LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Jan
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 jul 2003 19:54

MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Jan »

Vanuit mijn studie heb ik me veel bezig gehouden met religieuze systemen. Gezien vanuit een sociologische/psychologische invalshoek. Ik heb inmiddels veel onderzoeken gelezen en ook met mensen gesproken met een orthodoxe geloofsovertuiging.

Geloof het of niet. Er zijn kuddes intelligente mensen die nog steeds overtuigd zijn van het feit dat God de aarde precies 7.000 geleden heeft geschapen. Alles wat de moderne wetenschap inmiddels duidelijker heeft gemaakt, wordt categorisch terzijde gelegd. "God heeft fossielen neergelegd om ons geloof te beproeven". Argumenten en feiten worden zelfs niet in overweging genomen. Net als de gaatjes die op het gebit afketsen in een al wat oudere tandpastareclame.

Terwijl deze mensen op andere terreinen volstrekt in staat zijn om logisch redenerend, en gebruikmakend van feiten die aangereikt worden, tot een sluitend verhaal te komen.

Hoe werkt dit mechanisme??

Volgens mij is het angst. Men wil/kan niet in overweging nemen dat de werkelijkheid misschien anders in elkaar steekt dan men tot op dat moment voor waarheid heeft gehouden. Dit zou nl. hun hele religieuze systeem ter discussie stellen en wellicht onderuit halen. Daarom zitten veel mensen (in de kerk) 2x per week elkaar te bevestigen dat het zus-en-zo is en niet anders. En dat de boze buitenwereld het niet snapt en jammerlijk verloren is.

Zo ook bij MLM. Hoe meer argumenten tegen MLM hoe harder MLM-ers gaan roepen dat het niet zo is. Daar blijft het dan trouwens ook bij. En zich druk gaan maken over hoeveel keer Pietje ingelogd is op het Trosradar forum.

De MLM-bijeenkomsten zijn er dan ook niet alleen om zieltjes te winnen maar ook om elkaar te blijven bevestigen in hun geloof. Minstens net zo belangrijk.

Als MLM succesvol is dan is de basis voor het hele systeem onvrede en angst. Onvrede welke mensen ervaren met hun huidige situatie (baan, lage sociale status, vrije tijd). Zijn mensen eenmaal toegetreden dan houdt angst de hele boel bij elkaar. Angst dat de mooie verhalen en toekomstvisies toch onbereikbaar blijken te zijn. Angst om het gezicht te verliezen t.o.v. de sceptici die uit den treure hebben moeten aanhoren hoe geweldig MLM wel niet is en wat het allemaal kan brengen. MLM-ers Blijven dus maar hard tegen elkaar roepen dat het allemaal bereikbaar is en dat het zo geweldig met ze gaat.

Deze kruik gaat natuurlijk net zolang te water tot hij barst. Daar komt ellende van. Veel MLM-ers gaan fanatiek aan de slag en proberen, met luchtkastelen, heel de wereld bij hun visioen te betrekken. Hun directe omgeving keert zich uiteindelijkvan de bekeerlingen af. Op een enkeling na die ook tot dit geloofssyteem toetreedt en dezelfde cyclus doorloopt.

Een enkeling verdient flinkt wat geld. Een grote groep pakt per maand enkele honderden Euro's extra mee. Een nog grotere groep blijft gedesillusioneerd achter. Met een zolder vol waterfilters en vitaminepillen. Vervreemd van hun sociale omgeving.

T.o.v. de traditionele religieuze systemen bezit MLM echter een groot nadeel. Het enige dat de leden geboden wordt, is geldelijk gewin (en dus vrije tijd). Terwijl religieuze systemen veelal een doctrine (een heilig schrift) bieden waarin mensen ruimte wordt geboden op persoonlijke ontwikkeling en kennisverbreding. En de mogelijkheid tot het aangaan van (h)echte sociale relaties. Weliswaar passend binnen de geldende doctrine. Binnen een kerkelijke gemeenschap zien de leden elkaar niet als potentieel lopende geldzakken. In mijn ogen nog altijd nuttiger dan het slijten van telefoonabonnementen of lippenstift aan je buren.


