LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kindgebonden budget

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
delarix
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2017 12:03

kindgebonden budget

Ongelezen bericht door delarix »

Er wordt veel gesproken over terugbetaling van zorg/huurtoeslag ivm oppassubsidie.
In 2004 was er een opa/oma oppassubsidie opgezet. mijn was met pensioen dat onze kleindochter werd geboren.
Mijn dochter en wij hebben gebruik gemaakt van die subsidie met alle consequenties. Controle door gemeente op huis, jaarlijks EHBO examen doen etc.
Ik zou het na moeten kijken wanneer het precies gestopt is maar vanaf 2011 of 2012 hebben we alle huur en zorgtoeslagen terug moeten betalen.
Daar baalden we natuurlijk van maar met al het nieuws over dit onderwerp vraag ik me af of dat wel terecht is geweest.
Graag uw reactie. Ik weet niet meer in welk programma ik het meeste nieuws heb gezien bij Kassa of Radar.

NeoDutchio
Berichten: 12351
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: kindgebonden budget

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat ik zo zie voor de regeling die er geweest is, is dat de grootouder zich moesten inschrijven als Gastouder. Hierdoor kreeg u ook allerlei controles aangezien een gastouder aan een hoop regels moet voldoen. Niet iedereen mag zomaar op kinderen van anderen passen.
Uw (schoon)dochter betaald aan u en uw (schoon)dochter krijgt via de belastingdienst weer kinderopvangtoeslag. U hebt inkomen hieruit ontvangen (freelance of ingeschreven bij de KVK als zzp’er) en dat heeft invloed op uw toeslagen. Het maakte dus niet uit of u nu inkomen had om als gastouder te werken of dat u ander betaald werk had, inkomen is inkomen.

Ondertussen heeft de belastingdienst ingegrepen aangezien er allerlei constructies verzonnen werd tussen ouders en grootouders en de belastingdienst de portemonnee moest trekken. Zodoende mag er nu geen bloedband meer zijn tussen de gastouder en opvangkind.

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kindgebonden budget

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U of uw vrouw had inkomen uit het oppassen naast het andere reguliere inkomen en dat inkomen was uiteraard belast. En uiteraard had/heeft dat extra inkomen ook invloed op de toeslagen. Dus als die toeslagen eerst te hoog waren omdat het extra inkomen niet aangegeven was, is het compleet logisch dat die toeslagen herzien zijn en dat u (deels) moest terugbetalen.

De commotie in de media nu gaat over de kinderopvangtoeslagen die de ouders al dan niet terecht niet ontvangen hebben, of al dan niet terecht hebben terug moeten betalen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kindgebonden budget

Ongelezen bericht door kweenie »

De kinderopvangtoeslag en het betalen van anderen/familie voor kinderopvang heeft trouwens helemaal niets te maken met kindgebonden budget. Beetje verwarrende titel, dus.

Maar lang verhaal kort, u hebt inkomen gehad, namelijk de inkomsten uit het oppassen/gastouderschap. En dat betekent natuurlijk een hoger inkomen, wat uiteraard invloed kan hebben op het recht op toeslagen. Of de ouders dat wel of geen kinderopvangtoeslag voor ontvangen staat helemaal los van het feit dat je die inkomsten gehad hebt.

Gesloten