LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door encore »

een vuurwerkvrije zone
da's heel wat anders dan het verbieden van vuurwerk.

En ach... dat het een geregisseerde poll is nemen we maar voor lief.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Encore ik heb het al een paar keer gezegd dat ik geen verbod wil hebben. Ik wil dat er vuurwerk vrije zones komen en dat proffessionals het afsteken. Verder wens ik dat het volume dermate hoog is dat het geen schade aan het gehoor geeft. Vuurwerk geeft veel schade door mensen die er helaas niet goed mee weten om te gaan. Gelukkig zijn de afsteek tijden al sterk gereduceert. Ik voel me onveilig op straten waar een groepje mensen staan te gooien met vuurwerk waar jij langs moet gaan. Een goeie actie was van Groenlinks voor meldpunt vuurwerk overlast.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door jerwarm »

berndv schreef:
jerwarm schreef:
berndv schreef:Een stevig concert haalt 120 dB en dan anderhalf/ twee uur lang.
Helaas niet. Dit is mijn vakgebied, en je mag blij zijn als je vergunningstechnisch nog boven de 100 dB mag draaien. dB(a) dan wel te verstaan, dB(c) kan je de 120 nog wel eens aanraken, maar dat is geen norm als je het vertaalt naar het menselijk gehoor.
110 DB maximaal bij grote evenementen en indoorconcerts aangegeven door DBindicators in de zaal. .
ik ben een muzikant. :wink:
Dat is mooi, helaas ben ik de afgelopen 10 jaar bijna geen vergunning meer tegengekomen die dat nog aangeeft. Vergunningen worden nog altijd door gemeenten afgegeven die vaak totaal geen weet hebben van geluidsniveaus. Afgelopen zomer nog een evenement gedaan met een limiet van 85 dB(a) op 30 meter van de bühne. En in dezelfde gemeente nog een outdoor dance event met 95 dB(c) op 50 meter. Die laatste met een gemeenteambtenaar met een meetsetje bij zich. Hij voelde zich wel ongemakkelijk toen ik het geluidsniveau aanpaste naar zijn wensen en er opeens 2500 koppies achterom keken en ik naar hem wees :lol:
loop maar bij Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer binnen, ik ga daar vaak naar indoorconcerts.
die meters hangen bv in de jupiler Hall. En als ik mij niet vergis gaat die normaal maximaal tot 110 DB(a) wat ie aan kan geven en ik ook wel gezien heb op die meter... :wink:
Het lijkt mij ook dat je op een afgelegen locatie met een indoorconcert altijd harder kan blazen dan outdoor.

Ik ben in 013 geweest vorig jaar om Arch Enemy te zien, en ik kan je vertellen dat dat echt geen 100DB(a) was wat ik daar hoorde/voelde. We werden gewoon weggeblazen. Het verschil tussen 85 en 100 en meer merk en hoor ik echt wel.
Ik heb eigenlijk altijd oordopjes in en als we zelf spelen + als drummer zijnde, heb ik dopjes in die zelfs dempen tot -30DB

Dus ik weet niet welke feesten jij draait/organiseert, maar metal/hardrock feesten zijn altijd loeihard.

zie hier de link> http://cultuurpodiumboerderij.nl/inform ... cal-specs/

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door jerwarm »

gezondheid schreef:De klappen van onweer vind ik niet irritant en vind ik zelfs gezellig. Verschil hierbij is dat onweer natuurlijk is en vuurwerk door mensenhanden is gemaakt.

wat is dit nu weer voor onzin; dus jij zegt dat als je weet waar de klap door gemaakt wordt je pas kunt bepalen of je de klap gezellig vind of niet? :roll: :?

Onweer gaat nog veel harder en bruter dan een stukje vuurwerk op een afstand. Natuurlijk zijn er gradaties in de DB's en of het dichtbij of ver weg is. Ga maar eens naar de Dordogne in Frankrijk, kijken of je het onweer dan nog steeds niet erg vindt en zo gezellig.....

