LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geluidsoverlast door horeca

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door Brahms »

gezondheid schreef:Als je wilt weten in welke gemeente waar over geklaagd wordt m.b.t. geluidshinder:

http://www.geluidshinder.pieptonen.nl

Meestal gaat het om horeca overlast en ventilatoren.
Ooit overnachten ik op een locatie alwaar veel horeca gevestigd is. Midden in de stad, met inderdaad draaiende ventilatoren en vieze muffe luchten uit vele pijpen.
Maar in de omgeving ook veel woonhuizen, met gezinnen.

Zelf woon ik in een groene en vooral rustige omgeving.
Ik vraag me wel eens af, is het vol te houden om te wonen in zo'n omgeving. Wordt je op Den duur niet doodmoe van het lawaai, de luchtjes en de heersende onrust ?

Wie woont in zo'n omgeving, hoe ervaar je dat en hoe overleef je dat jaar in, jaar uit.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door newmikey »

Brahms schreef: Ik vraag me wel eens af, is het vol te houden om te wonen in zo'n omgeving. Wordt je op Den duur niet doodmoe van het lawaai, de luchtjes en de heersende onrust ?

Wie woont in zo'n omgeving, hoe ervaar je dat en hoe overleef je dat jaar in, jaar uit.
Nah, jaren in de binnenstad van Alkmaar gewoond met een shoarmazaak pal tegenover (tot 04:00 open) en een kroeg naast ons. Je schakelt het uit, het gaat tot de achtergrondgeluiden horen, white noise min of meer. Nu ik al weer een paar jaartjes in een dorp woon, schrik ik 's nachts wakker van jongelui op de fiets die luid pratend van een feestje terugkomen. Eén oog open en 2 minuten later weer dicht. Je went overal aan op den duur. Nooit problematisch geweest.

Op vakantie wel eens een appartementje aan een drukke straat gehad, het stoort je de eerste nacht en na 48 uur hoor je het niet meer. Een beetje flexibel moet je wel zijn, je kunt je anders wel overal kapot aan ergeren - dan heb je pas ècht géén leven meer!

Mucha

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb hier in huis een Zaanse klok die twee keer per uur slaat. Soms laat ik nog een andere klok lopen, slaat ook twee keer per uur. Liefst had ik nog een Westminster, dat komt nog wel...

Wat ik bedoel te zeggen is: op een gegeven moment hoor je het niet meer. 's Nachts wordt ik er sowieso niet wakker van. Dat geldt ook voor omgevingslawaai. Sterker nog: in Amsterdam heb ik minder last van het rumoer en het lawaai dan hier in het dorp. Lawaai stoort me niet zo. Ik heb meer moeite met dorpelingen die niet weten waar ze heen willen en ondertussen de hele breedte van de straten en de winkelpaden claimen met hun gezwalk, gedraai en getreuzel.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door Brahms »

Interresant om te horen dat je lichaam schijnbaar dit soort geluiden kan buitensluiten.
Zelf altijd gewoond in een bijzonder rustige omgeving, dus vroeg me door enkele hotel ervaringen af hoe mensen in een drukke woonomgeving dit overleven.....

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door puma73 »

Brahms schreef:Interresant om te horen dat je lichaam schijnbaar dit soort geluiden kan buitensluiten.
Zelf altijd gewoond in een bijzonder rustige omgeving, dus vroeg me door enkele hotel ervaringen af hoe mensen in een drukke woonomgeving dit overleven.....
IK heb vroeger een tijdje in Den Haag gewerkt waar ik ook in de nacht moest werken. De slaapkamers waren aan de voorzijde van de Laan v Meerdevoort, een zeer drukke weg. Ik kon daar ook niet slapen tot ik van een collega een tip kreeg. Zoek een ritme in de geluiden i.p.v. jezelf er aan te ergeren en je valt veel makkelijker in slaap. Die truuk werkte toen en nu nog steeds.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik woon in het centrum (tussen veel horeca) en ik was een tijdje terug op vakantie in de middle of nowhere. Daar was het zo stil dat ik wakker schrok als er een vogel geluid maakte. Dus ja, geluid went.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door kweenie »

Niet alleen het geluid zelf went, het helpt ook als je weet waar het geluid vandaan komt. Een anoniem geluid is vaker een ergernis.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou dat klopt ook. Ga maar eens elders slapen// logeren o.i.d , je kent de huisgeluiden niet en ook de omgevingsgeluiden niet , dus slaap je zo.n 1e nacht vaak slecht of nauwelijks. Mijn ervaring is dat ik in ieder geval de 2e nacht alweer goed/ beter slaap :D

