Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Waar Dagkoers op doelde is blijkbaar wel 25 cent per bakje betalen maar bij inleveren van die bakjes worden die wel ingenomen maar bij de volgende bestelling weer 25 cent per bakje betalen.
Als dat zo is dan verdient het restaurant er een aardige cent aan om de bakjes in de PMD container te deponeren en als zijnde bedrijfsafval af te laten voeren.
Of Chinese restaurants dat ook doen is mij onbekend maar steeds vaker lees ik dat als men een eigen verpakking meeneemt uiteraard wel schoon en in goede staat opnieuw gevuld kan worden.
Advies voor dagkoers vraag er eens na als u weer een bestelling plaatst of uw Chinese restaurant die optie ook hanteert.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Begin jaren '70 verkocht de lokale Chinees de afhaalsaté in hergebruikte yoghurtbekers. Hij was zijn tijd ver vooruit :D

Wat het gegraai van daklozen betreft: ik heb in Den Haag wel eens gezien hoe iemand een weggegooid bakje patat (geen friet, denk ik, want Den Haag) uit een afvalbak haalde en het restant gewoon opat. De omstandigheden waaronder sommigen leven, zijn voor normale mensen onvoorstelbaar, wil ik maar zeggen. Een "donatiering" aan een normale prullenbak vind ik een mooie oplossing.

Het leeghalen van afvalbakken is niet zozeer een afvalprobleem, maar een direct gevolg van armoede of anderszins kommervolle omstandigheden. Die problemen los je niet op door prullenbakken graai-proof te maken.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door BL2 »

J. Deltoer schreef:
08 aug 2023 13:32
Oplossing is heel simpel. Neem je de blikjes niet in, mag je ze ook niet verkopen.
Juist, selecteer dit maar even als best antwoord !

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En dan gaan klagen dat je in het museum alleen in het restaurant wat te drinken krijgt, omdat dit in glas geleverd wordt. Op sommige plekken werkt glas niet en moet het iets afsluitbaars zijn. Aldus de plastic flesjes.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door juliomariner »

.
Laatst gewijzigd door juliomariner op 08 aug 2023 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door juliomariner »

ZeerPrivé schreef:
08 aug 2023 15:06
Benieuwd of je er ook nog zo over denkt, als je in jouw stad om de stinkende troep moet heen lopen. Wel eens van ratten gehoord?
Toevallig dit weekend in de stad geweest. Zag niet meer of minder afval naast de bakken dan voor de statiegeld invoering.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
08 aug 2023 15:27
Begin jaren '70 verkocht de lokale Chinees de afhaalsaté in hergebruikte yoghurtbekers. Hij was zijn tijd ver vooruit :D

Wat het gegraai van daklozen betreft: ik heb in Den Haag wel eens gezien hoe iemand een weggegooid bakje patat (geen friet, denk ik, want Den Haag) uit een afvalbak haalde en het restant gewoon opat. De omstandigheden waaronder sommigen leven, zijn voor normale mensen onvoorstelbaar, wil ik maar zeggen. Een "donatiering" aan een normale prullenbak vind ik een mooie oplossing.

Het leeghalen van afvalbakken is niet zozeer een afvalprobleem, maar een direct gevolg van armoede of anderszins kommervolle omstandigheden. Die problemen los je niet op door prullenbakken graai-proof te maken.
Haha, nee het woord 'friet' heb ik nog nooit van mijn leven gebruikt. :mrgreen: ,

Een donatiering klinkt leuk, maar dan gaan de scholieren ermee vandoor, want die hebben letterlijk geen zin om hun handen vuil te maken.

Natuurlijk zie ik ook de mensen graaien in afvalbakken / containers op zoek naar iets te eten. En natuurlijk begrijp ik ook nog wel dat dit gebeurt uit pure armoede of zelfs honger. En ben ook echt de beroerdste niet om, als ik zoiets zie, ze wat te eten of drinken aan te bieden. Dat alles neemt niet weg dat ik helemaal niet happy ben dat hele gebeuren. Ook ik kan het armoede-en/of het daklozenprobleem niet oplossen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
08 aug 2023 15:44
Een donatiering klinkt leuk, maar dan gaan de scholieren ermee vandoor, want die hebben letterlijk geen zin om hun handen vuil te maken.
Hoezo gaan die ermee vandoor? Ze zullen 'm eerder gebruiken, zou ik zeggen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
08 aug 2023 15:48
ZeerPrivé schreef:
08 aug 2023 15:44
Een donatiering klinkt leuk, maar dan gaan de scholieren ermee vandoor, want die hebben letterlijk geen zin om hun handen vuil te maken.
Hoezo gaan die ermee vandoor? Ze zullen 'm eerder gebruiken, zou ik zeggen.
Serieus? Je denkt dat gastjes van 8-9-10-11 jaar niet het statiegeld willen hebben?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
08 aug 2023 15:44
Haha, nee het woord 'friet' heb ik nog nooit van mijn leven gebruikt. :mrgreen: ,
Patat klinkt ook zo raar, want dat betekent namelijk aardappel, net als pieper. Theoretisch kun je patat eten en dan gewoon een gekookte aardappel naar binnen werken. Maar natuurlijk weet ik de achtergrond, het komt namelijk van het Franse patates frites, oftewel gefrituurde aardappel.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

juliomariner schreef:
08 aug 2023 15:42
ZeerPrivé schreef:
08 aug 2023 15:06
Benieuwd of je er ook nog zo over denkt, als je in jouw stad om de stinkende troep moet heen lopen. Wel eens van ratten gehoord?
Toevallig dit weekend in de stad geweest. Zag niet meer of minder afval naast de bakken dan voor de statiegeld invoering.
Ik was toevallig ook dit weekend in de stad. Ben niet eens beroofd of overhoop gestoken, dus die criminaliteit in grote steden is zwaar overtrokken...