"echte" onweer die vlak boven je hangt kan goede schade aanrichten aan gehoor.
Ik heb het ook al een keer meegemaakt dat we ineens een doodklap hoorden 1 km verderop ongeveer bij wat rumoerig weer.
Daar was vuurwerk niets bij, godnondeju wat een klap! Die klap heeft een heleboel schade veroorzaakt en ramen laten springen.

Dus weeral een onzinbewering van jou.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Daarin kan u wel gelijk hebben.

http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/20 ... vend-feest

Vermeld:
Het vuurwerk in Nederland mag maximaal een geluid produceren van 156 decibel. Als je daar pal naast staat, is de kans op gehoorbeschadiging vrijwel 100 procent. Dat aantal decibellen overstijgt zelfs het geluid van een straaljager. Wie wordt blootgesteld aan 194 decibel, loopt overigens een gescheurd trommelvlies op.
Volgens Puma73 is het onzin, naar mijn idee is hij medisch consulent.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door jerwarm »

gezondheid schreef:Daarin kan u wel gelijk hebben.

http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/20 ... vend-feest

Vermeld:
Het vuurwerk in Nederland mag maximaal een geluid produceren van 156 decibel. Als je daar pal naast staat, is de kans op gehoorbeschadiging vrijwel 100 procent. Dat aantal decibellen overstijgt zelfs het geluid van een straaljager. Wie wordt blootgesteld aan 194 decibel, loopt overigens een gescheurd trommelvlies op.
Volgens Puma73 is het onzin, naar mijn idee is hij medisch consulent.

dus het hele topic is dus onzin.

er staat dat je maximaal 156dB aan geluid mag produceren met vuurwerk, maar er staat niet dat iemand dat gedaan heeft of nog gaat doen. Er staat ook dat ze maximaal 110db hebben gemeten bij de grote steden en dat de rest van de steden erg meeviel qua vuurwerkgeluid.

je bent dus weer alles uit de context aan het trekken om zo je gelijk te willen krijgen.
Face it; jij bent gewoon overgevoelig voor geluid, daar kan geen wet je mee gaan helpen.
ga lekker in een schuilkelder zitten met goede isolatie, dan zijn wij van je af.

er zijn namelijk mensen die het WEL leuk vinden af en toe een beetje uit de band te springen bv met Oud&Nieuw en daarbij zich weer een beetje vrij te voelen. Laat de mensen toch eens een beetje met rust en geef ze wat ruimte, dat noemen ze tolerantie naar elkaar hebben.
Het wordt al steeds minder hier in Nederland met tolerantie jegens elkaar; alles moet maar verboden gaan worden of in hokjes gestopt....
Het is hier al een "dat mag je niet doen" politiestaat aan het worden.
Meer zeikerds van jou erbij en dan kan je de [grote] feestdagen ook wel gaan afschaffen.


alles gaan we maar gewoon afschaffen, goed bezig!! :evil: :twisted: :|

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Face it; jij bent gewoon overgevoelig voor geluid, daar kan geen wet je mee gaan helpen.

Niet waar als ik zo hard geluid maak dat u hiervan doof wordt, en dan ga ik u vertellen dat u gevoelig bent voor geluid? Nonsens natuurlijk. Dus u bent wel voor een wet dat we 200km door een woonwijk mogen gaan rijden maar niemand doet dat vind u dat dus prima? Het mag 156dB zijn maar niemand maakt het vuurwerk zo hard. Tja.... Ik kreeg oorpijn van vuurwerk en mogelijkerwijze was dat illegaal vuurwerk. Maar dat ontgaat u kennelijk? Want u zegt ik ben gevoelig voor geluiden. Ik kan niet tegen Mosquito geluiden dat jongeren wegjaagt, maar daarvoor is dat geluid ook bedoelt niet waar? Maar dat is een heel ander verhaal. De Windgong favoriet: Dat was iemand anders die hiervan hinder had en ik hier op het forum had gezet. Met aannames en vooroordelen worden leugens verspreidt. Ik ga u 194dB volume er doorheen jassen en dat uw trommel vliezen gebroken zijn: Tja uw trommelvliezen zijn kennelijk erg gevoelig voor die harde geluiden. Het ligt uiteraard niet aan het volume want het ligt aan uw menselijk lichaam: Face it! Meerdere bronnen geven te kennen dat het volume van vuurwerk te hard is (156dB). Of heeft u zo een groot vertrouwen in de overheid dat alles maar veilig is?

