De Plastic Verpakkings Boete

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door riddert »

Moneyman schreef:
22 jun 2023 00:08
Ik drink in m’n eentje niet in één keer een halve liter melk.
Ik heb al minstens 25 jaar geen melk meer gedronken. Dat u en ik geen halve liter melk drinken wil niet zeggen dat het geen eenpersoons verpakking is.

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
21 jun 2023 13:59
Die kartonnen melkpakken met plastic binnenkant mogen hier gewoon bij het plastic afval. Dus moet beslist te recyclen zijn.
Dat vertelt mij juist wat er met dat afval gaat gebeuren. Thermisch recyclen.

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 jun 2023 00:08
Ik drink in m’n eentje niet in één keer een halve liter melk.
Ik ineens een hele liter. Maar het gaat erom welke verpakkingen worden gekocht. Ik gruwel van die Yakult flesje met een enkele slok, daar zou die "boete" niet misstaan.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door juliomariner »

De 1 persoonsverpakking melk (welke waarschijnlijk vooral in kantines en bedrijfsrestaurants wordn gebruikt zouden ook heel goed in glazen of kunststof flesjes met statiegeld verpakt kunnen worden. (zoals de Horeca verpakking voor appelsap etc.). Chocomel en Fristi worden ook zo verpakt, het kan dus gewoon wel.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 jun 2023 07:45
Ik gruwel van die Yakult flesje met een enkele slok, daar zou die "boete" niet misstaan.
Eens. Dat soort flesjes zijn een typerend voorbeeld wat mij betreft. Alleen vallen ze volgens mij niet onder de regelgeving (zie hieronder).
riddert schreef:
22 jun 2023 06:50
Dat u en ik geen halve liter melk drinken wil niet zeggen dat het geen eenpersoons verpakking is.
Klopt. Wij zijn niet de maatstaf, de gemiddelde consument is dat wél. Ik denk heel simpel: ik versta onder een eenpersoonsverpakking een verpakking waarvan de inhoud bij gemiddeld gebruik in één keer leeg gaat. Een normaal glas/ beker melk bevat 250 ml, en daarmee reken ik een verpakking die het dubbele bevat niet tot eenpersoonsverpakking.

Maar goed, dat is slechts mijn mening, en die is niet zo spannend. Ik heb gezocht of de term "eenpersoonsportie/ verpakking" ergens concreet gedefinieerd is, maar heb dat niet kunnen vinden. Wel vond ik deze factsheet, die -net als de andere sites overigens- expliciet spreekt over "bekers en bakjes". En dat betekent voor mij heel simpel dat, los van de vraag wat een eenpersoonsverpakking is, de meeste van de door Nijogeth gegeven voorbeelden (inclusief de halve liter melk) helemaal niet onder de regeling vallen.
Nijogeth schreef:
21 jun 2023 18:45
Pakjes melk van 250 ml, flessen melk van 500 ml met schroefdop, eenpersoons verpakkingen vla, dubbelvla of vlaflip. Ze zijn er in grote getale.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die factsheet zegt toch juist dat die er gewoon onder vallen.

Overigens is een flesje cola 500ml, dan is het toch niet gek dat er ook flesjes melk van 500ml zijn die ineens gedronken worden. En ja, die worden juist uit dat flesje gedronken.

Ik zou zeggen. Ga eens voor de schappen staan en kijk voor de gein eens wat er allemaal in plastic verpakt is dat direct te consumeren is uit de verpakking (en ook zo is bedoeld) . Dat is echt heel veel.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
22 jun 2023 14:14
Die factsheet zegt toch juist dat die er gewoon onder vallen.
Hoe dan? Het zijn geen bekers en evenmin bakjes.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Nijogeth »

" Dit geldt voor eten
en drinken dat rechtstreeks uit de verpakking kan worden gegeten
of gedronken. Denk hierbij aan een beker zuivel, een bakje met
een maaltijdsalade, voorverpakte ijskoffie of een eenpersoons-
bakje groente, fruit, snack of ijs. De regels gelden niet voor bekers
en bakjes met voorverpakt eten of drinken dat klanten nog verder
moeten bereiden, denk hierbij aan het opwarmen van magnetron-
maaltijden, koken of braden."

