online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
07 jan 2022 11:31
En of het risico nu ligt of het wel of niet onder een koop op afstand zou vallen en of het risico is dat de dagvaarding niet zal helpen, er is altijd een risico. Maar ja, als je een TS daarvoor wilt waarschuwen dan werkt dat als een rode lap op een stier voor bepaalde personen.
O ja? Bijzonder dan dat ook anderen aangeven dat er altijd risico's zijn.

Het helpt TS echter wel om aan te geven wat reële risico's zijn (zoals verhaalbaarheid) en wat verwaarloosbare risico's zijn (zoals een in de casus uberhaupt niet spelende discussie over "koop op afstand").
NeoDutchio schreef:
07 jan 2022 11:31
TS heeft informatie genoeg.
Zijn we het toch nog eens :D

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
07 jan 2022 11:31
Mijn eerste reactie is en blijft dus het meest pakkende:
Dit is de meest pakkende reactie:
Moneyman schreef:
07 jan 2022 09:31
Ze moet het alleen nog even zien te verzilveren, en dáár zit haar echte probleem.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die bank is al haast weer versleten. 😀

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door geengast »

Ben niet helemaal zeker, maar volgens mij kan een besteld artikel normaal niet geannuleerd worden, zeker niet als de aanbetaling is gedaan.
ALS (daar zijn jullie het nog niet over eens) er sprake is van 14 dagen teruggave recht, dan denk ik dat de meubelhandel die bank eerst moet leveren (immers de klant heeft de bank überhaupt nog niet gezien) en dat je daarna het recht hebt om de bank retour te sturen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

geengast schreef:
07 jan 2022 13:28
Ben niet helemaal zeker, maar volgens mij kan een besteld artikel normaal niet geannuleerd worden, zeker niet als de aanbetaling is gedaan.
Een online gekocht artikel wordt toch altijd besteld? Mocht je op de maatwerk-uitzondering doelen: die is hier niet aan de orde. En of er al dan niet een aanbetaling is gedaan, is evenmin relevant: ook als je alles al betaald hebt, kun je gewoon herroepen.
geengast schreef:
07 jan 2022 13:28
ALS (daar zijn jullie het nog niet over eens) er sprake is van 14 dagen teruggave recht, dan denk ik dat de meubelhandel die bank eerst moet leveren (immers de klant heeft de bank überhaupt nog niet gezien) en dat je daarna het recht hebt om de bank retour te sturen.
Ook onjuist. Het herroepingsrecht bestaat al voor de levering. En dat is ook logisch: waarop zou je een product waarvan al duidelijk is dat de klant het niet wil hebben, twee keer (heen en weer) gaan verzenden?

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door geengast »

Moneyman schreef:
07 jan 2022 13:39
Ook onjuist. Het herroepingsrecht bestaat al voor de levering. En dat is ook logisch: waarop zou je een product waarvan al duidelijk is dat de klant het niet wil hebben, twee keer (heen en weer) gaan verzenden?
Dit is niet waar.

Het herroepingsrecht en de 14 dagen termijn

Wanneer begint de termijn te lopen?
Wanneer de herroepingstermijn begint te lopen, hangt af van het type overeenkomst dat u hebt gesloten.
Bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten gaat de herroepingstermijn lopen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst. Sluit u bijvoorbeeld via het internet een onderhoudscontract af, dan begint de ontbindingstermijn te lopen vanaf het moment dat u met de computermuis op de elektronische bestelknop klikt.
Bij een koopovereenkomst (ofwel: consumentenkoop) begint de termijn te lopen op de dag waarop u de zaak heeft ontvangen. Indien u met één bestelling meerdere zaken zoals enkele kledingstukken hebt gekocht die afzonderlijk worden geleverd, dan gaat de herroepingstermijn lopen vanaf het moment dat u het laatste kledingstuk hebt ontvangen. Heeft u een abonnement op een boekenclub afgesloten waardoor u periodiek een boek of tijdschrift ontvangt, dan begint de termijn te lopen vanaf het moment van de eerste levering.

