LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik wilde dit bespreekbaar maken en in iedergeval aangegeven dat het volume zéér hoog is. Ik zoek nog een tool dat decibel omzet naar dBA.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door berndv »

gezondheid schreef:http://www.milieucentraal.nl/themas/art ... n/vuurwerk

Hierbij meer informatie over milieu vervuiling door vuurwerk. Ooit zal deze aarde vergaan. Ik zou graag wereld willen zien door Groenlinks en een wereld met VVD aan de macht. En dan uitrekenen welke wereld als eerste vergaat.

Politieke zaken Partij voor de Dieren:

De Partij voor de Dieren heeft het afgelopen half jaar veel aandacht gevraagd voor vuurwerk binnen de gemeente Utrecht. Op dit moment zijn wij, samen met GroenLinks, bezig met opstarten van een vuurwerk meldpunt voor mensen die overlast ondervinden van vuurwerk en hun straat vuurwerkvrij willen maken: http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/art ... leit.dhtml

Voor meer informatie over het standpunt van de Partij voor de Dieren ten aanzien van vuurwerk kunt u op onze website kijken:

· PvdD Utrecht tegen vuurwerkshow in het Máximapark: https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... -mximapark

· Schriftelijke vragen inzake vuurwerkshow Maximapark 17 december 2014: https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... gen/i/3464


· Bescherm mens, dier en milieu met Oud & Nieuw: https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... -oud-nieuw

· Schriftelijke vragen inzake afsteken vuurwerk door consumenten: https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... gen/i/3293


· Utrecht wil geen verbod op afsteken consumentenvuurwerk: https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... rk-utrecht


Dankzij onze agendering werd het afsteken van vuurwerk door consumenten besproken tijdens de raadinformatieavond van 1 juli 2014. Aanwezig waren (o.a.): de Dierenbescherming, een oogarts, een vuurwerkhandelaar en enkele bezorgde inwoners van Utrecht. Via het archief kunt de speeches van de insprekers nalezen: http://www.utrecht.nl/gemeenteraad/raad ... 4/#c107688
Ja, leuk al die bronnen. Beetje een "wij van wc eend" onderzoeken. Tuurlijk onderzoekt de partij van de dieren wat het effect op dieren is, met een te verwachten resultaat. Tuurlijk onderzoekt GroenLinks met een te verwachten milieu effect. Tuurlijk vindt u op een site van een fabrikant van oordopjes de schadelijkheid en hun oplossing.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door witte angora »

gezondheid schreef:Ja u zegt dat ik gevoelig ben voor geluiden. Ik geef aan dat dit niet het geval is maar dat de geluiden te hard zijn. Maar kenbaar komt dat niet aan en wilt u dat niet begrijpen.
Hebben ze je bij de therapie niet uitgelegd dat ongeveer 25% van mensen met een ASS aanzienlijk gevoeliger voor harde geluiden is dan anderen?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Ik wilde dit bespreekbaar maken en in iedergeval aangegeven dat het volume zéér hoog is. Ik zoek nog een tool dat decibel omzet naar dBA.
U bent manisch geobsedeerd door geluiden, u wilt niks bespreekbaar maken, maar verbieden, verbieden, verbieden. U heeft zelfs het geluid van een windgong als zeer hinderlijk aan de kaak gesteld en geprobeerd dit te laten verbieden.Uw manische geobsedeerdheid blijkt uit de inhoud van het forum wat u hierover hebt opgezet.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

