LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Sander02
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2012 01:04

polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door Sander02 »

Ik heb een mooie bank op het oog, echter kan ik die alleen met een polyether SG35+ vulling krijgen.
Mijn voorkeur gaat uit naar koudschuim. Nu heb ik me door een paar voorkopers laten vertellen dat goed polyether niet slechter is dan goedkoop koudschuim???

Is het nu echt zo dat polyether na bijv 5 jaar al blijvende holtes vertoond en dit bij koudschuim veel langer duurt? Kan je zo'n holte weer opvullen? Echter moet de bank dan wel een afneembare hoes hebben.

En wat is acceptabel aan plooivorming bij een bank die een naad heeft bij na elk zitvlak? Verkoper had het over 2cm.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat kost die bank ?

Sander02
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2012 01:04

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door Sander02 »

Bank van merk Otak heeft 3 zittingen en een longchair. Stoffe bekleding. Prijs is uit m'n hoofd iets boven de 1000 euro.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door crazyme »

In die prijscategorie koop je tegenwoordig echt wel koudschuim.

(Kijk hier even voor het verschil : http://nl.wikipedia.org/wiki/Matras )

Wanneer ze leveren met CBW garantie (minimaal 3 jaar) kan je weinig gebeuren. Is de garantie slechts 1 jaar dan zou ik nog even verder kijken.

Opvullen gebeurt meestal via de onderkant van de bank. Daarvoor hoeft (meestal) de bekleding niet los, alleen het onderdoek onder de bank.

stefander1982
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 mei 2013 15:54

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door stefander1982 »

Koudschuim is in de regel altijd beter maar ook hier heb je verschillen in. Voordeel aan koudschuim is dat dit na een langere periode beter omhoog blijft komen daar waar polyether bestaat uit allemaal schuimbelletjes waarbij je moet denken dat elke keer dat je gaat zitten 1 of enkele van die belletjes knappen. (overigens is goed polyether ook niet slecht hoor)

Prijs en kwaliteit gaan vaak hand in hand. Bank van +/- 1000 euro mag je van verwachten dat je er tussen de 5 en 10 jaar mee doet.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Prijs en kwaliteit gaan vaak hand in hand. Bank van +/- 1000 euro mag je van verwachten dat je er tussen de 5 en 10 jaar mee doet.
Dan gaat het er wel om of je een 2 zitter bedoeld voor 1000 euro of een hoekbank....

jls63
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2010 13:44

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door jls63 »

koudschuim is ook een polyetherschuim...dus ook in verschillende kwaliteiten te krijgen...echter in deze prijsklasse zou ik gewoon SG 35 nemen, daar de levernsduur niet meer zal zijn dan 5 jaar, gezien de prijsstelling.
dus dure vulling voor mindere kwaliteit frame is jammer geld. daar komt bij dat SG 35 stevig is, maar na 4 jaar vormverlies krijgt terwijl koudschuim direct elastischer is ( zachter), maar houdt heel iets langer vol.

met garantie van CBW wat crazyme zegt, gaat hier niet op. garantie heeft alleen betrekking op materiaal en fabricagefouten, geen slijtage dus.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door crazyme »

jls63 schreef: met garantie van CBW wat crazyme zegt, gaat hier niet op. garantie heeft alleen betrekking op materiaal en fabricagefouten, geen slijtage dus.
Misschien moet je jezelf iets meer verdiepen in de garantieregeling.

alloallo
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:16

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door alloallo »

Zowel de kwaliteit van polyether als koudschuim wordt bepaald door het soortelijk gewicht (SG).
Kortom een koudschuim van SG25 is inferieur aan polyether SG35.

Gezien de prijsstelling van de hoekbank is SG35 een redelijk SG. Waarschijnlijk zal de polyether de levensduur van bekleding en frame overleven.

Bij een prijs van Euro 1000 mag je geen wonderen verwachten. Euro 1000 is de onderkant van de markt. De kostprijs bestaat immers uit frame, schuim (= aardolie gebaseerd), bekleding, transport en winst.

Persoonlijk zou ik een beetje meer uitgeven.

Sander02
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2012 01:04

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door Sander02 »

Bedankt voor de snelle reacties allemaal! Er zit inderdaad 3 jaar CBW garantie op met aflopende garantievoorwaarden ofzo.

Het frame is vezelplaat, draagbare delen massief hout.
Zitting nosag vering 35+ 300 grams dacron
Rug Polyether SG 28

Misschien moet ik dan maar voor de bank gaan. De kwaliteit lijkt dus best redelijk. Mocht er na 3 jaar toch kuilvorming optreden dan dus mogelijk op te vullen van onderaf.

Het onstaan van plooien in de stof is bij koudschuim zeker ook iets minder aangezien de vulling meer terugveert.

Sander02
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2012 01:04

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door Sander02 »

Overigens is er ook een all in garantie mogelijk voor 3 jaar. Das alleen weer de vraag of een extra 250 euro het waard is in deze prijsklasse. Je zult zien dat pas na 3 naar een eventuele kuil of slijtage aan de stof zou optreden. En het impregneren tegen vlekken kan je natuurlijk altijd doen met een goedkoop flesje. Dat moet je sowieso ook zelf doen als je de all in garantie afsluit.

alloallo
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:16

Re: polyether of koudschuim/HR in Bankstel?

Ongelezen bericht door alloallo »

plooivorming behoort bij gestoffeerde meubelen en is onvermijdbaar.

Kuilvorming treedt altijd geleidelijk op en niet plotseling na 3 jaar.

De levensduur van de bank zal sterk bepaald worden door gebruik en onderhoud.

Gesloten