze manier niet eens goed bekijken, voordat de vogel gevlogen is.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
10 sep 2020 07:44
De verwachtingen van de koper worden in de winkel gevormd door de verkoper. Mijn argument en ik vind dat inderdaad best sterk is dat het gesprek en hetgeen er in de stenen winkel is gezegd of juist niet is gezegd leidend is en niet hetgeen wat er even lekker makkelijk op een website wordt gezet.
Dat is volkomen juist. De koop(overeenkomst) wordt in de winkel gesloten. Wat er daarna nog gecommuniceerd wordt, of op de website van de winkel staat, maakt geen deel uit van de overeenkomst.
16again schreef:
10 sep 2020 07:45
crazyme schreef:
10 sep 2020 06:42
De afspraken bij de koop zijn relevant, niet uw verwachtingen.
Het wettelijk conformiteitsbeginsel is juist gebaseerd op redelijke verwachtingen van de koper.
Ja, uiteraard. Maar die betreffen het product, niet de levering ervan.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door witte angora »

Je mag ervan uit gaan dat de verkoper weet waar hij over praat, en dat hij ook weet wat er op de website staat. ;)

De ervaring leert dat dat niet altijd het geval is. Of dat mensen niet altijd in staat zijn iets simpels op een simpele manier uit te leggen. Toevallig gisteren zoiets bij de hand gehad: Bij P&R Westraven werkt er een machine niet. Wordt me heel omstandig uitgelegd wat ik moet doen omdat het 'vandaag' anders werkt dan anders. Maar dat 'anders' was voor iemand die alleen is exact hetzelfde als dat die machine wel werkt. En de tram, waarvan ik verschillende keren gezegd had dat ik die moest hebben? Die rijdt al sinds half juli niet.

Gezien de reactie van de NS (!) op het station was ik de enige niet die geen fluit van het verhaal begreep en die stond te wachten op een tram die niet komt.

Ik bedoel maar te zeggen: wat een verkoper staat te vertellen hoeft niet altijd te kloppen met het beleid. Niettemin is hij wel een vertegenwoordiger, je aanspreekpunt, van die winkel, en mag je de winkel houden aan datgene wat er wordt gezegd. Hoe ze het verder intern oplossen, is het probleem van die winkel.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door Har45 »

Ter verduidelijking......
Ook ik verwachte in eerste instantie in 2019 dat een door mij bij Woonsquare besteld bankstel gemonteerd en uitgepakt geleverd zou worden.
Bij de aankoop kreeg ik een mapje mee met onderhoudsplan en informatiebrochure.
In deze informatiebrochure staat vermeld onder punt 1.5 :

De goederen, tenzij anders op de order overeengekomen, worden ongemonteerd en tot aan de eerste drempel bij u afgeleverd. Verdere levering
in huis valt niet onder de bezorgplicht van Woonsquare en zal uitsluitend op verzoek en risico van u als klant plaatsvinden.

Deze informatie folder lees je uiteindelijk pas rustig thuis, en ben je al te laat om dingen zwart op wit op de factuur te laten vermelden
Daar vele (terecht) zullen denken dat een meubelstuk gemonteerd afgeleverd wordt ( anders ga je wel naar Ikea of soortgelijke zaken) zou het m.i. de plicht moeten zijn van de verkoper om deze bijzonderheden op moment van aankoop aan de klant te melden .

Het is dus blijkbaar een algemeen beleid ( verdienmodel) van Woonsquare en heeft weinig van doen met de Corona crisis.

Link informatiefolder: https://www.woonsquare.nl/media/wysiwyg ... ure_WS.pdf

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:
10 sep 2020 06:42
J. Deltoer schreef:
10 sep 2020 01:11
Wanneer ik in een stenen winkel een bankstel koop ga ik ervan uit dat deze gemonteerd wordt geleverd. Wat ze verder op een website zetten is irrelevant.
Sterk argument...