U verdraait mijn woorden puma 73 en dat vind ik niet leuk van jouw. Ik heb niet gezegd dat je het moet gaan verbieden. Wel heb ik gezegd dat er bepaalde locaties moeten zijn waarbij het niet mag afgestoken worden. Denk aan verzorgingstehuizen waarbij ouderen herinnert worden aan de oorlog. Dus bepaalde plekken waarbij je het juist wel mag afsteken. Sommige mensen zijn voorstander van vuurwerk en anderen niet. Zo bedien je twee doelgroepen. In een democratie geldt de stemmen van de meerderheid wat niet altijd evengoed uitpakt helaas. Zo belast het vuurwerk het milieu ernstig, zoek daar maar eens op in Google en dan kom je uit bij milieu centraal. De wereld verkeerd in barensnood. En dat is al jarengeleden voorspelt.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:U verdraait mijn woorden puma 73 en dat vind ik niet leuk van jouw. Ik heb niet gezegd dat je het moet gaan verbieden. Wel heb ik gezegd dat er bepaalde locaties moeten zijn waarbij het niet mag afgestoken worden. Denk aan verzorgingstehuizen waarbij ouderen herinnert worden aan de oorlog. Dus bepaalde plekken waarbij je het juist wel mag afsteken. Sommige mensen zijn voorstander van vuurwerk en anderen niet. Zo bedien je twee doelgroepen. In een democratie geldt de stemmen van de meerderheid wat niet altijd evengoed uitpakt helaas. Zo belast het vuurwerk het milieu ernstig, zoek daar maar eens op in Google en dan kom je uit bij milieu centraal. De wereld verkeerd in barensnood. En dat is al jarengeleden voorspelt.
Ik heb het over de algemene teneur in jouw verhalenlijn, Mosquito, verbieden want het is schadelijk voor de oortjes, Kattenverjager verbieden om dezelfde reden, een windgong met blijkbaar een hinderlijk geluid, verwijderen. En nu weer vuurwerk omdat het te hard zou zijn?? Heeft geen barst te maken met milieuvervuiling, maar alles met jouw manische obsessie voor geluid.

En zo kan ik nog wel even doorgaan met jouw verbiedmodus. Iedereen die jouw eigen forum weet te vinden en daar gaat lezen vindt dit verhaal.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

De Windgong kan in sommige te harde geluiden maken in de zin van de wetgeving. Daarover heeft de Rijdende Rechter al eens uitspraak over gedaan. Daarbij is een objectieve geluidsmeting bij verricht en daaraan doet jouw mening niet terzake.

http://www.geluidnieuws.nl/2005/feb2005/windgong.html

Geluidsoverlast is een top 10 klacht in Nederland. Dus daar zijn veel meer mensen die er last van hebben maar dit niet melden in een forum als deze.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef: Geluidsoverlast is een top 10 klacht in Nederland. Dus daar zijn veel meer mensen die er last van hebben maar dit niet melden in een forum als deze.
Inderdaad, maar een specifiek forum hierover staan ook alleen maar berichten van de beheerder met hier en daar een verdwaald bericht. idd voor een facebookpagina over dit onderwerp, 5 vrienden en zeer weinig input. Ik denk niet dat het erg leeft onder de gewone mens.

Dat onderstreept mijn mening over jouw manische obsessie voor geluid.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wat jij denkt is géén waarheid. Dan zou daarna een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan moeten worden. Wel zijn er onderzoeken gedaan in Schiphol waarin is aangetoond dat mensen die altijd in lawaai leven hierdoor gezondheidsschade krijgen. Maar goed jij weet wel te vertellen dat ik foutieve gegevens vermeld in dit forum. Maar als ik je vraag wat er dan aan de hand is wil je dat niet zeggen. Gelukkig zijn in de gemeente Hilversum al lokale gebieden waarbij je geen vuurwerk mag afsteken. Ik hoop dat er meer gemeentes gaan volgen. Ik vind het erg lastig met jouw in discussie te gaan te meer omdat je anderen veroordeeld en conclusies op basis van aannemes betrekt. Dus ik zal ook niet meer verder reageren want dat leidt alleen tot ruzies en sluiting van de topic. En Puma73, ik zie meerdere onderwerpen staan over geluid maar daar reageer jij niet op. Dus kennelijk vind je het leuk mij hier op dit forum te gaan achtervolgen. Is dat geen manie?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door 16again »

