LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onderhandel marge banken

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
onderhandelmarge
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:02

onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door onderhandelmarge »

Hallo,

Mijn partner en ik zijn na het bezoeken van een hele hoop meubelwinkels eindelijk de bank tegen gekomen die wij zochten. Deze kost alleen € 4000,-- en ligt ruim boven ons budget. Weet iemand hoeveel onderhandel marge er op banken zit? Indien relevant: de winkel waar we de bank hebben gezien is Piet Klerkx.

Bedankt voor de hulp!

Groetjes,

zeeman-b
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:03

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door zeeman-b »

Voor dat de meubelen bij u thuis staan is er een heel circus draaiende dat niets toevoegt aan de meubelen zelf, maar wel aan de prijs. In eerste instantie is er een fabriek die meubelen maakt. Als u daar kunt kopen bent u waarschijnlijk het beste af. Van oudsher kon de meubel fabriek de consument niet bereiken, dus de fabriek levert aan de groothandel. De groothandel zet verkopers in om dit aan de winkel te verkopen. Dit gaat vaak op provisie basis. Hiermee is de prijs al minimaal 60% verhoogd!!! Let wel dit is slechts een minimale marge. Een winkelier die meubelen laat bezorgen in zijn winkel tegen een marge van 60% is nog redelijk voordelig uit.
Dan moet de winkelier zelf nog een enorme marge op de meubels maken om zijn kosten te dekken. Vaak levert de groothandel onder een bepaald bedrag niet eens af, waardoor er nog extra transportkosten worden berekend. Momenteel zitten kostbare verkopers met hun duimen te draaien in veel te dure winkels op meubel boulevards.
Voorts moeten de meubelen nog bij u thuis geleverd worden. Meubel zaken die werken met een verhuisbedrijf zijn nog eens 5% tot 8% kwijt aan logistieke kosten.
Al deze marges moet u betalen! En als klap op de vuurpijl komt over al die marges nog eens 19% BTW.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=13608

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Er is moeilijk een concreet antwoord op te geven.

Het werkt vaak het beste om aan te geven dat betreffende produkt boven uw budget geprijsd is.
Geef gewoon aan wat U kunt betalen voor deze bank en laat de verkoper dan beslissen of dit mogelijk is of niet.

Voordeel van deze strategie is dat de verkoper van te voren weet dat hij de bank niet verkoopt als hij nu nee zegt, en dat de bank verkocht is als hij nu ja zegt.

(Het moet natuurlijk wel een redelijk voorstel zijn. Zo is Euro 1000,- bieden kansloos, maar kan Euro 3500,- zeker kans van slagen hebben)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

zeeman-b schreef:Voor dat de meubelen bij u thuis staan is er een heel circus draaiende dat niets toevoegt aan de meubelen zelf, maar wel aan de prijs. In eerste instantie is er een fabriek die meubelen maakt. Als u daar kunt kopen bent u waarschijnlijk het beste af. Van oudsher kon de meubel fabriek de consument niet bereiken, dus de fabriek levert aan de groothandel. De groothandel zet verkopers in om dit aan de winkel te verkopen. Dit gaat vaak op provisie basis. Hiermee is de prijs al minimaal 60% verhoogd!!! Let wel dit is slechts een minimale marge. Een winkelier die meubelen laat bezorgen in zijn winkel tegen een marge van 60% is nog redelijk voordelig uit.
Dan moet de winkelier zelf nog een enorme marge op de meubels maken om zijn kosten te dekken. Vaak levert de groothandel onder een bepaald bedrag niet eens af, waardoor er nog extra transportkosten worden berekend. Momenteel zitten kostbare verkopers met hun duimen te draaien in veel te dure winkels op meubel boulevards.
Voorts moeten de meubelen nog bij u thuis geleverd worden. Meubel zaken die werken met een verhuisbedrijf zijn nog eens 5% tot 8% kwijt aan logistieke kosten.
Al deze marges moet u betalen! En als klap op de vuurpijl komt over al die marges nog eens 19% BTW.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=13608
Een kleine kanttekening: door direct bij een fabrikant of groothandel te kopen moet je als koper niet rekenen op service en advies wat normaal gesproken de retailer doet. Je moet zelf meer verstand van zaken hebben voordat je wat koopt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door crazyme »

