LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Thea64
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2019 21:23

Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Thea64 »

Op 6 mei j.l. heb ik een bedombouw besteld bij Førn B.V. Levertijd zou uiterlijk 8 weken zijn. Omdat het bedrijf goed bekend stond bij onder andere VT Wonen en een CBW keurmerk had, plus een belofte op de pagina had gezet, dat je te allen tijde je geld terug zou krijgen als de stekker er uit getrokken zou worden, waarvan ze overtuigd reageerden, dat dit niet zou gebeuren, heb ik een maatwerk bed besteld en betaald. 1 juli j.l. nog niets ontvangen, dus geprobeerd te bellen, kreeg een antwoordapparaat en nummer ingesproken en ik werd niet teruggebeld. In de loop van de dag ontving ik een mail van de curator, het bedrijf is inmiddels failliet bleek en we kunnen dus fluiten naar ons geld en naar ons bed. CBW wijst de claim meteen af, dus wij zijn veel geld kwijt en staan letterlijk in de kou en dit terwijl mijn bed al zo goed als af in de productiehal moet staan. Inmiddels heb ik een FB pagina aangemaakt, waarin ik een lijst van gedupeerden aan het verzamelen ben, inmiddels zijn dit er 14. Het vreemde is, dat de webpagina nog steeds actief is en dat er nog steeds besteld kan worden......Mijn vraag is, hoe kunnen we hier toch aanspraak maken op wat we allemaal hebben gekocht, al is het alleen het hout en de spijkers bij wijze van......Zoals ze op deze manier aan het doorgaan zijn, ondanks faillissement, vind ik heel erg misleidend, evenals de tekst en keurmerken op hu pagina. Tevens wil ik het CBW een ijskoude douche geven, dit predikaat is dus geen fluit waard voor de consument.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat wijst het CBW precies af? Zij garanderen dat een aanbetaling verrekekend wordt bij een ander CBW erkende winkel. Het is dus niet zo dat u geld terug kan krijgen. Dat is dus wel een voordeel voor de consument.
Dat een bedrijf nog doorwerkt is ook niet zo vreemd. Om een doorstart te kunnen maken of om een koper te vinden voor het bedrijf levert een werkend bedrijf meer op. Neem als voorbeeld Intertoys, Kijkshop en V&D, de winkels bleven op ondanks het faillisement.

Het enige dat u kan doen is een claim indienen bij de curator. Het kan zijn dat deze coulant is en alles nog uitlevert, maar het kan ook zomaar zijn dat uw bed straks op een veiling staat.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door berndv »

Thea64 schreef:
04 jul 2019 21:38
Het vreemde is, dat de webpagina nog steeds actief is en dat er nog steeds besteld kan worden
wel bestellen inderdaad, maar niet betalen, enige betaalopties zijn betalen per pin of contant aan de chauffeur.
Thea64 schreef:
04 jul 2019 21:38
Tevens wil ik het CBW een ijskoude douche geven, dit predikaat is dus geen fluit waard voor de consument.
Het keurmerk heeft zeker wel zijn meerwaarde. Als u in de stenen winkel had gekocht.
https://www.cbw-erkend.nl/actueel/28/forn-bv-failliet
Thea64 schreef:
04 jul 2019 21:38
Mijn vraag is, hoe kunnen we hier toch aanspraak maken op wat we allemaal hebben gekocht, al is het alleen het hout en de spijkers bij wijze van......
u heeft bericht van de curator gehad, deze zal u ook hebben uitgelegd wat u kunt doen, eventueel kan de curator u informeren over uw rechten in deze. Dat de ombouw deels af is, of misschien zelfs al wel compleet in hun magazijn staat maakt helemaal niets uit, dit valt binnen het faillissement, hier zal beslag op liggen en zal, hoe vervelend ook, waarschijnlijk gewoon te gelde gemaakt worden. Dit geld wordt vervolgens gebruikt om de schuldeisers af te betalen, en in die rij van schuldeisers kunt u ook aansluiten.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Lady1234 »


plus een belofte op de pagina had gezet, dat je te allen tijde je geld terug zou krijgen als de stekker er uit getrokken zou worden, waarvan ze overtuigd reageerden, dat dit niet zou gebeuren......


Heel aparte verklaring. Daar zou ik, om te beginnen, al niets vooruit betalen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
05 jul 2019 10:56
Wat wijst het CBW precies af? Zij garanderen dat een aanbetaling verrekekend wordt bij een ander CBW erkende winkel. Het is dus niet zo dat u geld terug kan krijgen. Dat is dus wel een voordeel voor de consument.
Ja, als je in een stenen winkel had gekocht... en dat is nu juist niet het geval.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
05 jul 2019 11:16
NeoDutchio schreef:
05 jul 2019 10:56
Wat wijst het CBW precies af? Zij garanderen dat een aanbetaling verrekekend wordt bij een ander CBW erkende winkel. Het is dus niet zo dat u geld terug kan krijgen. Dat is dus wel een voordeel voor de consument.
Ja, als je in een stenen winkel had gekocht... en dat is nu juist niet het geval.
Ik zie het staan inderdaad. Vreemde uitsluiting. Tot enkele jaren terug, toen ik nog in de woninginrichting zat, was deze uitsluiting er nog niet.
Wellicht omdat er nu niet is aanbetaald, maar de gehele betaling is gedaan. Maar het blijft vreemd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens, ik vind het ook een vreemd onderscheid. Nu wordt de consument makkelijk op het verkeerde been gezet, omdat ze een bepaalde waarde toekennen aan dit keurmerk. Ben benieuwd wat de reden erachter is.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door juliomariner »

Vreemd, een bedrijf dat beloofd de aanbetaling bij faillssement terug te betalen. Dat kan helemaal niet. Een bedrijf die zoiets op een site zet zou ik links laten liggen

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
05 jul 2019 12:21
Eens, ik vind het ook een vreemd onderscheid. Nu wordt de consument makkelijk op het verkeerde been gezet, omdat ze een bepaalde waarde toekennen aan dit keurmerk. Ben benieuwd wat de reden erachter is.