gezondheid schreef:Ik zoek nog een tool dat decibel omzet naar dBA.
Daar zit een weegcurve tussen, die verschillende frequenties (net als gehoorgevoeligheid) meer of minder laat meewegen.
Per gemeten signal is , afhankelijk van aanwezige frewuenties in dat signaal, het verschil anders.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
gezondheid schreef:Ik zoek nog een tool dat decibel omzet naar dBA.
Daar zit een weegcurve tussen, die verschillende frequenties (net als gehoorgevoeligheid) meer of minder laat meewegen.
Per gemeten signal is , afhankelijk van aanwezige frewuenties in dat signaal, het verschil anders.
Daarbij komt dat de term "decibel" niks zegt, de toevoeging gaat het om om te bepalen waar je over spreekt. Er bestaat bijvoorbeeld ook dBV, wat weer met voltages te maken heeft. Daarnaast heb je voor geluid de schalen a, b, c en d, waarvan a en c de belangrijkste zijn. En zoals gezegd is het zonder het brongeluid onmogelijk om dB(a) om te rekenen naar dB(c) en vice versa.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

De klappen van onweer vind ik niet irritant en vind ik zelfs gezellig. Verschil hierbij is dat onweer natuurlijk is en vuurwerk door mensenhanden is gemaakt.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door kuklos »

gezondheid schreef:Verschil hierbij is dat onweer natuurlijk is en vuurwerk door mensenhanden is gemaakt.
Vertaling: vuurwerk kan je verbieden, onweer niet.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wat niet geschapen is dat heeft de mens gebouwd.... Er zijn raadsvragen gesteld over het vuurwerk door de Partij voor de Dieren in Arnhem. http://arnhem.notudoc.nl/cgi-bin/showdo ... urwerk.pdf

Een democratie is helaas niet altijd goed.

Brief die ik heb mogen ontvangen:


Onze fractie heeft kennis genomen van uw brief aan B&W en de raad van Arnhem.
Enkele weken geleden hebben wij raadsvragen gesteld over vuurwerk.
http://arnhem.notudoc.nl/cgi-bin/vragen ... w/id=66010

Onze bedoeling is om afhankelijk van de antwoorden te komen met moties over vuurwerkbeleid. In ieder geval om het college te verzoeken vuurwerkvrije zones aan te laten wijzen. (Zoals u in de schriftelijke vragen kunt lezen voorziet de APV al in die mogelijkheid) Daarin willen wij voorstellen voor geluidsoverlast gevoelige plaatsen, alsmede voor vandalisme en voor milieuschade gevoelige gebieden vuurwerkvrij te houden en daar ook te handhaven. Ik noem als voorbeelden bij verzorgingstehuizen, dierenopvang in stadsparken en natuur, in het stadscentrum en op de openbare weg.

Voorts moet natuurlijk gewoon gehandhaafd worden, want alle vuurwerk dat nu knalt is per definitie illegaal.

Op termijn zal afsteken van consumentenvuurwerk een eindige traditie blijken. Tot die tijd zullen wij binnen onze mogelijkheden alles doen om een einde aan vuurwerkoverlast te maken. Indien u ons nuttige informatie kunt verschaffen, houden wij ons aanbevolen.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Omstreeks 16.15 uur liep een 18-jarige vrouw uit Castricum door het tunneltje bij het station Kersenboogerd aan de Rijnstraat. Ter plaatse werd door een groepje jeugd vuurwerk afgestoken. De knal was zo luid, dat de vrouw een gescheurd trommelvlies opliep en zich onder doktersbehandeling moest laten stellen.

Staat te lezen op de website van de politie. Volgens Puma73 ben ik voor een algeheel verbod terwijl ik zeg dat er bepaalde gebieden gewoon vuurwerk vrij moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 nov 2014 11:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door jerwarm »

berndv schreef:
53078 schreef:Een stevig concert haalt 120 dB en dan anderhalf/ twee uur lang.
Helaas niet. Dit is mijn vakgebied, en je mag blij zijn als je vergunningstechnisch nog boven de 100 dB mag draaien. dB(a) dan wel te verstaan, dB(c) kan je de 120 nog wel eens aanraken, maar dat is geen norm als je het vertaalt naar het menselijk gehoor.