Zou boeiend zijn om het fenomeen MLM nader wetenschappelijk te onderzoeken.
a) Op de economische merites. Waar hebben we het nu eigenlijk over? Wat is de economische bijdrage? Hoeveel mensen zijn er in de bedrijfstak werkzaam?. Effectiviteit en marktpenetratie. Omzetgevens etc. etc.
b) Op de impact op het sociaal psychologische vlak. Wat beweegt mensen? Gaat het alleen om de te verdienen centen of is het ook geweldig dat anderen eindelijk eens naar je luisteren? Wat zijn de gevolgen voor hen binnen hun "oude" sociale netwerk.

En zo kun je nog wel wat interessante onderzoeksvragen bedenken. Het is dat ik midden in mijn scriptiefase zit, anders had ik hier een mooie uitdaging in gezien.

Misschien iets voor Student26?

Jan Verbeek

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door student26 »

En zo kun je nog wel wat interessante onderzoeksvragen bedenken. Het is dat ik midden in mijn scriptiefase zit, anders had ik hier een mooie uitdaging in gezien.

Misschien iets voor Student26?
Hoewel ook ik dit interessante vragen vind, en dan met name vanuit het economische perspectief, zit ik helaas ook midden in mijn scriptie. Ook dat is 1 van de redenen dat ik hier de laatste tijd minder vaak aanwezig ben (interviews). Achteraf gezien had ik MLM graag als scriptie-onderwerp gekozen, maar nu zou ik weer van voren af aan moeten beginnen :-(

Over de rest van je betoog: ook ik denk dat er een grote rol is weggelegd voor psychologische aspecten als angst en sociale druk. Zijdelings heb ik daarover hier en daar opmerkingen gemaakt. Ik ben echter geen psycholoog en kan daar dus niet te diep op ingaan. Ik kan wel een heel eind meegaan in je vergelijking met religies (waar ik overigens ook een bloedhekel aan heb, geloof is prima, maar van religie (georganiseerd geloof) is zelden iets goed gekomen).

Madeleine

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Madeleine »

Bedankt Jan. In jouw betoog verwoord jij precies mijn onderbuikgevoelens. Ik heb ooit eerder gesteld dat ik niet precies de vinger kan leggen wat de motivatie kan zijn om willens en wetens tegen alle argumenten in te gaan zonder hier een onderbouwing op te geven.

Het duidelijkste is de verwijzing naar de fossielen. Zo red je je er altijd weer uit en is een simpel weerwoord en vooral, dan hoef je niet na te denken.

Dominee

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Dominee »

Jan Verbeek,

Je vergelijking van mlm en geloof slaat als een tang op een varken.
De defenitie van geloven is : Iets aannemen, zonder dat je het hebt gezien met eigen ogen.B.V. ik zeg tegen mijn buurman dat ik het Kanaal ben overgezwommen.Zonder dat hij het heeft gezien, gelooft hij mij.Als hij zegt dat hij het niet gelooft en mijn eigen ogen wilt zien, vervalt het woord geloven.
Mlm heeft daarom niets met geloven te maken. Het is tastbaar en je kunt met eigen ogen zien dat het werkt.Anders zouden de loterijen ook allemaal een soort kerk zijn.
Motivatie is meer het woord dat bij mlm past.
Als jij vertegenwoordiger bent van een willekeurig produkt, moet je geloof in het produkt hebben, maar ook vlekkeloos kunnen vertrouwen op het bedrijf waarvoor je werkt.Ook hier moet je op zn tijd gemotiveert worden.
Ik deponeer daarom je verhaal direct naar de prullebak.

Madeleine

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Madeleine »

ik zeg tegen mijn buurman dat ik het Kanaal ben overgezwommen.Zonder dat hij het heeft gezien, gelooft hij mij.Als hij zegt dat hij het niet gelooft en mijn eigen ogen wilt zien
De buurman kijkt je toch aan en kan jouw ogen zien?