Er wordt zelfs een regelrechte belofte gedaan

BIJ FØRN WEET JE HET ZEKER!
Je levering is 100% verzekerd door inRetail (voorheen CBW) met controle op een goede afhandeling en onafhankelijke klachtencommissie.


In nette bewoordingen word je gewoon misleid. In minder nette bewoordingen word je besodemieterd waar je bij staat. Ik zou zeker hierover een klacht indienen bij CBW en bij Consuwijzer.

Maak een prtsc van de homepage van Forn, zodat je bewijs van die belofte hebt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door berndv »

ZeerPrivé schreef:
05 jul 2019 12:40
In nette bewoordingen word je gewoon misleid. In minder nette bewoordingen word je besodemieterd waar je bij staat. Ik zou zeker hierover een klacht indienen bij CBW en bij Consuwijzer.

Maak een prtsc van de homepage van Forn, zodat je bewijs van die belofte hebt.
Dat kan je doen. En dan? Dan wordt het CBW boos op Forn, gaan ze met een vingertje zwaaien en is de kous daarmee af. Of denk je dat het CBW Forn ergens aansprakelijk voor kan stellen? Ze zijn immers failliet, er zal niet veel meer te halen zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Met helemaal niks proberen krijgen ze ook hun geld niet terug.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
05 jul 2019 13:03
Met helemaal niks proberen krijgen ze ook hun geld niet terug.
Maar met kansloze acties evenmin. Klagen kan je helpen om van je frustratie af te komen en om soortgelijke issues in de toekomst mogelijk te voorkomen, maar helpt je zelf echt niet aan je bed of je geld.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Mijn antwoord is voor topicstarter bestemd en het is een 'take it or leave it'.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

ZeerPrivé schreef:
05 jul 2019 13:03
Met helemaal niks proberen krijgen ze ook hun geld niet terug.
Zo is het!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook als de Ts in een winkel gekocht zou hebben, zou maar maximaal 25% van dat bedrag tzt verrekend kunnen worden bij aankoop in een andere winkel.


Dit staat op de site van CBW

Let op!
Gaat een CBW-erkende winkel failliet dan heb je recht op een vervangende koop. Er wordt geen geld uitgekeerd. Het aanbetalingsbedrag wordt dan in mindering gebracht met een maximum van 25%. Voor keukens, sanitair en harde vloeren is dit 15%. De aanbetalingsregeling is niet van toepassing voor een webwinkelaankoop.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Thea64 schreef:
04 jul 2019 21:38
Omdat het bedrijf goed bekend stond bij onder andere VT Wonen en een CBW keurmerk had...

CBW wijst de claim meteen af...

Het vreemde is, dat de webpagina nog steeds actief is en dat er nog steeds besteld kan worden......

Mijn vraag is, hoe kunnen we hier toch aanspraak maken op wat we allemaal hebben gekocht, al is het alleen het hout en de spijkers bij wijze van......

Zoals ze op deze manier aan het doorgaan zijn, ondanks faillissement, vind ik heel erg misleidend, evenals de tekst en keurmerken op hu pagina. Tevens wil ik het CBW een ijskoude douche geven, dit predikaat is dus geen fluit waard voor de consument.
Toch nog even wat inhoudelijke punten naar aanleiding van de OP:
- een keurmerk is geen garantie tegen failliet gaan.
- doorgaan met verkopen is normaal: op die manier kan mogelijk een doorstart worden bereikt, zodat gedupeerden alsnog (een deel van) hun geld krijgen.
- had je 100% aanbetaald? En zo ja; waarom dan?
- aanspraak maken op wat je gekocht hebt kun je helaas vergeten. Failliet is failliet, levering van orders voor het faillissement worden nooit uitgevoerd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die hele bescherming van Inretail is alleen maar bedoeld om de winkelier te beschermen tegen lastige consumenten. Daar heb je geen voordeel van.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, want als je dan uiteindelijk na maanden die maximale 25 procent mag besteden, moet dat bij een aangesloten winkel zijn. Ook moet je vooraf bekend maken dat je een deel van de koopsom voldoet met dat tegoed.

Dus onderhandelen over een lagere prijs, is er niet bij.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op de website van Inretail lees je wat de bedoeling is. Dus een bedrijf aangesloten bij Inretail kun je beter mijden.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld kwijt en bedombouw niet geleverd bij failliete Førn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:
05 jul 2019 14:50
Die hele bescherming van Inretail is alleen maar bedoeld om de winkelier te beschermen tegen lastige consumenten. Daar heb je geen voordeel van.
Klopt. Hoewel veel mensen denken dat de keurmerken er voor de consument zijn, is dat natuurlijk niet het geval.

Gesloten