LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op dit forum is regelmatig discussie gevoerd over de vraag of het wenselijk is dat ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huis-bladen standaard bij iedereen bezorgd mag worden, tenzij je een ja/nee of nee/nee-sticker (opt-out) op de brievenbus hebt, of dat het juist zo zou moeten zijn dat je juist alleen ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huis-bladen in de bus krijgt als je daar middels een ja/ja-sticker (opt-in)expliciet voor kiest.

Sommige gemeenten hebben hier inmiddels mee geëxperimenteerd. En dat heeft vervolgens inmiddels tot jurisprudentie geleid. Vooralsnog slaat de balans volgens deze uitspraak in kort geding van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden door in het voordeel van de huis-aan-huis-bladen: de Gemeente Utrecht heeft onvoldoende oog gehad voor art. 10 EVRM (= recht op vrij meningsuiting en nieuwsgaring), en had het opt-in-systeem niet op deze wijze mogen invoeren.

Waarschijnlijk zal ook in de bodemprocedure de bezorging van huis-aan-huis-kranten buiten dit verbod vallen en zal het hooguit voor ongeadresseerd reclamedrukwerk gaan gelden.

Wat vinden jullie hiervan? Een goede ontwikkeling? Of juist niet?

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik ben een groot voorstander van een ja/ja sticker als men die reclamerommel graag wil hebben. Had van mij al jaren eerder mogen worden ingevoerd. Heb zelf al 10-tallen jaren een nee/nee sticker in gebruik en bevalt me prima.

Ik vind wel dat huis-aan-huisbladen bij ja/ja gewoon bezorgd moeten blijven worden. Vind ik toch van een heel andere orde dan die reclamerommel. Vraag me dan wel af hoe ik verschoond kan blijven van huis-aan-huisbladen, zoals nu bij nee/nee.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door witte angora »

Of het een goede ontwikkeling is weet ik niet. Een vrije nieuwsgaring is natuurlijk iets anders als vrijheid om 'nieuws' bij mensen in de bus te stoppen, of ze er wel of niet om gevraagd hebben.

Misschien dat er toch eens met een heel andere blik naar gekeken moet worden. Hier in het dorp wordt nauwelijks iets bezorgd omdat er geen blik pubers meer lijkt te zijn. Daarbij: ik snap nog steeds niet waarom bedrijven denken dat mensen iedere week een andere wasmachine of bank nodig hebben.

Misschien dat er, zowel voor de huis-aan-huis bladen als de reclamefolders, een aantal afhaalpunten moet komen, waar belangstellenden op kunnen halen wat ze willen. Wat er opgehaald wordt, wordt waarschijnlijk wél gelezen, in tegenstelling tot veel materiaal dat klakkeloos in de bus wordt gepropt.

Te denken valt aan: gemeentehuizen, bibliotheken, seniorencomplexen, wijkcentra en dergelijke. En als de vergoeding hoog genoeg is, heeft de Bruna misschien ook nog wel belangstelling.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Sigaretten, plastic tasjes, reclamefolders. Ze gaan er allemaal aan.


:)

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:
03 mar 2020 11:19
Sigaretten, plastic tasjes, reclamefolders. Ze gaan er allemaal aan.


:)
En zo komen we steeds dichter bij een communisme.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door Erthanax »

ZeerPrivé schreef:
03 mar 2020 10:59
(...) Ik vind wel dat huis-aan-huisbladen bij ja/ja gewoon bezorgd moeten blijven worden.
:?: Dat is toch juist de bedoeling van een van die "ja/ja"? Ja huis-aan-huiskranten en ja reclame.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Het ge oh over al die stickers kost klauwen met geld en verbetert niks. Mijn nee/ja sticker gaat al 20 jaar mee, dus ik ontvang de huisaanhuis bladen en verder niets - behalve natuurlijk de spam van de vriendenloterij. daarvoor heb ik de papierbak.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
03 mar 2020 11:35
ZeerPrivé schreef:
03 mar 2020 10:59
(...) Ik vind wel dat huis-aan-huisbladen bij ja/ja gewoon bezorgd moeten blijven worden.
:?: Dat is toch juist de bedoeling van een van die "ja/ja"? Ja huis-aan-huiskranten en ja reclame.

Je hebt helemaal gelijk! :shock: Lig een beetje in de lappenmand (zet je firewall maar wat strenger :mrgreen: ), dus niet echt helder.
Huis-aan-huisbladen mogen dus niet meer worden bezorgd, tenzij een ja/ja sticker. En dat vind ik geen goede zaak.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

behalve natuurlijk de spam van de vriendenloterij. daarvoor heb ik de papierbak.