De enige reacties die hier gegeven worden op dit forum van MLM-ers zijn reacties die wij gewoon maar op het woord moeten geloven. Er wordt geen enkel bewijs gegeven en als er berekeningen zijn worden die afgedaan dat wij het niet snappen, geen gelovigen zijn, heidenen zijn.

Enne, als ik jouw buurvrouw zou zijn en jij zegt dat jij het Kanaal bent overgezwommen, geloof ik het in principe niet. Want anders was het wel op het nieuws geweest.

Ik heb woon in een huis van 1,5 mio, ik heb een inkomen van 30.000 per maand en mijn echtgenoot ook. Geloof jij dat? Ik reken mijzelf ook weleens rijk! Ik geloof mezelf nieteens. Makkelijk zat om allerlei beweringen op het forum te zetten. Maar als het op bewijzen komt, weinig respons. Oh, ja , ik moet naar een bijeenkomst komen. Oh ja, ik mag bij iemand komen kijken hoe geweldig hij het voor elkaar heeft. Maar voor het gemak wordt er geen adres bij geplaatst. Zo kan ik het ook.

Jan
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 jul 2003 19:54

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Jan »

Haha...wel grappig dat u inlogt als "dominee".

Overigens ben ik het niet met u eens. Dat had u waarschijnlijk reeds verwacht.

1)Voor gelovigen is hun geloof heel reeel en concreet. En vanuit HUN optiek juist wel gebaseerd op feiten.

2) Als ik uw argumentatie zou volgen, pleit dit juist voor mijn standpunt. Immers, de meeste MLM-ers tekenen in op een bijeenkomst aan de hand van de blauwe ogen van degene die hem/haar heeft uitgenodigd. En aan de hand van het bruisende relaas van de sprekers. Ik ben op verschillende bijeenkomsten geweest en heb aldaar NOOIT enig concreet en onafhankelijk bewijs gezien dat het systeem werkt. Ook heb ik nimmer concreet gezien dat er zo veel miljonairs rondlopen dankzij MLM.

Wel heb ik veel enthousiaste verhalen gehoord. En wellicht zijn deze oprecht geweest, zo kwam het in ieder geval op mij wel over. Maar om nu te stellen dat ik "mensen-het-kanaal-over-heb-zien-zwemmen". Dat niet. En toch werd dat door een groot gedeelte van de aanwezigen geloofd.

Lijkt me volledig passen in uw definitie van "Geloof". Ergens voor gaan zonder dat je het daadwerkelijk gezien hebt.

Jan.

succesvolle netwerker

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door succesvolle netwerker »

Maar voor het gemak wordt er geen adres bij geplaatst. Zo kan ik het ook.
Je denkt toch niet dat in mijn adres op dit forum ga zetten?
Denk even na, voordat je iets zegt.
Mijn voorstel is heel eenvoudig. Jij geeft aan waar je opgehaald wilt worden,ik zorg dat je wordt opgehaald. B.v, Amsterdam CS, zet een rode hoed op voor de herkenning en klaar.

Natuurlijk ga ik er vanuit dat je mijn persoonsgegevens niet op dit forum zet. Ik werk in vertrouwen, dus verlang ik dat van jou(jullie) ook.

Nog een keer : je mag alles wat je wilt zien komen bekijken.Waarom pak je deze kans niet met beide handen aan?

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door student26 »

Mijn voorstel is heel eenvoudig. Jij geeft aan waar je opgehaald wilt worden,ik zorg dat je wordt opgehaald. B.v, Amsterdam CS, zet een rode hoed op voor de herkenning en klaar.
En dan? Een kogel door m'n kop? Ik ben hier al een keer bedreigd (door ene Maf... die volgens mij dezelfde persoon is als ene "Keessie"). Daar heb ik niet echt behoefte aan. En dan nog, het is toch wel al duidelijk waarom IK niet op die uitnodiging inga? Als Madeleine het wel wil doen gaat ze haar gang maar, maar voor mij bewijst het niets.
Je vergelijking van mlm en geloof slaat als een tang op een varken. De defenitie van geloven is : Iets aannemen, zonder dat je het hebt gezien met eigen ogen
Los van de reactie van Jan zelf had ik persoonlijk de indruk dat hij meer doelde op de overeenkomsten qua psychologie en niet zozeer op het al dan niet geloven van de werking van MLM zelf, toch, Jan???