De afspraken bij de koop zijn relevant, niet uw verwachtingen.
Wat op de website staat is geen onderdeel van de koopovereenkomst als je in een fysieke winkel koopt.
Moneyman schreef:
10 sep 2020 08:03
J. Deltoer schreef:
10 sep 2020 07:44
Het wettelijk conformiteitsbeginsel is juist gebaseerd op redelijke verwachtingen van de koper.
Ja, uiteraard. Maar die betreffen het product, niet de levering ervan.
Montage kan bij het conformiteitsbeginsel worden betrokken. Immers, de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. En als je hebt afgesproken dat de bank gemonteerd zou worden, dan is beantwoord een niet-gemonteerde bank niet aan de overeenkomst. Via boek 6 kun je er ook komen door artikel 6:248 BW er bij te betrekken. De vraag is hier of je mag verwachten dat de bank gemonteerd zou worden.
Har45 schreef:
10 sep 2020 11:06
Deze informatie folder lees je uiteindelijk pas rustig thuis, en ben je al te laat om dingen zwart op wit op de factuur te laten vermelden
Daar vele (terecht) zullen denken dat een meubelstuk gemonteerd afgeleverd wordt ( anders ga je wel naar Ikea of soortgelijke zaken) zou het m.i. de plicht moeten zijn van de verkoper om deze bijzonderheden op moment van aankoop aan de klant te melden .
Er is sprake van een misleidende handelspraktijk wanneer de belangrijkste kenmerken niet worden genoemd. Je kan natuurlijk beargumenteren dat het niet gemonteerd zijn een belangrijk kenmerk is.

lordi
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door lordi »

J. Deltoer schreef:
10 sep 2020 01:11
Wanneer ik in een stenen winkel een bankstel koop ga ik ervan uit dat deze gemonteerd wordt geleverd. Wat ze verder op een website zetten is irrelevant.
Waar ziet u staan dat TS het bankstel in een stenen winkel heeft gekocht?

TS schrijft:
In mei kochten wij een bankstel bij Woonsquare.
Daar haal ik niet uit dat het in een winkel is geweest of online, kan beiden zijn.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ook als het online is, je hoeft niet op zoek te gaan naar deze informatie.

lordi
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door lordi »

Excuus, ik zie net dat je bij woonsquare alleen in winkels kan kopen dus geen online mogelijkheid.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door 16again »

Har45 schreef:
10 sep 2020 11:06
Bij de aankoop kreeg ik een mapje mee met onderhoudsplan en informatiebrochure.
In deze informatiebrochure staat vermeld onder punt 1.5 :

De goederen, tenzij anders op de order overeengekomen, worden ongemonteerd en tot aan de eerste drempel bij u afgeleverd. Verdere levering
in huis valt niet onder de bezorgplicht van Woonsquare en zal uitsluitend op verzoek en risico van u als klant plaatsvinden.
Woonsquare is CBW erkend, dus de CBW voorwaarden gelden. En daar staat een dergelijk beding bij mijn weten niet in.
Naar verwachting zullen die aanvullende voorwaarden dus niet zomaar geldig zijn.
Als woonsquare niet wil monteren, dienen ze dat op de overeenkomst te melden.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Staat er in de CBW voorwaarden dan dat meubels gemonteerd moeten worden afgeleverd?

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door Har45 »

alfatrion schreef:
10 sep 2020 16:42
Staat er in de CBW voorwaarden dan dat meubels gemonteerd moeten worden afgeleverd?
Nee dat staat er niet in.

Door dit topic ben ik eens gaan kijken bij andere meubelzaken en het gemonteerd leveren van een bankstel blijkt eigenlijk helemaal niet meer zo vanzelfsprekend.
Bij meerdere zaken ( bijv. Profijtmeubel - Prontowonen- Sofacompany) zie ik dat je het zelf in elkaar moet zetten.
Het is dus raadzaam om expliciet navraag te doen en dit op de koopovereenkomst te laten noteren zodat er achteraf geen misverstanden over komen.
Het zal mij niet verbazen als er naast bezorgkosten dan ook nog eens kosten bij komen om het gemonteerd te krijgen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
10 sep 2020 16:42
Staat er in de CBW voorwaarden dan dat meubels gemonteerd moeten worden afgeleverd?
Er staat wel een definitie in van monteren. En als er dan niets over monteren op de bon staat, dan wordt er niet gemonteerd.
Wat verdedigbaar is als je losse delen koopt als een keuken.
Maar van een bankstel, wat op de overeenkomst 1 item is , ligt het toch in de lijn der verwachting dat je er niets aan hoeft te doen.
Althans in mijn verwachting.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moet je dan ook nog een kast, bed of tafel in elkaar gaan zetten? Compleet deaas.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Woonsquare gebruikt coronavirus als excuus om bankstel niet te monteren

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
10 sep 2020 21:33
Maar van een bankstel, wat op de overeenkomst 1 item is , ligt het toch in de lijn der verwachting dat je er niets aan hoeft te doen.
Ik sta er onbevangen in. Ik zie alleen (nog) geen overtuigend betoog. Dat je zelf nog een paar handelingen moet verrichten is m.i. niet onredelijk. Als het belangrijk voor je is dat je zelf niet hoeft te doen dan ligt het op je weg om daar navraag over te doen, denk ik.

Gesloten