Volgens mij zijn de bekers en bakjes gewoon voorbeelden. Daar lijkt me een fles melk van 500 ml met schroefdop wel onder te vallen, net zoals bijvoorbeeld de toetjes bij het zuivelschap, het bakje vla voor 1 persoon bijvoorbeeld.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door riddert »

Volgens mij is dat de juiste uitleg van de tekst, zo lees ik het in ieder geval.

Lady1234
Berichten: 27133
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik warm mijn ijs altijd op.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
22 jun 2023 21:14
" Dit geldt voor eten
en drinken dat rechtstreeks uit de verpakking kan worden gegeten
of gedronken. Denk hierbij aan een beker zuivel, een bakje met
een maaltijdsalade, voorverpakte ijskoffie of een eenpersoons-
bakje groente, fruit, snack of ijs. De regels gelden niet voor bekers
en bakjes met voorverpakt eten of drinken dat klanten nog verder
moeten bereiden, denk hierbij aan het opwarmen van magnetron-
maaltijden, koken of braden."

Volgens mij zijn de bekers en bakjes gewoon voorbeelden. Daar lijkt me een fles melk van 500 ml met schroefdop wel onder te vallen, net zoals bijvoorbeeld de toetjes bij het zuivelschap, het bakje vla voor 1 persoon bijvoorbeeld.
Nou, dat denk ik niet. Overal in de officiële communicatie wordt uitsluitend over “bekers en bakjes” gesproken. En niet als voorbeeld.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Nijogeth »

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... et-plastic

Ze noemen zelf een broodje in plastic. Dat valt zeker niet onder bekers of bakjes. Dus nee, het gaat niet alleen om bekers of bakjes, maar bijvoorbeeld ook op plastic wrap en dergelijke. Het uitgangspunt is verder duidelijk lijkt me. Als het iets is wat je direct uit de verpakking eet, dan wordt de plastic verpakking beboet.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
23 jun 2023 00:17
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... et-plastic

Ze noemen zelf een broodje in plastic. Dat valt zeker niet onder bekers of bakjes. Dus nee, het gaat niet alleen om bekers of bakjes, maar bijvoorbeeld ook op plastic wrap en dergelijke.
Het voorbeeld is "een broodje in plastic bij het tankstation". Juist die zitten vaak in bakjes. Uit de teksten blijkt in ieder geval niet dat plastic wraps er wél onder vallen.
Nijogeth schreef:
23 jun 2023 00:17
Het uitgangspunt is verder duidelijk lijkt me. Als het iets is wat je direct uit de verpakking eet, dan wordt de plastic verpakking beboet.
Nou nee, het is alles behalve duidelijk. Anders hadden we deze discussie niet. Jouw laatste conclusie "direct uit verpakking eetbaar" klinkt logisch, en zou ik ook toejuichen, maar het staat neregens.

Ik ben dus heel benieuwd naar der onderliggende concrete wetgeving, maar heb die nog niet kunnen vinden.

rwolters
Berichten: 1551
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door rwolters »

Ik zag het weer een mooi voorbeeld van zinloos plastic gebruik: iemand bij AH doet een croissant in een plastic zakje, betaalt, en haalt direct na de kassa de croissant uit het zakje en gooit het zakje in de prullenbak bij AH…. Dus een zakje gebruikt voor slechts 1 of 2 minuten. En aangezien die een AH is in de binnenstad waar een hoop mensen even een snelle lunch halen is dit schering en inslag.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heel herkenbaar. Diezelfde zakjes worden overigens ook fors misbruikt om groente en fruit in te verpakken, nu daar geen zakjes meer liggen.

Lady1234
Berichten: 27133
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moet je dan een half pond boontjes in je hand houden?

angel1978
Berichten: 10965
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
23 jun 2023 13:39
Moet je dan een half pond boontjes in je hand houden?
Je zult het ergens in moeten meenemen, maar dat kan bij heel veel dingen natuurlijk ook prima in papier.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door juliomariner »

Daarbij kun je nu bij veel supermarkten zakken/netjes kopen die opnieuw te gebruiken zijn.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
23 jun 2023 13:39
Moet je dan een half pond boontjes in je hand houden?
Natuurlijk niet. Je gebruikt uiteraard gewoon je eigen, meegenomen of gekochte, herbruikbare zakje.

Lady1234
Berichten: 27133
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Plastic Verpakkings Boete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier bij de Plus is er bij het fruit en de groente nog gewoon een rol plastic zakjes of papieren. Zoals je zelf wilt.

Plaats reactie