Hoe recyclebaar zijn de nieuwe maaltijdverpakkingen van Jumbo?

Pedro1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2022 10:56

Hoe recyclebaar zijn de nieuwe maaltijdverpakkingen van Jumbo?

Ongelezen bericht door Pedro1975 »

Sinds kort heeft Jumbo zijn maaltijden niet meer in zwarte/grijze plastic bakjes zitten maar lijken deze van karton te zijn.
Op het etiket staat dat de afdekfolie bij plastic afval dient te worden gedaan en het bakje bij oud papier.
Dit laatste heb ik mijn sterke twijfels bij omdat de binnenzijde van het bakje een plastic-achtig laagje heeft zodat het tegen vocht en vet kan.
Dan zou het bakje in het beste geval bij PMD moeten, maar misschien moet het zelfs wel bij restafval omdat het zo moeilijk te scheiden is.
De oude plastic bakjes kunnen dan in ieder geval nog worden omgesmolten tot nieuwe bakjes.

Iemand die hier meer over weet?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe recyclebaar zijn de nieuwe maaltijdverpakkingen van Jumbo?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Pedro1975 schreef:
30 okt 2022 11:09
Op het etiket staat dat de afdekfolie bij plastic afval dient te worden gedaan en het bakje bij oud papier.
Dit laatste heb ik mijn sterke twijfels bij omdat de binnenzijde van het bakje een plastic-achtig laagje heeft zodat het tegen vocht en vet kan.
Denk je niet dat de fabrikant van die bakjes het beter weet dan jij?

Tegenwoordig worden verpakkingen steeds vaker gemaakt met het oog op een specifieke vorm van recycling. Soms karton, soms PMD. Voor een leek is dat niet op basis van het uiterlijk te onderscheiden. Gewoon doen wat er op de verpakking staat.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoe recyclebaar zijn de nieuwe maaltijdverpakkingen van Jumbo?

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
31 okt 2022 15:54
Pedro1975 schreef:
30 okt 2022 11:09
Op het etiket staat dat de afdekfolie bij plastic afval dient te worden gedaan en het bakje bij oud papier.
Dit laatste heb ik mijn sterke twijfels bij omdat de binnenzijde van het bakje een plastic-achtig laagje heeft zodat het tegen vocht en vet kan.
Denk je niet dat de fabrikant van die bakjes het beter weet dan jij?
Nee joh. Wat weten de experts er nu van? Leken snappen het toch veel beter.

Bram Bonnewel
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Hoe recyclebaar zijn de nieuwe maaltijdverpakkingen van Jumbo?

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Die binnenkant is gemaakt van PLA

PLA staat voor polymelkzuur, in het Engels aangeduid als PolyLactic Acid. In de chemie wordt het een ‘thermoplast’ genoemd. Dat duidt op een kunststof die bij verhitting zacht wordt. Een groot verschil ten opzichte van traditionele plastics vormt de grondstof. PLA is namelijk niet gemaakt van aardolie maar van een hernieuwbare, plantaardige bron. De basis bestaat uit melkzuur, dat wordt verkregen uit landbouwgewassen zoals maïs.

PLA is 100% composteerbaar

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hoe recyclebaar zijn de nieuwe maaltijdverpakkingen van Jumbo?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Al die verpakkingen gaan vooral toch met schepen naar afrika of turkije waar het gedumpt wordt.

Plaats reactie