De Kiosk en het milieu

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door BL2 »

Vele kennen ze wel, de Kiosk op de stations. Niet altijd even goedkoop, maar voor treinreizigers wel handig.

Nu met alle milieu heffingen pakken ze bij de Kiosk wel de voordelen, maar niet de nadelen.

Op plastic flesjes rekenen ze statiegeld, dat is verplicht. Maar gewoon weer innemen en statiegeld terug geven is er niet bij, waardoor je elders maar je lege flesje moet zien kwijt te raken, en andere winkels opzadeld met hun afvalstroom.

Een simpel kartonnen thee/koffie bekertje met een inkoopprijs van ongeveer 1 cent, heeft nu een milieu toeslag van 35 cent. Dat is dus een mooi verdien model geworden.....

Gaan we nu allemaal met een (vieze) mok in ons tas lopen, welke 's avonds met veel zeep en warm water schoon gemaakt moet worden, of gaan we naar de Action voor een megarol kartonnen wegwerpbekers voor amper iets ?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door BreejKC »

De kiosk op de stations daar loop ik altijd met een grote boog omheen. De prijzen waren er al hoog, dat is met al die extra maatregelen en slechte service alleen maar erger geworden. Dat ik niet de enige ben blijkt wel aan het feit dat ik er bijna nooit iemand binnen zie.

Is er een AH To Go op de stations, dan loop ik daar wel even binnen. Vaak meer redelijke prijzen, goede service en grotere verpakkingen. Op deze manier is het slechts een kwestie van tijd eer de Kiosk het einde van haar bestaan aankondigt.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ja, ik verbaasde me er ook al over dat ze flesjes niet innemen terwijl ze ze wel verkopen. Ik vind dat niet kunnen.
En wat de koffie betreft, ik denk dat met al die prijsverhogingen tegenwoordig die 35 cent extra al gauw gemeengoed wordt. Dus een enkeling zal met bekers gaan sjouwen, het merendeel slikt de prijsverhoging.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
16 jul 2023 10:25
Een simpel kartonnen thee/koffie bekertje met een inkoopprijs van ongeveer 1 cent, heeft nu een milieu toeslag van 35 cent. Dat is dus een mooi verdien model geworden.....
Niet te snel... het is al heel lang zo dat je bij de Kiosk 25 cent korting krijgt als je je eigen beker meeneemt. Dat was bij AH to go ook, bij de Hema op de stations ook. Volgens mij wel bij alle koffietoko's. Er is nu dus 10 cent bij gekomen vanwege die prutheffing. Dat is in ieder geval bij Appie zo.

Kiosk is sowieso te duur. Zelfs als je in de verplichte app gaat sparen voor een 7e gratis kop koffie, ben je bij de Appie en de Hema nog steeds goedkoper uit. En die hebben nog betere koffie ook. Maar goed, Kiosk en de Huiskamer zitten overal, Appie en Hema alleen op de grotere stations. Daarbij: op kleinere stations is de Kiosk weliswaar verliesgevend, maar de NS schijnt (weet ik van personeel) te willen dat die toko's toch openblijven vanwege de veiligheid. Op mijn vraag waarom ze dan 's avonds en 's nachts niet open zijn kwam geen antwoord, dat dan weer wel. Maar ik denk dus niet dat Kiosk zo heel snel gaat verdwijnen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door moederslink »

J. Deltoer schreef:
16 jul 2023 10:51
(...)Dus een enkeling zal met bekers gaan sjouwen(...)
Haha....doorgaans heb ik te weinig tijd tijdens het overstappen om koffie te kopen.
Bovendien met zo.n beker hete koffie plus mijn rolkoffertje snel moeten lopen , vind ik ook niks.
Geef mij maar mijn vertrouwde zelf meegenomen flesjes water én eventueel mijn geliefde thermoskannetje met heerlijke eigen koffie. :D

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn heel veel verkooppunten die geen statiegeld innemen. Tankstations, markten, Action, Big Bazar. Het is niet verplicht om statiegeld in te nemen. Andere winkels worden niet opgezadeld met extra afval, deze hebben de faciliteiten en de mogelijkheden om dit te verwerken. Juist het meenemen van statiegeld loze spullen zorgt voor onnodige afvalstromen. Stations en treinen kunnen niet onbeperkt bekertjes in de prullenbakken krijgen.
Een losse mok hoeft u niet mee te nemen, er zijn veel verschillende afsluitbare bekers te koop die ook gebruikt kunnen worden. Geen afval mee, maar dus ook geen vieze tas als je je eigen spullen weer mee naar huis neemt.

Het is even een gewenning, maar er komt een tijd dat we niet beter meer weten.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik denk dat de meeste mensen niet ter plekke een flesje leeg trekken. En ik denk ook niet dat ze op het perron slapen of dat ze een dag er na terug willen naar die kiosk om daar het flesje in te leveren. En ik denk ook niet dat de Kiosk daar echt de ruimte voor heeft.