Een fabriek mag niet aan particulieren verkopen, ze zitten meestal op een industrieterrein en daar laat het bestemmingsplan dat niet toe.

onderhandelmarge
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:02

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door onderhandelmarge »

Hoeveel procent van een bank afkrijgen is realistisch? De verkoper bood namelijk 10% aan maar dan is het nog steeds boven budget.
Is het gekke werk als je van € 4000 naar € 3000 wil gaan?

Dank!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Tja, gevoelsmatig als het 1e bod 10% is, zou er nog wel wat af kunnen. 10% lijkt meer op een standaardkorting van een beetje uitverkoop. Maar of je op 25% gaat uitkomen dat zal lastig zijn denk ik. De winkelier zal ook een gezonde marge over willen houden. Ligt er soms wel aan of het een uitlopend model is of iets dergelijks of dat ze bij een bepaald verkoopquotum hogere korting / bonus van de fabrikant krijgen maar voor dit soort dingen zijn ze soms wat gevoeliger tegen het einde van het jaar.

Onder het motto niet geschoten is altijd mis, kun je het natuurlijk altijd proberen. De verkoper kan natuurlijk altijd nee zeggen als het hem te gortig is en laat hem dat maar zeggen dan.

Mocht het budget 3000,- zijn, kun je je misschien ook eens verder oriënteren op een bank welke dichter in de buurt van het budget zit of toch nog maar eventjes verder sparen. Vergeet niet dat je (normaliter) een aantal jaren met je bank wenst te doen en je er dus ook al die tijd tegen aan moet kijken en op moet zitten. Stel je vind een bank voor 2000,- welke het toch net niet is, is heel erg duur op termijn, veel duurder dan de geweldige / fantastische / prachtige bank van bijvoorbeeld 5000,-

onderhandelmarge
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:02

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door onderhandelmarge »

Hoi,

Het is best lastig om te weten hoeveel procent je ergens af kunt krijgen en aangezien het hier om een redelijk bedrag gaat is het altijd de moeite waard om even te informeren. Dank voor je antwoord! Ik had al het vermoeden dat 10% een "normale" korting is en ik vermoed dat er nog wel wat rek in zit. We gaan het inderdaad proberen omdat dit wel de ideaale bank voor ons is. Wij hebben inmiddels al heel wat banken geprobeerd (zijn al zeker bij 15 verschillende winkels geweesten) en deze was toch wel het prettigst wat we tot nu toe gevonden hebben. Helaas aan de dure kant maar je hebt idd gelijk dat het wel een investering is voor meerdere jaren (als goed is, tenzij het slechte kwaliteit is :S).

Dank voor je hulp!
Als andere nog meer weten dan horen we het uiteraard graag!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

onderhandelmarge schreef: Het is best lastig om te weten hoeveel procent je ergens af kunt krijgen
Ja, dat is natuurlijk ook het hele grote spel. Het is ook niet echt de bedoeling dat dat groots algemeen bekend is. Soms moet je net geluk hebben en een ex-werknemer treffen van de branche. Mensen die er nu werkzaam in zijn zwijgen natuurlijk in alle talen..