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door jerwarm »

gezondheid schreef:Face it; jij bent gewoon overgevoelig voor geluid, daar kan geen wet je mee gaan helpen.

Niet waar als ik zo hard geluid maak dat u hiervan doof wordt, en dan ga ik u vertellen dat u gevoelig bent voor geluid? Nonsens natuurlijk. Dus u bent wel voor een wet dat we 200km door een woonwijk mogen gaan rijden maar niemand doet dat vind u dat dus prima?

dus je geeft indirect toe dat je helemaal niet weet of/waar iemand vuurwerk heeft afgestoken of zal gaan afsteken dat harder is dan 156db? Of er sowieso wel iemand zal zijn die die grens zal gaan halen?
maar goed ik ben er klaar mee.

Ik ben voor een robuust en eerlijk Nederland dat we vroeger hadden; niemand was bang voor elkaar en had iets voor een ander over.
Dat lijkt niet meer te kunnen tegenwoordig.
Wat een stelletje zeikerds lopen er toch rond op die paar vierkante kilometers hier in Nederland, echt niet te geloven.


ps; ik heb mijn vingers nu in de oren en hoor je verdere onnozele commentaar toch niet... :mrgreen: :mrgreen: :arrow: :arrow:
Laatst gewijzigd door jerwarm op 21 nov 2014 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dus u vind het zeuren dat het milieu flink geschaadt wordt:

http://www.milieucentraal.nl/themas/art ... n/vuurwerk

Tsja.... Dat is uw mening.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door jerwarm »

Vuurwerk hoort voor veel mensen bij oud en nieuw. Het afsteken van vuurwerk veroorzaakt wel milieuvervuiling: fijnstof in de lucht en zware metalen in de bodem en het water. Gelukkig zijn er manieren om de vervuiling van vuurwerk te beperken.

Het afsteken van vuurwerk vervuilt de lucht, vooral met fijnstof, waarop zware metalen meeliften. De eerste twee uur van het nieuwe jaar is de concentratie fijnstof wel 40 keer zo hoog als normaal. Het inademen ervan is schadelijk voor gezondheid, vooral voor mensen zoals gezondheid. 8)

Ook zorgt vuurwerk voor bodem- en watervervuiling. Dat komt door het fijnstof dat neerdaalt en door onverbrande vuurwerkresten. Boosdoeners zijn de zware metalen in vuurwerk: barium, antimoon en strontium, die schadelijk zijn voor gezondheid. :?: En koper, dat bij te hoge concentraties giftig is voor het waterleven.
ze hebben het over je, ze weten zelfs wie je bent in dit artikel!! :lol: :lol:

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

De krant van vrijdag 28 november van het AD geeft aan dat er steeds minder druimte voor afsteken van vuurwerk gaat komen en dit zich als een olievlek gaat uitbreiden. Het afsteken van vuurwerk komt steeds meer onderdruk te staan. De afsteektijden zijn ook al opgeschoven.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:De krant van vrijdag 28 november van het AD geeft aan dat er steeds minder druimte voor afsteken van vuurwerk gaat komen en dit zich als een olievlek gaat uitbreiden. Het afsteken van vuurwerk komt steeds meer onderdruk te staan. De afsteektijden zijn ook al opgeschoven.
Dat heeft niks met jouw bericht te maken. Dit is een maatschappelijke ontwikkeling die al een aantal jaren aan de gang is. Dat heeft niks met vuurwerk van 156 decibel te maken.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Zei ik dat in dat berichtje? Overigens heb ik melding gemaakt richting nvwa. Zij gaven aan deze klachten niet in behandeling te kunnen nemen. De 156dB wat vermeld wordt is incorrect. Waar dat bericht vandaan komt is mij niet duidelijk.