Dus ik denk dat ik dit echt een non-issue vind. De rest is wet en regelgeving. Dus tja... Zinloos topic.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is meer dan dertig jaar geleden dat ik voor het laatst met de trein gereisd heb, maar ook daarvoor heb ik nog nooit water of koffie op een station gekocht.

Wat is er mis met het van thuis meenemen van een flesje, of thermoskannetje? Wel zo voordelig en duurzaam.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door BL2 »

Methusalah schreef:
16 jul 2023 14:06
Ik denk dat de meeste mensen niet ter plekke een flesje leeg trekken.
Klopt, ze nemen het flesje mee in de trein, drinken het leeg en willen het inleveren bij Kiosk aankomst station. Maar dan kennen ze de klant niet meer.
witte angora schreef:
16 jul 2023 13:52
..... Daarbij: op kleinere stations is de Kiosk weliswaar verliesgevend, maar de NS schijnt (weet ik van personeel) te willen dat die toko's toch openblijven vanwege de veiligheid. Op mijn vraag waarom ze dan 's avonds en 's nachts niet open zijn kwam geen antwoord
Een Kiosk medewerker kan qua veiligheid niets meer of minder dan elke reiziger. Ze hebben geen BOA, geen EHBO en geen S&V taak.
Ze kunnen wel de NS-meldkamer of desnoods 112 bellen, maar dat kan iedereen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wat u niet bij verteld is dat klanten korting krijgen indien hun hun eigen beker meenemen. Er komt mogelijk binnenkort wetgeving waarin staat dat bekers van plastic en waar plastic in verwerkt zit bedoeld voor eenmalig gebruik (dus ook de bekers van Kiosk) verboden wordt.
Ook in de supermarkt, tankstations en snackbar moet toeslag betaald worden bij plastic verpakkingen bedoeld voor eenmalig gebruik.

Bij sommige treinstations is het mogelijk om statiegeld flessen en blikjes in te leveren bij een machine. Hiervoor is een account en tikki app noodzakelijk. www.tikkie.me/zakelijk/statiegeld.


In Duitsland moet jaren statiegeld betaald worden voor blikjes en flesjes. Ik vind jammer dat met 1 Europa niet mogelijk is om een Duits blikje in Nederland in te leveren.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat verbod komt al op1 januari 2024.

En HUN KRIJGEN korting als HUN hun eigen beker meenemen? Van wie krijgen ze die korting dan?

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door Dagkoers »


BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door BL2 »

Seinhuis schreef:
16 jul 2023 22:21
Wat u niet bij verteld is dat klanten korting krijgen indien hun hun eigen beker meenemen ......

......Ik vind jammer dat met 1 Europa niet mogelijk is om een Duits blikje in Nederland in te leveren.
Die korting is wat vreemd nu, immers er zijn nu nog maar twee keuzes: of 25 cent goedkoper bij eigen beker, of 25 + 10 = 35 cent duurder.

Een Duits blikje kan niet, maar een Nederlands blikje uit een andere Nederlandse winkel soms ook niet....

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
16 jul 2023 23:43
Die korting is wat vreemd nu, immers er zijn nu nog maar twee keuzes: of 25 cent goedkoper bij eigen beker, of 25 + 10 = 35 cent duurder.
Nee, je hebt de keuze uit 25 cent goedkoper en 10 cent duurder. Het verschil is dan die 35 cent. Dat het een wonderlijke constructie is, dat ben ik met je eens.

Overigens had ik niet het idee dat die 25 cent korting zoveel uitmaakte. Heb al die tijd nog maar weinig mensen met een meegebrachte beker rond zien lopen. Die 10 cent zal het verschil dus ook niet maken. Sterker nog: bij de Appie op Utrecht CS moet je vooraf aan de kassa je koffie afrekenen. Ongeveer 20% van de mensen doet dat dus niet, die nemen de koffie mee zonder te betalen. Die zullen zich dus helemaal niet druk maken om die 10 cent extra.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door BL2 »

En of het nou 0.10 of 0.35 cent is, het gaat gewoon in de kas van de winkel. Dat is gewoon zuivere winst, immers hoeft niet afgedragen te worden.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Kiosk en het milieu

Ongelezen bericht door witte angora »

Nope. Die 25 cent korting is korting op de koffie. Als je die korting niet krijgt, betaal je dus de volle mep, en over het hele bedrag betaal je 9%. Die 10 cent, daar zou je inderdaad zomaar 21% over kunnen betalen.

Dat zou dus die idioterie kunnen verklaren dat je met een eigen beker 25 cent korting krijgt en met een wegwerpbeker 10 cent toeslag moet betalen. Ja ja, er is over nagedacht, mensen. Waar een klein land groot in kan zijn. Ik vraag me oprecht af hoeveel commissies, adviesgroepen, subadviesgroepen, externe leidinggevenden enzovoorts hierbij betrokken zijn geweest om dit te bedenken. En dan te bedenken dat het nauwelijks tot geen zoden aan de dijk gaat zetten.

Plaats reactie