Probeer wel zo veel mogelijk de emoties los te koppelen in het verhaal. Als je te verliefd naar de bank kijkt of erover praat dan weet de verkoper genoeg natuurlijk.

onderhandelmarge
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:02

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door onderhandelmarge »

Hoi,

Ja ik had eigenlijk gehoopt van hun een reactie te krijgen maar volgens mij zit dat er niet in ;)

Nou ik ben daar vrij makkelijk in, ik bedenk een max prijs wat ik ervoor wil geven en als dat het niet wordt ben ik weg :) Genoeg andere winkels die wel willen verkopen gelukkig :)

Ik wacht het nog even af, misschien reageren er nog andere mensen en anders binnenkort maar eens het spel aangaan :)

Groetjes,

MAXIEM

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Niet alleen het kortingspercentage is belangrijk, maar even zoniet belangrijker is de strategie om je doel te bereiken. Hier enige tips:

Afdingen:

In principe kun je bij elk produkt afdingen op de vraagprijs maar natuurlijk niet in een supermarkt of bij een drogist om maar wat te noemen. Sterker nog ik zou het altijd doen. Is het een actieprijs dan wordt het wat moeilijker, maar ik probeer het altijd. Op de gewone (vraag)prijs ga ik meestal 10% lager zitten. Vaak lukt dat, soms wordt het 5% en soms lukt het helemaal niet, en dan ga ik meestal naar een andere zaak.
Stap 1 is, laat duidelijk merken dat je geïnteresseerd bent in het produkt.
Stap 2 is, geef de verkoper wat ruimte om zijn/haar produkt aan te prijzen of er iets over te vertellen. Stap 3 is, laat vrij duidelijk merken dat je het produkt toch wel graag zou willen kopen, maar...... Stap 4 is, maar..... dat je het produkt wat te prijzig vindt en stel (met enige charme) de vraag of er wat van de prijs af kan.
Stap 5 is, de verkoper zal waarschijnlijk even moeten overleggen met de "baas". Of, hij/zij stelt de directe tegenvraag wat je dan zelf in gedachten hebt. Overleg met de 'baas' betekent vrijwel altijd dat je korting krijgt. Bij de directe tegenvraag moet je zonder aarzelen zelf de prijs zeggen die je er voor over hebt.
Stap 6 is de deal sluiten óf enigszins teleurgesteld de zaak verlaten zonder het produkt te kopen.

Zie ook:
Tien belangrijke punten om in uw achterhoofd te houden als u van plan bent om af te gaan dingen.
Zie:
http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/it ... XiJSyZ.php

Sukses, Maxiem.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door crazyme »

Ga naar seats en sofa's wanneer je voor de grootste korting gaat.

Ik bedoel: korting is relatief, een winkel welke onderhandelingsruimte heeft ingecalculeerd kan meer geven dan een winkel welke dat niet doet en een faire prijs op de prijskaart zet.

Onderhandel met gevoel. Het is geen hypotheek maar een product waar je plezier aan wilt beleven.

Jannes22
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 jan 2009 16:22

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door Jannes22 »

Je moet ook kijken naar wat je voor de prijs krijgt. Zijn er winkels met vergelijkbare banken en wat voor prijs hebben deze? Voorbeeld: Wij hebben een bank in onze showroom prijs: € 1499,- . De concurrent heeft deze bank ook staan € 1999,-. Wij zijn geen kortingswinkel maar hebben scherpe prijzen, bij de concurrent krijg je wel 15% korting. Voor je gevoel heb je een leuke korting gekregen maar toch ben je nog te duur uit. Hiermee wil ik zeggen, kijk om je heen, het gaat om het product, niet om de korting die je krijgt.

jantom
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2011 16:23

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door jantom »

Al vele tientallen jaren niets op dat gebied gekocht...
Maar meubelzaken hebben behoorlijk hoge marges en ik zie wel eens flinke kortingen aangeboden worden.
Als ik u was zou ik op heel sympathieke wijze richting verkoper aangeven dat u best interesse hebt in de aankoop van het product maar dat u gebonden bent aan een budget van maximum Eur 3250,- (of ietsje hoger) en dat u niet in een alternatief geinteresseerd bent.
Gaat de verkoper er niet op in dan is dat jammer maar wees ferm en loop naar de deur. Misschien komt hij toch nog achter u aan of roept hij u terug. Ik hoop dat dat gaat gebeuren.