110 DB maximaal bij grote evenementen en indoorconcerts aangegeven door DBindicators in de zaal. .
ik ben een muzikant. :wink:

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door jerwarm »

tenormin schreef:
berndv schreef:
Die is voor het in Nederland verkochte vuurwerk 8 meter, aangezien hier in Nederland uitsluitend maximaal vuurwerk uit de klasse F2 verkocht wordt.

Binnen deze berekening kom ik op een afstand van 2 meter op een maximaal volume uit van hooguit 132 dB(a).

typefoutje aangepast
Maar mis in je commentaar het illegale vuurwerk, of liever de knallen. Geen idee van decibels maar hier is; iedere dag, 365 dagen per jaar, de een of andere grappenmaker die 2 maal per dag iets laat ontploffen wat lijkt op een ouderwetse melkemmer gevuld met buskruit. En dat zijn geen lullige knallen. Politie kan niet uitvinden waar het precies is: soms in de ochtend en namiddag, soms 2 maal achter elkaar. Is ook moeilijk te achterhalen, tussen een enorm, wijd, blok van 8 enorme flats met een park in het midden, dus voldoende bossages, singels en wandel/fietspaden. Maar de knallen zijn zo hard dat je iedere dag toch wel een metertje (overdreven) van je stoel springt. Dat is toch niet wat jij schrijft: "uitsluitend maximaal vuurwerk uit de klasse F2 verkocht wordt"?

dat heet carbid schieten en heeft niets met vuurwerk of buskruit te maken, ook mag dit gewoon het hele jaar door als je naar de huidige vuurwerkregels kijkt.
kunnen ze niets tegen doen. :wink:

het is een melkbus die gevuld wordt met carbid, dit spul wordt natgemaakt en opgesloten in die melkbus.
er vormt zich een gas wat met een vonk [detonator] tot ontploffing wordt gebracht.

wij doen het zelf ook weleens met oud&nieuw, leuk hoor.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door berndv »

jerwarm schreef:
berndv schreef:
53078 schreef:Een stevig concert haalt 120 dB en dan anderhalf/ twee uur lang.
Helaas niet. Dit is mijn vakgebied, en je mag blij zijn als je vergunningstechnisch nog boven de 100 dB mag draaien. dB(a) dan wel te verstaan, dB(c) kan je de 120 nog wel eens aanraken, maar dat is geen norm als je het vertaalt naar het menselijk gehoor.

110 DB maximaal bij grote evenementen en indoorconcerts aangegeven door DBindicators in de zaal. .
ik ben een muzikant. :wink:
Dat is mooi, helaas ben ik de afgelopen 10 jaar bijna geen vergunning meer tegengekomen die dat nog aangeeft. Vergunningen worden nog altijd door gemeenten afgegeven die vaak totaal geen weet hebben van geluidsniveaus. Afgelopen zomer nog een evenement gedaan met een limiet van 85 dB(a) op 30 meter van de bühne. En in dezelfde gemeente nog een outdoor dance event met 95 dB(c) op 50 meter. Die laatste met een gemeenteambtenaar met een meetsetje bij zich. Hij voelde zich wel ongemakkelijk toen ik het geluidsniveau aanpaste naar zijn wensen en er opeens 2500 koppies achterom keken en ik naar hem wees :lol:

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Serieuzere discussie is te vinden op:

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 1&t=147650
73 procent is voor dat de gemeente een vuurwerkvrije zone gaat instellen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door berndv »

gezondheid schreef:Serieuzere discussie is te vinden op:

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 1&t=147650
73 procent is voor dat de gemeente een vuurwerkvrije zone gaat instellen.
Behalve dat uw Nederlandse grammatica niet helemaal optimaal is, is statistiek ook niet echt uw kracht, of wel? 11 stemmers en het meteen voor waar aannemen in een land met 17 miljoen mensen?

Gesloten