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
08 aug 2023 15:52
Serieus? Je denkt dat gastjes van 8-9-10-11 jaar niet het statiegeld willen hebben?
Ah, we hebben een verschillende perceptie bij "scholieren". Ik denk dan aan de middelbare school-scholieren, die de ringen (hier tenminste) juist gebruiken. Basisschoolleerlingen zullen 'm wellicht inderdaad leegplukken.

Prima, overigens, wat mij betreft: ook dat helpt gewoon om het doel (afvalreductie) te beperken.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zeg niet dat er geen afval ligt, dat ligt er genoeg maar niet meer dan voorheen.
Het meeste afval wordt volgens mij veroorzaakt bij de fast food restaurants. Mensen verrekken het gewoon om naar de afvalbak te lopen en gooien het gewoon ter plekke op de grond.
Kijk maar eens op de parkeerplek naast de gele M.
Ze gaan door de drive. Parkeren de auto naast een vuilnisbak en presteren het dan nog om de portier van de auto te openen en zetten het afval onder de auto en rijden weg. Als ze 1 meter hadden gelopen lag het in de afvalbak.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
08 aug 2023 15:55
ZeerPrivé schreef:
08 aug 2023 15:52
Serieus? Je denkt dat gastjes van 8-9-10-11 jaar niet het statiegeld willen hebben?
Ah, we hebben een verschillende perceptie bij "scholieren". Ik denk dan aan de middelbare school-scholieren, die de ringen (hier tenminste) juist gebruiken. Basisschoolleerlingen zullen 'm wellicht inderdaad leegplukken.

Prima, overigens, wat mij betreft: ook dat helpt gewoon om het doel (afvalreductie) te beperken.
Oh nee, middelbare scholieren (een enkeling daar gelaten) zie ik idd niet de ringen leeghalen. Als zo'n ring effectief is, prima, maar ik heb daar zo mijn twijfels over.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 15:52
ZeerPrivé schreef:
08 aug 2023 15:44
Haha, nee het woord 'friet' heb ik nog nooit van mijn leven gebruikt. :mrgreen: ,
Patat klinkt ook zo raar, want dat betekent namelijk aardappel, net als pieper. Theoretisch kun je patat eten en dan gewoon een gekookte aardappel naar binnen werken. Maar natuurlijk weet ik de achtergrond, het komt namelijk van het Franse patates frites, oftewel gefrituurde aardappel.
Maar friet vinden wij hier zo raar klinken, net als piepers trouwens. :)

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 15:52
... het komt namelijk van het Franse patates frites, oftewel gefrituurde aardappel.
... waarmee direct duidelijk is dat zowel patat als friet prima is :mrgreen:

(sorry dagkoers, nu zijn we wél offtopic) :D

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
08 aug 2023 16:14
Nijogeth schreef:
08 aug 2023 15:52
... het komt namelijk van het Franse patates frites, oftewel gefrituurde aardappel.
... waarmee direct duidelijk is dat zowel patat als friet prima is :mrgreen:
Tuurlijk, maar @Nijogeth kijkt (vreemd) op als zij iemand patat hoort bestellen en ik als ik iemand friet hoor bestellen. :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
08 aug 2023 15:54
Ik was toevallig ook dit weekend in de stad. Ben niet eens beroofd of overhoop gestoken, dus die criminaliteit in grote steden is zwaar overtrokken...
Dan moet je ook betalen voor de complete beleving.

Jan Wijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jan 2022 11:57

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door Jan Wijn »

Een speeltuin in mijn buurt rekenen ze ook statiegeld voor een blikje maar ze geven geen statiegeld terug je moet het blikje maar mee naar huis nemen en zelf inleveren in een winkel of daar in een bak als donatie achterlaten. Het principe van statiegeld is dat je zelf je rommel netjes opruimt.

yvonne_909
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2023 09:54

Re: Plastic bakjes (Chinees afhaalrestaurant)

Ongelezen bericht door yvonne_909 »

Leuk allemaal die regels maar wat voor keuze heb je als consument naast wel of niet kopen als een aanbieder niet over wil gaan op milieuvriendelijker verpakkingen waar keus genoeg in is?
Een museum dat drinken alleen in blikjes aanbiedt is i.m.o. sowieso al niet goed bezig.
Cafetaria's en afhaalschuren die maar plastic blijven gebruiken terwijl er legio alternatieven zijn, zijn eigenlijk flink asociaal.

Plaats reactie