DUS: eerst de artikelen ontvangen. Dan pas begint de herroepingstermijn.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

geengast schreef:
07 jan 2022 13:28
ALS (daar zijn jullie het nog niet over eens) er sprake is van 14 dagen teruggave recht, (...).
De situatie is eerder dat het voor een aantal duidelijk is dat er sprake is van een overeenkomst op afstand en NeoDutchio het gewoon niet weet. Er is niemand die aangeeft dat het geen overeenkomst op afstand is. Veel zeggen van wel, niemand zegt van niet, en er is er één die onbeslist is.
NeoDutchio schreef:
06 jan 2022 18:55
En voor die gene die graag stempels drukken of voor mij willen spreken: Als ik aangeef dat ik niet 100% zeker ben dat het onder koop op afstand zal vallen wil dat niet zeggen dat ik zeg dat het zeker geen koop op afstand is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

geengast schreef:
07 jan 2022 13:47
Moneyman schreef:
07 jan 2022 13:39
Ook onjuist. Het herroepingsrecht bestaat al voor de levering. En dat is ook logisch: waarop zou je een product waarvan al duidelijk is dat de klant het niet wil hebben, twee keer (heen en weer) gaan verzenden?
Dit is niet waar.

Het herroepingsrecht en de 14 dagen termijn

Wanneer begint de termijn te lopen?
Wanneer de herroepingstermijn begint te lopen, hangt af van het type overeenkomst dat u hebt gesloten.
Bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten gaat de herroepingstermijn lopen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst. Sluit u bijvoorbeeld via het internet een onderhoudscontract af, dan begint de ontbindingstermijn te lopen vanaf het moment dat u met de computermuis op de elektronische bestelknop klikt.
Bij een koopovereenkomst (ofwel: consumentenkoop) begint de termijn te lopen op de dag waarop u de zaak heeft ontvangen. Indien u met één bestelling meerdere zaken zoals enkele kledingstukken hebt gekocht die afzonderlijk worden geleverd, dan gaat de herroepingstermijn lopen vanaf het moment dat u het laatste kledingstuk hebt ontvangen. Heeft u een abonnement op een boekenclub afgesloten waardoor u periodiek een boek of tijdschrift ontvangt, dan begint de termijn te lopen vanaf het moment van de eerste levering.

DUS: eerst de artikelen ontvangen. Dan pas begint de herroepingstermijn.
Helaas: je zit ernaast. Ik weet niet waar je link vandaan komt, want: geen bronvermelding, maar het is in ieder geval onjuiste informatie.

Zie hier een artikel incl. verwijzingen naar jurisprudentie op dit punt.
https://www.ictrecht.nl/blog/ja-herroep ... verzending

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

geengast schreef:
07 jan 2022 13:47
Het herroepingsrecht en de 14 dagen termijn (...)
Er liggen twee vonnissen en daarna is ook nog eens de wet aangepast om duidelijk te maken dat de consument al direct kan herroepen: de koper van een bank heeft "TOT een termijn van veertien dagen is verstreken, na" de dag van levering.

Zie artikel 6:230o lid 1, onder b, 1° BW
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel230o
Laatst gewijzigd door alfatrion op 07 jan 2022 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
07 jan 2022 13:50
De situatie is eerder dat het voor een aantal duidelijk is dat er sprake is van een overeenkomst op afstand en NeoDutchio het gewoon niet weet. Er is niemand die aangeeft dat het geen overeenkomst op afstand is. Veel zeggen van wel, niemand zegt van niet, en er is er één die onbeslist is.
Omdat die rest geen zin heeft in wéér een oeverloze theoretische discussie mengen ze zich er niet in. Dat wil echter niet zeggen dat ze het eens zijn met "het is koop op afstand". Ze onthouden zich van een mening, vanwege de eerder genoemde geen zin hebben in de overloze discussie.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
07 jan 2022 14:06
alfatrion schreef:
07 jan 2022 13:50
De situatie is eerder dat het voor een aantal duidelijk is dat er sprake is van een overeenkomst op afstand en NeoDutchio het gewoon niet weet. Er is niemand die aangeeft dat het geen overeenkomst op afstand is. Veel zeggen van wel, niemand zegt van niet, en er is er één die onbeslist is.
Omdat die rest geen zin heeft in wéér een oeverloze theoretische discussie mengen ze zich er niet in. Dat wil echter niet zeggen dat ze het eens zijn met "het is koop op afstand". Ze onthouden zich van een mening, vanwege de eerder genoemde geen zin hebben in de overloze discussie.
Dát is pas een mooi staaltje projectie :D

De door Alfatrion gebruikte omschrijving is een adequate, feitelijke samenvatting van wat er in het topic zichtbaar is. Wat "de rest" denkt, weet ik net zo min als jij. Spreek dus voor jezelf.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door kuklos »

