Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door scontra »

Minstens driemaal betalen voor het gebruik van dat ene plasticbakje van bijv. de snackbar of de Chinees en dat zal voor meer plasticverpakkingen gelden.
Het bakje is al verrekend in het aankoopbedrag.
Extra betalen voor hetzelfde bakje bij aankoop.
Betalen aan de Gemeente om het via de reinigingsdienst weer te laten afvoeren.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Neem spul van huis mee. En neem het lege weer mee terug. Klaar.

HennieJor
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2022 15:41

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door HennieJor »

Volgens mij gaat het over de plasticbakjes waarvoor je statiegeld moet betalen.
Dit is een belachelijke manier om het plastic uit het milieu te krijgen en erg zuur voor de mensen die amper rond kunnen komen. Het gaat namelijk over alle plasticbakjes dus ook die van de supermarkt.
Verder hoorde in afgelopen week dat er niet 150 miljoen ton plastic in zee ligt te dobberen maar zo`n 3 miljoen wat natuurlijk nog veel is maar minder dramatisch dan men ons wil doen geloven. Ik heb nog gezocht naar de mededeling op het internet maar kon de link niet meer vinden waar de hoeveelheid plastic werd aangegeven. Ik heb dit nieuws gezien op de NOS. Volgens mij is het niet te rijmen met de andere plastic verpakkingen (flesjes) waarvoor je wel statiegeld terugkrijgt. Waarom maakt men geen apparaat waarin je al die plastic bakjes kan inleveren in plaats van de gewone mens op kosten te jagen?
Het is weer het oude liedje, de regering verzint weer eens iets zonder erbij na te denken hoe deze uitgevoerd kan worden. Kort door de bocht kan ik alleen maar zeggen dat door deze regeling de middenstand weer aan het langste eind trekt.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik kan me herinneren dat je bij bepaalde Jumbo filialen vlees kon kopen op statiegeld bakjes Deze werden dan hergebruikt. Volgens mij is dit van korte duur geweest omdat de hygiene niet gewaarborgd kon worden. (en de automaten waarschijnlijk een lijkenlucht kregen)

Waar het nu om gaat zijn kunststof verpakkingen van producten die direct uit de verpakking gegeten worden zoals salades, sandwiches etc.

arietje
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 okt 2008 15:17
Locatie: tilburg

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door arietje »

BL2 schreef:
06 aug 2023 10:51
Of nog leuker, het restaurant wast al die ingeleverde plastik zooi weer af, en gebruikt het opnieuw, natuurlijk weer met statiegeld erop.....

Het museum waar ik was haalde ook gewoon de "honderden" blikjes weer uit het afval. Het is gewoon een leuk verdienmodel....

Op de terugweg nog een type welke de hele vuilnisbak (-zak) op het station omkeerde. Had drie mega grote zakken vol blikjes en flesjes bij zich en had nog een vuilniszak nodig.......
Is niks mis mee. Als museum het naar een inzamelpunt brengt, wordt het in ieder geval gerecycled, ipv van op stort, of verbrandingsoven.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door BL2 »

arietje schreef:
10 aug 2023 13:53

Is niks mis mee. Als museum het naar een inzamelpunt brengt, wordt het in ieder geval gerecycled, ipv van op stort, of verbrandingsoven.
Heb je de context wel gelezen. Ze moeten gewoon het 15 minuten ervoor geïnde statiegeld teruggeven !

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
10 aug 2023 14:11
arietje schreef:
10 aug 2023 13:53

Is niks mis mee. Als museum het naar een inzamelpunt brengt, wordt het in ieder geval gerecycled, ipv van op stort, of verbrandingsoven.
Heb je de context wel gelezen. Ze moeten gewoon het 15 minuten ervoor geïnde statiegeld teruggeven !
Dus het museum mag het bakje uitgeven, daarna terug innemen, schoonmaken, opslaan en terug uitgeven en voor dat werk dat ze er mee hebben en dat een betaalde kracht moet doen krijgen ze niets. En de klant die deze keuze maakt en daarmee de bron die kost het niets en wordt ook niet gestimuleerd een andere keuze te maken..

Nee heel logisch.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BL2 schreef:
10 aug 2023 14:11
arietje schreef:
10 aug 2023 13:53

Is niks mis mee. Als museum het naar een inzamelpunt brengt, wordt het in ieder geval gerecycled, ipv van op stort, of verbrandingsoven.
Heb je de context wel gelezen. Ze moeten gewoon het 15 minuten ervoor geïnde statiegeld teruggeven !
Het probleem is dat ze dan een officieel punt moeten zijn, daar komt wel wat meer bij kijken, namelijk de registratie en het terugnemen van de ingenomen flessen. Daar is zo'n museum gewoon te klein voor. Idealiter zou men gewoon met flessen en glazen werken, die niet uit de kantine mogen. Maar waarschijnlijk vonden veel klanten het fijner dat ze een flesje mee kregen en tijdens de tour ook wat konden drinken.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
10 aug 2023 15:29
BL2 schreef:
10 aug 2023 14:11
arietje schreef:
10 aug 2023 13:53