Jannes22
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 jan 2009 16:22

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door Jannes22 »

jantom schreef:Al vele tientallen jaren niets op dat gebied gekocht...
Maar meubelzaken hebben behoorlijk hoge marges en ik zie wel eens flinke kortingen aangeboden worden.
Hieruit merk ik op dat u inderdaad al 10 tallen jaren niets hebt gekocht. De marges zijn meer zo hoog als toen, helaas. Meubelzaken moet ook stunten om de klant te trekken. Tevens zijn de kosten voor een meubelzaak veel hoger als toen.

mamacaatje
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 feb 2010 14:13

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door mamacaatje »

Groothandel mag max 10% vd omzet halen uit particuliere verkoop.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door crazyme »

mamacaatje schreef:Groothandel mag max 10% vd omzet halen uit particuliere verkoop.
Retail is niet toegestaan op een industrieterrein. (zonder ontheffing)

Gordon Shumway
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:58

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door Gordon Shumway »

Mijn tip: zoek uit in de winkel en koop elders online.
Met onze woninginrichting heb ik op deze manier duizenden euro's bespaard.

Kwa marge hanteer ik altijd de stelregel die elke (tussen)partij de prijs verdubbeld. Dat impliceert dat een bank van 4000 is ingekocht door de winkel voor 2000. Ik zou insteken op 3000.

Suc6!

HistorieMeubelen
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2011 23:16
Locatie: Emmen, Drenthe
Contacteer:

Re: onderhandel marge banken

Ongelezen bericht door HistorieMeubelen »

Hallo,

Goede vraag!

Het is onze ervaring dat er altijd over een bank is te onderhandelen; doe het alleen wel slim :wink:

Voorbeeld: in onze winkel ontvangen wij soms klanten die dit heel goed begrijpen. Ze zijn vrolijk, maken luchtige geprekken en gebruiken veel humor. Ook vertellen ze veel over hun persoonlijke situatie, bijvoorbeeld hoe ze in een verbouwing zittten, of iets over hun werksituatie.
Het klinkt gek, maar dit doet wonderen!

Wij hebben een vast percentage dat wij tijdens onderhandelingen over prijzen hanteren. Het is mijn 2 keer overkomen dat ik iemand 2x zoveel korting heb gegeven, gewoon omdat het zo enorm leuke mensen waren.

Hoffelijk, vriendelijk en duidelijk.

+ (en dit werkt echt: stel je wilt 20% korting op je bank, en de verkoper wil tot 10% gaan. Zeg dan gewoon op een vriendelijke manier:

'Jammer, ik had van vrienden (belangrijk!) gehoord dat hier goed over de prijs te praten viel. Ik denk dat we dan toch voor die andere bank kiezen die we gezien hebben bij ......(vul maar in)

Als dit niet werkt, en heb je echt alles geprobeert, dan wil de verkoper echt niet. Maar in de meeste gevallen zal je toch minstens op 15% uitkomen, als hij/zij al niet gewoon alsnog tot 20% gaat. Hij wil jou niet kwijt, dat is een ding dat zeker is!

Laatste tip: krijg je je gewenste korting niet? Kies dan een middenweg. Bijvoorbeeld 10%, maar dan met gratis bezorging erbij. Of een klein ander artikel erbij. (Ik kreeg bij aankoop van een laptop een gratis onderhoudsset cadeau laatst)

Het hele punt is, dat de verkoper op dat moment bepaald hoe de verhouding kosten-opbrengsten ligt. In de meeste gevallen is die voor de verkoper prima in reguliere winkels.

Het is maar net hoe je het brengt, en geef niet te snel op, schaam je niet! En doe je het goed: je kunt echt flinke kortingen bedingen, zeker in deze tijd!

Hopelijk heb je er wat aan :D

Historie Meubelen Emmen

Gesloten