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Sommige geluiden wennen nooit hoor... Ik schrik nog altijd wakker: om 23.30 van blaffende honden; om 01.00 van blaffende honden; om 06.30 van blaffende honden; om 07.30 van gillende kinderen (elke dag). En in het weekend kan ik niet inslapen omdat de tuinfeestjes tot 02.00 doorgaan. Ik zou er wat om géven als ik wist hoe ik dat uit kon schakelen. Ik heb echt alles al geprobeerd. Andere kamer, oordopjes, mentale oefeningen, alles. Lukt niet.
Ik slaap óveral elders beter (regelmatig bij mijn ouders, en op elk willekeurig ander adres, bij vrienden of op vakantie.)
Gek genoeg heb ik ooit wel ergens gewoond recht tegenover de kerk (zelfs met carillon...) en daar sliep ik wel doorheen. Vlakbij rijdt de trein en daar heb ik ook geen last van.
Dus nog meer tips zijn welkom ;-)

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Was het maar waar. Ja, ik kan verhuizen. Naar een huurwoning die 300 euro meer kost in de maand (hebben we niet) of naar een koopwoning. Dan wel eerst uit de loterij komen want een hypotheek krijgen we niet meer.
Ik heb zelf iets aan een deel van de herrie kunnen doen maar helaas krijg ik de blaffende honden in mijn eentje niet stil.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door ciske »

Miepje1 schreef: Ik heb zelf iets aan een deel van de herrie kunnen doen maar helaas krijg ik de blaffende honden in mijn eentje niet stil.

Nog een keer een praatje maken , tenslotte heb je het andere ook stil gekregen. Niet geschoten altijd mis.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik ben verhuisd van een appartement in het centrum van een stad naar een klein dorpje op het platteland.
En constateer dat het in mijn dorpje veel lawaaieriger is dan in de stad....
Het gaat daarbij wel om een ander soort lawaai: landbouwvoertuigen, optochten van historische voertuigen, het geluid van vogels, een balkende ezel, een kraaiende haan enzovoort.
Maar dat geluid kan ik prima aan, het hoort bij het platteland. Ik ervaar het niet als onprettig.
Minder blij ben ik met het spuiten van gewassen op 20 meter afstand van mijn woning, allesbranders en open haarden, het feit dat hier iedereen twee à drie motorvoertuigen heeft enzovoort.
Maar goed, dan had ik hier maar niet naar toe moeten verhuizen.
Al met al een hele dikke voldoende voor mijn woonsituatie.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 aug 2016 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdrage verwijderd

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door Miepje1 »

ciske schreef:
Miepje1 schreef: Ik heb zelf iets aan een deel van de herrie kunnen doen maar helaas krijg ik de blaffende honden in mijn eentje niet stil.

Nog een keer een praatje maken , tenslotte heb je het andere ook stil gekregen. Niet geschoten altijd mis.
Dat kan en wil ik wel doen, maar het punt is dat de eigenaren hun honden zélf niet stil krijgen. Ze bléren er net zo hard overheen. Ik had al eens bedacht om ze allemaal anoniem een boek van hondenfluisteraar Cesar Milan cadeau te doen maar ik denk dat dat geen nut heeft. De eigenaren zijn van het soort dat honden niet opvoedt. Ze krijgen eten en mogen in de tuin hun behoefte doen. Dat is het zo'n beetje.

Voor wat betreft lawaai op het platteland: het kan heel storend zijn als het normaliter gewoon rustig is, en dan iemand hard komt aanscheuren. Dan valt dat geluid dus meer op.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 aug 2016 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald bericht verwijderd

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

mijn bijzonder aardige buren zijn vorige week verhuisd. En hebben hun kippen meegenomen. Leuke beestjes maar we worden niet meer op 04.30 uur gewekt. Gelukkig.....
Laatst gewijzigd door Radar op 06 aug 2016 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdragen verwijderd

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geluidsoverlast door horeca

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij gingen van een appartement (op 1e verdieping) naar rustig huis in een jaren 30 wijk, waar we (ook nog) aan de achterkant slapen. Onder het appartement was een bibliotheek gevestigd, met een luifel over de entree, wat voor stappende jongelui nog wel eens een mooie schuil- of voosplek was onderweg terug in het weekend. Sommige dingen die we dan hoorden moesten de papa's en mama's maar niet weten. :shock: Om de een of andere natuurkundige reden klonk het dan alsof ze op de gallerij voor ons slaapkamerraam stonden te praten. Dat, maar vooral de wens om wat ruimer en met tuin te wonen, was de reden dat we verhuisd zijn. Maar die geluiden wenden wel wat. Nu we vrijstaand wonen, horen we ook zij-/bovenburen niet meer, maar dat viel wel mee in het appartementencomplex. Nu worden we inderdaad wakker als iemand verderop de fietsbel even beroerd bij het uit de schuur halen ervan, eigenlijk wat hierboven ook al stond, je schrikt eigenlijk altijd wel wat van onverwachte geluiden.

Gesloten