Zucht.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door crazyme »

kuklos schreef:
07 jan 2022 14:06
alfatrion schreef:
07 jan 2022 13:50
De situatie is eerder dat het voor een aantal duidelijk is dat er sprake is van een overeenkomst op afstand en NeoDutchio het gewoon niet weet. Er is niemand die aangeeft dat het geen overeenkomst op afstand is. Veel zeggen van wel, niemand zegt van niet, en er is er één die onbeslist is.
Omdat die rest geen zin heeft in wéér een oeverloze theoretische discussie mengen ze zich er niet in. Dat wil echter niet zeggen dat ze het eens zijn met "het is koop op afstand". Ze onthouden zich van een mening, vanwege de eerder genoemde geen zin hebben in de overloze discussie.
Precies.
Dit is waarschijnlijk geen koop op afstand.
En nee, dat ga ik niet toelichten.
Geen zin in oeverloze discussies.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
07 jan 2022 15:47
Precies.
Dit is waarschijnlijk geen koop op afstand.
En nee, dat ga ik niet toelichten.
Geen zin in oeverloze discussies.
Maar je hebt wél zin in nutteloze statements?

Zonder argumenten is het immers een waardeloos standpunt, zeker omdat het tegendeel al uitgebreid én onderbouwd toegelicht is.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
07 jan 2022 15:52
crazyme schreef:
07 jan 2022 15:47
Precies.
Dit is waarschijnlijk geen koop op afstand.
En nee, dat ga ik niet toelichten.
Geen zin in oeverloze discussies.
Maar je hebt wél zin in nutteloze statements?

Zonder argumenten is het immers een waardeloos standpunt, zeker omdat het tegendeel al uitgebreid én onderbouwd toegelicht is.
En hiermee, inclusief de reactie op mijn comment, laat je PRECIES zien waarom mensen niet reageren en zich niet mengen in de discussie. HIEROM dus.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door gosewijn »

Wordt tijd dat de freubelscholen weer open gaan . :)

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk neig ik ook naar geen koop op afstand. De Ts ziet een foto van een showroom model, maar wil een gespiegelde. Correspondeert daarover en bestelt dan pas. Onderhandelt over het transport, wat dat bedrijf schijnbaar normaal niet doet.

Maar ik wens de Ts succes met kosteloos annuleren.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
07 jan 2022 15:55
En hiermee, inclusief de reactie op mijn comment, laat je PRECIES zien waarom mensen niet reageren en zich niet mengen in de discussie. HIEROM dus.
Ja ja. Want het vanuit eigen perceptie ongevraagd namens anderen spreken (zoals jij -inmiddels bij herhaling!- doet) en het plaatsen niet-onderbouwde statements incl. sneer (zoals Crazyme doet) zijn zo lekker nuttig... :roll:

Je mag het met me eens zijn of niet, maar ik onderbouw mijn standpunten tenminste en help TS verder.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
07 jan 2022 15:59
Persoonlijk neig ik ook naar geen koop op afstand. De Ts ziet een foto van een showroom model, maar wil een gespiegelde. Correspondeert daarover en bestelt dan pas. Onderhandelt over het transport, wat dat bedrijf schijnbaar normaal niet doet.
De wet staat het onderhandelen bij een koop op afstand gewoon toe. Het herroepingsrecht is gegeven omdat mensen op afstand het product niet kunnen zien. Dat gat wordt gedicht door mensen een herroepingsrecht te geven.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: online bestelde bank binnen 14 dg geannuleerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
06 jan 2022 17:20
Je hebt iets als een wet, maar je hebt ook het doel van een wet. Het ligt aan de rechter hoe hij die wet interpreteert. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat een rechter zijn oordeel laat afhangen van het doel en niet van de koude letters.
Overweging 37 richtlijn 2011/83/EU
Aangezien de consument bij verkoop op afstand de goederen niet kan zien voordat hij de overeenkomst sluit, dient hij een herroepingsrecht te hebben. Om diezelfde reden moet de consument de goederen die hij gekocht heeft kunnen testen en inspecteren, voor zover dit noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen na te gaan. Bij buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten dient de consument over een herroepingsrecht te beschikken wegens het verrassingselement en/of psychologische druk. Herroeping van de overeenkomst dient een einde te maken aan de verplichting van de contractpartijen om de overeenkomst uit te voeren.
We moeten niet naar koude letters kijken maar naar het warme doel: de consument moet een herroepingsrecht hebben, want hij kan de goederen op afstand niet zien. :lol:

Gesloten