succesvolle netwerker

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door succesvolle netwerker »

Ook heb ik nimmer concreet gezien dat er zo veel miljonairs rondlopen dankzij MLM

Hoeveel wil je er zien? Jij bent een ongelovige Thomas. Mlm-miljonairs zijn er zat.Weleens gehoord dat er sommige mensen zijn die een feit niet WILLEN zien? Daar wemelt het van op dit forum.En als ze een concrete uitnodiging krijgen, ketsen ze het af. En dat bedoel ik dat er mensen zijn die bewijzen niet WILLEN zien, omdat ze weten dat hun hele verhaal en denkwijze in elkaar dondert. Moet jij toch weten met je religeuze studieknobbel.

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door student26 »

Hoeveel wil je er zien? Jij bent een ongelovige Thomas. Mlm-miljonairs zijn er zat.
Ok, kom maar met een concreet bewijs dat er 1000 MLM-miljonairs zijn.

Madeleine

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Madeleine »

Als Madeleine het wel wil doen gaat ze haar gang maar, maar voor mij bewijst het niets.
Je denkt toch niet dat ik gek ben! Maar zijn KvK gegevens zet hij niet op het net. Van ieder normaal bedrijf kan ik via de KvK on-line gegevens opvragen.

Bedrijfsnaam kan ik op zoeken, Straat en woonplaats en zelfs postcode. Als je eerlijk en oprecht bezig bent, is dat toch geen probleem?

En als ik al zou komen, wil ik graag deze gegevens hebben. Weten ze thuis in ieder geval waar ik naar toe ben.

En station: Ik heb mijn rijbewijs en een auto. Zie je mij al parkeren in A'dam of rotterdam, zal toch zeker niet.

Madeleine

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Madeleine »

Ok, kom maar met een concreet bewijs dat er 1000 MLM-miljonairs zijn.
En de eerste op de lijst zal wel Donald Trump zijn, maar die kennen we al.

succesvolle netwerker

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door succesvolle netwerker »

Geplaatst op 09 Aug 2004 15:06 door student26


------------------------


En dan? Een kogel door m'n kop? Ik ben hier al een keer bedreigd (door ene Maf... die volgens mij dezelfde persoon is als ene "Keessie"). Daar heb ik niet echt behoefte aan. En dan nog, het is toch wel al duidelijk waarom IK niet op die uitnodiging inga? Als Madeleine het wel wil doen gaat ze haar gang maar, maar voor mij bewijst het niets.

Aha, dus je bent wel bang. Wel een slap excuse trouwens. Ik ben geen Peter.R de Vries, maar stel dat je een kogel in je hoofd krijgt, wordt ik binnen 24uur opgepakt. Ze checken mijn en jouw pc na en klaar zijn ze. Buiten dat, ik geniet nu al van het feit dat jij jouw bevindingen op dit forum plaatst. Die lol ga ik mijzelf toch niet onthouden?
Trouwens, als je echt denkt dat je de kogel krijgt, vindt ik het vreemd dat je Madeleine met een gerust hart naar mij toe laat gaan. Klinkt een beetje als...: los jij het maar even op, ik durf niet. Toch?

Nog een extra zetje in je rug: ik heb 2 kinderen, ben gelukkig getrouwd, heb(bijna) alles bereikt wat ik wil bereiken. Dat ga ik niet op het spel zetten.
Dus? Wanneer?

Gast

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Gast »

Inderdaad Stduent26. Dat wilde ik ermee zeggen.


Haha...leuk reactie van "succesvolle netwerker". Grappige inlognaam ook. Goed gevonden die opmerking van die "Ongelovige Thomas".