Schrijven van het meldpunt:

Op 17 november 2014 hebben wij uw melding ontvangen betreffende de geluidnormering van vuurwerk. Wij hebben uw melding voor nadere beoordeling voorgelegd aan de terzake deskundige inspecteur bij de ILT. Op basis van een reactie van deze inspecteur reageren wij als volgt op uw melding.

Sinds enige jaren is de Europese Norm (NEN EN 15947) dat het vuurwerk niet boven een geluidsdrukniveau van 120 dB uit mag komen. Elke lidstaat mag strengere normen aanhouden, Nederland heeft daar niet voor gekozen dus ook in Nederland mag het geluidsdrukniveau niet boven 120 dB uitkomen. Het vuurwerk wordt elk jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport steekproefsgewijs op onder andere het geluidsdrukniveau getest.

http://www.ilent.nl/

Meerdere bronnen geven 156dB aan. Waar dat getal dan vandaan komt?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door 16again »

gezondheid schreef:Elke lidstaat mag strengere normen aanhouden, Nederland heeft daar niet voor gekozen dus ook in Nederland mag het geluidsdrukniveau niet boven 120 dB uitkomen. Het vuurwerk wordt elk jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport steekproefsgewijs op onder andere het geluidsdrukniveau getest.

http://www.ilent.nl/Meerdere bronnen geven 156dB aan. Waar dat getal dan vandaan komt?
Je kunt ook bij ilent navragen hoe zij dan wel meten.

Mogelijk zal het meetinstrument niet de piek vastleggen, maar een gemiddelde over een bepaalde periode. (bijv 100 a 200 milli seconde)
Voor geluiden zoals een drilboor straalmotor muziek etc maakt dat niet uit, bij meten van zeer kort impuls achtig geluid kom je door middeling flink lager uit dan de piek

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus eigenlijk, aangezien vuurwerk van 156 decibel niet toegestaan is en dus niet bestaat, kan dit topic gesloten en verwijderd worden.

Dat ik dit nog mag meemaken.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Witte angora, welk belang heeft u erbij dat dit verwijderd wordt? Op uw verzoek is het topic titel aangepast.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb niet verzocht de topic titel aan te passen, heb alleen naar aanleiding van eerdere berichten aangegeven dat die 156 dB in die topictitel niet juist is. En daarmee is het hele topic niet van toepassing. Immers, er wordt ruim 4 pagina's geouwetypt over iets wat niet klopt. Geen mens die daar wat aan heeft.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door berndv »

gezondheid schreef: Sinds enige jaren is de Europese Norm (NEN EN 15947) dat het vuurwerk niet boven een geluidsdrukniveau van 120 dB uit mag komen. Elke lidstaat mag strengere normen aanhouden, Nederland heeft daar niet voor gekozen dus ook in Nederland mag het geluidsdrukniveau niet boven 120 dB uitkomen. Het vuurwerk wordt elk jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport steekproefsgewijs op onder andere het geluidsdrukniveau getest.

http://www.ilent.nl/
Goh, dit had ik 4 november al gezegd geloof ik :roll:

Ik weet ook niet waar die 156 vandaan komt, u kwam er mee, maar wederom heeft u ook dit,topic net zo goed onderbouwd als al uw andere topics.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Gezocht op gehoorschade en het trefwoord vuurwerk kwam ik bij meerdere kranten terecht die de waarde 156dB uit. Ik heb de vraag voorgelegd hoe ze het geluid meten en waar die 156dB vandaan komt. Ik heb de toezichthouder gevraagd om een reactie waar die hoge waarde vandaan komt.


http://www.eenvandaag.nl/binnenland/559 ... pulariteit

Kassa test oordoppen:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/c ... 4047a6c5ff

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

SensorNet heeft metingen verricht. De hoogste waarde dat zij gemeten hadden was 122 decibel.

Bron:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/bur ... ~a3821318/

Zojuist een reclame blok van Stichting Behoud van Vuurwerktraditie. De stichting is in handen van vuurwerkimporteurs, vuurwerkwinkeliers en bedrijven aan de branche gerelateerd. Zij hadden net reclame blok bij Radio NL. Zij roepen de burger op om de politie te bellen of met misdaad anoniem.....

Gesloten