Daarvoor heb je ook https://www.postfilter.nl

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vind de nee-nee sticker een uitkomst.
De plaatselijke " suffertjes" liggen én bij de Bieb én in de Supermarkt.
Zo nu en dan neem ik er eentje mee omdat daar toch wel wetenswaardigheden in staan die belangrijk/ leuk of interessant zijn.
Ik weet van een aantal buren dat ze erg blij met zo.n krantje zijn , dus laat maar blijven komen 😉.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

breien schreef:
03 mar 2020 11:23
Ik ben groot tegenstander van een ja/ja stikker.
Wat is het nu voor moeite om even een nee/nee of nee/ja stikker te halen bii het gemeentehuis.
Dit is wel een heel erge non-discussie. Dat is dezelfde moeite als een ja/ja sticker halen. Dezelfde discussie als bij het donorregister, waarbij de een vindt dat iets standaard moet zijn, maar men discussieert over wat de standaard moet zijn.

In dit geval lijkt het doel me vooral om het verspreiden van de folders te verminderen tot de mensen die deze wel willen. Dat bespaart het meeste op het milieu, maar de bedrijven (en de consumenten) die die folders gebruiken, die zullen er weer anders over denken.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
03 mar 2020 10:39
Wat vinden jullie hiervan? Een goede ontwikkeling? Of juist niet?
Ik vind het een goede ontwikkeling, mijn ouders zijn faliekant tegen.

sake1987

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Folders zijn in wezen zo achterhaald. Je bladert ze even door en een uur later liggen ze in de papier bak. Dit kan toch ook via mail of een app. De krant bijvoorbeeld hebben wij 2 jaar geleden al aan de kant gezet, iedere keer als ik hem kreeg had ik al gelezen of gehoord ( app’s of internet of radio) wat er in stond.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er moet, in mijn ogen, onderscheid gemaakt worden tussen folders en kranten. Folders je via Spotta uitkiezen wat je wel of niet wilt ontvangen. Dat scheelt al een hoop nutteloze folders.
Bij lokale kranten zit het probleem er in dat bepaalde gemeente zaken hierin aangekondigd worden. Je zal maar hebben dat je buurman een uitbouw gaat plaatsen waardoor jouw uitzicht verpest wordt en dat je te laat bent met bezwaar maken. Want het stond nou net in de krant die je niet ontving. Of andere zaken die aangekondigd worden. Dit moet op de een of andere manier bij de consument terecht komen.

sake1987

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door sake1987 »

NeoDutchio schreef:
03 mar 2020 18:01
Er moet, in mijn ogen, onderscheid gemaakt worden tussen folders en kranten. Folders je via Spotta uitkiezen wat je wel of niet wilt ontvangen. Dat scheelt al een hoop nutteloze folders.
Bij lokale kranten zit het probleem er in dat bepaalde gemeente zaken hierin aangekondigd worden. Je zal maar hebben dat je buurman een uitbouw gaat plaatsen waardoor jouw uitzicht verpest wordt en dat je te laat bent met bezwaar maken. Want het stond nou net in de krant die je niet ontving. Of andere zaken die aangekondigd worden. Dit moet op de een of andere manier bij de consument terecht komen.
Maar ook dat kan via een app of een internet krant, scheelt heel veel papier

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door Erthanax »

NeoDutchio schreef:
03 mar 2020 18:01
Er moet, in mijn ogen, onderscheid gemaakt worden tussen folders en kranten.
Dat onderscheid blijft toch gewoon bestaan?

Huidige situatie:
Geen sticker = alles in de bus
Nee Nee = niks in de bus
Nee Ja = geen reclame, wel huis-aan-huis

Voorstel:
Geen sticker = niks in de bus
Ja Ja = alles in de bus
Nee Ja = geen reclame, wel huis-aan-huis

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door Revoked »

Wonen jullie allemaal in dicht bevolkt gebieden? Hier komt de post, en de reclame die dezelfde postbode ook in de bus gooit. Verder niks.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Iedereen moet zelf maar de sticker van zijn voorkeur plakken. Nog meer overheidsbemoeienis lijkt mij niet nodig. Al helemaal niet van lokale overheden die menen een eigen klimaatbeleid te moeten voeren. Kijk ons eens belangrijk zijn en deugen! Degene die dit belangrijk vindt, als individu, neem zelf verantwoordelijkheid!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wat doe je als je een woning aan Oost Europese arbeiders tijdelijk verhuurde?
Die begrepen de groen, oranje en blauwe bak niet en alles zwart gaat nog.

Ook de stickers reclame is leuk om iets te zien, en alles vertalen en uitleggen... leuk voor Nederlanders maar als ze volgende week elders werken en geen Nee/Nee maar Ja/Ja gebied gaan wonen....

Gewoon huidige handhaven en ik weet dat als woningbouw overal nieuwe deuren plaatste zit daar een nieuwe sticker vrije brievenbus in en had de bezorger tekort reclame zooi.... om na enkele maanden weer veel over te houden!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ongeadresseerd reclamedrukwerk: ja/ja?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Deze sticker heeft zelfs zijn eigen wiki:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brievenbussticker

Gesloten