Waarom is het toch dat ik vaak een unheimisch gevoel krijg als ik reacties lees van MLM-ers op dit forum?. Als er humor in hun postings zit, is het vaak onbedoeld (maar daardoor niet minder leuk). Tussen de regels door voel ik vaak een soort verkapte dreiging. Ik kan het niet goed onder woorden brengen.

Jan

succesvolle netwerker

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door succesvolle netwerker »

En station: Ik heb mijn rijbewijs en een auto. Zie je mij al parkeren in A'dam of rotterdam, zal toch zeker niet.

Ik zei ook dat het een voorbeeld was. Ik zei ook dat JIJ het mag bepalen. Dus hou nou eens om om je overal uit te lullen en kom terzake.

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door student26 »

Aha, dus je bent wel bang. Wel een slap excuse trouwens.
Zoals ik al zei, ik ga niet in op dergelijke voorstellen. Ik heb geen idee wie je bent en wat je doet. Ik ken je namelijk totaal niet. Het enige dat ik wel weet is dat wij het oneens zijn over een aantal zaken en voor een aantal debielen op deze wereld is dat al genoeg om over de rooie te gaan.

Daarnaast heeft het ook geen zin. Dat heb ik al tig keer gezegd maar kennelijk heb je last van iets (ik zal het maar niet hardop zeggen want dan word ik weer van vanalles beschuldigd) waardoor je dat niet begrijpt.
Ik ben geen Peter.R de Vries, maar stel dat je een kogel in je hoofd krijgt, wordt ik binnen 24uur opgepakt. Ze checken mijn en jouw pc na en klaar zijn ze.
Als alle misdadigers zo zouden denken, zou er geen misdaad zijn he. Maar uit de praktijk blijkt anders. Ik laat het aan jou om daar een conclusie uit te trekken.
Trouwens, als je echt denkt dat je de kogel krijgt, vindt ik het vreemd dat je Madeleine met een gerust hart naar mij toe laat gaan. Klinkt een beetje als...: los jij het maar even op, ik durf niet. Toch?
Nee, ik ga er vanuit dat iedereen zijn eigen risico-afweging maakt. Er zijn mensen die met elastiek van een brug afspringen. Dat doe ik ook niet. Maar dat betekent niet dat ik die mensen tegen ga houden.
Nog een extra zetje in je rug: ik heb 2 kinderen, ben gelukkig getrouwd, heb(bijna) alles bereikt wat ik wil bereiken. Dat ga ik niet op het spel zetten. Dus? Wanneer?
Zie hierboven. Ik heb het nu wel voldoende uitgelegd.

succesvolle netwerker.

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door succesvolle netwerker. »

Ok, kom maar met een concreet bewijs dat er 1000 MLM-miljonairs zijn.


Ook DAT krijg je. Voor wat, hoort wat, student.Wel raar dat je nu opeens die dingen WEL belangrijk vind.

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door student26 »

Ook DAT krijg je. Voor wat, hoort wat, student.Wel raar dat je nu opeens die dingen WEL belangrijk vind.
Ik vind ze niet belangrijk, maar ik geloof er geen snars van. Het komt op mij over als het zoveelste leugentje dat niet bewezen zal en kan worden. Plaats je bewijs maar hier, als je het hebt, in de openbaarheid.

crabbel
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jul 2004 10:13

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door crabbel »

En als ik al zou komen, wil ik graag deze gegevens hebben. Weten ze thuis in ieder geval waar ik naar toe ben.
Ik ben Madeleine maar nu officieel ingelogd:

Dit is de reden dat ik niet zomaar afspraken maak met een vreemde. Ik wil wel graag weten wie ik ontmoet en waar ik naar toe ga. Simpel hoor, ik neem ook geen snoepjes aan van vreemden.

MR GUN

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door MR GUN »

Jullie zijn gewoon een stelletje lafbekken.
Grote bek over bewijzen die op tafel moeten komen, maar als jullie die mogelijkheid krijgen trekken jullie een grote smoesendoos open. Bah......!!!!!!

Gesloten