LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarlamp versus LED-lamp

Bent u al overgestapt op LED verlichting ?

Ja, mijn hele woning wordt door LED's verlicht
5
6%
Ja, een deel van de woning wordt door LED's verlicht
15
19%
Nee, ik gebruik overwegend spaarlampen
30
38%
Nee, ik vind LED verlichting (nog) te duur in aanschaf
15
19%
Nee, ik bezuinig niet bewust op energie aangaande verlichting
13
17%
 
Totaal aantal stemmen: 78

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor 'gewone' lampen zijn spaarlampen inderdaad nog een veel beter alternatief dan leds. Voor bepaalde toepassingen, bv. sommige spots, kan een goed uitgekozen ledlamp wel een beter alternatief zijn. Maar dus niet voordeliger. Het is nu vaak een keuze tussen veel geld aan elektriciteit besteden of veel geld aan de lamp zelf.

Het is wel jammer dat in de test alleen de kosten van de lamp worden vergeleken met de electriciteitskosten, en dat de besparing op de aanschaf van gewone lampen niet wordt meegenomen. Aangezien een beetje halogeenspot algauw 3 euro kost en een led-lamp zo'n 10 keer langer meegaaat dan een hallogeenspot, bespaar je met een ledlamp ook flink op de vervangingskosten. Reken je die kosten mee, dan is een goede ledlamp soms wel voordeliger.

(Dit speelt trouwens nog meer bij het zakelijk gebruik, waar de vervangingskosten niet alleen uit de lamp zelf bestaan, maar ook uit andere kosten zoals personeelskosten.)

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Wij gebruiken al jaren veel spaarlampen en dat bevalt prima maar de ledlamp zag ik helemaal zitten maar valt nu toch wel een beetje tegen.
De eerste die ik kocht waren er 2 van 1,9 watt en zou een lichtopbrengst hebben vergelijkbaar met een gloeilamp van 35 Watt.
Op onze smalle lange overloop hingen 2 lampen van ieder 40 Watt en deze verving ik door de twee ledlampen en dat was goed.
Toen kocht ik er 1 van 6,5 Watt voor in de woonkamer en die zou net zoveel licht geven als een gloeilamp van 55 Watt maar dat viel wel tegen.
Het licht gaat recht naar beneden en de muren werden niet verlicht, het gaf dus een wat donker resultaat.
Inmiddels zit deze lamp in de keuken en daar vodoet hij prima.

Groeten Roelant.

stofzuigertje

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Net als spaarlampen is ook bij LED de verschillen erg groot.

Zowel de uitval na minder als opgegeven uren...

Ook Spaar en LED zijn dimbaar verkrijgbaar.....

Maar ik test in kantoor TL Spaar en Led van diverse merken en meet maandelijks lichtsterkte en stroomverbruik.
Dus er zijn 38 verschillende en van elk maar 1 dus een loterij blijft het dan wel...
Philips heeft geen uitvallers in alle geteste en lichtsterkte bleef vrijwel zelfde.

maar merkloos of onbekende merken zijn al enkele gesneuveld.....
Pas na 6 maanden wil ik pas eerste uitslag bekend maken en dan elk half jaar verder....

Dus even wachten of testen en accepteer de defecten in deze jonge Led periode want ook fabrieken moeten leren.
Ik zou dus geen dure meerprijs voor Samsung LED TV betalen maar de goedkopere LCD voor half geld voorlopig nemen.....

peter van as
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2011 14:54

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door peter van as »

Laat ik dan maar de knuppel in het hoederhok gooien......

De doorsnee ledlamp en spaarlamp die maar een paar Euro kosten
(aldi, Lidle, praxis, enz., enz., Dus geen Philips of osram ,enz) besparen GEEN!! energie, dus ook GEEN milieubesparing.
Het enige waar je op bespaar is op je energierekening maar niet op het totale energie verbruik.
Er is in Europa niets geregeld voor interne compensatie van blindvermogen in deze lage wattage lampen. Ze denken zo iets van het is maar 1 led lamp van 1 watt.
of maar 1 spaarlamp van 7 watt dus is het niet nodig.
Laten we nu toch ineens allemaal vele van deze lampen aangeschaft hebben!!
Het blindvermogen word door de slechte constructie (elektronica) van deze lampen veroorzaakt.
Onze energiemeters zien deze blindstroom niet dus betaal je die dan ook niet.
Wat er gebeurd is dat deze blindvermogens het energietraject onnodig doen
opwarmen(dit is ook energie). Vooral de wijk transformators van het energiebedrijf krijgen hierdoor te maken met een enorme interne warmte ontwikkeling. Dit is dus energieverlies die wij allemaal veroorzaken maar NIET direct betalen. Het energietarief (prijs per KwH) gaat in totaal dan gewoon omhoog en wel voor iedereen, want het energiebedrijf moet toch geld verdienen.
(ze zijn energie aan het leveren die wij dus niet betalen via onze meterstand)
Mocht je twijfelen aan mijn verhaal, raadpleeg even iemand met een power Quality meter en hij zal mijn verhaal bevestgen.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Maar begrijp ik dan goed dat mijn 4 wat led lamp welke 10 keer zuiniger is dan een normaal peertje geen nut heeft?