Is niks mis mee. Als museum het naar een inzamelpunt brengt, wordt het in ieder geval gerecycled, ipv van op stort, of verbrandingsoven.
Heb je de context wel gelezen. Ze moeten gewoon het 15 minuten ervoor geïnde statiegeld teruggeven !
Het probleem is dat ze dan een officieel punt moeten zijn, daar komt wel wat meer bij kijken, namelijk de registratie en het terugnemen van de ingenomen flessen. Daar is zo'n museum gewoon te klein voor. Idealiter zou men gewoon met flessen en glazen werken, die niet uit de kantine mogen. Maar waarschijnlijk vonden veel klanten het fijner dat ze een flesje mee kregen en tijdens de tour ook wat konden drinken.
Maar eigenlijk denk ik dat we met zijn allen gewoon eens naar ons consumptiepatroon moeten gaan kijken. Wanneer je ook op straat loopt, of op het station: je ziet continue mensen die aan het 'eten' zijn, en dat zijn doorgaans niet de meest slanke personen. Is een eigen keuze, maar kan het ook anders? Ik was eigenlijk al heel lang gewend tijdens iedere treinreis een bak koffie te halen, op het station, dus mét beker. Een aantal weken geleden vroeg ik me af waarom ik het eigenlijk deed. Voor de dorst? Nee. Voor de gezelligheid? Ben alleen. Voor de verveling? Dure bezigheid. Ben dus zo goed als gestopt met dat koffiedrinken, en wat denk je? Ik mis er niks aan. En dat scheelt toch al gauw een beker of zes per weekend, als het niet meer is. En dan heb ik het nog niet eens over het geld dat je uitspaart.

Ik denk dus dat het niet verkeerd zou zijn als mensen zichzelf eens wat vaker afvragen waaróm ze die hap kopen. Hebben ze echt trek, of speelt er eigenlijk wat anders? En als je feitelijk geen trek hebt, kun je er dan ook voor kiezen die hap een keer niet te kopen? Ik denk dat daar wel eens zomaar flinke besparingen kunnen liggen, op velerlei terreinen. Dus ja, ook op de hoeveelheid plastic bakjes/bekers/enzovoorts.

En nee, ik denk eerlijk gezegd niet dat veel mensen hun consumptiepatroon gaan veranderen. Integendeel.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien kopen mensen het wel gewoon omdat ze het lekker vinden. Prima toch?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
10 aug 2023 19:44
Misschien kopen mensen het wel gewoon omdat ze het lekker vinden. Prima toch?
O, ik heb er ook geen probleem mee. Het is alleen dat op een gegeven moment met de helft van het aantal passagiers de trein net zo vol is als voorheen.

En eerlijk is eerlijk, ik had het al over de koffie, maar het is natuurlijk breder. Sinds ik terug ben naar - min of meer - het eetschema uit mijn jeugd vliegen de kilo's er af, en missen doe ik eigenlijk weinig tot niets.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Eetschema uit uw jeugd? Bordje Brinta?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door witte angora »

1-2-3-4 pluk een roos, pluk een roos, 1-2-3-4 zet hem op je hoed - maar of het morgen bij jou goed komt weet ik niet.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door BL2 »

angel1978 schreef:
10 aug 2023 15:06


Dus het museum mag het bakje uitgeven, daarna terug innemen, schoonmaken, opslaan en terug uitgeven en voor dat werk dat ze er mee hebben en dat een betaalde kracht moet doen krijgen ze niets. En de klant die deze keuze maakt en daarmee de bron die kost het niets en wordt ook niet gestimuleerd een andere keuze te maken..

Nee heel logisch.
Als je het topic had bekeken had je gelezen dat het in het museum over blikjes ging welke ze wel terugnamen als "service" maar dan niet het statiegeld terug geven.......

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
11 aug 2023 00:19
angel1978 schreef:
10 aug 2023 15:06


Dus het museum mag het bakje uitgeven, daarna terug innemen, schoonmaken, opslaan en terug uitgeven en voor dat werk dat ze er mee hebben en dat een betaalde kracht moet doen krijgen ze niets. En de klant die deze keuze maakt en daarmee de bron die kost het niets en wordt ook niet gestimuleerd een andere keuze te maken..

Nee heel logisch.
Als je het topic had bekeken had je gelezen dat het in het museum over blikjes ging welke ze wel terugnamen als "service" maar dan niet het statiegeld terug geven.......
Als je het nieuws had gelezen, dan had je gezien dan bij blikjes hele automaten vastlopen omdat ze zo smerig zijn door al die troep die er uit die blikjes komt.

Als.je het TOPIC had gelezen, dan had je gezien dat het over bakjes bij de chinees ging.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door BL2 »

angel1978 schreef:
11 aug 2023 07:39
Als.je het TOPIC had gelezen, dan had je gezien dat het over bakjes bij de chinees ging.
Je zou toch moeten weten dat een topictitel weinig zegt over de inhoud.
Zie bericht "4" en verder.....

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
11 aug 2023 08:33
angel1978 schreef:
11 aug 2023 07:39
Als.je het TOPIC had gelezen, dan had je gezien dat het over bakjes bij de chinees ging.
Je zou toch moeten weten dat een topictitel weinig zegt over de inhoud.
Zie bericht "4" en verder.....
Goh en van wie is bericht 4 ook alweer....

Plaats reactie