Dat lijkt me toch wel erg sterk, heb je cijfers welke jouw verhaal onderschrijft? Wat ik lees is het toch veel minder zwart wit dan dat jij het voorspiegelt.


willemien123
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2011 11:43

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door willemien123 »

Ik maak al langer gebruik van Ledlampen en ben erg tevreden.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door electomonteur »

het enige wat je niet moet vergeten als je je 12v halogeen spotjes vervangt is dat je ook de trafo moet vervangen
nu is voor de doe het zelver een mooie oplossing bij Horbach
een led/halogeen trafo van 60 va voor nog geen 20 euro
daar kan je dus tot 60 watt halogeen of led op aan sluiten en deze beginnen van af 2 watt

de meeste standaard trafo's werken pas van af minimaal 21 watt en dat haal je niet meer met led lampjes

let daar dus wel mee op

we hebben dit pas bij een klant gehad die had de 8 50w halogeenlampjes in de keuken vervangen door 2.2w led lampjes daylicht
bij het vervangen van het 1e led lampje werkte alles nog en wat hij erg tevreden
daarna heeft hij alle lampjes vervangen en deed niets het meer
onze monteur is langs geweest en heeft gevraagd of de persoon ook de vsa(Voor Schakel Apparaat) had vervangen
dit was niet gedaan en dat hadden de verkopers ook niet vermeld
nu had deze klant dus 3 vsa welke door de vervanging van halogeen naar led naar 1 kon worden terug gebracht
heeft een uurtje gekost en de klant was zeer tevreden
vergeet niet dat elke vsa / trafo ook stroom gebruikt en de huidige travo/vsa zo goed als niets meer

ik hoop hier mee een hoop problemen te hebben voor komen

Bertje1961
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2013 20:38

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door Bertje1961 »

Ik heb mijn hele woning al met ledlampen voorzien. Ik ben zeer trevreden hier over en had eigenlijk niet gedacht dat ledverlichting zo goed halogeen en gloeilampen zouden kunnen benaderen. :D

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door ruud_a »

peter van as schreef:Laat ik dan maar de knuppel in het hoederhok gooien......

De doorsnee ledlamp en spaarlamp die maar een paar Euro kosten
(aldi, Lidle, praxis, enz., enz., Dus geen Philips of osram ,enz) besparen GEEN!! energie, dus ook GEEN milieubesparing.
Het enige waar je op bespaar is op je energierekening maar niet op het totale energie verbruik.
Er is in Europa niets geregeld voor interne compensatie van blindvermogen in deze lage wattage lampen. Ze denken zo iets van het is maar 1 led lamp van 1 watt.
of maar 1 spaarlamp van 7 watt dus is het niet nodig.
Laten we nu toch ineens allemaal vele van deze lampen aangeschaft hebben!!
Het blindvermogen word door de slechte constructie (elektronica) van deze lampen veroorzaakt.
Onze energiemeters zien deze blindstroom niet dus betaal je die dan ook niet.
Wat er gebeurd is dat deze blindvermogens het energietraject onnodig doen
opwarmen(dit is ook energie). Vooral de wijk transformators van het energiebedrijf krijgen hierdoor te maken met een enorme interne warmte ontwikkeling. Dit is dus energieverlies die wij allemaal veroorzaken maar NIET direct betalen. Het energietarief (prijs per KwH) gaat in totaal dan gewoon omhoog en wel voor iedereen, want het energiebedrijf moet toch geld verdienen.
(ze zijn energie aan het leveren die wij dus niet betalen via onze meterstand)
Mocht je twijfelen aan mijn verhaal, raadpleeg even iemand met een power Quality meter en hij zal mijn verhaal bevestgen.
ik dacht, maar weet niet helemaal zeker dat de nieuwe slimme meters ook de blindstroom meten

Bartje342
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2013 09:53

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door Bartje342 »

Philips komt in 2015 met led lampen die 200 lumen per watt geven, dat is 2 x zoveel licht als een TL lamp geeft dus led is echt de toekomst. :D

De goedkoopste Lampen & Verlichting vindt u natuurlijk bij Lampen-Expert.nl. Ons assortiment bestaat uit een grote selectie lampen en zijn alleen van de hoogste kwaliteit. Daarbij vindt u bij ons altijd de nieuwste collectie lampen en verlichting van de beste merken zoals Philips, Massive, Briljant en Osram. [commerciële link verwijderd door de Moderator]

Gesloten